Permalänk

Mobile Sempron rev E (s754) Klockning

Dags för lite oldschool s754 klockning

Köpte en Mobile Sempron 3000+ (1.8 GHz) (rev E) billigt på tradera för ett tag sen.

Provkör den nu med min nybyggda vattenkylning ( http://www.sweclockers.com/album/?id=1173 )

Är det någon som provat klocka dessa? Hur många % klock tror ni den klarar.

Min sempron 2800 fick jag upp i max 50% stabilt med stockkylaren och ett Crucial ballistix 512 minne.
Hoppas denna ska nå högre

Är uppe i 32.5% nu, men minnena är bra bråkiga

Permalänk
Medlem
Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk

Hehe.... lite overkill klock det där
Så högt eller ens i närheten räknar jag inte med att komma.

Optimala förhållanden där i alla fall, nf4 mobo + 1x512 minne och inte som jag skitbuggigt nf3 mobo o 2x1024 minne som bara vill bråka.

Uppe i 40%, ska in i windows och köra en snabb stabilitetstest innan jag ökar

Denna cpu ökar fint med vcore ökning i alla fall

Edit: den länkade verkar ej vara en mobile, palermo kärna och x86-64 stöd (vilket dessa mobile cpu'erna saknar)

Edit2: Denna cpu gillar verkligen vcore, så fort det tar stopp ökar man ett snäpp 1.075v är väll standard (om jag inte minns helt fel) är nu uppe i 50% med runt 1.4v

Permalänk
Medlem

hur många mhz är du uppe i ?

Permalänk

Har kört 12.5 timmar orthos med 290x9, 2610Mhz orginal är 1800dvs 45% clock på 1.4v (1.375v var no go)

Nu provar jag orthos i 299x9 med 1,45v, 1,40 var no go

Antar att jag börjar närma mig gränsen för vad cpu'n klarar

>300 FSB har dessutom alltid varit problem för mig med detta moderkort.

Har dragit åt cpublocket lite så jag fick bättre temps, så nu är det bara att köra på, hmmz ska nog dra lite extra med en tång sen oxå

Bränner jag cpu'n så är det inte hela världen heller.... den kostade mig 150 riksdaler

Skulle gärna prova en Turion 64 oxå, nice me Cache på dem.

EDIT: 310FSB på 1.5V, NO GO :(, 305 på 1.5V windowscrash
Dags och tweaka in minnena lite då kanske

EDIT2: Provade dumpa multin te 5x och pumpade fsb'n, gick mindre bra, fick memtest86 errors, verkar som denna cpu har en kass minneskontroller oxå

http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=225965

Den jag kör på nu, men cpu-z feldetektar cpu'n som en Albany (dvs desktop replacement cpu tdp=62W) när den i själva verket är en Roma (lowpower tdp=25W)

Har tweakat minnestimingsen lite då minnena går slöare än stock pga. att jag inte kan köra andra dividers än 166/133/100

SuperPI 1M på 38s

TIPS PÅ HUR JAG KAN FÅ MER FART PÅ CPU'N VÄLKOMMNAS!!!