Permalänk
Medlem

Pressmeddelandet från Medison lugnade verkligen alla oroade.... NOT! Valdi "lovar" att man skall få pengarna tillbaka om datorn inte kommit inom tre månader. Jo, det är väl det minsta man kan begära. Men han vågar inte nämna namnet på det amerikanska företag som Valdi säger sig samarbeta med ("en stor bankinstitution i USA"). Vidare säger han inte ett ord om de mystiska fabrikerna i Brasilien som ingen människa tycks ha sett.
Någon som vill prova att ringa något av telefonnumren i pressmeddelandet? Jag måste erkänna att jag är en aning feg och inte riktigt vågar...
Det är nog inte så många som tror på Medison Celebrity längre, men jag tycker ändå att det är värt att fortsätta granska Medison. För oss i Sverige är en tusenlapp som man eventuellt riskerar att förlora inte så farligt, men Medison verkar vilja sälja runt hela världen och jag tycker uppriktigt synd om de fattiga kineser eller sydamerikaner som äntligen tror sig ha råd att köpa sin familjs första datorn. Medison skall synas tills dess de antingen ger upp, eller visar att de faktiskt kommer att leverera några datorer. Jag kommer i alla fall att fortsätta tills dess någon kan visa en trovärdig bild från de brasilianska fabrikerna!

Permalänk
Medlem

Kaderud, jag har jobbat i butik i många år. Sådana marginaler du beskriver hade man på kapitalvaror typ på 70-talet och en bit in på 80-talet.

Sen kom stormarknaderna.

Marginalerna sjönk, och sjönk och sjönk. Det är fakta. Det kapitalvarubutiker tjänar pengar på idag är tillbehör, kablar, kontakter, vissa komponenter, försäkringar, förbrukningsmateriel och diverse annat krims krams som går att hitta att ställa ut i butiken. Där kan marginalerna vara hur stora som helst.

Men inte på själva kapitalvarorna.

Ibland kan det dyka upp enstaka partier till skampris, men då ofta till salu för alla och alltid är det nån butik som sänker för mycket och pressar ner marginalerna.

En del större kedjor kringgår detta genom att beställa identiska varor men unikt brandade, och kanske annan färg och några andra knappar. Så att de kan sälja den lite dyrare för att det är svårare att direkt jämföra med konkurrenten som heter något annat.

Riktigt stora drakar kan också mer eller mindre köpa upp hela produktionslinjer direkt från fabrikerna, läs Dixon aka Elgiganten.

Trots alla försök att hitta lönsamma varor så är det nästan omöjligt för mindre butiker att gå runt. De stora drakarna lever på den enorma omsättningen och klarar sig på låga marginaler. Det gör inte mindre butiker. Vanligt är då att försöka hitta helt unika varor som ingen annan säljer, eller nischa sig mot mer kapitalstarka kunder dvs försöka förmedla mer status hos sina varor(tex sk dyr-Fi istället för Hi-Fi) eller erbjuda bättre tjänster.

Valdi uppfattar jag som ingenting annat än en mycket liten butik. Han har inte ens F-skattsedel och har tydligen inte omsatt något speciellt tidigare. Vad säger att han skulle lyckas få en fabrik att tokpressa sina priser bara för honom(=okänd icke kapitalstark person) och sen sälja varorna till slutkonsument till ett sensationellt vrakpris och ändå ha god marginal. Typ inget.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaderud

Exempel; Jag som jobbar som säljare vet..Jag köper in en vara som kostar 10.000,- inkl moms till slutkund.
Den köper jag för 10.000 minus 25% moms och ca 40% rabatt slutpriset blir då : 4800,-
Kan ni då tänka er att grossisten jag köper in varorna från kanske får köpa denna för ca 4800,- minus 30% rabatt blir summan : 3360,-
Och sen kan man ju tänka sig att tillverkaren betalar ca 1300,- för att tillverka denna produkt dom har då alltså drygt 2000,- i ren vinst..
Men..Dessa företag har lokaler..Dom har supportpersonal som är anställda...Kvalitetskontroller utan dess like....
Med mera med mera...
Jag skulle kunna förklara hur många gånger som helst att detta inte behöver vara en bluff.
Jag kan dock hålla med om att det finns vissa suspekta detaljer kring deras hemsida..Kring deras annonser kring vissa svar osv...MEN...Det behöver inte vara en bluff för det...
Så ni "småpojkar" som inte vet hur den stora världen fungerar behöver nog ta och fundera på ett och annat innan ni bara förkastar att detta är bluff...Själv har jag beställt en dator och jag ser fram emot att få den hemskickad...Skulle nu inte burken komma innan sista augusti så tar jag och begär mina pengar tillbaks dock... [/B]

Jag jobbar på EL-Giganten, och har dessutom gjort ett tag. Jag är inte här inne för att avslöja några av våra yrkeshemligheter. MEN, den vinst-marginalen du snackar om (40%), den EXISTERAR INTE. Vi säljer till och med många produkter med förlust, just för att locka kunder! Men ofta ligger marginalen runt -max- 10-15 procent. När vi inte har rea dvs, för då backar vi på det mesta vi annonserar.

Mvh

Permalänk
Medlem

Kan ni inte starta en egen tråd med marginaltjafs?

Permalänk

Man kan undra varför de går ut med ett sådant pressmeddelande som inte på något sätt hjälper dem själva. Det skapar, om inte mer oro över deras produkt och idé.

Precis som du skriver här över FNI så är det troligen så att de misslyckats totalt med sin ursprungliga idé att bara leverera till återförsäljare men att ingen där heller köpte deras minst sagt märkliga framtoning.

Om inte Medison kan gå ut och svara på alla felaktigheter som kommit ur deras mun och som står/har stått på deras hemsida så kommer inte jag att tro på dem.

Även om de mot alla odds kommer att leverera datorer så har de ingen aning om hur man preseterar sig själv på ett trovärdigt och ärligt sätt. I min bok är sådana människor inte värda att göra affärer med.

Permalänk
Medlem

det luktar i alla fall bluff efter att dem har haft reklam för företag som inte ens vetat om det, det är ju självklart bar aför att få förtroende.

Visa signatur

Game: Ryzen 9 9900X, 32Gb DDR5, EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming
HTPC: Ryzen 5 5600X, 16Gb DDR4, GTX 1050 Ti 4GB
NAS1: Ryzen 5 4600G , 16Gb DDR4, 464TiB
NAS2: A10-7860K, 16Gb DDR3, 381TiB

Permalänk

Som ni kanske läste så sökte jag i lite diverse varumärkesdatabaser för att se om "Medison Celebrity" verkligen var ett "trademark" som de anger på sin sida.

Nu vet jag inte om mitt försök kan läggas till grund för att säga att det inte är det .. så jag undrar om någon har mer kunskap om detta? Om det finns något säkert sätt att kolla upp om de verkligen har registrerat namnet som ett varumärke.

Har de inte det, så är det ännu ett svek mot sina kunder och besökare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glz
Jag jobbar på EL-Giganten, och har dessutom gjort ett tag. Jag är inte här inne för att avslöja några av våra yrkeshemligheter. MEN, den vinst-marginalen du snackar om (40%), den EXISTERAR INTE. Vi säljer till och med många produkter med förlust, just för att locka kunder! Men ofta ligger marginalen runt -max- 10-15 procent. När vi inte har rea dvs, för då backar vi på det mesta vi annonserar.

Mvh

Och ni köper era datorer från??
Jag kanske förhastade mig aningen genom att glömma skriva vissa saker...Handla från en grossist händer inte ofta men som typ Siba/onoff/el giganten som faktiskt gör det så minskar ju själklart marginalerna..Köper man dock dirkt från källan blir det genast mycket billigare...
Så jag ber om ursäkt för att jag skrev lite missledande och okorrekt..Dock så kvarstår faktum att det inte är omöjligt med 40% marginaler på datorer/toaletter/möbler/tvapparater osv...

Visa signatur

Vem sa att man är bäst bara för att man kan allt??

Nokia N82

Permalänk
Medlem
Citat:

Och ni köper era datorer från??
Jag kanske förhastade mig aningen genom att glömma skriva vissa saker...Handla från en grossist händer inte ofta men som typ Siba/onoff/el giganten som faktiskt gör det så minskar ju själklart marginalerna..Köper man dock dirkt från källan blir det genast mycket billigare...
Så jag ber om ursäkt för att jag skrev lite missledande och okorrekt..Dock så kvarstår faktum att det inte är omöjligt med 40% marginaler på datorer/toaletter/möbler/tvapparater osv...

Vet inte vilken värld du är ifrån riktigt eller vart du får dina uppgifter...
Att försöka försörja sig på att sälja dator och teknik produkter idag är extremt svårt.

Oftast har man inte mer än 15-25% marginal från tillverkaren, ibland tillsammans med en bonus/kickback om man köper/säljer stora kvantiteter.

Det finns en anledning till att datorförsäljarna går ihop så de kan pressa priserna och minska sin administrativa kostnad.

Kolla bara på HP, Dell och Apple. Apple går riktigt bra, har för mig att de i sin sista kvartalsrapport hade en marginal på 33% vilket är ruggigt bra. HP låg på 28% och Dell låg på runt 20%.

20% är fortfarande väldigt bra och jag skulle bli väldigt förvånad om komplett.se / datorbutiken.se / dustin.se eller liknande företag kan komma upp i 20% marginal...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zazor

20% är fortfarande väldigt bra och jag skulle bli väldigt förvånad om komplett.se / datorbutiken.se / dustin.se eller liknande företag kan komma upp i 20% marginal...

Ursäkta OT, men angående marginaldiskussionerna: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=673821

Att köpa direkt från källan som någon här skrev är faktiskt något som de flesta stora aktörer på marknaden gör. Mässorna i asien kryllar av svenska inköpare som gör dealar direkt med fabriker och importerar under eget varumärke för att hitta ett par extra procents marginal - men då drar man också på sig ökade kostnader i form av service och support. Så snacket om att man kan sälja en laptop med vinst för en 1000-lapp bara för att man kapar marginaler tror jag inte en sekund på.

Visa signatur

Wannabe-g33k årgång 1970...

Permalänk
Medlem

Alltså...Ni verkar inte riktigt ha koll på saker och ting anser jag...
Allt handlar om VART du köper dina produkter/Delar..
Allt handlar om HUR du säljer dina produkter.
Allt beror på vad du själv VILL tjäna och självklart kan tjäna..Du kan inte lika gärna ta ut hela 40% marginalen om inte en käft betalar för sakerna...Det säger ju sig självt..

Ta som exempel som så här.

El giganten säljer datorer för X antal kronor (låt oss säga 5000,-)
Dom har butiker överallt och försöker satsa på att nå ut till alla människor.
Därav så har dom låga marginaler på denna dator (dom köpte in den för 3200,- exkl moms och inkl rabatter (25% moms och 20% rabatt))

Jag som säljare på östermalm där bara snobbar och brats kommer och går kan köpa exakt likadan vara (Eller iallafall likvärdig) för ytterligare 20% billigare pris direkt från tillverkaren.Och jag behåller hela marginalen då folk kommer till mig för att jag finns där jag finns.
Jag ger den servicen jag ger...
Jag kan det jag kan...
Förstår du eller??
Det handlar inte om stora firmopr som El giganten här utan en liten firma utan lokaler (Medison snackar jag om nu och delvisa jag själv)..Utan lager..Med direktköp från tillverkaren...Marginalerna är större..

Äsh jag känner att jag inte orkar argumentera längre för folk verkar ju "veta" att man inte kan ha den marginalen på varorna..Men men...Hoppas att nån kanske förstår vart jag vill komma och hur detta kan vara möjligt...

Visa signatur

Vem sa att man är bäst bara för att man kan allt??

Nokia N82

Permalänk

Clevoburken

Gällande den här produkten: http://www.clevo.com.tw/products/M540V.asp
som påstås vara samma som bilden hos Medison (vilket verkar stämma), prova att söka på M540V så får ni upp en jäkla massa märken som säljer den datorn. Till exempel Sony.

Så det är väl ett skal som många märken använder sig av? Eller har jag missat nåt?

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SeZq
http://www.e24.se/dynamiskt/konsumentratt/did_16391594.asp

Verkar lurigt det där..

De har nog lagt märke till allt klagomål om 'dålig journalistik' från deras första artikel om datorn och har försökt (och tydligen hittat) ett fel i hela Medison affären och rapporterar den igen som tveksam =).

Ojdå, nu blev det konspirationsteori igen.

Permalänk
Medlem

Deja Vu:

e24:

Citat:

Inlagt av: Kristoffer, 27/7 08:29

"företagets vd och grundare Valdi Ivancic"

Detta är samma person som hade bluff-företaget Inmedialis förra sommaren, dom tog betalt i förskott för PC datorer som aldrig levererades.

Någon som minns fler detaljer?

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Re: Clevoburken

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dubbelespresso
Gällande den här produkten: http://www.clevo.com.tw/products/M540V.asp
som påstås vara samma som bilden hos Medison (vilket verkar stämma), prova att söka på M540V så får ni upp en jäkla massa märken som säljer den datorn. Till exempel Sony.

Så det är väl ett skal som många märken använder sig av? Eller har jag missat nåt?

Ja clevo säljer skal/grunden till en bärbar som säkert ett 100tal tillverkare änvänder sig av.
Så att dom ser lika ut är helt normalt och inget konstigt

Permalänk
Medlem

Som sagt kolla in Sibas/Elgiganten/Dustins årsredovisningar så kommer ni se att deras marginaler inte är särskilt stora.

Det som de idag tjänar sina pengar på är att sälja t.ex. supportavtal och andra mervärdes tjänster. Ibland går de i princip +/- på att sälja själva datorn.

Anledningen till jag vill dra upp detta är att om stora företag som de jag nämnt tidigare har extremt små vinstmarginaler hur kan då Medison sälja dessa produkter utan att göra en massiv förlust? Skulle vara väldigt förvånad om de har mer än max 1% marginal mellan inköpspris för deras laptop och deras utpris. (Vill också uttrycka att jag tror det är en bluff)

Men iaf. 1% ska då räcka till löner, administrativa kostnad, support/garanti, leverans mm.

Det är omöjligt att gå plus på detta om man har tänkt sköta detta lagligt.

Permalänk
Medlem

Jag har nyss talat med både Robert och Vladi.

Det här är människor som försöker bedriva en seriös verksamhet.

Vladi är en mycket trevlig prick, och förstår att folk är skeptiska. Till helgen eller i början på nästa vecka kommer produktbilder upp som förhoppningsvis suddar bort ännu fler tveksamheter

Synd att det finns så många pessimister här.

Order lagd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Deja Vu:

e24:

Någon som minns fler detaljer?

Nä fan nu ska jag samla all konkret info som vi har hittills så att vi kan få en översikt över hur situationen ser ut.
Förresten se alla kommentarer på
http://www.engadget.com/2007/07/25/medison-celebrity-150-of-l...
de har visst också grävt en massa om Madison Celebrity (vilket är ovanligt).

http://linux.slashdot.org/article.pl?sid=07/07/25/1519256
Värt att notera också efterssom det finns så många smarta kommentarer där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggah

Vladi är en mycket trevlig prick, och förstår att folk är skeptiska. Till helgen eller i början på nästa vecka kommer produktbilder upp som förhoppningsvis suddar bort ännu fler tveksamheter

Order lagd.

Har de bevisat att något av det de håller på med är sant?
Nej.

För att han är en så kallad trevlig prick så tar det alltså bort vissa tveksamheter, vilka?

Vad skulle produktbilder göra för påverkan så att det skulle ta bort fler tveksamheter?

Lägg en order och skyll dig själv, jag förstår inte hur dumma folk egentligen är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Agile
Har de bevisat att något av det de håller på med är sant?
Nej.

För att han är en så kallad trevlig prick så tar det alltså bort vissa tveksamheter, vilka?

Vad skulle produktbilder göra för påverkan så att det skulle ta bort fler tveksamheter?

Lägg en order och skyll dig själv, jag förstår inte hur dumma folk egentligen är.

Har du något bevis på att du inte är dum?
Nej.

Permalänk
Medlem
Citat:

Har du något bevis på att du inte är dum?
Nej.

Jag ställde en del frågor, du har inte lust att svara på de då du verkar vara den enda som haft direkt kontakt med dessa två herrar på Medison?

Denna tråd handlar inte om huruvida jag är dum eller inte, den handlar om ett företag som försöker lura bl.a. dig på pengar. Håll dig till topic.

Permalänk
Medlem

Det här har blivit en ny:

http://www.ikissyou.org/

Angående trevliga prickar; jag har en avlägset bekant som är en mycket trevlig prick, men som bla roade sig med att sälja trådlösa telefoner till folk mot förskottsbetalning. På den tiden sådana började bli populära.

I det fallet fick folk faktiskt sina telefoner, men det var vanliga telefonlurar med sladden avklippt = trådlösa telefoner. Någons trevlighet är ingen avgörande faktor. Personligen kan jag inte ens sätta mig in i hur en sådan hjärna fungerar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag som säljare på östermalm där bara snobbar och brats kommer och går kan köpa exakt likadan vara (Eller iallafall likvärdig) för ytterligare 20% billigare pris direkt från tillverkaren.Och jag behåller hela marginalen då folk kommer till mig för att jag finns där jag finns.
Jag ger den servicen jag ger...
Jag kan det jag kan...
Förstår du eller??
Det handlar inte om stora firmopr som El giganten här utan en liten firma utan lokaler (Medison snackar jag om nu och delvisa jag själv)..Utan lager..Med direktköp från tillverkaren...Marginalerna är större..

Äsh jag känner att jag inte orkar argumentera längre för folk verkar ju "veta" att man inte kan ha den marginalen på varorna..Men men...Hoppas att nån kanske förstår vart jag vill komma och hur detta kan vara möjligt...

Har svårt att tänka mig att en liten handlare kan uppnå samma volymer som Dixon och Elköp och köpa samma volymer som de (vilket krävs för att få köpa direkt).

Om nu it-grossisterna har 20% marginal så undrar jag varför de alla backar med miljoner.

http://www.idg.se/2.1085/1.113878

Som någon skrev tidigare om HP/dells marginaler, inse att de kommer inte från datorerna utan alla tillbehör ni köper med HP/Dell logo samt supportavtalen de säljer vid sidan om.

Ingen i dagsläget har bra marginaler på datorer varken tillverkare/grossist/återförsäljare.

Permalänk
Medlem

Min teori (som säkert påpekats tidigare) är att det hela gått överstyr. Vladiv är säkerligen psykopat och har råkat spinna vidare på det här i media utom kontroll. Det visade sig förmodligen att dom inte kunde sälja vidare datorn på ICA/Ö&B etc. för 3000kr. Då sitter dom där med ett lager av kanske 1000-2000ex som dom måste bli av med, eftersom tekniken minskar i värde för varje dag som passerar. Dom har redan varit ute i media i vår (då priset var 3000kr för exakt samma dator) vilket man kan se i flera tidningar. Då var det säkert helt ärligt och legit, men efter hand har dom väl insett att det inte kommer fungera och att allt vad support och efterservice handlar om blev lite mer än dom räknat med.

Så..
Då chocksänker dom priset för att bli av med datorerna och skaffa sig uppmärksamhet (vilket dom definitivt går back på). Det kan antingen vara för att få tillbaka åtminstone en del av pengarna dom lagt på att köpa in datorerna, eller så är det för att skicka datorer till, säg, de första 1000 personer som betalat (eftersom det är så många datorer dom faktiskt har). Sen kommer 2CO godkänna betalningarna och ge pengarna till Medison innan folk fått varan, eftersom dom lyckats leverera 1000 datorer hittills. Det är nu dom fått så mycket publicitet att folk kommer beställa datorer i mängder och dom drar in massa pengar och lever i brasilien resten av sina liv.

Att han är psykopat är för mig enda förklaringen till att han skulle gå ut med namn i media. Han hyser ingen empati och kan därför genomföra en sådan här bluff utan att bry sig om konsekvenserna för dom som går på det. Det är också därför han är så kall att han säkerligen skulle kunna sitta ner med en och en från detta forumet och lyckas övertyga oss alla att det inte är en bluff.

Gällande "Kaderud" så vet du inte mycket om elektronikhandeln och deras marginaler. Jag arbetar i en möbelaffär med relativt dyra möbler och där brukar vi ha en marginal på 40%, men vi har ingen prispress alls från konkurrenter. Vi FÅR inte ens sälja billigare eftersom då sjunker värdet på märket. Om Gucci hade chocksänkt sina priser hade det ju inte längre varit Gucci, om du förstår vad jag menar.

Inom datorer och en hel del elektronik är prispressen så stor att dom tvingas leva med extremt små marginaler. Hemsidor som pricerunner och prisjakt gör att företagen med störst marginal går i konkurs då dom aldrig har "lägst pris" på varor!

Gällande frakten vet jag inte var du får din info från men vi på mitt företag får minsann ingen sponsrad frakt! Och det du pratar om skulle möjligtvis kunna ha och göra med EU-regler för att behålla den europeiska marknaden. Men detta gäller datorer som ska skickas från brasilien, och även om dom pratar portugisiska där så låg det inte i EU sist jag kollade.

Men det är ju förmodligen inte datorer du säljer, har jag rätt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats

Gällande "Kaderud" så vet du inte mycket om elektronikhandeln och deras marginaler. Jag arbetar i en möbelaffär med relativt dyra möbler och där brukar vi ha en marginal på 40%, men vi har ingen prispress alls från konkurrenter. Vi FÅR inte ens sälja billigare eftersom då sjunker värdet på märket. Om Gucci hade chocksänkt sina priser hade det ju inte längre varit Gucci, om du förstår vad jag menar.

Inom datorer och en hel del elektronik är prispressen så stor att dom tvingas leva med extremt små marginaler. Hemsidor som pricerunner och prisjakt gör att företagen med störst marginal går i konkurs då dom aldrig har "lägst pris" på varor!

Gällande frakten vet jag inte var du får din info från men vi på mitt företag får minsann ingen sponsrad frakt! Och det du pratar om skulle möjligtvis kunna ha och göra med EU-regler för att behålla den europeiska marknaden. Men detta gäller datorer som ska skickas från brasilien, och även om dom pratar portugisiska där så låg det inte i EU sist jag kollade.

Men det är ju förmodligen inte datorer du säljer, har jag rätt?

Och allt detta grundar du på din erfarenhet från möbelaffären eller?

Permalänk
Medlem

Iam cute

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av <FNI>
Hej

Första inlägget. Måste bara kommentera detta.

Jag har haft datorn i min hand och pratat med Robert och en kompanjon inom medison. Dom presenterade sig som sverige (eller var det europachef) för Robert och kollegan var teknikansvarig eller liknande också en högre befattning.

Dom försökte då sälja in datorn som liknar just denna datorn väldigt mycket, skulle tro att den var identisk, samma dator. Om jag inte minns fel var det 3000kr eller var det till och med dyrare, jag minns inte riktigt, kan kolla upp lite gamla mail om det är viktigt. Linuxupplägg men gick att få kundspecificerad, fanns inga begränsningar :). Avtal Microsoft uppfattade jag redan fanns, sure!

Robert uppfattade jag inte som en säljare, absolut inte någon högre befattning i chefsposition. Teknikkillen som var med kunde inte något om teknik. Priset var helt fel och support/eftermarknad skulle ordnas, kundspecificerat och skräddarsytt. Jag fick uppfattningen att dom inte hade något klart utan endast hade en kinadator och åkte runt för att om möjligt få napp någonstans hos någon. Datorn var då tänkt att säljas i detaljhandel som ÖB, ICA, Bauhaus, rusta, hos bilhandlare, "köp en bil och få en dator på köpet" och liknande. Jag räknade lite på upplägget och det blev i slutändan samma pris som dom billiga maskinerna på ex. Onoff etc. bara att i onoff-fallet far det ofta en maskin med märke och bättre finish/kvalitet.

Maskinen i sig var det egentligen inget större fel på. Den var snäppet sämre på allt oavsett vad man jämförde men tanken var ju inte prestanda så det lägger jag mig inte i men finishen var inte tip top. Spray coted och lite vekt allmänt var intrycket. Billig, lika som alla kinaprodukter.

Det som var riktigt illa var upplägget. Dom ingav inte förtroende. Dom hade absolut ingen kunskap om vad dom sålde och kunde inte heller få tag i efterfrågad information. Detta bör man kunna få tag i som säljande part, speciellt dom data jag frågade efter.

Kul grej, skulle vara kul om dom verkligen gjorde slag i saken och levererade. Antagligen sprack första upplägget om att sälja den till andra företag för vidareförsäljning varför dom nu säljer den direkt till privatpersoner.

Nåt som förvånar mig extremt mycket är alla medlemmar som är registrerade i tråden "Registrerad: jul 2007". Många som helt plötsligt registrerat sig och står på Medison's sida? Finns självfallet folk som registrerat sig enbart för att följa debatten också.. Men jag bara säger...

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Citat:

Order lagd.

Klart man ska vara pessimist, Det låter för jävla otroligt för att vara sant. är det nu så att det är sant så är det ju en jäkla svår uppgift dessa klarat av, sen samtidigt vet ju ej vi om du har något med dem att göra och går in här och skrivera possitiva saker så folk som ej är övertygade kanske blir det och beställer och får en summa av kakan.

SÅ det är väll inte spec konstigt att folk är pessimistiska.

Visa signatur

Permalänk
Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX