Permalänk

Dumpventil?

Tja.

Tänkte ta och fixa en dumpventil till en 944 ltt .
Någon som vet prisklasserna för en sådan?

Dock hur svårt är det att koppla in en sådan ?
och hur mycket prestandad stjäl de o kommer de bli mer känsligare med gas o koppling?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur gammal din 944 är, men saken är den att om du har luftmassemätare på bilen, så kommer den förmodligen flippa ur när du kopplar på en annan dumpventil, eftersom att det kommer saknas lufttryck så får ecun spel. Iallafall så blir det så på nyare bilar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du har redan en dumpventil det har nästan alla turbobilar.

Det du nog menar är en öppen dump så att bilen "nyser" när man växlar.

Öppen dump kan ge strul som "ovan skriver" så en återcirkulerande öppen är väl alternativet.

Dom släpper ut lite i det fria "ptcch" och merparten tillbaks som orginal.

Dom kostar mellan 500-1500kr normalt och är lätta att montera.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

Gör mer skada än nytta. Skit i det.

Du kommer växa ifrån det där satans kvitter/pfjjfvht ljudet. Jag gör allt för att minska det på min bil iaf :).

Permalänk
Medlem

Det enklaste sättet att framkalla ett lättare pys är att hänga i ett öppet luftfilter,
ska funka bra sålänge det inte är inoljat

Permalänk
Medlem

Skruva dit ett öppet luftfiler på bilen så ska du se att det börjar att låta lite
Blev en enorm skilnad för mej och jag har en återcirkulerande dupmventil.

Edit: Skit också, E-dwarf hannt före

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniac
Skruva dit ett öppet luftfiler på bilen så ska du se att det börjar att låta lite
Blev en enorm skilnad för mej och jag har en återcirkulerande dupmventil.

Edit: Skit också, E-dwarf hannt före

HA!

Permalänk
Testpilot

Jag tror på att sätta en högtalare under bilen och spela upp ett inspelat pys-ljud istället, blir lite mer elektronik inblandat i de hela då

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Eller så käkar du bruna bönor eller nått, så pyser du själv istället

Visa signatur
Permalänk

haha.. inte min bil.. men föreslår ett filter isf.. allt 20pack nylonstrumpor över slangen

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Jag tror på att sätta en högtalare under bilen och spela upp ett inspelat pys-ljud istället, blir lite mer elektronik inblandat i de hela då

Pinsamt när systemet buggar och "pyser" när bilen är avstängd.. eller kanske.. hänger sig?

Permalänk
Medlem

som sagt, om du har öppen dump så får Ecu-n spel, vilket till slut kommer mörda din katalysator. och att smälla på öppna filter kan vara dumt det med, för om du gör det fel kommer det in varm luft i motorn vilket också är dåligt för både turbo och insprutningssystem.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sgt. Stinger
som sagt, om du har öppen dump så får Ecu-n spel, vilket till slut kommer mörda din katalysator. och att smälla på öppna filter kan vara dumt det med, för om du gör det fel kommer det in varm luft i motorn vilket också är dåligt för både turbo och insprutningssystem.

sant. kan tilllägga lite till.
ifall han har elektroniskt bränslesystem så har han en elektronisk luftmassegivare som kan få flip vid montering av öppetluft filter.
det kan bli följder så som att bilen inte äns startar. om den startar så får han ej ut nån efekt på det heller. (öppet filter = mer luft = mer efekt, dock på vanlig förgasare)

Visa signatur

livet börjar vid 200km/h

Permalänk
Medlem

På en B230FT/FK räcker det med att montera nytt bränslechip och ett öppetfilter så dumpar det så det räcker och blir över med originaldumpen.

Permalänk
Medlem

Snackar vi Porsche 944 eller Volvo 944? I'm assuming volvo.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

vovve ^^

97a fullutrustad

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killspray
sant. kan tilllägga lite till.
ifall han har elektroniskt bränslesystem så har han en elektronisk luftmassegivare som kan få flip vid montering av öppetluft filter.
det kan bli följder så som att bilen inte äns startar. om den startar så får han ej ut nån efekt på det heller. (öppet filter = mer luft = mer efekt, dock på vanlig förgasare)

Om man sätter luftfiltret efter LMM så fungerar det fint.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
Om man sätter luftfiltret efter LMM så fungerar det fint.

Så all smuts kan passera genom LMM? Låter väldigt oklokt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mafnus
Så all smuts kan passera genom LMM? Låter väldigt oklokt.

http://www.garaget.org/show_ext.php?car=34115&image=366344

Det är så jag menar, fast "före" LMM kanske är rätt ord. blir ju efter LMM om man ser i från motorns håll

Bilen är inte min utan det är en random från garaget.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Avstängd

Köper en kompressorhorn kitt, sågar av en tratt från valfri horn och limmar fast det i en burk och kopplar in slangen från kompressorn.. istället för tuuut så blir det pyyys.
Knapp på växelspaken

Tänka sig, dumpventil fast man inte har turbo

Fast vem behöver turbo om man kan köra bil?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

En atmosfärisk avlastningsventil ("öppen dump" för er korvmojsraggare;) ) kan du montera om din bil ej behöver den återcirkulerade luften för att beräkna bränsleblandningen.

Gällande ljudet är en öppen dump är att föredra framför ett öppet filter då det ALDRIG kan rena lika bra som ditt originalfilter. Om du ändå vill gå filtervägen föreslår jag att du läser på om hur du kan borra din luftburk och på så vis behålla ditt originalfilter för bästa reningsförmåga, men ändå vinna lite ljud på det. Då till en kostnad på nån hästkraft då din bil kommer suga in varmluft från motorn.

Vidare så "nyser" inte bilen när man växlar som någon påpekade, det är när man lättar på gasen, oavsett växling eller ej, då det överflödiga turbotrycket frigörs vid gasupplsläpp.

Till min ng900 fanns det en filtersats med plugg som användes för att bygga om befintlig avlastningsventil till en öppen sådan.

Min nuvarande bil har lmm och behöver återcirkulationen.

Kolla upp hur det är med din bil innan du gör något.

Edit: En ltt förresten? Tror inte det kommer låta så mkt. Blir nog till att ställa upp laddtrycket för att få någon effekt. Både hk-mässigt och ljudmässigt.

Visa signatur

Loading signature. Please wait........

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .j
En atmosfärisk avlastningsventil ("öppen dump" för er korvmojsraggare;) ) kan du montera om din bil ej behöver den återcirkulerade luften för att beräkna bränsleblandningen.

Gällande ljudet är en öppen dump är att föredra framför ett öppet filter då det ALDRIG kan rena lika bra som ditt originalfilter. Om du ändå vill gå filtervägen föreslår jag att du läser på om hur du kan borra din luftburk och på så vis behålla ditt originalfilter för bästa reningsförmåga, men ändå vinna lite ljud på det. Då till en kostnad på nån hästkraft då din bil kommer suga in varmluft från motorn.

Vidare så "nyser" inte bilen när man växlar som någon påpekade, det är när man lättar på gasen, oavsett växling eller ej, då det överflödiga turbotrycket frigörs vid gasupplsläpp.

Till min ng900 fanns det en filtersats med plugg som användes för att bygga om befintlig avlastningsventil till en öppen sådan.

Min nuvarande bil har lmm och behöver återcirkulationen.

Kolla upp hur det är med din bil innan du gör något.

Edit: En ltt förresten? Tror inte det kommer låta så mkt. Blir nog till att ställa upp laddtrycket för att få någon effekt. Både hk-mässigt och ljudmässigt.

"någon här :)"

Bilen "nyser" normalt mer när man växlar pga av att man normalt har accat med bilen vilket medför ett högre laddtryck jämtemot om man barar varvar.

Om man har en bil som laddar säg 1,0 bar vid fullgas och 4000 rpm "under acc" och du släpper gasen "växlar" så öppnar dumpen och släpper ut "övertrycket så inte din IC samt slangar och turbo agg får ta hela smällen "tryckstöten".

Om man däremot står still och varvar 0-4000rpm så kommer du inte att bygga upp något större laddtryck pga lite motstånd och därför dumpar det bara lite "nys".

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Testpilot

Men om du accar och sen släpper gasen utan att växla kommer den att nysa lika mycket som om du hade växlat, det är alltså inte själva växlingen som triggar dumpningen.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Men om du accar och sen släpper gasen utan att växla kommer den att nysa lika mycket som om du hade växlat, det är alltså inte själva växlingen som triggar dumpningen.

Alldeles rätt:)

Sry att det framstår som att det beror på att man vxlar.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

Om du ska byta luftfilter så bör du bygga en avskärmning, så att det inte suger i sig för mycket varmluft, och skräp som studsar upp från vägen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fraggel
"någon här :)"

Bilen "nyser" normalt mer när man växlar pga av att man normalt har accat med bilen vilket medför ett högre laddtryck jämtemot om man barar varvar.

Om man har en bil som laddar säg 1,0 bar vid fullgas och 4000 rpm "under acc" och du släpper gasen "växlar" så öppnar dumpen och släpper ut "övertrycket så inte din IC samt slangar och turbo agg får ta hela smällen "tryckstöten".

Om man däremot står still och varvar 0-4000rpm så kommer du inte att bygga upp något större laddtryck pga lite motstånd och därför dumpar det bara lite "nys".

Hehe. Växlingen har inget med saken att göra lilla vän. Pröva själv att ligga på samma växel och gasa upp till valfritt rpm. När du sedan släpper gasen så slutar turbon att ladda vilket medför att trycket dumpas ut.

Sen efter det kan du ju lägga i en växel och se om det låter något då.
Hehe, vad är det som skulle dumpa när man växlar, en taskig låda?

Visa signatur

Loading signature. Please wait........

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .j
Hehe. Växlingen har inget med saken att göra lilla vän. Pröva själv att ligga på samma växel och gasa upp till valfritt rpm. När du sedan släpper gasen så slutar turbon att ladda vilket medför att trycket dumpas ut.

Sen efter det kan du ju lägga i en växel och se om det låter något då.
Hehe, vad är det som skulle dumpa när man växlar, en taskig låda?

Om du läser bara några inlägg upp ser du att vi redan löst det

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
Om man sätter luftfiltret efter LMM så fungerar det fint.

inte så att LMM sitter precis på förknasaren? gör det på min. sen vore det oklockt att sätta filtret efter LMM. luftfiltret inann har ju en uppgift att rensa luften sen ska LMM göra sitt jobb att se till så du får rätt mängd luft i bränsleblandningen.

MVH

Visa signatur

livet börjar vid 200km/h

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killspray
inte så att LMM sitter precis på förknasaren? gör det på min. sen vore det oklockt att sätta filtret efter LMM. luftfiltret inann har ju en uppgift att rensa luften sen ska LMM göra sitt jobb att se till så du får rätt mängd luft i bränsleblandningen.

MVH

Ganska ovanligt med turbo och förgasare. Och lmm sitter precis vid insuget till intercoolern för övrigt, det spelar ingen roll om luften är lortig eller inte, lmm:en funkar ändå.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av da3daluz
Ganska ovanligt med turbo och förgasare. Och lmm sitter precis vid insuget till intercoolern för övrigt, det spelar ingen roll om luften är lortig eller inte, lmm:en funkar ändå.

Elektroniskt bränslesystem då då. jag har elektroniskt på mig bil och LMM sitter precis mellan luftburk och insuget. jag samt en polare fick båda ner skit i LuftMasseMätaren och det gick inte att köra respektive bil. det gick framåt men fan inte rent/jämnt.

sen får du gärna förklara det med placeringen och vilken gång luften tar från naturen till cylindern om det går via intercoolern.

MVH

Visa signatur

livet börjar vid 200km/h