Jag vill kunna spela Age Of Empires II!

Permalänk
Medlem

Jag vill kunna spela Age Of Empires II!

Hej!
Jag har nyligen köpt en ny dator och allt fungerar numera som det ska.
Datorn i sig består av E6600, P5B E-Plus, XFX 8800GTS 640mb, 2048mb ram.

Jag spelade Age of Empires II för några veckor sedan, och har efter det installerat om datorn 2 gånger pga strul med hårddiskar. Men numera går det inte ens att starta spelet.

Jag kan spela andra spel på höga inställningar, allt fungerar bra och stabilt. Men när andan faller på och jag så gärna vill spela Age of Empires II alt. uppgraderingen så hänger sig allt direkt efter introduktionsfilmerna. Tabbar jag ut till Windows XP (Sp 2) så har alla färger blivit nästan rosa och den enda utvägen är att starta om datorn.

Varför går det numera inte att starta spelet?! Jag har precis samma ljudkorts- och grafikkortsdrivrutiner. Har försökt läsa mig till en lösning men inte hittat vad jag söker...

Vad kan jag göra för att få njuta av detta klassiska spel?

Mvh
Johan

Permalänk
Medlem

testat att partcha aoeII?
kan vara ditt 8800 som har lite probs med det
spelet är trotsallt från typ -90

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blomkungen
testat att partcha aoeII?
kan vara ditt 8800 som har lite probs med det
spelet är trotsallt från typ -90

Patcha? Hur går jag tillväga?

Mvh
Johan

Permalänk

testa denna länken:

http://download.microsoft.com/download/aoeaok/Update/2.0a/W9X...

Dom har även en hemsida http://www.microsoft.com/games/age2/default.htm

Men du kanske behövde patchen till expansionen?

Visa signatur

[u]Mer CO-OP åt folket[/u]
Macbook 2.0GHZ alu

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blomkungen
spelet är trotsallt från typ -90

haha

Kan rekomendera patchen 1.0e FINAL (ej officiell)

Permalänk
Medlem

Re: Jag vill kunna spela Age Of Empires II!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johan_Sandmark
Hej!
Jag har nyligen köpt en ny dator och allt fungerar numera som det ska.
Datorn i sig består av E6600, P5B E-Plus, XFX 8800GTS 640mb, 2048mb ram.

Jag spelade Age of Empires II för några veckor sedan, och har efter det installerat om datorn 2 gånger pga strul med hårddiskar. Men numera går det inte ens att starta spelet.

Jag kan spela andra spel på höga inställningar, allt fungerar bra och stabilt. Men när andan faller på och jag så gärna vill spela Age of Empires II alt. uppgraderingen så hänger sig allt direkt efter introduktionsfilmerna. Tabbar jag ut till Windows XP (Sp 2) så har alla färger blivit nästan rosa och den enda utvägen är att starta om datorn.

Varför går det numera inte att starta spelet?! Jag har precis samma ljudkorts- och grafikkortsdrivrutiner. Har försökt läsa mig till en lösning men inte hittat vad jag söker...

Vad kan jag göra för att få njuta av detta klassiska spel?

Mvh
Johan

Vilken version av spelet har du?
Ursprungligt original, eller nåt av gold-packen ?
Har du goldpacket så får du automatiskt 1,0c, och förösker du lägga in en ny patch, så pajar du din installation och måste installera om den.

Gör du som Falcon85 säger, så kan du säga ajöss till multi-spel, då du kanske hittar 4-5 spelare per dag som kör ett lir med denna patch.

mvh
Ett AOE-freak av rang
Har varit rankad 16 i världen på Nomad.. (inte värdlsigt vetande, men ändå nämnvärt)

Visa signatur

Desktop : ASUS Striker Extreme, Club3D8800GTX 768Mb, CPU E6600 2,4Ghz, 4GB RAM 800Mhz. Corsiar 620W, Asus 22" TFT LCD MW221U
Laptop: HP-6910p.

Permalänk
Inaktiv

Jag har sett väldigt många som kör 1.0e-patchen

Permalänk
Medlem

Jag har både Goldpacket och ett gammalt Age Of Empires II. Över internet spelar ingen roll, jag vill bara kunna lira lite mot datorer och över lan med brodern man har här hemma.

Har fortfarande inte fått det att fungera, provat lite kompabilitetslägen. Det jag är så fundersam över hur det kunde fungera felfritt för några veckor sedan innnan jag installerade om datorn.

Så länge jag har drivrutiner till ljudkort, grafikkort tycker jag det borde fungera. har även DirectX 9.0. Jag det vara Service Pack 2 som bråkar? Tror inte jag hade den uppdateringen tidigare när jag spelade..

Tack för era svar! Och MrPekk, imponerande!

Mvh
Johan

Permalänk
Medlem

Jag har goldpacket, SP2, directx9, 8800GTx, E6600 som du , och mitt fungerar fint.
Däremot märker jag att när min dotter skall spela på sin profil, så får hon exakt samma symptom förrutom att färgerna knäppar sig, men där körde jag programmet som en lokal administratör och vips det fungerade.
Men nu antar jag att du både är lokal admin och att du installerat det med den användaren du försöker starta spelet med.

Kolla kompatibalitetsfliken, på min ikon är alla rutor tomma där, en kompis hade den i win95 läge.
Värt o kolla iaf.

Men det skall ju funka med din konfig, då den e ganska lik min....

Visa signatur

Desktop : ASUS Striker Extreme, Club3D8800GTX 768Mb, CPU E6600 2,4Ghz, 4GB RAM 800Mhz. Corsiar 620W, Asus 22" TFT LCD MW221U
Laptop: HP-6910p.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPekk

Men det skall ju funka med din konfig, då den e ganska lik min....

Jag ska kolla upp det. Jag provar att skapa ett nytt användarkonto. Tack för lite tips.

Mvh
Johan

Permalänk
Medlem

fick du igång det till sist ?

Visa signatur

Desktop : ASUS Striker Extreme, Club3D8800GTX 768Mb, CPU E6600 2,4Ghz, 4GB RAM 800Mhz. Corsiar 620W, Asus 22" TFT LCD MW221U
Laptop: HP-6910p.