Permalänk
Medlem

Jag tvivlar men hoppas ändå på att det kan vara sant. I mina ögon är inte en dator med dessa speccar för $150 något otroligt. Delarna i sig är stenålder om man jämför med dagens delar. Det jag tvivlar på är hur de ska lyckas tjäna något med all byråkrati som kostar pengar. Om datorn tillverkas i Asien som det verkar vara så kommer de ju behöva betala V.A.T. när datorn skeppas till England för att sen transporteras vidare.

Permalänk
Medlem

Beror lite på om det är Private eller Public Limited...

http://en.wikipedia.org/wiki/Private_company_limited_by_share...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pontuskrusing
Jag har mailat både chefredaktören för Pryl avdelningen på aftonbladet och chefredaktören på E24.
Förhopppningsvis tar dom bort artiklarna till dom rett ut om det är en bluff eller inte.
Jag tippar ju lätt på bluff.

Anledningar till att företaget är en bluff:
- Företaget har gått i konkurrs ett flertal gånger
- Företaget är ett limited företag. 1pund för ett registrerat företag.
- Det går ej att få tag i nån matnyttig info om någon av de anställda
- Datorerna är indentiska med datorerna ifrån cevo.!
http://www.mufjonkoping.se/medisonVSclevo.JPG
- Frakt+engelsk moms= ca minimum 300kr. alltså kostar datorn 700kr att tillverka och plocka ihop
- En tidigare release från förra ägaren (lcd tangentbord) har funnits sedan 2005 men finns ännu inte till försäljning

Väldigt trovärdigt företag det här.

Ingen av dessa anledningar i mina ögon är några bevis.

Att företag går i konkurs och startar om händer dagligen, finns stora företag som är registrerade som ett limited företag.
Hur många företag kan du få info om dess anställda? är en bråkdel som har den infon på hemsida el dylikt.
Att datorerna är identiska som cevo? det ser jag som motsatsen, cevo säljer grunden till laptops, som andra företag lablar om och sätter i resterande hårdvara i. Alla mindre företag som säljer "egna" laptops är köpta från företag som cevo. Och denna modell från cevo kostar runt 60-70$ som någon tidigare skrev, om inte medison förhandlat ner det mer.
Att hans tangentbord inte sett dagens ljus behöver inte ha mycket med detta att göra, då det finns massa företag som har lagt ut en prototyp, sen har inget hänt på massa år.

Men jag håller med om att det är lite skumt, jag skulle inte köpt en, 1000kr är inga pengar, men jag satsar hellre 1000kr på annat, innan man vet mer.

Permalänk
Medlem

re

Jobbar på ett mindre IT företag fick reda på denna dator i mars så jag beställde en (via företaget) pengarna drogs sen har jag mailat kanske 5-6ggr och inte fått svar.

Den som har hand om ekonomin på företaget bryr sig direkt inte då det handlar om en så pass liten summa + att vi har fått vänta längre på andra prylar (fast som är beställda från riktiga företag) men det är en annan sak

Permalänk
Medlem

En kollega har varit i kontakt med Infocare:

Citat:

Hej!

Det stämmer att vi ska ha hand om deras service, vi har inte fått några direkta direktiv på hur dessa servicar kommer att hanteras då detta fortfarande är väldigt nytt för oss.

Med vänlig hälsning
InfoCare Workshop AB

Visa signatur

» NAS/HTPC: Intel X3210 @ [4x]3.2GHz | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2 GB Corsair Dominator @ 1100 MHz | GeForce GT 430 | 2TB (raid 1)
» Asus Transformer Pad
» HTC One X

Permalänk

"väldigt nytt för oss" jaha, trodde dom hade sålt datorer ett tag.. Är det nystartat företaget eller? verkar ju vara bluff på långa vägar

edit: det var medison jag syftade till, inte infocare. Om nu medison har sålt datorer ett tag så tycker jag att infocare borde fått deras "direktiv" för ett bra tag sedan

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem

---
Hej igen!

Vår verkstadschef har haft möten med dem och vi har gått med på att bli deras servicepartner och vi är en av nordens största serviceverkstäder så det vore konstigt om de inte är seriösa. Det skulle dra ner vårt rykte väldigt mycket.

Med vänlig hälsning

InfoCare Workshop AB
Kundcenter / Ida
---

Ja, det lär dra ner deras rykte.

Permalänk

Om man tänker på vilket webbhotell som Medison använder så kan vi nog inom kort vänta oss att sidan stängs ner eftersom Surftown är kända för sin "fri trafik" och eftersom Medisons sida lär dra otroligt mycket trafik för tillfället så lär nog Surftown dra ner sidan när den passerat sin gräns.

Permalänk
Medlem

någon som kollar upp dem andra företagen som dem bakom Medison påstår sig startat?

Companies and organizations

Lime-gruppen
Medison Media (website and media company)
Learning Lab (R&D institue)
GIVI Sweden (Belgian e-learning company)
Intelligentia International (R&D company)
Swedish Keys, Silicon Valley - California
United Keys, Silicon Valley - California
Freelance Agency - USA, Europe and S. America
Apple Store, Sweden

det med Apple Store luktar skumt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlekk
---
Hej igen!

Vår verkstadschef har haft möten med dem och vi har gått med på att bli deras servicepartner och vi är en av nordens största serviceverkstäder så det vore konstigt om de inte är seriösa. Det skulle dra ner vårt rykte väldigt mycket.

Med vänlig hälsning

InfoCare Workshop AB
Kundcenter / Ida
---

Ja, det lär dra ner deras rykte.

Yep, dom är väl redan på botten

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Thank you for buying a Medison Celebrity™ laptop!

The computer is shipped completely set up and ready-to-use with Linux pre-installed
- no complicated installations or adjustments are needed -within 4-6 weeks.

Tell a friend about this laptop!

Det visar sej när den kommer eller inte om jag ska ta det på fickpengarna till utlandsvistelsen.....;-)

Visa signatur

Stationär: Corsair Obsidian 250D, ASRock FM2A88X-ITX+, AMD A-Series A10-7850K 4,3 GHz, SanDisk Extreme II SSD 240GB, Corsair Vengeance Pro Red DDR3 2400MHz CL11 2x8GB, Seasonic X-400 Fanless, Corsair Hydro H100i

//Kabben

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av debeaux
någon som kollar upp dem andra företagen som dem bakom Medison påstår sig startat?

Companies and organizations

Apple Store, Sweden

det med Apple Store luktar skumt

Apple Store har dom INTE startat.

Permalänk
Medlem

Medisons hemsida har tydligen en "historia":

http://www.idg.se/2.1085/1.100914?articleRenderMode=listposti...

Citat:

Faktiskt har hemsidan nyligen genomgått en utrensning där lite av de mest bisarra inslagen försvunnit. Tills för ett litet tag sedan angavs exv. att Medison redan sålt 2 miljoner(!) laptops, samt att man hade lanserat en egen kollektion av underkläder (vilket illustrerades av uppenbarligen paintshoppade bilder) och inom kort skulle inleda samarbete med bl. a. D&G och andra kända modeföretag.
Nej, det här företaget skall man nog inte ta på allt för stort allvar.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Re: re

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dUden
Jobbar på ett mindre IT företag fick reda på denna dator i mars så jag beställde en (via företaget) pengarna drogs sen har jag mailat kanske 5-6ggr och inte fått svar.

Den som har hand om ekonomin på företaget bryr sig direkt inte då det handlar om en så pass liten summa + att vi har fått vänta längre på andra prylar (fast som är beställda från riktiga företag) men det är en annan sak

Jaha, såhär kommer det att se ut om några veckor då

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550

Permalänk
Hedersmedlem

Jäkla Lezziter som fick mig o läsa hela denna tråden på 11sidor

Jag kan börja med att säga det finns ganska många saker som hissar min varningsflagg iaf:
Några av dom mest uppseendeväckande sakerna är bla:
*Företag som gått i konkurs
*Skumma adresser
*Personer som finns utomlands = polisen kommer antagligen inte åt dessa personer ifall det är en bluff.
*Lång leveranstid = man har gått om tid att ta emot beställningar och fly landet.
*Otroligt lågt pris, jämför med 100dollar datorn och ASUS eee pc701 för 250dollar.
*Obekräftade adresser för personer som jobbar inom företaget.
*Att dUden inte fått sin dator levererad, skumt
*1000kr det är en otroligt liten summa tänk avancerade maskiner som tillverkar komponenterna och tillräckligt kvalificerat/utbildad personal som sköter dessa. Även i lågavlönade länder är summa otroligt låg.
*Hemsidan är löjligt dålig.
*Ploppar upp ganska annonymt från ingenstans. En såhär billig dator bör väcka mer internationell uppmärksammhet.

*Om dom nu har en såpass stor produktion, visa några bilder från produktionslinjen med datorerna.

Tänk efter nu: frakt, service, förinstallerade program, programvaror, montering, embalage, löner till anställda, distrubtion olika hamnar, tullavgifter, hamnavgifter, server, mm, det kostar pengar.

Säg att 10 000personer förskottsbetalar 1040kr = 10.4miljoner. Ganska trevlig vinst o ha när man utomlands och garvar åt godtrogna kunder som tänka: -äsch 1000kr sicken småsumma.

Jag kan också utge mig för att vara någon annan på nätet.
Hur många av er skulle kunna tänka er att slänga ut lite personlig information om ni sedan tjänar ett par miljoner?

Har vi inte haft tillräckligt stora bluffar på nätet som gör er mer misstänksamma? Blew, Teknikboom, remember?
Om ni behöver friska upp ert minne så finns det en samlingstråd:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...
Om jag inte minns helt fel så klarade sig ganska många av bluffmakarna och pengarna skickades runt med skalbolag och massa olika banker tills det inte gick att spåra.

Visst finns det tecken som pekar på att det skulle vara sant men...
Jag tänker iaf vänta minst 1-3månader och se andra/tredje batchen med datorer innan jag blir övertygad iaf. Man kan ju skicka ut en batch med uppköpta datorer för att hoppas på en större mängd människor som beställer .

Till er andra som börjat snacka en massa om att stämma tidningar o media osv. Har grunskolan slutat lära ut att man skall vara källkritisk?

Har ni o andra sidan ett betalkort med utökad försäkring mot bluffbutiker (som ni verifierat att dom betalar tillbaks pengarna) så kan ni ju alltid testa att beställa.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Har också beställt 3st samt en kompis med, får hoppas detta inte är en bluff

O andra sidan så är man skyddad av visa, blir man blåst utan produkt så ska visa göra en återbetalning.

Permalänk

Brasilien?

Om inte jag minns fel så har inte Sverige utlämningsavtal med Brasilien... Kan ju va bra i vissa lägen.

Permalänk
Medlem

Expressen har också skrivit om PC:n, med de är lite mer skeptiska.

http://expressenpc.feber.se/feber/art/25023/1/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NorBiz
Har också beställt 3st samt en kompis med, får hoppas detta inte är en bluff

O andra sidan så är man skyddad av visa, blir man blåst utan produkt så ska visa göra en återbetalning.

Stod längre bak i tråden att ngn kontaktat Visa. Man fick INTE ersättning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klubban
Stod längre bak i tråden att ngn kontaktat Visa. Man fick INTE ersättning.

Frågan är då varför?

Permalänk

Om bara Clevo kunde svara nån gång så skulle allt det här vara ur världen. För er som har missat så är Clevo ett företag i Asien som producerar precis likadana datorer som dom Medison säljer och mest troligt har Medison bara stulit bilderna.

Clevo är alltså ursprunget av datorn och jag och vissa andra har mailat dom men tyvärr inte fått något svar än.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NorBiz
Frågan är då varför?

För att det är en mer eller mindre uppenbar bluff?

Visa signatur

Cheer up m8 :) Honda power!
"Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klabbe
För att det är en mer eller mindre uppenbar bluff?

Är väl inte uppenbart tills något har bevisats, tror om man gör en anmälan till VISA så har de skyldighet att återbetala ifall man blivit blåst, det är ju vad hela skyddet handlar om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NorBiz
Är väl inte uppenbart tills något har bevisats, tror om man gör en anmälan till VISA så har de skyldighet att återbetala ifall man blivit blåst, det är ju vad hela skyddet handlar om.

Eller att nån bevisat motsatsen....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av debeaux
någon som kollar upp dem andra företagen som dem bakom Medison påstår sig startat?

Companies and organizations

Lime-gruppen
Medison Media (website and media company)
Learning Lab (R&D institue)
GIVI Sweden (Belgian e-learning company)
Intelligentia International (R&D company)
Swedish Keys, Silicon Valley - California
United Keys, Silicon Valley - California
Freelance Agency - USA, Europe and S. America
Apple Store, Sweden

det med Apple Store luktar skumt

De säger inte nödvändigtvis att de startat Apple Store:

Citat:

Start-ups
Every time we have a great and commercial idea we either start up a new company or help someone else get going with the concept.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NorBiz
Är väl inte uppenbart tills något har bevisats, tror om man gör en anmälan till VISA så har de skyldighet att återbetala ifall man blivit blåst, det är ju vad hela skyddet handlar om.

Handlar väl om samma sak som god tro vid häleri. Priset är helt enkelt för lågt för att jag ska tro att det är en ny laptop.

Visa signatur

Cheer up m8 :) Honda power!
"Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker."

Permalänk
Medlem

Okie jag har åxå en känsla av bluff men för mig är personligen inte 1000 kr så mycket så jag beställde en.

men snälla alla som bara repeterar sig...kom med nåt nytt..man kan ju läsa samma saker sida upp å sida ner.

Dock en eloge till alla som gör grundliga efterforskningar och lägger ner lite tid på sina påståenden.

Ibland där jag jobbar delar Coca Cola ut gratis läsk på stan...en ren förlust....kortsiktigt....man kan ju hoppas.

Att deras site är tafflig kanske beror på att dom vill spara pengar och inte anlita en firma eller egen designer..allt för att spara pengar.
Dom som blåste Swebank la ner sin skäl i snickrandet av siten. Så detta argument lyssnar jag överhuvudtaget inte på. Nånstans känns det som om ryska maffian eller nån annan lurendrejjare skulle lägga ner mer krut på att sopa igen för uppenbara fel...hotmail, sitebyggen fd krachade företag..men det är klart...klantiga björnbusar finns det ju gott om.

http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,1126774,00.html

kul läsning för oss som beställt...ett litet ljus i tunneln

gör dom en vinst på 50-100 spänn efter frakten så kan ni ju själva räkna ut vad det blir sen...ganska många som blir sugna då

Permalänk
Medlem

Gah! Fan! Nu MÅSTE jag följa den här tråden... *suckar* "Spänningen är ooolidlig!"

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Electrix
Gah! Fan! Nu MÅSTE jag följa den här tråden... *suckar* "Spänningen är ooolidlig!"

ha den har blivigt lång och jobbig