Permalänk
Medlem

Vanlig pasta vs. Fullkornspasta

Nå, vad tycker ni och varför?
//Simon

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Fullkorn må vara nyttigare men vanlig är väldigt mycket godare.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Har fått för mig att fullkorn mättar bättre men vanlig är godare.
Äter ungefär lika mycket av båda sorterna.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Har precis kokat både fullkornspasta och vanlig, måste säga att den vanliga är mycker godare. Hur mycket nyttugare är fullkornspastan egentligen?

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk

Äter inte bara mycket fullkornspasta, utan mycket fullkorn överlag. Jag startar alltid dagen med att käka fyra mörkbruna äckliga fullkornsmackor med kaviar på. Mättande och fiberrikt.

Visa signatur

#mac - irc.pienet.org

Permalänk
Medlem

Fullkorn smiskar vanlig degpastas rumpa - hårt!
Det smakar matigare, mustigare och mer att tugga på. Dessutom lite nyttigare.

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johannordholm
Äter inte bara mycket fullkornspasta, utan mycket fullkorn överlag. Jag startar alltid dagen med att käka fyra mörkbruna äckliga fullkornsmackor med kaviar på. Mättande och fiberrikt.

Fullkornsbröd är ju det bästa brödet!
Jag hade nog inte kunnat leva utan det.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Jag tycker fullkornspasta är godare än "vanlig" dito.

Permalänk

Vanlig pasta smakar mycket godare än nått fullkornskrafs.

Permalänk

Fullkorn vinner på alla sätt: Nyttigare, mer mättande, klibbar inte ihop när det kokar, vilket det gör med vanlig om man inte rör om....å jag känner knappt skillnad på smaken.

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Avstängd

fullkorn ska man ju ha smakar inte ika gott men klippar inte ihop sig som vanlig o så är den nyttigare.

Permalänk
Medlem

Fullkornspasta är inte nyttig nog att det överväger smaken av den vanliga Kokas den vanliga bara perfekt i tid samt lite omrörning i olivolja före servering är det hur gott som helst

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Vissa sorters fiber eller fullkornspasta smakar som vanlig pasta blandat med återvunnet kartongpapper. Andra sorter som innehåller 100% durumvetemjöl eller fullkornsdurumvetemjöl smakar gott.

Permalänk

Jag har varit militant fullkornspastamotståndare men efter ett felköp av spagetti har jag ändrat åsikt. Blindtest på min 10-åriga pojk visar att den helt klart är gångbar dessutom. Däremot ser viss fullkornspasta helt vidrig ut, gråbrun och träig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Jag har varit militant fullkornspastamotståndare men efter ett felköp av spagetti har jag ändrat åsikt. Blindtest på min 10-åriga pojk visar att den helt klart är gångbar dessutom. Däremot ser viss fullkornspasta helt vidrig ut, gråbrun och träig.

Man äter med ögonen också! Just fullkorn gör det inte sjukt mycket nyttigare i sig, är mer att fullkorn är mer mättande men jag äter lika mycket i vilket fall som helst

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

En blandning kan vara optimalt. Man står sig längre på fullkornspasta men den är dyrare, samt äter man för mycket mår man bara illa. Speciellt om man äter grovt bröd varje dag.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Jag diggar fullkornspasta, men mest på grund av konsistensen.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Hur mycket nyttigare är fullkornspasta egentligen? Känns som ingen har någon aning om det, det är bara "inne". Både konsistensen och smaken drar iväg åt pappersmassa-hållet och måste vara rejält hälsobringande det ska kännas motiverat för egen del.

Tycker det har gått rejäl inflation i fullkorn på senaste tiden. Finns ju till och med fullkornschips, men tro fan att de fortfarande är onyttiga för det. Snart kommer väl fullkornssmör också. Visst, visserligen 40% fett men med såååååå nyttigt fullkorn...

Permalänk
Medlem

Vanlig pasta för smaken.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Asus 4070 OC| Ryzen 7800X3D | 32GB Corsair 6000Mhz CL30 | EVGA G2 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Klart man ska ha fullkornspasta

Jag äter enbart det, makaroner, spagetti och lasagneplattor i fullkorn.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Jag brukar inte vara så mycket för "nyttiga" saker men jag tycker att fullkornspasta (vissa märken i alla fall) är godare än vanlig.

Permalänk
Medlem

Färskpasta alla dagar i veckan helst, gärna sån med ost inuti.
Annars bryr jag mig inte så mycket om den torra pastan, känner ingen smakskillnad.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Jag är inte så modern av mig, så kan jag välja så väljer jag vanlig pasta med vanligt durumvete.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem

När man kokar pasta så kan inte koka för mycket, annars blir det för fladdrigt. Det ska vara tuggmotstånd. Självklart är det vanlig pasta som gäller; både godare och ser fräschare ut.

Åt fullkornspasta en gång och det smakade förjävligt.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Korsordsguru

Kungsörnen vanliga snabbmakaroner.

Ingredienser Mjöl av vete med hög proteinhalt, mjöl av durumvete, vitaminer: B1, B2, niacin, B6. Nettovikt 500 g, 1 kg, 2 kg. Näringsvärde per 100 g Energivärde 1500 kJ Energivärde 350 kcal Protein 12 g Kolhydrat 71 g Fett 2,0 g Tiamin 0,40 mg 29 %* Riboflavin 0,15 mg 9 %* Niacin 6,3 mg 35 %* Vitamin B6 0,35 mg 18 %* *% av RDI (Rekommenderat Dagligt Intag)

Kungsörnen snabbmakaroner fullkorn.

Ingredienser Fullkornsmjöl av durumvete 55 %, mjöl av vete med hög proteinhalt Nettovikt 750 g och 1900 g Näringsvärde per 100 g Energivärde 1400 kJ Energivärde 340 kcal Protein 14 g Kolhydrat 65 g - varav sockerarter 3,0 g Fett 2,0 g - varav mättat fett 0,5 g Kostfiber 6,0 g Natrium 0,005 g Fosfor 240 mg 30%* Järn 3,8 mg 27%* Magnesium 87 mg 29% * % av RDI (rekommenderat dagligt intag)

Ptja, inte så stor skillnad antar jag att det är? Själv äter jag fullkornspasta eller färsk pasta.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Hur mycket nyttigare är fullkornspasta egentligen? Känns som ingen har någon aning om det, det är bara "inne". Både konsistensen och smaken drar iväg åt pappersmassa-hållet och måste vara rejält hälsobringande det ska kännas motiverat för egen del.

En enkel sökning på allvetande Google ger massor av sidor som listar positiva hälsoeffekter.

Visa signatur

#mac - irc.pienet.org

Permalänk

Här har du skillnaden:

Kostfiber 6,0 g

Det är det som gör att det mättar bättre

För de som inte vet vad fullkorn är så klipper jag in följande från wikipedia:
"Fullkorn är spannmål som har sitt naturliga skal kvar, även om det malts. Den yttersta skalväggen, som ibland kallas kli, och det inre skalet räknas som fullkorn. Det gäller alla spannmål t.ex helt vete, råg, havre, ris, majs eller linfrö.

Det gäller inte för ris, där är skalet borta, men kornet är inte polerat."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaLys

Ptja, inte så stor skillnad antar jag att det är? Själv äter jag fullkornspasta eller färsk pasta.

Som jag ser det är enda egentliga skillnaden att fullkornmakaronerna innehåller lite kostfibrer vilket är bra att få i sig men inget du går ner i vikt av direkt Medan de vanliga makaronerna innehåller massa viktiga mineraler och vitaminer. Enligt mig är då de vanliga nyttigare

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Blir mest fullkornspasta sen ett tag tillbaka, smaken känner jag ingen större skillnad på, och jag inbillar mig att det är nyttigare. Så why not?

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johannordholm
En enkel sökning på allvetande Google ger massor av sidor som listar positiva hälsoeffekter.

Ja, fullkorn är något positivt, t.ex. bröd där det rör sig om en stor skillnad på innehållet.

Min poäng var hurvida det verkligen blir någon effekt av alla dessa produkter där man byter ut bara en marginell del mot fullkorn. Som t.ex fullkornspasta eller "nyttigare" fullkornschips. Marknadsföring, innegrej och placebo när det gäller ev. upplevd effekt är min spontana gissning.

Visst, gillar man smaken i fullkornspasta så kör på. Men jag tvivlar på att det skulle ge en avsevärd skillnad i folks livskvalitet och hälsa.