Vanlig pasta vs. Fullkornspasta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johannordholm
En enkel sökning på allvetande Google ger massor av sidor som listar positiva hälsoeffekter.

Brödinstitutet är ju ett skämt,

"Är det sant att fullkorn är bra för hjärtat?
Det är vetenskapligt belagt att människor som äter mycket fullkorn och i övrigt lever hälsosamt, löper mindre risk att insjukna i hjärtinfarkt. Hjärtinfarkt är den enskilt vanligaste dödsorsaken bland män och kvinnor i Sverige. Vilket eller vilka ämnen i fullkorn som ger den skyddande effekten är ännu okänt. "

Så dvs finns det inget vetenskapligt samband mellan fullkorn och hjärtat? Det enda de visar är att folk som lever hälsosamt äter fullkorn, sen om fullkorn har en positiv effekt framgår det inte.

Jag ser inte hur fullkorn kan vara nyttigare. Om en person äter ett bröd med fullkorn och ett bröd med samma innehåll bara det att det inte är fullkorn i så tror jag inte det är någon skillnad. Sen att de flesta bröd utan fullkorn har mer socker i sig samt att de är näringsfattiga hör ju inte hit. Fullkornsbröd ÄR nyttigare än annat bröd, men det är ju främst för att det vanliga brödet innehåller massa extra onyttigheter som fullkornsbrödet skippat.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Vanlig, fullkornspasta är för miljöpartister och veganer.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

Icas fullkorns spagetti smakar röv, kungsörnens + barillas smakar gott

Permalänk
Medlem

Mja mja...du kunde haft "beror på" också ;D Till kötfärsås och korv stroganoff är fullkorn godast. Men till t.ex. köttbollar eller korv o.s.v är "vanlig" pasta godare

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

fullkorn är godare

Permalänk
Medlem

Fullkorn blir så torrt och så smakar det inte i närheten lika gott som vanlig pasta. Så helt klart vanlig pasta!

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Medlem

En liten derail: Vad är nyttigare i gröt? Rågflingor eller havregryn? Vi kan säga att havren är fiberberikad?

Hur som helst är rågflingor är klart godare (mindre klister-klibb).

Permalänk

Helt klart fullkorn, mer tuggmotstånd. Kanske har något med att göra att jag kokar pasta 2 minuter mindre än vad det ska kokas. ;D Men fullkorn tycker jag är mycket godare iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
Fullkorn må vara nyttigare men vanlig är väldigt mycket godare.

kunde inte sagt det bättre själv

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Vanlig, fullkornspasta är kraftigt övervärderad.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

fullkornspasta smakar väldigt mycket sämre än "vanlig" pasta i mitt tycke.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk

Vanlig pasta är bra mycket godare...

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att vanlig pasta är godare än fullkornspasta men fullkornspasta är ju egentligen bättre och äta i och med att det innehåller långsammare kolhydrater.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anton_87
Jag måste säga att vanlig pasta är godare än fullkornspasta men fullkornspasta är ju egentligen bättre och äta i och med att det innehåller långsammare kolhydrater.

Point being? Spelar ingen roll vilka kolhydrater du äter, så länge du inte går och småäter ifall du äter snabba kolhydrater till lunch.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Allt gjort på fullkorn som jag har smakat har varit äckligare än den vanliga motsvarigheten.

Permalänk
Medlem

Vanlig, godare. ^^

Permalänk
Hedersmedlem

Både och går bra för mig, men vanlig är nog godast, ja. Det beror på märke också som sagt.

En fotnot är att jag aldrig mer kommer äta glutenfri pasta, dock.
Tycker synd om de/er som är allergiska, tog den för att vi inte hade någon annan hemma, och den smakade riktigt illa (inte "sådär" eller "okej" utan "URK"). Hoppas att det bara var märket eller nåt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Appropå fullkornsinflationen så finns det fullkornspepparkakor också.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U