22" Samsung vs LG vs HP, vilken ska man välja?

Permalänk
Medlem

Ett till test av HP:n
http://reviews.cnet.com/lcd-monitors/hp-w2207-lcd-monitor/450...
Det blir nog en sån för mig.

Edit:Sådär, nybliven, nöjd ägare av HP w2207.

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xyntica
Fördelar HP:
- Pivot
- USB-hubb
Nackdelar HP:
- Tung (9kg)
- Integrerade högtalare
- Högre effektförbrukning än LG
- Tjockare kanter

Jag är mer intresserad av HPn, känns som man får mer valuta för pengarna. Kommer bara använda en skärm så tjockleken på kanterna spelar ingen roll, inte vikten heller. Pivot kommer jag få användning av. Det enda jag är tveksam till är glossy. Tråkigt att man aldrig sett den IRL, då hade valet blivit mycket enklare.

Jag är också väldigt intresserad av hp'n men, Pivot? Jag snabb-googla men hittade inte. Sen har jag samma funderingar som dej, förutom inbyggda högtalare, man använder dom inte, dom syns inte, vadå nackdel?:P

Edit: Pivot=Roteringen av skärmen?

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk

Ja Pivot innebär att skrämen vrids 90° så att den står på högkant.

Webhallen har flyttat fram sitt preliminära leveransdatum till 24/7, kommer ju lagom till lönen men

Visa signatur

| Antec P182 | Corsair HX 520W | Gigabyte P35 DQ6 | C2Q Q6600 | Corsair XMS2-6400 4096MB |
| Gainward Geforce 8800GTS 640MB | Asus Xonad D2X |

Permalänk

-

Permalänk
Medlem

Beställde precis HP w2207 från Dustin Home. 2 824kr inkl. frakt med studentrabatt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Beställde precis HP w2207 från Dustin Home. 2 824kr inkl. frakt med studentrabatt.

Visste inte att dustinhome har studentrabbat. Hur får du den rabbatten??...csn??

Visa signatur

Har du inte Dropbox?
Bli medlem genom denna länken och få 250mb extra utrymme! http://www.dropbox.com/referrals/NTU3ODYyMzk

Permalänk

Det är väll med studentkortet man får rabatt på Dustin?

Beställde en HP w2207 från webhallen idag iaf, dom fick helt plötsligt in ett parti =D

Visa signatur

| Antec P182 | Corsair HX 520W | Gigabyte P35 DQ6 | C2Q Q6600 | Corsair XMS2-6400 4096MB |

Permalänk
Medlem

Vad är fördelarna med glossy skärm då? :S

Visa signatur

6600k @ 4.5Ghz | 16 GB DDR4 | GTX 970 | Z170

Permalänk

Jag hade bestämt mig för en LG 22 W. skärm. men nu blev jag lite tveksam. Jag kollade in HP:en och jag fastnade för den lite - bara att den har 5ms gör mitt beslut svårare. Som ni säger det hade varit bra om man kunde få se det live. Blir nog en HP, ett STORT plus att den är vridbar - nåt jag rekommenderar.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz | 2GB | XFX GeForce 8800GTX 600M 768MB XT GDDR3 | 22Tum W | 250GB HD | Coming: September

Permalänk
Medlem

ingen...

Ingen ghosting alls vad jag kunnat se iaf... Man ska nog inte tok fastna på detta med ms....

Hp:n funkar fin fint och har väldigt goa färger, skarp bild....

/Jonas

Visa signatur

Asrock P67 Extreme 4 | Intel i7 2600K@4ghz | 8GB Crucial Ballistix DDR3 1600mhz | Gigabyte GTX660Ti 2gb | SB X-Fi | HDD Total 2TB | Coolermaster Realpower 520w | Coolermaster Stacker | All Components are watercooled ||

Permalänk
Medlem

Har haft min skärm i längre än 1 dygn nu. Är riktigt nöjd med den.

Bilden är kristallskarp och har inga döda pixlar. Har inte märk av någon ghostning. Brightness var fabrikinställt på 92 skärmen lyste upp hela rummet! Försöker hitta en bra balans på inställningarna. Har lite lätt huvudvärk just nu, men det tar ett tag att vänja sig. Från 15" till 22" wide är enormt.

Ljudet är riktigt dåligt. Hade varit trevligt med ett hörlursutgång istället.

Stödet är riktigt bra, det är enkelt att höja och sänkta utan att skärmens lutning ändras. Står väldigt stabilt på skrivbordet. För att rotera skärmen (pilot) så måste man luta skärmen så den nästan är parallell med bordet, annars tar skärmkanterna på bordet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Brightness var fabrikinställt på 92 skärmen lyste upp hela rummet!

Verkar som om HP levererar sina skärmar inställda för kontorsmiljö?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Jag suttit och testat skärmen lite nu. Längst nere har skärmen lite backlight bleeding, svart ser mörkblå ut.

Testade också att köra med Pivot (rotera bilden) i en timme, men bilden upplevs mycket mörkare och färgerna ser mer "metallisk ut" på högra sidan (där powerknappen sitter). Tror att det är lägre betrackningsvinkel där men det är konstigt att det inte ser likadant ut på vänstra sidan.

Det finns 5 olika fabriksinställningar i "Quick View": Movie, Photo, Gaming, Text (standard) och Custom. Alla har brightness på 90 (läste fel tidigare). Jag gillar Text-läget mest eftersom det blir ClearType-effekt. Annars blir det för skarpa kanter på texten.

Om jag skulle köra "blank skärm" i skärmsläckaren - ska bilden vara så svart att man inte ser att den är påslagen? Min blir nämligen inte det, inte min tidigare TFT-skärm heller. Men min första CRT blev det. Är det något man får leva med eftersom det är en TN-panel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Om jag skulle köra "blank skärm" i skärmsläckaren - ska bilden vara så svart att man inte ser att den är påslagen? Min blir nämligen inte det, inte min tidigare TFT-skärm heller. Men min första CRT blev det. Är det något man får leva med eftersom det är en TN-panel?

Min crt gör inte heller det, men om du däremot går in i energispararfunktioner (eller vad det heter)och väljer att den ska stänga av bildskärmen efter typ 10 minuter, så funkar det:)

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk
Medlem

Mitt svar ang. HP W2207 kan ni läsa här och; glossy = ingen nackdel direkt enligt mig. Jag var rädd (som jag skrev i den tråden jag länkade till) för att det skulle bli jättemycket reflektioner osv men nej, inte alls!
Och tung? äh, det är den ju inte direkt.. Det är ju inte 25 kg CRT i alla fall (eller vad dom nu väger)...

Permalänk

Jag har haft min skärm i några timmar nu och jag tycker att det är välldigt bra färg/kontrast. Har spelat lite CS:S och kollat på film och det funkade fint. Det är lite backlight bleed utmed skärmens kanter men det märks absolut inte så länge skärmen inte är helsvart

En sak som gör mig lite sur att att det verkar ligga ett litet dammkorn nere i högra hörnet mellan panelen och själva fronten på skärmen. Det är ju inte jättestörande direkt och det syns bara när något ljust är bakom. När man ser på film ligger det i det svarta området utanför sjävla bilden och när man spelar syns det inte om man inte kollar noga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så beställde nyss en HP W2207 (ackompanjera min Dell 2007WFP) från dustin, lär ha den på Måndag, hör av mig då!

Den kostar 2990kr på Dustin, bara att slå till ju!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej, funderar på att köpa mig en HP W2207.

Men skulle vilja veta hur det ser ut när man spelar cs på en sådan stor skämr, 22".

Om någon har tillgång till cs, skulle ni vilja ta en print eller fota. Skriv gärna vad ni använder för upplösning i cs också.

Tack!

Permalänk
Medlem

Jag har vare inne på Samsungen men efter alla rekomendationer på HPn här så blir det nog en sådan... vad köpte trådskaparen för skärm i slutändan då?

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk

Har en HP w2207! Extremt underbar skärm!

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem

tjena alla tveksamma skärm köpare
jag har precis köpt hp 2207.

OMG!! bästa skärmen ja nonsin sett!

+Underbara färger!
+perfect till spel film
+glossy gör skärmen snyggare o bättre färger
+ bra betraktnings vinklar
+har högtalare om man inte skulle ha några, som mig.. mina pajja nyligen (gigaworks s750)
+SNYGG!!
+usb portar, slipper gå bakom datorn
ger mer plats å tgb mus, höj sänkbar/vridbar ( coolt)

jag kan inte finna några som helst nackdelar med denna skärmen, jo en kanske, den är beroende framkallande... en kompis till mig köpte 2 st! haha

samsung 226 uteslöt jag direkt eftersom d inte e non skillnad på ms i spelen iaf man märker inte och den fick många nackadelar me färger åså, ej sänk bar etc + DYRARE ca 600SEK

Visa signatur

Stacker 832||Gigabyte GA-P35-DS3 || Intel Q6600 @ 3.5GHz ||GeForce 8800GT 512 || Corsairs 4gb pc-6400 @ 1000Mhz

Permalänk
Medlem

någon som kan mäta hur långt ifrån väggen baksidan på skärmen är när man har den så nära väggen som möjligt? tycker foten ser väldigt stor och klumpig ut och vore bra att veta hur nära väggen bilden kommer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jhux
tjena alla tveksamma skärm köpare
jag har precis köpt hp 2207.

OMG!! bästa skärmen ja nonsin sett!

+Underbara färger!
+perfect till spel film
+glossy gör skärmen snyggare o bättre färger
+ bra betraktnings vinklar
+har högtalare om man inte skulle ha några, som mig.. mina pajja nyligen (gigaworks s750)
+SNYGG!!
+usb portar, slipper gå bakom datorn
ger mer plats å tgb mus, höj sänkbar/vridbar ( coolt)

jag kan inte finna några som helst nackdelar med denna skärmen, jo en kanske, den är beroende framkallande... en kompis till mig köpte 2 st! haha

samsung 226 uteslöt jag direkt eftersom d inte e non skillnad på ms i spelen iaf man märker inte och den fick många nackadelar me färger åså, ej sänk bar etc + DYRARE ca 600SEK

Hur kan man säga att inbyggda högtalare är ett + för en skärm...?

Bra betraktningsvinklar för att vara en TN, om man är nöjd med det.

Jävligt snygg är den dock:)

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk
Medlem

Jag har en Viewsonic 22" widescreen som jag håller varmt om hjärtat. Köpte den strax innan förra julen. Ända negativen med den är att den var så dyr, 4000kr, och att jag inte kan gå tillbaka till nånting mindre än 22". Svar på din fråga är HP skärmen, inget som i första hand förolämpar ett skrivbord

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanabel
Hur kan man säga att inbyggda högtalare är ett + för en skärm...?

Bra betraktningsvinklar för att vara en TN, om man är nöjd med det.

Jävligt snygg är den dock:)

ömmm..hur kan d va ett minus? dom tar ingen plats alls och man är inte direkt tvungen att använda högtalarna om man har ett par andra externa.

jag såg det som ett plus för att mina högtalare pajja nyligen, så dom är bättre än inget

Visa signatur

Stacker 832||Gigabyte GA-P35-DS3 || Intel Q6600 @ 3.5GHz ||GeForce 8800GT 512 || Corsairs 4gb pc-6400 @ 1000Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

ömmm..hur kan d va ett minus? dom tar ingen plats alls och man är inte direkt tvungen att använda högtalarna om man har ett par andra externa.

jag såg det som ett plus för att mina högtalare pajja nyligen, så dom är bättre än inget

Om dom inte syn (som på w2207'an) så är det i mina ögon varken ett plus eller ett minus. Fast om dom sitter på framsidan, så är det ett STORT minus.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RobbaZ91
Om dom inte syn (som på w2207'an) så är det i mina ögon varken ett plus eller ett minus. Fast om dom sitter på framsidan, så är det ett STORT minus.

mm men d gör dom inte sitter på baksidan..och dom e väldigt diskreta..skulle lika äna vara vent hål, va tvungen att leta lite

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

mm men d gör dom inte sitter på baksidan..och dom e väldigt diskreta..skulle lika äna vara vent hål, va tvungen att leta lite

Det var ju det jag sa:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Eftersom de är skit, och därmed använder man inte dem, och det betyder att man betalar för någonting man inte använder = dåligt.

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RobbaZ91
Det var ju det jag sa:)

oj d gjorde du ja.. läste fel sry

Visa signatur