Misstagstråden (dela med er av era största misstag vid datorn)

Permalänk

Dra in FEl Os och inte få till med drivisar har hänt nu på 4 dagar på 6 installationer..

skyller rent och hållet på skivorna !

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Kom på idag att jag hade Grafikkortet på 4xpcie platsen... Och där har den varit sen jag fick datorn för 6 månader sen :(. Tyckte väl att den gick ovanligt dåligt....

Permalänk
Medlem

Inte tabbat så mycket i sig, haft min skara uppskurna fingrar i samband med datorbyggen samt lyckats dränka ett tangetbord, 20# TFT och en Sony DV-kamera (~ 6000 kr) i Cola samtidigt.

Den värsta "tabben" man har gjort var nog när man investerade nästan tio lax i en Sony 19# Trinitron CRT-skärm (_The shit back in the days), placerade den på ett ostadigt bord, sätter sig framför bordet och ska dra stolen närmare bordet genom att rycka i bordet, vilket resulterar med att bordet glider i famnen på mig, skärmen brakar ner någonstans bakom bordet och dör i äkta Terminator-anda (bilden på skärmen flikas ihop först horistontellt och därefter vertikalt, till en liten punkt i mitten av skärmen).

Inget fick man på garantin heller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chij
Inte tabbat så mycket i sig, haft min skara uppskurna fingrar i samband med datorbyggen samt lyckats dränka ett tangetbord, 20# TFT och en Sony DV-kamera (~ 6000 kr) i Cola samtidigt.

Den värsta "tabben" man har gjort var nog när man investerade nästan tio lax i en Sony 19# Trinitron CRT-skärm (_The shit back in the days), placerade den på ett ostadigt bord, sätter sig framför bordet och ska dra stolen närmare bordet genom att rycka i bordet, vilket resulterar med att bordet glider i famnen på mig, skärmen brakar ner någonstans bakom bordet och dör i äkta Terminator-anda (bilden på skärmen flikas ihop först horistontellt och därefter vertikalt, till en liten punkt i mitten av skärmen).

Inget fick man på garantin heller

Haha, tack, du fick min dag o bli gladare! skadeglädje i sann ära har haft en sån skärm jag med!

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Nytt motto: De korkade lär av sina misstag (kanske):P Och de smarta lär av andras misstag

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrusE
Skulle byta CPU fläkt men ingen skruvmejsel som jag hade hemma passade så jag tog en mora kniv. Så klart slant jag och högg igenom moderkortet. Testade att starta datorn men den var död. Jag läste på en hemsida hur man ska ställa in jumpers för att överklocka och jag tänkte prova med det. När jag startade datorn på nytt kom det ett blått sken från datorn och den dog igen. Sedan luktade det bränt. Förtvivlad över att jag har förstört min nya dator gick jag till sängs. Nästa dag testade jag att starta datorn igen och den startades. Den har fungerat i snart 5 år utan strul!!

Är det sant?

Låter som gud har varit där över natten och fixat allt :S

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag hade satt ihop en liten hemserver åt farsan baserat på en gammal x486. När den inte startade efter att ha kopplat in strömmen funderade jag på om spänningen var för låg. På baksidan fanns det ett relä: 115 V/230V. Jag uteslöt några fel och testade att ändra på relät. = PANG!
Jag trodde att jag ändrade från 115 V -> 230 V men självklart gjorde jag tvärtom. Jag tror inte att det behövs en elektikerexamen för att förstå den fördubblade strömstyrkan som fick nätaggregatet att explodera och sedan ryka. Jag var tvungen att kasta mig bakåt.

Visa signatur

Live hard and die fast, and leave a good lookin' corpse// James Dean

Permalänk
Hedersmedlem

hehe jag har gjort en liten beställnings tabbe Beställde en celeron D på 2.66 ghz och ett nytt moderkort från komplett, berättade det för en kompis på msn så sa han: .nej vänta kan du inte avbest. jag måste ha ett nytt grafikkort! så delar vi på frakten så det blev en ombeställning så jag plockade jag ihop grejerna lite fort igen^^ När grejerna kom och jag skulle montera processorn upptäcker jag att det är ett 754 moderkort inte 775 så det blev att returnera. skrev ett mail till dom vad som hade hänt och skrev att jag ville byta moderkortet jag beställt från början så jag gick in i det gamla "bekräftnings mejlet" letar efter raden med moderkortet åhh där står det 775! kopiera klistra in mejlet skickat några dagar senare kommer mejlet: Hej!

I enlighet med ditt önskemål kommer varan att ersättas med artikelnummer:
1 ST 311703 Intel Celeron D 331 2.66GHz Socket
LGA775, 256KB, BOXED m/fläkt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
hehe jag har gjort en liten beställnings tabbe Beställde en celeron D på 2.66 ghz och ett nytt moderkort från komplett, berättade det för en kompis på msn så sa han: .nej vänta kan du inte avbest. jag måste ha ett nytt grafikkort! så delar vi på frakten så det blev en ombeställning så jag plockade jag ihop grejerna lite fort igen^^ När grejerna kom och jag skulle montera processorn upptäcker jag att det är ett 754 moderkort inte 775 så det blev att returnera. skrev ett mail till dom vad som hade hänt och skrev att jag ville byta moderkortet jag beställt från början så jag gick in i det gamla "bekräftnings mejlet" letar efter raden med moderkortet åhh där står det 775! kopiera klistra in mejlet skickat några dagar senare kommer mejlet: Hej!

I enlighet med ditt önskemål kommer varan att ersättas med artikelnummer:
1 ST 311703 Intel Celeron D 331 2.66GHz Socket
LGA775, 256KB, BOXED m/fläkt

Det där ska väl inte räknas som ett misstag ??

Tycker snarare att det ska vara *tre* misstag, först en celeron och sen att lyckas beställa fel moderkort och efter det lyckas byta det felaktiga moderkortet mot ännu en celeron-prolle

Omg, tack för denna

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk

Jag var hemma hos en kompis och tittade på hans dator. Så bad han mej att starta hans neon rör. -var är knappen? frågade jag där bak sa han. så jag kröp ner under bordet och hittade en knapp ^^ som jag tryckte på det var power knappen på nätagget han blev mindre glad:P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|Vigge
Jag var hemma hos en kompis och tittade på hans dator. Så bad han mej att starta hans neon rör. -var är knappen? frågade jag där bak sa han. så jag kröp ner under bordet och hittade en knapp ^^ som jag tryckte på det var power knappen på nätagget han blev mindre glad:P

haha

OfT: SWE|OggE + SWE|Vigge = känner varandra ??

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

..

var på utbytes studentresa till tyskland i 8an (börjar nian), vi bodde hemma hos tyska familjer! jag fick värsta maffia familjen ( ja dem var ryssar ) deras son som jag skulle umgås med hade BARA tjej vänner.. så skulle jag och han vandra hem till en av dem..när vi kommer hem till tjejen sitter hon framför datorn, vi körde " 3 dödar var " i cs, så när det blev min tur skulle jag skulle visa lite skillz i cs.. fick ett glas läsk.. jag dog.. och RÅKAR slå omkull glaset rätt på hennes tangentbord! jag hade tur för precis innan skulle hon och min tysk gå och hämta godis så dem var i köket, jag fick typ panik, och började torka upp med min tröjjas arm och precis då kom dem in igen och där sitter jag med ett as blött tangentbord i ena handen och ett tomt glas läsk i den andra min tysk blev " jätte " glad XD

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
haha

OfT: SWE|OggE + SWE|Vigge = känner varandra ??

japp det gör vi hehe det var han som skulle starta mitt neon rör
och det va han som bad mej avbeställa sakerna:D

Permalänk

bosatt mig vid datorn istället för att umgås med tjejer

annars så brukar MS instalationer vara de bästa misstagen man gör. först tar man fel skiva, nyckel osv till något annat os sen så strular formateringen och pationera och sedan när det är klart så tycker man att skiten funkar ännu sämre sen sist

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

..

Skulle formatera en gammal hårdisk åt en kompis, ( hade 2st innan, en med alla program osv.. och en som jag hade skolarbetet på )
Trycker in den nya hårddisken, startar datorn, in på kontrollpanelen och sedan administrations verktyg, ja ni vet. Trycker på det jag trodde var hans hårddisk's ikon, högerklickar och formaterar den.. 2 sekunder senare upptäcker jag att det är min skolarbetes disk
fick skriva om 2st uppsatser och en hemläxa :/
Sen har man ju pillat på den lilla knappen på nät agget..
fan vad det smäller

Permalänk

Jag lanade en gång och en kompis?/annan lanare kom fram bakom mig i sovsäck och tog mig på axeln. jag hade öron snäckor då och datorn stendog och mitt Audigy4 och ljudkortet på moderkortet gick sönder av den statiska laddningen.
En som tur var gick det att lämna tillbaka men ljudkortet på moderkortet förblev söndrigt. ( för att få ljud i datorn var jag tvungen att sätta ljudkabeln i line-in).

Gå ALDRIG runt medsov säck på ett lan med trägolv om ni förstås inte vill veta hur en kondesator funkar...

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk

dehär kan man inte ritkigt kalla nån olycka för de var ju som lite menat

satt och lira på en gammeldator när de laggar fast, jag känner riktigt hur jag börjar koka då. processorfläkten lever om som fan, den är ful, laggar och suger rent utan så på några snabba sekunder har jag öppnat burken och kör in fingret i fläkten, me en jävla kraft... de sprutar nån plastbit och fläkten stannar

sådär låter jag datorn stå ett tag utan fläkt och tänker dö din jävel och skrattar lite innan jag slår av den, den processorn laggar inge mer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stor_stenen
dehär kan man inte ritkigt kalla nån olycka för de var ju som lite menat

satt och lira på en gammeldator när de laggar fast, jag känner riktigt hur jag börjar koka då. processorfläkten lever om som fan, den är ful, laggar och suger rent utan så på några snabba sekunder har jag öppnat burken och kör in fingret i fläkten, me en jävla kraft... de sprutar nån plastbit och fläkten stannar

sådär låter jag datorn stå ett tag utan fläkt och tänker dö din jävel och skrattar lite innan jag slår av den, den processorn laggar inge mer

Vissa ska inte ha dator, precis som att vissa vuxna inte ska få ha barn...

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

För ett tag sen hade jag o polarna lan hemma hos mig. Vi kopplade in allt. sen så funkar internet ... plötsligt så lägger internetet av. Vi satt o knåpa med det i kanske en timma. sen ropar jag på farsan. - Jag får det inte till att funka ,säger jag. Han knåpar en stund fast får inte det till att funka. Skit tänkte alla nu var det slut på det lanet. 15 minuter efter kommer farsan och säger att en sladd hade åkt ut ..... Fan va sur jag va då

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av *sway*
bästa Mistaget som jga varit med om var när jag var på lan. vi hade runt 10 datorer koplade och två xboxs.... men för att få ström till xboxsen så drog vi en fin förlängings kabel genom hela rummet.... detta är helt ok tills någon som sitter och gungar på stolen råkar sätta ner stolsbenet rakt på sladden. sladden pallar inte 100+kilo och går sönder.... resultatet, proppen gick till allt, det sa poff och det var ett svat märke på golvet. men ingen fara, vi flyttade bara förgrenings doserna till andra el utag(varför byta propp????) och körde vidare.....

Det var ett aln i skolan en gång. så satt man och hade kopplat in datorn och startade. poff sa det och halva hallen var strömlösa. Sen så var det ju något ljushuvud som drog igång proppen igen utan att fatta att samma sak skulle hända igen. så gick det, 5-6 gånger innan dom kom på att man kanske borde göra något åt det ^^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trIIger
För ett tag sen hade jag o polarna lan hemma hos mig. Vi kopplade in allt. sen så funkar internet ... plötsligt så lägger internetet av. Vi satt o knåpa med det i kanske en timma. sen ropar jag på farsan. - Jag får det inte till att funka ,säger jag. Han knåpar en stund fast får inte det till att funka. Skit tänkte alla nu var det slut på det lanet. 15 minuter efter kommer farsan och säger att en sladd hade åkt ut ..... Fan va sur jag va då

Altså LAN är då man kopplar upp datorer i ett lokalt nätvärk precis som det betyder, du menar WAN ju...

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

När jag satt och skulle byta ett moderkort, så ställde jag mig upp och slog huvudet i en takkrona som i sin tur föll ner rakt på moderkortet. Märkligt nog fungerade aset efter det

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
Altså LAN är då man kopplar upp datorer i ett lokalt nätvärk precis som det betyder, du menar WAN ju...

Nej han menar LAN enligt hans beskrivning, sen funkade inte routingen ut från LAN'et till interwebben

Visa signatur

"Let the children of Zion be joyful in their King. Let them praise His name in the dance...sing unto God, sing praises to His name; exolt HIM that rideth on the heavens by His name JAH, and rejoice before HIM...sing unto HIM a new song; play skillfully with a loud noise..." Selah!

Permalänk
Medlem

1. Satte upp ett större lan med några kompisar.
När vi satt o lirade som bäst började folk tjata om att inte internet funkade.
Kollade lite o pulade med några inställningar ... till slut kollar jag 333;an som agerade router: Processorfläkten vad död , likaså cpun under den ... Bara att kastbyta med annan maskin.

2. Satte upp en större lan med några kompisar.
När vi satt o lira så blev en sektion svart , jaha bara att återställa och allt funka , men sen en minut senare blev 4 sektioner svarta.
Öhh ?? .. Kollade och hadde ingen spänning på den fasen.. Nähä , Kollade säkringarna till krafuttaget. jo dom va hela ... Då var det bara att knalla ner i källaren till lokalen o kolla huvudsäkrningarna til det skåpet ... En hadde gått . satte i ny o den funka , i en minut max, då gick den igen.
Då börja vi kolla ifall de va mera folk i lokalen nån stans , o jo då , då hadde de vart folk o jobbat i kontoren uppepå , och satt på några datorer , o vi som redan körde max på den huvudsäkringarna som tydligen centralen till kontoren låg på gjorde att när dom slog på sina maskiner gick huvudsäkringen .
Bara att snällt dra några skarvsladdar åt dom , så var alla glada sen .

3. Bytt säkring i ett HiFi slutsteg ... läste helt fel på den gamla , det stog 1,5 A , Läste 15A o klämde i ... Steget brann .. Satte i den gamla trasiga o skicka på garanti .. Fick ett nytt...

Permalänk

att man någonsin satte sig vid en dator med nätankomst

största misstaget i mitt liv.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjAlbert
1. Satte upp ett större lan med några kompisar.
När vi satt o lirade som bäst började folk tjata om att inte internet funkade.
Kollade lite o pulade med några inställningar ... till slut kollar jag 333;an som agerade router: Processorfläkten vad död , likaså cpun under den ... Bara att kastbyta med annan maskin.

2. Satte upp en större lan med några kompisar.
När vi satt o lira så blev en sektion svart , jaha bara att återställa och allt funka , men sen en minut senare blev 4 sektioner svarta.
Öhh ?? .. Kollade och hadde ingen spänning på den fasen.. Nähä , Kollade säkringarna till krafuttaget. jo dom va hela ... Då var det bara att knalla ner i källaren till lokalen o kolla huvudsäkrningarna til det skåpet ... En hadde gått . satte i ny o den funka , i en minut max, då gick den igen.
Då börja vi kolla ifall de va mera folk i lokalen nån stans , o jo då , då hadde de vart folk o jobbat i kontoren uppepå , och satt på några datorer , o vi som redan körde max på den huvudsäkringarna som tydligen centralen till kontoren låg på gjorde att när dom slog på sina maskiner gick huvudsäkringen .
Bara att snällt dra några skarvsladdar åt dom , så var alla glada sen .

3. Bytt säkring i ett HiFi slutsteg ... läste helt fel på den gamla , det stog 1,5 A , Läste 15A o klämde i ... Steget brann .. Satte i den gamla trasiga o skicka på garanti .. Fick ett nytt...

:D:D:D:D:D:D:D det bäst jag läst idag:D u made my day:D

Visa signatur

Ryzen 5800x3d @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
4300g @ 32gb 3200mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sleepyoh
:D:D:D:D:D:D:D det bäst jag läst idag:D u made my day:D

Sånt som händer..

1. Inte jag som var materialansvarig , Han som var det hadde ingen pejl på att när han slängde in routern i sin garderob ramla den isär

2. Ingen som informerat oss om att det skulle vara folk där och jobba på en Lördag kl 15:30

3. Det var lite oxid just där som märkströmmen på säkringen stog , så ,-tecknet hadde liksom försvunnit under oxiden ...

Kom på en till nu frästen:
Datorn jag hadde på den tiden jag lanade var vattenkyld , och pumpen matades via 230 V och en kontaktor som drogs av 12V...
Synd bara att när jag kom till ett lan hadde kontaktorn lossat ur sockeln och spolens jord glappade .... lagom kul när datorn stängde ner sig gång på gång p.g.a höga temps .... Tog ett dygn + sömn innan jag bekomm mig att kolla kontaktorn ... Klämde dit den o pumpen small igång....

Permalänk
Medlem

Min gammla chassie fläkt började att skrammla (eller något i den stilen) så jag skruvade av den när datorn var igång och tappade en skruv i botten på datorn (trodde jag och fortsatte skruva) men sen när jag skulle plocka upp den när jag var färdig så fann jag den inte så jag började leta och fann den på grafik kortet fick en rysning och tittade på skärmen och jag hade 3 tjocka streck längs skärmen men som tur va funkade allt som vanligt när jag tog bort den

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bole
En bild säger mer än tusen ord:

http://w1.303.telia.com/~u30303205/bilder/t-bird1400.jpg

Så kan det gå när man lirkar på ett välspänt kylblock. Ett litet krasande så var min kära T-bird 1.4 stendöd

exakt samma hände för mig:(:( va utan dator i 3 månader sen fick jag tag i en 2k+

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Thermalright-120 Extreme cpu-kylare i ett Coolermaster wavemaster, den kombinationen visade sig vara ett misstag. Kylaren sticker nu ut några millimeter så jag kan inte få på sidoplåten på chassit.

Det blir att hitta på nån modd med utbyggnad... tyvärr har jag änu inte hittat någon snygg lösning.