Sälja via USA till Afrika?

Permalänk
Medlem

Sälja via USA till Afrika?

Blev kontaktad av en person från USA som vill köpa en kamera jag satt ut på annons, han vill köpa den till sin son som skall åka till Afrika och vill ha den skickad till Afrika.

Först och främst, om det här är ett slags bedrägerimail som någon kanske känner till, säg gärna till för mailet ser ut så här;

"Hello, Am Cee by name from New york Usa City ,indeed am very happy to let you knows that i want to buy this item from you to my Son whom will soon left back to Africa Tomorow for his final degree course,so i will like to know may be you are interested to offer this item for me,and indeed let me knows the cost of the item + the shipping cost to him in AfricaNigeria.... Do not hesitate to reply bcos he was in need of it,Thanks for your understanding... reply to me now at *****"

Det var nämligen min första tanke - bedrägeri; Varför köper man inte kameran direkt i USA och skickar den själv? Varför svarar man på en Svensk annons? Men man ska väl inte ha fördomar bara för att folk t.ex. stavar fel eller gör egendomliga beslut? Eller ska man det?

MVH "N00b" Christian

Permalänk
Medlem
Permalänk

Allvarligt talat, hur svårt hade det varit för Aktuellt att prata om Nigeriebrev i 2 minuter en gång per halvår? Då hade vi sluppit 50% av människorna som går på sånt här.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Din första tanke är bedrägeri, och sedan undrar du hur du gör för att gå vidare?!?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

"NEJ! Akta dig!" Det är väl det enda jag kan säga...

Din första tanke låter alldeles rätt, det låter helt klart som bedrägeriförsök.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Am Cee by name from New york Usa City ,indeed am very happy to let you knows that i want to buy this item from you

haha.

PS. Det finns inga arabiska prinsar som vill ge dig 200 miljoner heller...

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk
Medlem

jag fattar inte att folk ggn efter ggn efter ggn går på sånt här skit.. tänker ni inte efter före????

Visa signatur

Så kan det gå om man lurar en vän, Då kan man också bli lurad igen/Jesus Barnet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simon100
jag fattar inte att folk ggn efter ggn efter ggn går på sånt här skit.. tänker ni inte efter före????

De ser bara att de kan få mer pengar - Då slutar hjärnan fungera helt och hållet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Din första tanke är bedrägeri, och sedan undrar du hur du gör för att gå vidare?!?

Nja, inte direkt, jag gick ju inte vidare eftersom jag först ville kolla på det här forumet. Och nu fick jag svar på tal, verkligen. Tack för hjälp kring detta!

Synd att man ska få bedrägerimail gällande försäljning av sina egna varor också. Suck.

Permalänk
Citat:

Det var väl precis det trådskaparen gjorde? Tänkte efter före alltså.

Permalänk
Medlem

Jo i detta fall gjorde han väl det.. men att ens fundera på att gå med på det?? och det finns ju många som går på detta skit... det är dem jag inte förstår mig på.. måste ha tappat allt sunt förnuft ngnstans

Visa signatur

Så kan det gå om man lurar en vän, Då kan man också bli lurad igen/Jesus Barnet

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo i detta fall gjorde han väl det.. men att ens fundera på att gå med på det?? och det finns ju många som går på detta skit... det är dem jag inte förstår mig på.. måste ha tappat allt sunt förnuft ngnstans

Kanske det, eller så är man inte så värst insatt i bedrägeri-svängen. Har aldrig blivit utsatt tidigare, visst har jag läst om olika sorters bedrägeri över internet, men hade inte en aning om dessa s.k. "Nigeriabrev". Nu är jag dock påläst och mer försiktig till nästa gång.

Ska jag anmäla epostadressen "köparen" använder till svensk polis eller är det ingen idé?

Permalänk
Medlem

Inte lönt bara ignorera såna mail i fortsättningen.

Permalänk
Hedersmedlem