Installera externt ljudkort, dvd-läsaren vill inte läsa

Permalänk

Installera externt ljudkort, dvd-läsaren vill inte läsa

När jag äntligen satt in ljudkortet rätt och installerat drivrutinerna slutade min dvd-läsare att läsa skivorna. Skälet till att jag tror att det är ljudkortets fel är att i User Guiden stod det något om en kabel som behövs dras mellan dvd-läsaren och ljudkortet för att man ska kunna spela musik via cd-skivor och att den sista skiva som kunde läsas vr den med ljudkortsdrivrutinerna på.
Vet någon vad är för sladd det är och hur den ser ut?

Eller har jag råkat ändra något i BIOS som gjort att den inte vill läsa skivor?

Det känns lite tunt att åka ner till Jönköping med en dator som inte kan läsa spelen :S

//Judas

Permalänk
Medlem

Jag vet vilken kabel du menar och har 2 liggandes framför mig som finns att hämta på DH (antar att du skall dit?) om du inte får tag på någon tidigare.

Editerar med hur kabeln ser ut:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=100187

Permalänk

Ok... aldrig sett en sådan tidigare...

Permalänk
Medlem

Finns på äldre moderkort och sånt, tog sladden från mors gamla 200mhz Dell från -97. Fick nog även med den andra med någon brännare.

Permalänk
Medlem

Menar du att du inte kan spela upp vanliga musikskivor i spelaren nu?
För isåfall kan det vara en sån sladd som Byberg visade som behövs.

Men om dom inte läser några skivor alls så är det ju något annat knas...

Permalänk
Medlem

Jag har också ett externt ljudkort och jag har inget sånt uttag på det..
Eller är det så att man ska sätta den kabeln från dvd-läsaren till moderkortet??

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAxen
Jag har också ett externt ljudkort och jag har inget sånt uttag på det..
Eller är det så att man ska sätta den kabeln från dvd-läsaren till moderkortet??

Du ska sätta den på ett uttag på ljudkortet sen kopplat till CD/DVD-läsaren.

Editerar med en bild jag tog från mors Dell-maskin:

Permalänk

Min burk vägrar läsa skivor över huvud taget.

Permalänk
Medlem

Då är det läsaren då som det verkar vara fel på. Men jag har med mig sladden till DH så får du skicka ett PM så kan du får den där.

Permalänk

Det låter trevligt. Ses därnere. Hoppas det är det som är problemet bara.

Permalänk
Medlem

Sladden kommer inte lösa dina läsarproblem om felet innefattar lässvårigheter av spel och dylikt.
Kabeln nu pratar om överför ENDAST ljud och ingenting annat, den gör inte att du kan installera spel tex.

Kör istället med uteslutningsmetoden och koppla ur ljudkortet för att se om dvdn vill läsa skivor igen, gör det inte det så testa avinstallera drivarna till ljudkortet.
Fungerar den fortfarande inte plocka ur den och testa den i en annan dator.

Återigen, den lilla sladden kommer INTE lösa läsarproblemet.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sYph
Sladden kommer inte lösa dina läsarproblem om felet innefattar lässvårigheter av spel och dylikt.
Kabeln nu pratar om överför ENDAST ljud och ingenting annat, den gör inte att du kan installera spel tex.

Kör istället med uteslutningsmetoden och koppla ur ljudkortet för att se om dvdn vill läsa skivor igen, gör det inte det så testa avinstallera drivarna till ljudkortet.
Fungerar den fortfarande inte plocka ur den och testa den i en annan dator.

Återigen, den lilla sladden kommer INTE lösa läsarproblemet.

Nej är det låsarproblem är det kört men han skall ändå få sladden nu när vi båda är här på DH (sitter just nu på monterplatsen), sen kan man ju ta en titt på hur det ser ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Byberg
Nej är det låsarproblem är det kört men han skall ändå få sladden nu när vi båda är här på DH (sitter just nu på monterplatsen), sen kan man ju ta en titt på hur det ser ut.

Ja jo det har jag inte sagt något om att han inte får.
Är det DH nu? Fan va lite koll man har, lycka till och ha skoj bådatvå.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]