Köp av begagnad, vill pressa priset, hjälp

Permalänk
Medlem

Köp av begagnad, vill pressa priset, hjälp

Hej.

Det är så att jag funderar över att köpa en begagnad IBM Thinkpad X30, men det känns lite som att personen som säljer den tar ut lite överpris i förhållande till komponenterna man får. Jag håller på att förhandla med honom om priset.

Då dockningsstationen känns lite överflödig så sa han att jag kunde köpa datorn med 512 i minne för 3500, utan dockningsstationen.

Pris: 3 700:-

Pentium III M 1.2GHz.
40 Ggb Hd
256 Mb Ram (512 + 300kr)
12.1" Tft skärm utan mörka pixlar
Laddare
Bra batt
Ultralätt 1.2 kg
Dockningsstation med cd
Windows XP Pro Original
Office 2003, Pro Original
Antivirus Avg
Alla uppdateringar gjorda
Mkt bra skick

Datorn har det jag mest av allt vill ha, liten, tunn och lätt.

Jag skulle behöva hjälp av er att sätta ett pris som ni datorentusiaster tycker är rimligt för denna dator.

Permalänk
Medlem

Detta kanske är OT men jag blev lite intresserad av datorn och letade upp en recension av den, där står det att vikten är just under 4 pounds och 4 pounds = ~1.8kg. De övriga specifikationerna verkar stämma men har du själv sett datorn? Tänkte bara att han kanske inte är helt ärlig med det andra heller såsom att batteriet och själva datorn är i bra skick. Nu kan jag ju ha fel och säljaren kanske bara gjort en miss, men varför chansa?

Recensionen

Edit: Även om vikten är det enda som är fel med beskrivningen så kan du ju försöka få ner priset en bit p.g.a. det.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

riktigt bra dator

OT här med men var vaksam med begagnade bärbara. Jag skulle köpa en av en kille som kändes skum redan från början, han visade datorn och öppnade systemkonfigurationen. Den såg lite annolrunda ut men han visade på att allt var som de skulle. Jag bad att få testa lite själv och öppnade den riktiga sysmtekonfiggen, det visade sig att processorn var bra mycket slöare än vad han sagt, då sa han att det var speedstep technology som påverkade....

När jag öppnar utforskarn har han döpt C: hårddisken till 20GB!!!! Jag menar hur dum får man bli Den var bara på 4 GB. Min tjej som satt bredvid fattade inte galoppen och undrade när jag "vänligt" sa till killen att dra åt helvete varför jag inte köpte datorn...

jaja en lite historia som kanske kan pigga upp arbetsdagen

Visa signatur

LACIE 324

Permalänk

Re: riktigt bra dator

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sam sky
OT här med men var vaksam med begagnade bärbara. Jag skulle köpa en av en kille som kändes skum redan från början, han visade datorn och öppnade systemkonfigurationen. Den såg lite annolrunda ut men han visade på att allt var som de skulle. Jag bad att få testa lite själv och öppnade den riktiga sysmtekonfiggen, det visade sig att processorn var bra mycket slöare än vad han sagt, då sa han att det var speedstep technology som påverkade....

När jag öppnar utforskarn har han döpt C: hårddisken till 20GB!!!! Jag menar hur dum får man bli Den var bara på 4 GB. Min tjej som satt bredvid fattade inte galoppen och undrade när jag "vänligt" sa till killen att dra åt helvete varför jag inte köpte datorn...

jaja en lite historia som kanske kan pigga upp arbetsdagen

haha

Visa signatur

www.buyuz.com elektronik när den är som Allra billigast!

Permalänk
Medlem

Tack för svaren och tipsen och jag hoppas att han inte är likadan.

Men behöver fortfarande lite hjälp med prisättningen, tycker ni att priset han satt är rimligt?

Permalänk
Medlem

Nej, överpris så det skriker om det, gamla bärbara brukar aldrig vara i allt för gott skick! Jag skulle max ha pröjsat 2700:- för den, den är inte värd mer!

Permalänk
Medlem

Tänk på att en ultraportabel bärbar oftast har något högre nypris än en motsvarande vanlig. Jag tycker priset verkar rimligt om batteriet är bra.

Det är extra viktigt att du kollar detta då ett nytt batteri kostar en rejäl slant.

X30 är en mycket bra dator, har en själv sedan 2 år tillbaka.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

tyvärr ser ju ibm datorers design ut som f...... men de är inte mkt att göra nått åt.

Visa signatur

www.buyuz.com elektronik när den är som Allra billigast!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Tänk på att en ultraportabel bärbar oftast har något högre nypris än en motsvarande vanlig. Jag tycker priset verkar rimligt om batteriet är bra.

Det är extra viktigt att du kollar detta då ett nytt batteri kostar en rejäl slant.

X30 är en mycket bra dator, har en själv sedan 2 år tillbaka.

Enligt honom är batteritiden på 2 timmar.

Permalänk
Medlem

förmodligen har han slagit på den och låtit den stå tills batteriet tar slut, alltså är det mycket kortare vid användning. Min Zepto håller i ca 6 timmar på batteriet, men bara 2 timmar och 47 minuter i aktiv användning på energisparläge