Permalänk
Hedersmedlem

Lite tveksamt om jag skulle posta den här i roliga länkar-tråden i Underhållning men jag tar här istället, tror gitarrfreaks uppskattar det mera

Herman Li från Dragonforce visar lite udda gitarreffekter: http://youtube.com/watch?v=qtUiQJc7ZMI

Jävligt ballt måste jag säga

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Lite coolt kanske, fast han gjorde ju mest harmonics och ryckte i tremolospaken

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Lite tveksamt om jag skulle posta den här i roliga länkar-tråden i Underhållning men jag tar här istället, tror gitarrfreaks uppskattar det mera

Herman Li från Dragonforce visar lite udda gitarreffekter: http://youtube.com/watch?v=qtUiQJc7ZMI

Jävligt ballt måste jag säga

Alltså vilken fjant han är, låter alltid skit när han spelar.
Titta här för något riktigt pinsamt:
http://youtube.com/watch?v=Y1uT8MUr7_4
"Betcha cant play this", nä det kan inte du heller. Dessutom låter det skit.

Permalänk
Medlem

Jag köpte nya strängar till min BC Rich häromveckan, jag skulle ha feta strängar eftersom bandet lirar musik som låter bäst nedstämt, så jag plockade hem ett paket Zakk Wylde Signature Boomers. 0.11-0.70 (0.jävla-70!)

Stämde hela rasket i C och körde på som fan idag. Jag hade problem med mina äldre strängar så jag fick blåsor på fingrarna, efter idag är jag nästan skinnflådd på pekfingret. Låter jävligt fläskigt med de där strängarna, men jag antar att man måste bli van med dem. E-strängen är fan som en bassträng, A är som en normal E-sträng på 0.52.

Någon som har några erfarenheter med liknande tjocklekar på strängar och hur man snabbast blir "van" vid dem? Jag lyckades flera gånger få in a-strängen mellan fingret och nageln på ringfingret då jag inte är van och det svider rätt rejält när man lirar snabbt.

Visa signatur

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=zOq2_NwMf2w

Kärlek <3

EDIT: Vet någon egentligen vad han har i keften? Det är som en cigarett, fast ingen rök i verkar det som. Om man ser hela Oresama filmen ser man han + 3 personer till på en resturang eller dylikt då han "askar" i askfattet men ingenting att aska.

Vad är det för något egentligen?

Här är han också ganska ball: http://www.youtube.com/watch?v=_wBfbVaIln8&mode=related&searc...

Här är han väl lite mer seriös: http://www.youtube.com/watch?v=-q9j_XWCx8Y

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk

http://www.youtube.com/watch?v=_QsMrpbN2eo
finns inget som kan sätta sej upp mot lite gammal hedlig Yngwie!!

Visa signatur

Någon dator med tillhörande skärm

Permalänk
Medlem

Ang. John Frusciante.

Är det något som har en aning hur han håller när han spelar riffet i "Can't stop". Spela tonerna kan vem som hellst göra ju, men live så står han och matar öppet fritt bara. Något på 5'te iaf.

Permalänk

Ok ....detta e bland det grymmaste jag sett nånsin i gitarrväg ...helt sjukt bra!! måste ses! http://www.youtube.com/watch?v=jwm-vxGgFf4 Jimi Hendrix - Littlewing- tapping version. Tycker speciellt om oktaverna han spelar samtidigt....sjukt bra!!

http://www.youtube.com/watch?v=6cfUySWEUzs

Visa signatur

Asus Rog Strix Geforce RTX 3080 TI OC 12GB/ AMD Ryzen 7 5800X/ DDR4 Corsair Vengeance RGB PRO 64GB (4x16)/ Asus Rog Strix B550-F Gaming/ Corsair iCUE H150i Elite Capellix/ Corsair HX1200 v2 1200w 80+Platinum/ Lian Li PC-011 Dynamix XL Temered Glass White/ Corsair Braided white-black cables/ AOC CU34G2X/ Roccat Vulcan TKL/ Logitech G502 Hero/ Sound blaster Katana Soundbar/ Steelseries 9 wireless/ Lytmi Immersive ARGB Monitor Backlight LED

Permalänk
Medlem

Köpte av ren impuls en budgetgitarr, semiakustisk, i våras. Stagg nånting, vet inget om märket för övrigt. Har alltid varit fascinerad av gitarrer på något sätt och vis (både akustisk och el). Plingade ett tag, fick ont i fingrarna som fan och tappade ganska fort motivationen, men nu har intresset kickat igång igen.

Jag har inga som helst planer på att gå lektioner, tyvärr. Har förstått att det är väldigt svårt att lära sig själv, men försöker så gott jag kan ändå med att ta hjälp av guider på nätet och öva.

Skulle behöva få lite klarhet i några saker. På den här sidan finns det några ackord jag verkligen inte förstår. Cm (fret 3), FM, GM (fret 3) etc. Kan ni vara snälla och förklara hur fan man ska göra? Vad menar man egentligen med fret? Betyder väl band har jag fått för mig, men förstår inte mycket mer utav vad som menas i guiden med hur man går till väga. Och i denna guide så läste jag att (just i detta fall åtminstone) så stod siffrorna för vilka fingrar man skulle använda. 0 = inget, 1 = pekfinger, 2 långfinger, 3 ringfinger, och 4 lillfinger. Om vi då t.ex. kollar på Fm så är det ju rent fysiskt omöjligt att hålla som bilden beskriver?

Det här är rena nybörjarfrågor, om än aningens mer idiotiska än normalt kanske.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Croles
Köpte av ren impuls en budgetgitarr, semiakustisk, i våras. Stagg nånting, vet inget om märket för övrigt. Har alltid varit fascinerad av gitarrer på något sätt och vis (både akustisk och el). Plingade ett tag, fick ont i fingrarna som fan och tappade ganska fort motivationen, men nu har intresset kickat igång igen.

Jag har inga som helst planer på att gå lektioner, tyvärr. Har förstått att det är väldigt svårt att lära sig själv, men försöker så gott jag kan ändå med att ta hjälp av guider på nätet och öva.

Skulle behöva få lite klarhet i några saker. På den här sidan finns det några ackord jag verkligen inte förstår. Cm (fret 3), FM, GM (fret 3) etc. Kan ni vara snälla och förklara hur fan man ska göra? Vad menar man egentligen med fret? Betyder väl band har jag fått för mig, men förstår inte mycket mer utav vad som menas i guiden med hur man går till väga. Och i denna guide så läste jag att (just i detta fall åtminstone) så stod siffrorna för vilka fingrar man skulle använda. 0 = inget, 1 = pekfinger, 2 långfinger, 3 ringfinger, och 4 lillfinger. Om vi då t.ex. kollar på Fm så är det ju rent fysiskt omöjligt att hålla som bilden beskriver?

Det här är rena nybörjarfrågor, om än aningens mer idiotiska än normalt kanske.

Barre kära vän :).

Jag har lärt mig själv från grunden, jag ska förklara hur "Jag" gör, om jag håller fingrarna rätt enligt "lektion" har jag ingen aning om eftersom jag går efter hur ja själv anser vara bekvämt, så kan du försöka min metod och se om du gillar den, jag förklarar Cm (fret 3) så kommer du förstå resten sen.

Fret 3, betyder att bilden börjar på tredje bandet. Alltså:

Steg 1: Lägg ditt pekfinger över tredje bandet. (Tvärs över dvs)
Steg 2: Lägg ditt ringfinger på 3dje strängen ovanifrån (Sträng: D)
Steg 3: Lägg ditt lillfinger på 4de strängen ovanifrån (Sträng: G)
Steg 4: Lägg ditt långfinger på 5de strängen ovanifrån (Sträng: B)
Steg 5: Spela.

Samma gäller FM, fast kom då ihåg att det börjar på första bandet :).
Och GM (fret 3), gäller som Cm (fret 3).

--

Gällande att lära sig själv, utan lektioner. Så är det en fråga om motivation och tålamod mestadels. Jag har spelat i några år och det går bara framåt hela tiden. Skulle tro att de är en mycket skönare känsla att lära sig själv än att sitta o ta lektioner faktiskt, men det är ju vad jag tror.

Förövrigt så hoppas jag att du förstod min "guide" till dig, om någon påpekar att jag håller fingrarna fel så säg gärna till då jag är helt "borta" gällande det, men jag håller som jag själv känner är bekvämt

Lycka till! Och låt gitarren klinga förevigt.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Ang. John Frusciante.

Är det något som har en aning hur han håller när han spelar riffet i "Can't stop". Spela tonerna kan vem som hellst göra ju, men live så står han och matar öppet fritt bara. Något på 5'te iaf.

Slå på alla 6 strängar ganska hårt för att få det huggande ljudet. Muta alla strängar utom de du vill ska låta men vänsterhanden! Använd tummen för att muta den översta strängen och pekfingret för resten, fast det kan variera så klart. Spela så som du finner bekvämast.

Ex.

e|------------------------------------- B|------------------------------------- G|--------7-9----------7-9---------- D|------------------------------------- A|--7-7--------7-7-7---------------- E|-------------------------------------

Mittenfingret på A-strängen, pek- och ringfingret på G-strängen. Alla fingrar som inte används ligger över strängarna så de inte låter när de slås på. Ska se om vi hittar nån video eller nåt.

EDIT. http://youtube.com/watch?v=QDjAzqRiXuk

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Alltså vilken fjant han är, låter alltid skit när han spelar.
Titta här för något riktigt pinsamt:
http://youtube.com/watch?v=Y1uT8MUr7_4
"Betcha cant play this", nä det kan inte du heller. Dessutom låter det skit.

Benägen att hålla med.
Det är imponerande gitarrspelande... men låter det egentligen bra?
Nä, skulle jag inte vilja påstå.
Ang. länken i posten du citerade, ja... samma sak där, häftiga grejjer att göra med en gitarr, men låter det bra? Näe...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cyme
Barre kära vän :).

Jag har lärt mig själv från grunden, jag ska förklara hur "Jag" gör, om jag håller fingrarna rätt enligt "lektion" har jag ingen aning om eftersom jag går efter hur ja själv anser vara bekvämt, så kan du försöka min metod och se om du gillar den, jag förklarar Cm (fret 3) så kommer du förstå resten sen.

Fret 3, betyder att bilden börjar på tredje bandet. Alltså:

Steg 1: Lägg ditt pekfinger över tredje bandet. (Tvärs över dvs)
Steg 2: Lägg ditt ringfinger på 3dje strängen ovanifrån (Sträng: D)
Steg 3: Lägg ditt lillfinger på 4de strängen ovanifrån (Sträng: G)
Steg 4: Lägg ditt långfinger på 5de strängen ovanifrån (Sträng: B)
Steg 5: Spela.

Samma gäller FM, fast kom då ihåg att det börjar på första bandet :).
Och GM (fret 3), gäller som Cm (fret 3).

--

Gällande att lära sig själv, utan lektioner. Så är det en fråga om motivation och tålamod mestadels. Jag har spelat i några år och det går bara framåt hela tiden. Skulle tro att de är en mycket skönare känsla att lära sig själv än att sitta o ta lektioner faktiskt, men det är ju vad jag tror.

Förövrigt så hoppas jag att du förstod min "guide" till dig, om någon påpekar att jag håller fingrarna fel så säg gärna till då jag är helt "borta" gällande det, men jag håller som jag själv känner är bekvämt

Lycka till! Och låt gitarren klinga förevigt.

Ah tackar, det tog ett tag innan jag hajade. Nu ska man bara försöka få in greppet.

Men F-ackordet? Läser i en bok på engelska nu, att E-strängen (grövsta) ska vara "root". Vad menas?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apspektakel
Benägen att hålla med.
Det är imponerande gitarrspelande... men låter det egentligen bra?
Nä, skulle jag inte vilja påstå.
Ang. länken i posten du citerade, ja... samma sak där, häftiga grejjer att göra med en gitarr, men låter det bra? Näe...

Haha, jag håller med jag också, det kanske inte var helt klart. Musikaliskt tycker jag inte att det buck länkade till låter bra, nej. Det jag länkade till är ju bara balla "partytrick", eller vad man ska kalla det... Jag skulle inte använda det i musik (även om de gör det). Lyssnar f.ö. inte på Dragonforce just av den anledningen

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk

Nej, youtube-filmen med Dragonforce-pojkarna lät på tok för grisigt, och det Sam spelade (det sista) lät varken bra eller var särskilt imponerande tycker jag.

Däremot tycker jag bandet i övrigt är okej, lyssnade sönder deras demo-platta för många herrans år sedan, varefter dom har fallit i glömska =/

För att bidraga till diskussionen kan jag passa på att fråga: vad kör ni med för plektrum? Tjocklek och märke, tack! Har haft en liten kris den senaste tiden där jag bytt plektrum hela tiden och inte tyckt att något passar, känns som jag "snubblar" när jag spelar. Dock vet jag att det bara är något psykologiskt och att det kommer gå över om jag bara kan sluta tänka på det...

Trevlig helg!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av @@mårten@@
För att bidraga till diskussionen kan jag passa på att fråga: vad kör ni med för plektrum? Tjocklek och märke, tack! Har haft en liten kris den senaste tiden där jag bytt plektrum hela tiden och inte tyckt att något passar, känns som jag "snubblar" när jag spelar. Dock vet jag att det bara är något psykologiskt och att det kommer gå över om jag bara kan sluta tänka på det...

Trevlig helg!

Dunlop 1 mm brukar det bli, ibland uppåt 1,5 mm men aldrig mindre. Jag gillar kontrollen ett hårdare plektrum ger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Croles
Ah tackar, det tog ett tag innan jag hajade. Nu ska man bara försöka få in greppet.

Men F-ackordet? Läser i en bok på engelska nu, att E-strängen (grövsta) ska vara "root". Vad menas?

Vad är det för bok du läser förresten?

Visa signatur

rragon

Permalänk
Medlem

Dunlop Tortex 0.6mm

...eller det som finns gripbart inom en arms längd

Visa signatur

Permalänk

Tror aldrig jag har provat Dunlop-plektrum... glömde säga vad jag själv körde med; mest har det blivit "Rainbow Classic 1mm" men de senaste månaderna har jag kört "Big Stubby 2mm". Har så svårt att bestämma mig, det tjocka plektrummet har en väldigt smal och spetsig nedredel så det känns som man har kontroll då, men jag vet inte hur många gånger jag har tappat greppet om skiten. Det smala plektrummet är ganska skönt, men jag tycker spetsen blir trubbig på nolltid så dom går åt fort.

Jag saknar det mesta av teorin inom gitarrspelande och musik överhuvudtaget, någon som har tips på hur man ska ta sig vidare? Som nybörjare lärde man sig snabbt att läsa "tabbar" och sedan nöjde jag mig med det. Såna saker som att veta vilken tonart en låt går i osv är rena mysteriet för mig.

Slutligen, någon som sitter på en samling med komp/backingtracks man kan ha i bakgrunden när man sitter och leker med skalor? Blir så mycket roligare då. Gjorde ett google-försök inatt och hittade ett komp som passade för C Major Penta, men sen hittade jag inget mer =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rragon
Vad är det för bok du läser förresten?

Behringer's Guitar Method. Är mest basics i den jag har.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag gillar Gibsons plektrum, vet inte tjockleken, men de jag köper på musikbörsen är troligen denna modell (enligt gibson.com):
APRGG-74M: 1/2 Gross Standard Style / Medium

Sköna som fan.

Visa signatur

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o

Permalänk
Medlem

kör med dunlop stubby 2.0 mm. finns att köpa på musikbörsen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av buck
Slå på alla 6 strängar ganska hårt för att få det huggande ljudet. Muta alla strängar utom de du vill ska låta men vänsterhanden! Använd tummen för att muta den översta strängen och pekfingret för resten, fast det kan variera så klart. Spela så som du finner bekvämast.

Ex.

e|------------------------------------- B|------------------------------------- G|--------7-9----------7-9---------- D|------------------------------------- A|--7-7--------7-7-7---------------- E|-------------------------------------

Mittenfingret på A-strängen, pek- och ringfingret på G-strängen. Alla fingrar som inte används ligger över strängarna så de inte låter när de slås på. Ska se om vi hittar nån video eller nåt.

EDIT. http://youtube.com/watch?v=QDjAzqRiXuk

Tack!

Det får jag jobba på lite, mina fingrar protesterar lite märker jag.. hehe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HyDrAn
Jag köpte nya strängar till min BC Rich häromveckan, jag skulle ha feta strängar eftersom bandet lirar musik som låter bäst nedstämt, så jag plockade hem ett paket Zakk Wylde Signature Boomers. 0.11-0.70 (0.jävla-70!)

Stämde hela rasket i C och körde på som fan idag. Jag hade problem med mina äldre strängar så jag fick blåsor på fingrarna, efter idag är jag nästan skinnflådd på pekfingret. Låter jävligt fläskigt med de där strängarna, men jag antar att man måste bli van med dem. E-strängen är fan som en bassträng, A är som en normal E-sträng på 0.52.

Någon som har några erfarenheter med liknande tjocklekar på strängar och hur man snabbast blir "van" vid dem? Jag lyckades flera gånger få in a-strängen mellan fingret och nageln på ringfingret då jag inte är van och det svider rätt rejält när man lirar snabbt.

Haha gött! När jag hade min ibanez rg hade jag jordens tjockaste strängar på, g-strängen var lindad gripande Men jag vet inte, jag köpte tunnare sen, blev lite väl tjockt. Men det är fett coolt ;D

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem

Vad är en bra nybörjar gitarr för en som vill lära sig spela gitarr?
har ett sug att lära mig gitarr, än sålänge har jag testat mig fram på en gammal liten skolgitar (stål strängad) lite smått med några Grund ackord,men den känns väldigt klen i ljudet har lyssnat mig fram på olika gitarrer från annat folk och dom låter väldigt fylliga,så funderade om det kanske vore bästa att slå till på en
full size;P Akustisk Nylonsträngad gitarr? då undrar jag vad bör man kolla efter,som sakt är jag inte så insatt i gitarrer och vill gärna lära mig.
eller är en bilig el-gitarr bättre att lära sig på?

Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk

elgitarr är lättare att spela på. men en nylon kan vara skönare att spela på i början då man inte har fått någon hård hud på fingrarna än.

Men generellt sett får du öppna plånboken lite mer om du ska ha en elgitarr. (sen behöver man jue en förstärkare också)

Permalänk
Hedersmedlem

Kort fråga, funkar det med bends på nylonsträngat? Eller akustiskt i allmänhet, bortsett från "riktiga" stålsträngade kanske. Morsan har en gaammal akustisk, strängarna är lika gamla de, och man kan mosa strängarna åt sidan säkert 3cm utan att den går upp en halv semiton.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Kort fråga, funkar det med bends på nylonsträngat? Eller akustiskt i allmänhet, bortsett från "riktiga" stålsträngade kanske. Morsan har en gaammal akustisk, strängarna är lika gamla de, och man kan mosa strängarna åt sidan säkert 3cm utan att den går upp en halv semiton.

Kan svara för min stålsträngade Fender att Bends funkar då helt klockrent där.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntiAnti.V
elgitarr är lättare att spela på. men en nylon kan vara skönare att spela på i början då man inte har fått någon hård hud på fingrarna än.

Men generellt sett får du öppna plånboken lite mer om du ska ha en elgitarr. (sen behöver man jue en förstärkare också)

vad kan man förvänta sig att det skulle kunna kosta om man skulle vilja ge sig på el-gitarr för en nybörjar såklart då.

Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _tekken_
vad kan man förvänta sig att det skulle kunna kosta om man skulle vilja ge sig på el-gitarr för en nybörjar såklart då.

jag antar att det du menar är att du undrar ungefär hur mycket man behöver betala för en ok nybörjar el-gitarr.

Om du kollar beg. så finns det rätt så många elgitarr + förstärkare för runt 1000 kr. Det är naturligtvis inget du kommer att behålla om du lär fortsätta spela,(då du för eller senare vill sattsa på ngt dyrare och bättre) men garanterat helt ok.
Men räkna inte med någon orgasm i form av upplevelse från gitarren, man får vad man betalar för. Men dessa budget gitarrer kan skillja mkt på kvaliten. Två gitarrer av samma märke ur samma serie kan vara olika bra. Så åk till lite olika som säljer beg och Testa Pröva Lyssna Känn, få kanske med någon kompis som spelat gitarr längre.

btw. akta dig för "jag-har-fått-gitarren-från-jultidningar-som-premie"

edit.