Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
talar för bluffen, men ÄR det en bluff då? nä du vet inte... för svaret inte har kommit... varför börjar hacka på alla redan nu då?

En mer källkritisk journalistik skulle väl inte skada?
Se det ur ett större perspektiv, det är inte endast den här datorn det handlar om. Nån som minns jättegris-jakten som aftonbladet skrev om för nån månad sedan, till exempel?

Permalänk
Medlem

Att datorn endast kostar 1000kr är ju pga den låga dollarn, hoppas det håller sig Tror ni inte de kommer klämma upp priset om detta nu inte är en bluff? De har ju fått sjukt bra gratis reklam av media..

Permalänk
Medlem

50% tror inte på detta, 45% tror på det,

5% har beställt.

im going crazy.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlekk
En mer källkritisk journalistik skulle väl inte skada?
Se det ur ett större perspektiv, det är inte endast den här datorn det handlar om. Nån som minns jättegris-jakten som aftonbladet skrev om för nån månad sedan, till exempel?

Näförfan det är jag aldrig emot men att börja jakten pga detta... och som en hel drös människor här inne, dömmer det som att vara bluff-företag och ska börja häxjakt... utan att det är bevisat... kan man inte vänta? är det så stressigt?

Permalänk
Medlem

Edit: På www.ratsit.se kan man hitta var folk bor..

Permalänk
Inaktiv

Klubban, är det där lagligt? att hänga ut folk så? :/. inte snällt i vilket fall som

Permalänk
Medlem

Har väl inte anklagat dem för något.

Citat:

Klubban, är det där lagligt? att hänga ut folk så? :/. inte snällt i vilket fall som

Visa signatur

AMD ATHLON 64x2@6000+, MSI K9N NEO v3, 4x1gb Corsair@667mhz, ATI RADEON 3870x2 OC EDITION, SATA 2x250gb, 1x160gb, 1x74gb RAPTOR 10000rpm, AUDIGY 2ZS PE...+Moddad Asus eee 701. och 16 Gb 3g Iphone =)

Permalänk
Medlem

Alltså, om datorn verkligen finns för 1000kr så kommer det nog att slå ut begagnatmarknadens bottenskikt.

Vem vill liksom ha en gammal rutten celeron 700MHz med gulnat chassi och 15" skärm för 1500kr från blocket? Fan, medisons dator är ju bärbar och allt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klubban
Alltså, om datorn verkligen finns för 1000kr så kommer det nog att slå ut begagnatmarknadens bottenskikt.

Vem vill liksom ha en gammal rutten celeron 700MHz med gulnat chassi och 15" skärm för 1500kr från blocket? Fan, medisons dator är ju bärbar och allt.

varför skulle man vill sälja sina begagnade? Man kan alltid hitta på något roligt med dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zazor
varför skulle man vill sälja sina begagnade? Man kan alltid hitta på något roligt med dem.

Sök på blocket, ta billigast först så ser du hur mkt skrot det är som folk säljer...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klubban
Sök på blocket, ta billigast först så ser du hur mkt skrot det är som folk säljer...

Fynd kallas det ju för

Permalänk
Medlem

Medison

tror inte detta är någon bluff. visserligen ser deras hemsida lite old-style ut men hella grejjen är ju "lågbudget".

aftonbladet har en artikel här: http://www.aftonbladet.se/vss/pryl/story/0,2789,1126643,00.ht...

skall självbeställa en och testa. kan vara kul att se vad det är för grejjer.

Priset är ju snudd på otoligt: 1047 kr....

Permalänk

vad fan är intelligentia.se som är registrerad under hans namn?
han har tydligen en kontorslokal i trossö också enligt http://hotel.nsgroup.net/karlskrona/lokalbehov.cgi?kat=alla (vet ej hur uppdaterad den är)

Kontorslokal Trossö 50-60 kvadrat
Valdi Ivancic
Tel: 0457-386 382
Mobil: 070-757 28 58
Epost: valdi.ivancic@intelligentia.se

Söker man på det mobilnummret på hitta.se får man dock upp en som heter Jana Kejmar

verkar vara mycket mysko kring Valdi Ivancic iaf :/

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

ja, har du inte läst tråden?

jo men inte allt:P, skummade snabbt genom och hittade
inget direkt liknande:)

Permalänk
Medlem

Den andra artikeln i aftonbladet från deras It expert:http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,1126774,00.html

Kan det stämma att komponenterna kostar runt 500:-
TROR INTE DET

Visa signatur

AMD ATHLON 64x2@6000+, MSI K9N NEO v3, 4x1gb Corsair@667mhz, ATI RADEON 3870x2 OC EDITION, SATA 2x250gb, 1x160gb, 1x74gb RAPTOR 10000rpm, AUDIGY 2ZS PE...+Moddad Asus eee 701. och 16 Gb 3g Iphone =)

Permalänk
Snusfri
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Basseman
Den andra artikeln i aftonbladet från deras It expert:http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,1126774,00.html

Kan det stämma att komponenterna kostar runt 500:-
TROR INTE DET

Jag är lika mycket "rocket-scientist" som han är it-expert

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Fick just höra att för att regga ett "Limited" i UK så behövs bara 1£ och en postadress (box?)... Då verkar det ju som så att Limited är mera seriöst än AB som väl iaf kräver 100.000sek i kontanta tillgångar för registrering - eller kanske inte.

Hoppas verkligen att detta inte är bluff. Om det inte är det lär man ju beställa ett par stycken men tyvärr verkar det lite för bra för att vara sant.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 5080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Jag betalade för skitlänge sen men det någon dator har då inte kommit. Jag tänkte nog lite likadant som många här skriver, det kändes tveksamt men summan var så låg att det kändes värt att chansa, det kan också besvara frågan om prissänkningen.

Nu när journaister skriver om det här så blir man ju upprörd! Dom har i princip gjort reklam för årets bluff. Jag får inget svar på vart fan min dator är.

Luktar lika mycket bluff som Teknikboom

Permalänk
Medlem
Citat:

Näförfan det är jag aldrig emot men att börja jakten pga detta... och som en hel drös människor här inne, dömmer det som att vara bluff-företag och ska börja häxjakt... utan att det är bevisat... kan man inte vänta? är det så stressigt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kex
tror inte detta är någon bluff. visserligen ser deras hemsida lite old-style ut men hella grejjen är ju "lågbudget".

aftonbladet har en artikel här: http://www.aftonbladet.se/vss/pryl/story/0,2789,1126643,00.ht...

skall självbeställa en och testa. kan vara kul att se vad det är för grejjer.

Priset är ju snudd på otoligt: 1047 kr....

Ja... suck... Aftonbladet har en artikel - alltså måste det vara sant.

Läs tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dUden
Jag betalade för skitlänge sen men det någon dator har då inte kommit. Jag tänkte nog lite likadant som många här skriver, det kändes tveksamt men summan var så låg att det kändes värt att chansa, det kan också besvara frågan om prissänkningen.

Nu när journaister skriver om det här så blir man ju upprörd! Dom har i princip gjort reklam för årets bluff. Jag får inget svar på vart fan min dator är.

Luktar lika mycket bluff som Teknikboom

När beställde och betalade du din dator?

Permalänk
Medlem

Någon som vet kompis som köpte datorn för 3000 kr som Medison lanserade i Mars ?
och fick den levererad?

Permalänk
Medlem

re

slutet av mars

Permalänk
Medlem

Re: re

Citat:

slutet av mars

Du har betalt 1000 eller 3000 SEK för den här datorn, i slutet på Mars alltså?
Men fortfarande inte fått den. Hmm

Permalänk
Medlem

~3000:- kostade den när jag beställde. Vilket är halv rimligt pris ändå hade ju lite förhoppningar att få skiten men nu när dom har "sänkt" priset till 1000:- kan jag glömma skiten....

Kostade inte den riktiga 100dollars ulands datorn just 100dollar pga sida eller ngn annan ulandshjälp skyfflade in pengar?

Permalänk
Inaktiv

100$ datorn är rätt specialbyggd med det är inte denna.

Permalänk

Jag har mailat både chefredaktören för Pryl avdelningen på aftonbladet och chefredaktören på E24.
Förhopppningsvis tar dom bort artiklarna till dom rett ut om det är en bluff eller inte.
Jag tippar ju lätt på bluff.

Anledningar till att företaget är en bluff:
- Företaget har gått i konkurrs ett flertal gånger
- Företaget är ett limited företag. 1pund för ett registrerat företag.
- Det går ej att få tag i nån matnyttig info om någon av de anställda
- Datorerna är indentiska med datorerna ifrån cevo.!
http://www.mufjonkoping.se/medisonVSclevo.JPG
- Frakt+engelsk moms= ca minimum 300kr. alltså kostar datorn 700kr att tillverka och plocka ihop
- En tidigare release från förra ägaren (lcd tangentbord) har funnits sedan 2005 men finns ännu inte till försäljning

Väldigt trovärdigt företag det här.

Permalänk
Korsordsguru
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glz
Borde det inte gå att stämma tidningarna som hjälpt till o göra reklam för företaget, om det nu är så att det är en bluff. Jag menar, tidningarna har väl en skyldighet att vara källkritiska inom viss mån ?

Isf, köp nu, stäm sen ?

Nej, webbsidor som är grundlagskyddade kan skriva vilken bullshit de vill. Men de måste ju passa sig så att de inte bryter mot andra lagar, som förtal. *host* Otto Sjöberg på exressen *host*

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Finns en till som tydligen har beställt, troligen för det tidigare priset 3000:- men han verkar inte fått något heller.

http://www.aspsidan.se/default.asp?page=forum&fp=showPost&pId...

dUden: kan du inte berätta hela historian i detalj från början, tror du kan hjälpa många här att inte bli blåsta! Dessutom finns det troligen fortfarande möjlighet att ringa sin bank och få pengarna återförda.

Permalänk
Medlem
Citat:

~3000:- kostade den när jag beställde. Vilket är halv rimligt pris ändå hade ju lite förhoppningar att få skiten men nu när dom har "sänkt" priset till 1000:- kan jag glömma skiten....

Kostade inte den riktiga 100dollars ulands datorn just 100dollar pga sida eller ngn annan ulandshjälp skyfflade in pengar?

Du har väntat i ~5 månader? Du bör kanske inse att du har blivit lurad. :/ Det ska väl inte ta 5 månader innan man får en vara? Eller har de kommit med något annat statement.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggah
Du har väntat i ~5 månader? Du bör kanske inse att du har blivit lurad. :/ Det ska väl inte ta 5 månader innan man får en vara? Eller har de kommit med något annat statement.

Eller så har han kanske inte beställt... för underligt att bluffen inte uppmärksamat om folk beställt datorer och inte fått dem eller?