Permalänk
Medlem

6224w skola/spel/rubbet!

Hejsan!

Som så många andra här är jag student och tänkte investera i en dator som skall hålla ett tag framöver. Den skall klara spel helt ok och media men även lite CAD program ifrån skolan.

Jag är inte superhaj på detta men jag tror jag fått ihop en ganska bra burk för min budget. Jag har läst igenom MÅNGA trådar på detta forumet och kollat vad ni har haft att säga om Zepto och kommit fram till att 6224w är datorn för mig. Batteri får jag beställa när jag behöver det (behöver inget nu då jag sitter hemma elelr mestadels i skolan där jag bara kan plugga in laddaren direkt). Men jag frågar er som har lite bättre koll på sakerna; duger detta eller skall jag lägga till något? Och skall jag köpa ifrån Zeptoexperten eller skall man ringa och pruta som vissa här har gjort med framgång och om så är fallet, vad har ni för prutningstips?:D Tack på förhand allihopa!

Zepto Znote 6224W - Value 9.915,00 kr
14,1" WXGA+ 1440x900 - 6224W
2.00 GHz Intel® Core™2 Duo T7300 800MHz
120GB 5400rpm 8 MB Cache SATA Samsung
2048MB PC5300 667MHz DDR2 (2x1024)
Combo DVD/CD-RW (passar 6x1x o. 2x15)
6 cells standardbatteri (6x14, 6x15)
SE Tangentbord 6X14W - svart
MS Windows Vista Home Premium SE
Intel® PRO/Wireless 4965AGN 300Mbit
Inbyggt Bluetooth
1 års garanti (36 mån. reklamationsrätt)
Zepto Sleeve 14" 217,00 kr
Microsoft® trådlös MS4000 minimus 217,00 kr

Delsumma 10.349,00 kr
Moms 2.587,25 kr
Totalt 12.936,25 kr

Ps. jag kör förnärvarande WIN XP på en gammal tjockisskärm med upplösningen 1280 x 1024. Tror ni jag komemr ha svårt att ställa om mig till Zeptons upplösning eller märker man inte någon skillnad då den skärmen är mindre? (min nuvarande är 19")

Permalänk

Jag sitter och skriver denna post på en 6224W med 2.0 Ghz, 2 GB ram, 120 GB hybrid diks osv. Jag älskar den värkligen! Upplösningen är som juten för denna dator, har innan kört med en Platt 19" LG på samma upplösning och jag älskar min nya skärm på datorn! Jag köppte min direkt från zepto, såg ingen större priskillnad helt enkelt, visserligen var det den 18 maj.... Men Den fungerar till Auto CAD hur bra som hälst! Går själv CAD B och denna funkar fint att göra några uppgifter hemma på.

I övrigt finns det bara två saker att klaga på som jag ser det; dels har den en förminskad enter tangent vilket är störande och dels glappar tangenbordet en aning längs ner i högra kanen, inte faligt men glappet finns där. Den bli faktist inte farligt varm häller, Nu sitter jag med winamp på, batterit laddas, surfar med opera (femtielva tabbar uppe), laddar hem uppdateringar till cs:s, laddar hem låtar och instalerar vlc. Båda pocessorkärnorna ligger på 63 c, hdd: 43 c, GPU: 50 c. Allts liger under 65 c!

Det enda du ska ändra på de där specen är hdd:n, till hybrid... stor skillnad polaren har vanlig sata 5400 rmp på sin lappe och skilnaden är värd pengerna!

Lite fakta: på 3DMark 06 fick jag 3600p på 1280 x 854. Jag kör Battlefiend 2142 på max allting utan några som häst lagg! Den är lätt och behändig och SKKIIIT SNYGG :D.

Ett tips: Ska du använde blåtanden så glöm inte aktivera den; Fn + F10 (satt i 1 timme och pilla med det:P).

Jag ger denna dator 10/10 utan tvekan, ärlskar den bara!

MvH Tobias!

PS: Hoppas att det var någon nytta att jag skerv detta:D haha

Permalänk
Medlem

Tror du kommer vänja dig snabbt vid upplösningen. Tar 5 min

Tror du kommer gilla den och jag tycker du ska köpa direkt från zepto eftersom zeptoexperten verkar lite struligt.

Jag har en dator i samma serie (föregångaren) och är grymt nöjd

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svaren båda två! Skönt att få höra att man inte är helt borta=) En fråga bara; Det har varit ganska mycket surr om att man kan pruta via telefon om man är smord i munnen. Är detta något som någon som läser här har lyckats med och om ja hur myckets lyckades ni pruta med och hur gjorde ni det?:D

Permalänk

Enkelt svar från MIG: Jag testa inte, jag fundera inte på det, jag skulle nog inte lyckats.. så någon annan får svara på det:D

MvH

Permalänk
Medlem

ok tack igen: en liten liten snabb fråga igen: vad är det för skillnad på hybrid hdd och en vanlig? jag måste vänta 13 dagar mer om jag vill ha med hybrid nämnligen:(

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av norskel
ok tack igen: en liten liten snabb fråga igen: vad är det för skillnad på hybrid hdd och en vanlig? jag måste vänta 13 dagar mer om jag vill ha med hybrid nämnligen:(

Ta en 7200rpm istället då. Hybrid är inte så bra som det låter.

Permalänk
Medlem

Hybrid har 256mb inbyggt flashminne, som ska göra t.ex booting och programstarter snabbare. Tror dock att 7200rpm är bättre fortfarande.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Hybrid har 256mb inbyggt flashminne, som ska göra t.ex booting och programstarter snabbare. Tror dock att 7200rpm är bättre fortfarande.

Mjo har stark för mig vi har kommit fram till det i ett flertal trådar men att hybrid är bättre än 5400rpm... så va det nog. Så att köra på en 7200rpm är helt rätt tror jag

Permalänk
Medlem

Ok tack så mycket då beställer jag en nu! Borde vara här på fredag:D

Edit:

Ni som sitter på en sådan här Zepto: Ni upplever inte att skärmen är lite för liten för spel? Jag är lite orolig då jag alltid använt 19". Men man kanske vänjer sig snabbt?

Permalänk
Medlem

Sitter på en 6324... samma som 6224... och är helt underbar...
Skulle inte byta den mot någon annan laptop idag...

Ska du välja mellan vanlig 5400rpm hårdisk och en 5400rmp hybrid, så ta hybriden...
Vill du ha lite extra prestanda i hårddisken så ta 7200rmp hårddisken, men de är ganska mkt dyrare och mindre i storlek just nu.. kommer en på 250GB 7200rmp hos zepto lite senare denna månaden, men kommer kosta ganska mkt.. kommer ligga nästa 2000kr mera än 160GB hybrid...

Anyway... recomenderar den jätte mkt..

Skärmen vänjer du dig vid ganska snabbt...

Lycka till

Visa signatur

| intel i5 | 4GB | Radeon 4890 1GB | 1.5TB | Win7 Ultimate x64 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av norskel
Ok tack så mycket då beställer jag en nu! Borde vara här på fredag:D

Edit:

Ni som sitter på en sådan här Zepto: Ni upplever inte att skärmen är lite för liten för spel? Jag är lite orolig då jag alltid använt 19". Men man kanske vänjer sig snabbt?

Mjo, lite kanske, om man alltid planerar att spela på den och inte på en extern skärm. Jag tycker den är nice som fan att spela på, men man kan ju få ont i nacken efter ett tag (vilket gäller alla laptops). Skaffa en extern skärm att kunna ha den inkopplad till hemma

Permalänk
Medlem

Kan man stänga locket, om man har en extern skärm ikopplad? Alltså så att man inte behöver ha 2 skärmar igång hela tiden?

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I`m
Kan man stänga locket, om man har en extern skärm ikopplad? Alltså så att man inte behöver ha 2 skärmar igång hela tiden?

Bör gå iaf, det är en inställning vad som ska hända när du stänger locket bara fixas i windows (eller vad du använder)

sen att gå från 19" till 15,4" gjorde jag när jag slängde ut min stationära... funkar mycket bra... o nu får jag en 13,3" istället ska bli spännande ;).

Permalänk
Medlem

Sådär, pratade precis med en från zepto och köpte en 6224w. Jag hade egentligen tänkt välja en 80GB 7200rpm, fast fick tipset att de nu hade fått in 160GB 7200rpm, som dock ej fanns på hemsidan än, och jag fick denna för 300:- mer än 80GB disken.

Konfiguration
14,1" WXGA+ 1440x900 - 6224W
NVIDIA® Geforce 8600M GT
160GB 7200rpm SATA Harddisk Hitachi®
6 Cell batteri
Intel Pro/Wireless 4965AGN - 300Mbit
SAMSUNG DVD-RW DL Brännare 6xx4W/6xx5WD/2xx5W/3x15W
Tangentbord Znote 6xx4W Svart SE
Miljöavgift
ONLINERABATT
2.00 GHz Intel® Core™2 Duo T7300 800MHz
2048MB (2x1024) DDR2 667/PC5300 SODIMM, Zepto

Pris utan OS: ca 11450:-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I`m
Kan man stänga locket, om man har en extern skärm ikopplad? Alltså så att man inte behöver ha 2 skärmar igång hela tiden?

Jadå det är klart man kan. Måste dock ställas in i windows eftersom det som standard är inställt på att den ska gå i viloläge.

DOCK, ska du definitivt inte göra det med zeptos 14". Dom ventileras genom tangentbordet (drar in luft där) och att stänga locket helt när man spelar är som att slänga in den i ugnen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Jadå det är klart man kan. Måste dock ställas in i windows eftersom det som standard är inställt på att den ska gå i viloläge.

DOCK, ska du definitivt inte göra det med zeptos 14". Dom ventileras genom tangentbordet (drar in luft där) och att stänga locket helt när man spelar är som att slänga in den i ugnen

Dumt att stänga locket helt då
Men kan man ha den i viloläge med stängt lock tro ?
Den lär ju ändå få lite luft även om locket är stängt.

Kan man förresten sätta datorn på viloläge hemma och sen sticka till skolan med den. Vi säger att man har lite program igång som man inte vill stänga av någon anledning. Hur bra är det på en skala ?
Tycker jag ser folk som tar upp sin bärbara från väskor och börjar arbeta direkt.

Visa signatur

"Go mad, möed mad, mad i rättan ti osse madaro"
flickr

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Nu är det så att min polare har genom jobbet kunnat fixa 1000 kr rabatt(!) på denna skärm http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=168925

Dvs att jag får den för cirka 2000 kr vilket jag tycker är ett jäkla schysst pris. Frågan som jag nu ställer till er som kan mer om teknik än jag är om jag kan köra spel i bra upplösning på denna och det är inget som blir fördröjd eller dålig kvalité eftersom jag kör via VGA:n ? Kort sagt: Är det värt att köpa denna som extern skärm att ha till min zepto här hemma om man villha en större skärm när man är just i hemmet?:P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av norskel
Tack för alla svar! Nu är det så att min polare har genom jobbet kunnat fixa 1000 kr rabatt(!) på denna skärm http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=168925

Dvs att jag får den för cirka 2000 kr vilket jag tycker är ett jäkla schysst pris. Frågan som jag nu ställer till er som kan mer om teknik än jag är om jag kan köra spel i bra upplösning på denna och det är inget som blir fördröjd eller dålig kvalité eftersom jag kör via VGA:n ? Kort sagt: Är det värt att köpa denna som extern skärm att ha till min zepto här hemma om man villha en större skärm när man är just i hemmet?:P

Tror inte det ska vara några problem. Men inte över 22-tum. Jag har kört min till en 19" wide utan problem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0nkiii
Dumt att stänga locket helt då
Men kan man ha den i viloläge med stängt lock tro ?
Den lär ju ändå få lite luft även om locket är stängt.

Kan man förresten sätta datorn på viloläge hemma och sen sticka till skolan med den. Vi säger att man har lite program igång som man inte vill stänga av någon anledning. Hur bra är det på en skala ?
Tycker jag ser folk som tar upp sin bärbara från väskor och börjar arbeta direkt.

Ja, jag stänger av min dator typ 1 gång i månaden eller vid uppdateringar. Har alltid i viloläge annars.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Ja, jag stänger av min dator typ 1 gång i månaden eller vid uppdateringar. Har
alltid i viloläge annars. [/B]

Ok, låter bra. Hur länge kan man ha den i viloläge utan strömadapter på bara batteri ?
Om man nu skulle vilja ta den hemifrån till skolan i viloläge.

Visa signatur

"Go mad, möed mad, mad i rättan ti osse madaro"
flickr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0nkiii
Ok, låter bra. Hur länge kan man ha den i viloläge utan strömadapter på bara batteri ?
Om man nu skulle vilja ta den hemifrån till skolan i viloläge.

Det ska inte vara några problem. Tror man kan ha den så säkert ett dygn eller mer, men minns inte exakt

Permalänk
Medlem

Vad skiljer mellan 6224w och 6625w mer än skärmstorleken?

Man verkar ju få mer prestanda för pengarna med en 6224W?