Ni med HP nx7400, hur länge kan ni köra på batteriet?

Permalänk
Medlem

Ni med HP nx7400, hur länge kan ni köra på batteriet?

Som topicen säger, hur länge kan ni köra era laptops på batteri?

Själv har jag en nx7400 Centrino Duo T5600 @ 1.83GHz 1GB RAM och 15.4" Wide TFT (1680x1050). Jag lyckas inte få ner hastigheten på processorn när den kör på batteri (hjälper inte med att ändra till "Laptop/Portabel").Det står alltid "T5600 @ 1.83GHz" när man tar properties på "My Computer".

Mitt batteri håller knappt 1½h. Detta när den nästintill står på idle med nätverkskablen i. Jag har sänkt ljustyrkan till minimum. Jag kan tillägga att jag bara har 6-cells batteriet och att jag kör Windows 2000 Pro SP4 (företags dator). Man kan ladda ner "Intel Speedstep" från HP's hemsida för denna modellen, men programmet fungerar inte då jag inte har denna funktionen i BIOS.

Vad har ni för tider samt är det någon som har nån ide varför jag har så kass tid?

De flesta säger att denna modellen skall klara i allfall 2-3h.

Permalänk

använder du trådlöst nätverk? där kan man nog spara in en 15 min eller så.. testat att undervolta? ligger en guide precis under denna tråd som kan vara vär att kolla. medans du fixar undervoltningen kanske du samtidigt löser problemet med att speedstep inte verkar komma igång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andy Mcdee
använder du trådlöst nätverk? där kan man nog spara in en 15 min eller så.. testat att undervolta? ligger en guide precis under denna tråd som kan vara vär att kolla. medans du fixar undervoltningen kanske du samtidigt löser problemet med att speedstep inte verkar komma igång.

Jo det händer att man kör WiFi men jag märker ingen större skillnad på prestandan där. Dessutom 15 min extra får inte upp den totala tiden på 3h

Har inte hört talas om undervolta, skall kolla vad det är för något. Tack för tipset. Fler idéer önskas.

Permalänk
Hedersmedlem

Testat att uppdatera bios?

Jag har själv funderat på att köra en n7400, samma modell dessutom. Vore tråkigt om den inte kom överens med windows 2000 eftersom det finns viss risk att det kommer att installeras på den datorn.

Har du några övriga synpunkter, främst på skärmen så får du gärna skicka mig ett mail eller PM... eller svara här förstås.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Testat att uppdatera bios?

Jag har själv funderat på att köra en n7400, samma modell dessutom. Vore tråkigt om den inte kom överens med windows 2000 eftersom det finns viss risk att det kommer att installeras på den datorn.

Har du några övriga synpunkter, främst på skärmen så får du gärna skicka mig ett mail eller PM... eller svara här förstås.

Biosen är uppdaterad, det var det första jag gjorde.
Skärmen är trevlig, om jag ska gnälla på något så är det ljusstyrkan.
Jag undrar om inte det är samma problem på alla HP laptops i business serien. Det är dock ingen superdålig ljusstyrka, den kunde varit liiite bättre när man är ute i solen.

Hur är det egentligen, kan man se vilken hastighet processorn kör i Windows 2000?

I XP kan man ju se den aktuella hastigheten om man tar properties på "My Computer". Jag är inte säker på om det fungerar i Windows 2000, det kanske är därför som jag bara kan se att processorn jobbar i 1.83 GHz. Om det skulle vara så att den faktiskt sänker hastigheten så måste det ju vara något fel på batteriet eller att Windows 2000 sparschema suger.

Permalänk
Hedersmedlem

CPU-Z, http://www.cpuid.com/ är i mina ögon det mest tillförlitliga sättet att få reda på klockfrekvenser och liknande information från en dator.

Det som visas i systeminformationen i w2k är bara namnet på processorn, inga klockfrekvenser eller liknande. Däremot så kan diagnostikprogrammet till DirectX få fram klockfrekvensen ibland, hur säker den är vet jag dock inte, men testa att köra dxdiag och se vad den säger.

Windows 2000 är inte heller överdrivet bra på batterihantering för bärbara datorer, men jag har svårt att tänka mig att det är så dåligt som du beskriver det.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

pc mark eller 3d kanske visar hastigheten?

Permalänk
Medlem

Min nx7400 håller sig vid liv ungefär 3 timmar på minsta ljusstyrka och bluetooth/wlan av. Ganska snygg för att vara en HP är den oxå.

Planerar nu dock på att byta den mot en zepto, så jag lånar tråden lite. Hur mycket tycker ni datorn är värd?
http://www.dustinhome.se/Dacsaportal/?ProdID=5010107526&csref...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
CPU-Z, http://www.cpuid.com/ är i mina ögon det mest tillförlitliga sättet att få reda på klockfrekvenser och liknande information från en dator.

Det som visas i systeminformationen i w2k är bara namnet på processorn, inga klockfrekvenser eller liknande. Däremot så kan diagnostikprogrammet till DirectX få fram klockfrekvensen ibland, hur säker den är vet jag dock inte, men testa att köra dxdiag och se vad den säger.

Windows 2000 är inte heller överdrivet bra på batterihantering för bärbara datorer, men jag har svårt att tänka mig att det är så dåligt som du beskriver det.

Ok, ska testa det med. Jag provade nyss att se en DVD film. batteriet klarade ganska exakt 1h innan jag blev ombedd om att byta batteri.
Jag tror jag får ta och ringa HP och se vad de säger om tiderna och Windows 2000. Laptopen är inte ens en månad gammal.

Jag vet i allfall att XP visar hastigheten när man tar fram "System Properties". Vet inte hur exakt resultatet är men det varierar i allfall när man kör på ström och batteri (till skillnad från Windows 2000).

Angående värdet på en begagnad nx7400, det har jag ingen uppfattning om. Jag vet knappt vad den kostade ny.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jee
Angående värdet på en begagnad nx7400, det har jag ingen uppfattning om. Jag vet knappt vad den kostade ny. [/B]

Köpte för 8k på inet för ca 9 månader sedan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goatlust
Min nx7400 håller sig vid liv ungefär 3 timmar på minsta ljusstyrka och bluetooth/wlan av. Ganska snygg för att vara en HP är den oxå.

Planerar nu dock på att byta den mot en zepto, så jag lånar tråden lite. Hur mycket tycker ni datorn är värd?
http://www.dustinhome.se/Dacsaportal/?ProdID=5010107526&csref...

Vad kör du för OS på din laptop?

Har du 6 eller 8-cells batteriet?

Har du möjlighet till att inaktivera/aktivera Speedstep funktionen i BIOS?

Jag ringde HP idag och de kommer att skicka mig ett nytt batteri. Jag hoppas att det avhjälper mitt problem men jag är inte så säker på det.

Hur ofta får man ett batteri som är kass egentligen, jag har aldrig fått det förr. Varken till laptops, mobiler eller annat. Jag undrar om det kanske är något annat som är kasst.

Permalänk

Min HP NX7400 klarar nästan 3 timmar i WinXP och runt 2,5 i FreeBSD. Rätt ok enligt mig.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Min HP NX7400 klarar nästan 3 timmar i WinXP och runt 2,5 i FreeBSD. Rätt ok enligt mig.

Japp, det later bra. Jag testade for skojs skull att stanga av dual core i BIOS pa flyget till New York. Det visade sig att jag da fick lite battre tid, drygt 2h. Det maste vara nagot skumt med min laptop.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goatlust
Min nx7400 håller sig vid liv ungefär 3 timmar på minsta ljusstyrka och bluetooth/wlan av. Ganska snygg för att vara en HP är den oxå.

Planerar nu dock på att byta den mot en zepto, så jag lånar tråden lite. Hur mycket tycker ni datorn är värd?
http://www.dustinhome.se/Dacsaportal/?ProdID=5010107526&csref...

6-7k kanske ?, beror på hur använd och gammal den är:)
Funderar du på att sälja din nx7400 ?...
isf för hur mkt ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
6-7k kanske ?, beror på hur använd och gammal den är:)
Funderar du på att sälja din nx7400 ?...
isf för hur mkt ?

Nah ska sälja den till en m8 i så fall. Blir väll 6,5k som pris, och då ingår en del datasupport i priset

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goatlust
Nah ska sälja den till en m8 i så fall. Blir väll 6,5k som pris, och då ingår en del datasupport i priset

jaha okey :).. hm kanske är bättre eftersom du inte bor i sthlm ?
annars hade jag nog köpat den hehe:p

6,5k.. niceprajs

Permalänk
Medlem

Problemet är mer eller mindre löst nu. HP skickade mig ett 8-cells batteri som utbytesbatteri och nu har jag en arbetstid på mer eller mindre 3h.

Jag ger tummarna upp för HP's svenska support :).

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jee
Problemet är mer eller mindre löst nu. HP skickade mig ett 8-cells batteri som utbytesbatteri och nu har jag en arbetstid på mer eller mindre 3h.

Jag ger tummarna upp för HP's svenska support :).

japp.. HP's support är bra om man bara får snacka med en
veteranare:p..

sjysst tid på 3,5h iaf.. är den såld än:P?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
japp.. HP's support är bra om man bara får snacka med en
veteranare:p..

sjysst tid på 3,5h iaf.. är den såld än:P?

Nepp, inte såld än. Lämnar inte ifrån mig den innan jag skaffat en ny.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goatlust
Nepp, inte såld än. Lämnar inte ifrån mig den innan jag skaffat en ny.

hehe:p.. varför inte behålla den.. nx serien är sjysst:)