Permalänk
Medlem

NY speldator ca 16000

Chassi:
Hiper Nätaggregat ATX 580W Svart, 18dB,120mm Fläkt,4xSATA,2XPCI-E,20/24pin
Cooler Master Mystique 632, Svart Aluminium (utan nätagg)

Moderkort:
Asus P5N-E SLI, nForce-650i SLI, ATX, Socket-775, GbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16
Processor:

Intel Core 2 Duo E6750 2.67GHz 1333Mhz Socket LGA775

Minne:
Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's

Hårddiskar:

Samsung SpinPoint T166 250GB SATA2 16MB 7200RPM
Western Digital Raptor 74GB SATA 16MB 10000RPM

Grafikkort:
Gainward GeForce 8800GTX 768MB GDDR3, PCI-Express, "BP8800GTX-768-TV-DD"

Ljudrkort:
Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional, 64MB, EAX® ADVANCED HD

Vill gärna ha lite tips på vad som kan vara/bli eventuella flaskhalsar och om det är något jag bör byta ut eller uppgradera, vill ha en hyfsat tyst och bra speldator. budgeten ligget på ca 16000.
Hade inte tänkt överklocka något alls. Ska man ha snabbare ramminnen då eller är dessa bra? Och är detta moderkortet bra?
Anledningen till två hårddiskar är att jag tänkte ha operativsystemet på den ena för att snabba upp datorn en aning, är det bra eller är det liten vinst för den större slant?

Permalänk
Medlem

Byt ut moderkortet mot ett GA P35 av valfri sort, SLI-moderkort ska du bara skaffa om du ska köra SLI, vilket du uppenbarligen inte ska eftersom du bara köper ett grafikkort.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

Okej, men varför är de mycket bättre?

Permalänk
Medlem

Ta det billigaste 8800GTX du hittar.

Permalänk
Medlem

mm ska göra det, tack!
Men har två frågetecken som grämer mig, Tror ni datorn kommer vara hyfsat tyst och ligger det någon prestanda vinst i att ha 2 hårddiskar där en är snabbare och kör operativsystemet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ericcccs
mm ska göra det, tack!
Men har två frågetecken som grämer mig, Tror ni datorn kommer vara hyfsat tyst och ligger det någon prestanda vinst i att ha 2 hårddiskar där en är snabbare och kör operativsystemet?

Ang. hårddiskarna ås är det ett populärt val bland prestandadatorer om man väljer att lägga operativsystem, spel m.m på den snabba Raptor-disken och använda den andra till lagring. Å andra sidan kan Raptorn låta en hel del.

Permalänk
Medlem

Okej, vet du om det är stor prestanda vinst på att göra så att ha 2 eller är det inte direkt stor. Inte så kul om den låter mycket... dock säger inte "mycket" direkt något, min dator nu låter fan som ett jäkla jetplan så låter den som en hårtork är jag väl nöjd

Permalänk
Medlem

Sli moderkort kan ju annars vara trevligt att ha då du kan uppgradera i framtiden. Isf kanske du ska lägga en hundring på att skaffa ett hiper type-r istället, det är ju sli-ready (:

pusskram