Permalänk
Medlem

Enskild firma

hej, jag funderar på att starta en enskild firma och har lite funderingar angående detta.

Det jag kommer att göra är att vara en content writer åt ett par olika företag (2-3 stycken, fast en åt gången)
Om jag gör detta borde jag få betala mindre skatt än om jag vore anställd? Tror även att det vore en bra sak att ha i cv't och bra att kunna sådär allmänt

Men jag har lite frågor angående redovisning och skatt.

1. Jag måste alltså uppskatta hur mycket jag kommer att tjäna under året? Detta ligger sedan grund till hur mycket jag kommer att betala per måndad? Jag kan alltså få en skattesmäll om jag uppskattat för lite?

2. Schablonavdrag för egenavgifter (25%)? Kan nån förklara detta för mig? Detta är vad jag har förstått ett avdrag på skatten som görs för attt man inte ska betala sociala avgifter med skattade pengar?
Nu är jag ju själv, vad för avgifter ska jag betala? Och om dessa nu inte är 25%, måste jag skatta mer sen?

EDIT: (Hittade att man ska göra en avräkning året efter)

3. Momsen. jag kommer ju lägga till den på allt som jag säljer, om vi nu säger att jag inte har några kostnader, då kommer den att gå direkt till skatten väl?

4. Något mer som jag bör tänka på? Mer än att ha jäkligt bra koll på alla papper så att jag inte hamnar på tv3's lyxfällan nästa år?
Om någon skulle vilja slänga upp ett litet räkneexempel så vore jag mycket tacksam.

Tack

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Enskild firma

Jag kan varmt rekommendera den här boken. Konkret information och räkneexempel etc, den har hjälpt mig en hel del.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av head
Om jag gör detta borde jag få betala mindre skatt än om jag vore anställd?

Nej, det är istället dina kunder som betalar mindre direkt skatt, eftersom de slipper betala arbetsgivaravgifter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av head
3. Momsen. jag kommer ju lägga till den på allt som jag säljer, om vi nu säger att jag inte har några kostnader, då kommer den att gå direkt till skatten väl?

Ja, men den kommer fortfarande mellanlanda på ditt bankkonto givetvis.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Enskild firma

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fook
Jag kan varmt rekommendera den här boken. Konkret information och räkneexempel etc, den har hjälpt mig en hel del.

Nej, det är istället dina kunder som betalar mindre direkt skatt, eftersom de slipper betala arbetsgivaravgifter.

Ja, men den kommer fortfarande mellanlanda på ditt bankkonto givetvis.

Tackar för boktipset, ska kolla om den finns på bibloteket. Nä, det är sant att jag inte kommer få betala mindre skatt, däremot kommer jag tydligen få bättre betalt, (även när man dragit av egenavgifterna) så lite vinst kommer jag att gå ivf

Sen är det ju som sagt en bra sak att ha gjort tror jag.

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Jag tycker absolut att du skall köra en egen firma ifall du har möjlighet. Det är en mycket bra erfarenhet att ha med sig. Jag är själv anställd och har en egen firma vid sidan om och tycker att det är toppen.

För att svara på dina frågor:

1. I princip så är svaret ja. Min rekommendation är att hela tiden försöka hålla koll på inkomsterna. Om det visar sig att du får mera än du räknat med kan du mycket enkelt tala om deta för skatteverket under pågående år och så justerar de upp din månatliga betalning. Alternativt behåller du bara pengarna som är över och betalar in till skattekontot när din uträkning är klar.

2. Precis som det finns arbetsgivaravgifter som skall täcka en massa kostnader finns det egenföretagaravgift. Man man (mycket enkelt) säga att detta är en skatt som du måste betala för att få ta ut din lön ur din firma. Det går säkert att slå upp någonstans vad exakt som denna skatt innefattar. Räkneexempel kommer i slutet.

3. Momsen är en skatt som du lägger på de vara och tjänster du säljer. Om du köper varor har du betala moms till någon annan. I slutet av din momsredovisningsperiod (varje månad eller en gång om året) vägs ikommande mot utgående moms och du får endera betala eller tillbaka mellanskillnaden.

4. Räkneexempel

Du kommer överens om att skicka en faktura på 1000 kronor. I företagarvärlden talar man alltid exkl. moms om inget annat anges. Fakturan du skickar är alltså på: 1000 x 1,25 = 1250.

Låt oss också säga att du köper en pryl för 250 :-

Efter denna månad har följande inträffat:

Moms in = 250
Moms ut = 50
Moms att betala in = 200

Pengar in = 1000 - 200 = 800.

Om detta är din vinst när året är slut kommer detta att omvandlas till lön enligt följande:

800 - 25% (egenföretagaravgift) = 600.

600 kronor är din beskattningsbara inkomst. På detta läggs sedan inkomstskatt enligt gällande skattetabell. Om du tjänar < 25.000 månad (eller om det är 27.000 jag är osäker på det) så är det bara kommunalskatt på detta belopp - 33% kommunalskatt => 402 kronor kvar

Men om du tjänar mera är det ca 55 % skatt => 270 kronor kvar

Permalänk

Bara en helt off-topic fråga: säg att jag har ett enskild firma som håller på med webdesign. Hur funkar det om jag tex vill köpa en Macbook Pro eller något sånt, kan jag då dra av momsen?

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
Bara en helt off-topic fråga: säg att jag har ett enskild firma som håller på med webdesign. Hur funkar det om jag tex vill köpa en Macbook Pro eller något sånt, kan jag då dra av momsen?

Ja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Ja.

Ja under förutsättning att du håller på med det regelbundet och skickar fakturor = har en inkomst => genererar moms.

Det går alltså inte att starta en firma för att hålla på med webdesign, köpa datorn, få tillbaka momsen och sedan lägga av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
Bara en helt off-topic fråga: säg att jag har ett enskild firma som håller på med webdesign. Hur funkar det om jag tex vill köpa en Macbook Pro eller något sånt, kan jag då dra av momsen?

Du drar inte av momsen utan du kvittar den.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu