Hur billigt kan man få en dator för halvgamla spel/surfande?

Permalänk

Hur billigt kan man få en dator för halvgamla spel/surfande?

Hejs svejs! För några år sedan var jag datornörd men har tyvärr tappat den ärofyllda titeln (nu är jag bara rollspelsnörd och skogsmulle). Dock spelar jag fortfarande en del spel, och hade tänkt göra slag i saken och byta ut min gamla 400-Megahertzare. Eftersom jag har en del grejer liggande tänkte jag bygga ihop datorn själv, kändes onödigt att betala extra för sådant man inte behöver.

De spel jag hade tänkt spela är ingenting mer avancerat än dungeon siege 2, men jag ogillar lag och sådant, så det vore trevligt att klara dess krav med råge.

Så åtminstone en 2Ghz processorkraft, och detta står om grafikkortskravet för ovan nämnda spel (vad det innebär har jag inte så stor koll på längre): ATI Radeon™ series 7000 or better/Nvidia® Geforce series/Intel Extreme Graphics 82845, 82865, 82915

Jag har 512 ram liggande, räcker det för den sortens spel? Minimum står som 256, men man vet ju att minimum sällan räcker för att få det laggfritt så att säga... Hårddisk räcker med en ~200GB, jag är ingen storpirat så sätt...

Jag har redan ett chassi, 350W nätaggregat (räcker det?), nätverkskort, och andra sådana saker...

Har ni några tips på var man ska kolla? Vilka affärer är bra? Vad tror ni på ett ungefär man kommer få pröjsa för de här grejerna (moderkort, processor, grafikkort, hårddisk, kylare, dvd-brännare, ev. nätaggregat)? Kan man köpa begagnat? Är det något speciellt annat man ska tänka på?

Jag är som en total nybörjare när det gäller de här grejerna, vet knappt hur det är med vad som är kompatibelt med vad längre ><... Så klaga inte för mycket på alla tabbar jag gjort, snälla? n_n

Permalänk
Medlem

Skulle tippa på att du kan få en dator som klarar det galant för kanske 3.500, max 4.

Begagnat skulle jag inte köpa för då det är så många olika delar så är det lätt att nåt inte funkar perfekt och då är det jobbigt att felsöka, dessutom kommer du skaffa så billiga saker så det inte blir stor skillnad mellan beg och nytt.