Permalänk
Medlem

Är det köpläge för Macbook Pro?

Hej!

Ber om ursäkt för ännu en "köpläge?" tråd, men jag hittade ingen likadan att fortsätta i.

Står lite i valet och kvalet just nu, jag hade tänkt att vänta med att köpa en macbook pro tills leopard släpps i oktober. Men nu är det som så att jag fått ett bra bud på den dator jag har nu, och det kan tyvärr inte vänta :/

Då har jag alltså två alternativ. Antingen köper jag en MBP nu och köper till Leopard löst när det kommer eller lever utan dator i tre månader (VE OCH FASA!!).

Att det släpps nya modeller är jag också medveten om, men känner mig ändå osäker vilket som är bäst. Att investera nu eller vänta. Vad tror ni?

Tack på förhand
Jonas

Permalänk

nej

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem

frågan du bör ställa dig är väl om du klarar dig utan dator i 3 månader
os x kostar ju runt 1200 kr, eller runt 7-800 kr för student, inte SÅ farligt dyrt att köpa till i efterhand.
rent hårdvarumässigt så är ju macbook pro uppdaterad rätt nyligen, så macbook pro står alltså inte först i kö av deras datorer att uppgraderas, snarare sist i kön. så där finns det väll inget som hindrar köp idag.

JAG hade nog köpt macbook pron nu o sne köpt till leopard när det kom

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Inaktiv

Defenetivt hade jag köpt den summan för att få en fin och ny dator nu 3 månader innan... lätt val :p.

Permalänk
Medlem

Ja handlar det om 800kr extra för leopard så tjänar jag i alla fall på att köpa nu när jag kan få ut nåt för gamla datorn.

Kände mig lite tveksam eftersom det ändå handlar om 3 månader, och då tänkte jag att de kanske uppgraderade nåt mer på hårdvaran eller priset. Det gör de säkert i alla falll, men det kanske är värt att ha en dator i 3 månader i alla fall

Permalänk
Medlem

Jag sålde iväg min datorer och tänkte vänta på Leopard.
Men det gick nån vecka sen blev jag så less på och vara utan dator, så jag köpte mig en Macbook Pro iaf

Så jag tycker du ska köpa en nu, nån hårdvara/pris förändring lär nog inte hända.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilzon
Jag sålde iväg min datorer och tänkte vänta på Leopard.
Men det gick nån vecka sen blev jag så less på och vara utan dator, så jag köpte mig en Macbook Pro iaf

Så jag tycker du ska köpa en nu, nån hårdvara/pris förändring lär nog inte hända.

Då gör jag så!

En fråga till bara, jag tycker personligen att bärbara datorer med 5400rpm hårdiskar (efter att ha testat ett fåtal) känns slöa och därför funderar jag p åatt trycka i en 7200rpm. Att det påverkar batteritiden får jag leva med, men hur är det med ljudnivå? någon som har en macbook pro med den 7200 som man kan välja till?

Permalänk

Det är marginell ljudskillnad. Provar du inte en MBP med 5400-disk och en med 7200-disk bredvid varandra skulle du inte lägga märke till skillnaden. Batteritidej är det samma sak med, skillnaden är försumbar mellan diskarna.

Permalänk

Köp nu tycker jag. En mycket trevlig dator, helt klart.

Permalänk
Medlem

Skulle vänta lite, dels för leopard och dels för att macbook pro får en ny, mindre magsafe adapter ( samma som macbooken har).

Visa signatur

The world is made of murderers dreams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myran
Skulle vänta lite, dels för leopard och dels för att macbook pro får en ny, mindre magsafe adapter ( samma som macbooken har).

Läste något om det på swec eller idg eller var det nu var. Vad innebär det med en ny magsafe adapter?

Blir sladden/kontkten mindre? Väger datorn mindre? Blir datorn mindre varm?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jangs
Läste något om det på swec eller idg eller var det nu var. Vad innebär det med en ny magsafe adapter?

Blir sladden/kontkten mindre? Väger datorn mindre? Blir datorn mindre varm?

Själva transformatordosan blir fysiskt mindre.

http://www.engadget.com/2007/07/20/apples-macbookpro-85w-mags...

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
Själva transformatordosan blir fysiskt mindre.

http://www.engadget.com/2007/07/20/apples-macbookpro-85w-mags...

Ahaa, ja det är ju något som är klart intressant i så fall. Dock inte livsnödvändigt, det är ju trots allt inget som påverkar prestanda etc utan mer kosmetiskt vid sidan om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jangs
Ahaa, ja det är ju något som är klart intressant i så fall. Dock inte livsnödvändigt, det är ju trots allt inget som påverkar prestanda etc utan mer kosmetiskt vid sidan om.

Påverkar ju om du ska ta med dig adaptern när du är ute och reser....

Visa signatur

The world is made of murderers dreams

Permalänk
Medlem

Jag håller med. Det är definitivt köpläge för MBP.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myran
Påverkar ju om du ska ta med dig adaptern när du är ute och reser....

Det är i och för sig sant. Vad är det föt mått på den gamla och nya? Ser storleksskillnaden men inte de faktiska måtten.

Sedan känns det inte motiverad att vänta 3-4 veckor på en lite mindre strömsladd. Så kan jag lika gärna köpa en ny när det blir dags att komma ut och resa om jag tycker den är för stor.

det verkar i alla fall som om majoriteten tycker att dte är köpläge nu.. kanon!

Permalänk
Medlem

Jag tyckte då det var köpläge nu. Slapp ångesten med vilken pc jag skulle välja som hade hyffsad batteritid, men ändå bra prestanda osv genom att bryta av helt och köpa en mbp istället wish me luck.

Enda jobbiga nu är den eviga väntan på leverans.. suck

Edit: stavfel

Permalänk

Innan du bestämmer dig definitivt för att köpa en MacBook Pro finns det en tråd på 64bits jag tycker du ska läsa. Apple har en del problem med sin kvalitetskontroll som kan ta exterma former och den senaste generationen är inte på något sätt skonad.

http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=68359

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoLu
Innan du bestämmer dig definitivt för att köpa en MacBook Pro finns det en tråd på 64bits jag tycker du ska läsa. Apple har en del problem med sin kvalitetskontroll som kan ta exterma former och den senaste generationen är inte på något sätt skonad.

http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=68359

Säg en tillverkare som är helt skonad från fel

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoLu
Innan du bestämmer dig definitivt för att köpa en MacBook Pro finns det en tråd på 64bits jag tycker du ska läsa. Apple har en del problem med sin kvalitetskontroll som kan ta exterma former och den senaste generationen är inte på något sätt skonad.

http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=68359

som om att det finns nån tillverkare som är felfri. sen måste jag ju faktiskt säga att den där killen verkar ju haft maximal otur eller så äre nått annat som påverkat. TNT är ingen höjdare. men sen undrar man ju, killen verkar ju haft åtta stycken macar eller liknande. om den första var så jäkla dålig, varför köpte han den andra, om den andra va lika dålig den med, där borde ju historien tagit slut, men då köpte han den tredje, o om den va så dålig, varför den fjärde? måste säga att historien känns väldigt suspekt. har själv haft 2 macar, 3 ipod, inga problem. den där killen har haft 4 gånger så många apple produkter som mig typ, o har bara haft problem.

för övrigt är ju macbook pro inne i sin tredje generation så att säga, så de borde ha sorterat ut felen rätt bra. de har ju även försökt laga o till o med ersatt honom med en dyrare dator. så service kan inte varit SÅ dålig ändå. han hade för övrigt första generationen macbook pro som de försökte laga.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Inaktiv

"Säg en tillverkare som är helt skonad från fel "
Har inte riktigt förstått när folk skriver så :). Betyder det att man inte ska klaga eller bemärka fel? Eller är det för att få fokus från detta "felet"?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
"Säg en tillverkare som är helt skonad från fel "
Har inte riktigt förstått när folk skriver så :). Betyder det att man inte ska klaga eller bemärka fel? Eller är det för att få fokus från detta "felet"?

Ne men jag tycker det är kul att helt avråda från en produkt på grund av att 2 medlemmar på ett internetforum havt problem med den

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Ne men jag tycker det är kul att helt avråda från en produkt på grund av att 2 medlemmar på ett internetforum havt problem med den

Brukar det inte va så då? Tycker det är så det funkar i alla andra trådar... folk har dåliga erfaranheter och då inte rekommenderar köp, eller?

Permalänk
Avstängd

själv skulle jag köpa den nu, om jag ändu skulle köpa en Macbook pro. (tycker just Macbook Pro designen är helt enastående vacker & stilren. riktigt riktigt fin dator). kolla in den här jag hittade. (orginal ? )

Visa signatur

go7900gs (600/800) + (Xps)130W power supply || T7200 || 2046MB || UltraSharp TrueLife
____________________________________________
Benchmark:[img]http://img225.imageshack.us/img225/7261/38662361wc4hj5.jpg[/img]

Permalänk
Medlem

Tack för alla synpunkter! Var i alla fall nere på stan idag och köpte mitt exemplar. Efter den första timmen känns det fortfarande spännande med ett nytt OS och allt

Återkommer om några dagar när jag vant mig lite mer och hunnit mer än börja sweca igen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av svärige
själv skulle jag köpa den nu, om jag ändu skulle köpa en Macbook pro. (tycker just Macbook Pro designen är helt enastående vacker & stilren. riktigt riktigt fin dator). kolla in den här jag hittade. (orginal ? )
http://img503.imageshack.us/img503/4141/ferrarimacbookprois2....

Nej, det är inte orginal. Eller orginal och orginal, om det är vad jag tror så är den "lackad" av något företag. Minns inte vad det hette, colorware eller liknande.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jangs
Tack för alla synpunkter! Var i alla fall nere på stan idag och köpte mitt exemplar. Efter den första timmen känns det fortfarande spännande med ett nytt OS och allt

Återkommer om några dagar när jag vant mig lite mer och hunnit mer än börja sweca igen.

Kul! Var inte rädd för att fråga i OSX-delen av forumet om du stöter på patrull eller har frågor i allmänhet. Lycka till med din nya Mac!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
Brukar det inte va så då? Tycker det är så det funkar i alla andra trådar... folk har dåliga erfaranheter och då inte rekommenderar köp, eller?

jojo, man får ju säga o skriva vad man vill. men läser du allt han skrivit o allt han haft problem med o hur många apple datorer han haft. så blir man ju lite fundersam över felen som han har på varje dator som sagt, om de två första macarna va så dåliga, varför köpte han en ny? jag hade då inte köpt en till om jag tyckte de två första va så dåliga o servicen va så dålig. det är ju lixom inte en dator, inte en produkt han haft problem med.

sen måste ja säga att de varit rätt tillmötesgående med honom ändå. i alla fall i macbook pro fallet.

jangs:
Grattis till köpt, lite avis blir man allt. hoppas du blir nöjd o har du nå frågor, tveka inte att fråga i unix delen på detta forum. o du har rätt, finns en firma i usa som säljer målade ipodar, iphones, macbookar o diverse apple produkter. de tar rätt friskt betalt för det oxå.
de har även andra märken: http://www.colorwarepc.com/products/default.aspx

vill man ha ett färgat hardcase till sin macbook/macbook pro, så finns ju dessa http://speckproducts.com/15mac-seethru.html

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive