Permalänk
Medlem

CPUfläkten går på 100%

Hej!

Imorse när jag skulle sätta på datorn så fick jag en chock. Först och främst så får man inte fram någon startstjärm eller något, det är bara helt svart. Sedan så går CPUfläkten igång, den flyger upp i 100% vilket förvandlar den till en jetmotor :P.

Vad ska jag göra? Jag kommer inte in i windows utan tvingas stänga av datorn pga. den låter för mycket.

Jag har dammsugit datorn flera gånger utan resultat.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: CPUfläkten går på 100%

Citat:

Ursprungligen inskrivet av opleq

Jag har dammsugit datorn flera gånger utan resultat.

Där kanske problemet ligger...

Permalänk
Medlem

testat o reseta bios?

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Re: CPUfläkten går på 100%

Citat:

Ursprungligen inskrivet av opleq
startskärm

Så ja.

Kopplat i alla sladdar rätt?:)

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk
Medlem

Funkade datorn innan du dammsög ?

Annars prova reseta bios.

Visa signatur

CaseLabs fanboi, önskar bara att jag kunnat lacka mitt chassi snyggt...

Permalänk
Medlem

Jag är mer för ESD-skada än felsatta bios inställningar när det gäller dammsugningen.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Har dammsugit min rätt ofta men har inte råkat ut för nån ESD skada. Men rätt skumt för denna krabat.

Visa signatur

CaseLabs fanboi, önskar bara att jag kunnat lacka mitt chassi snyggt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IzzE
Har dammsugit min rätt ofta men har inte råkat ut för nån ESD skada. Men rätt skumt för denna krabat.

så som jag har fattat vad ESD skada är att de tar ett tag innan problemen dyker upp. Så om du har damsugit dator förra veckan kan problemen komma nästa vecka eller senare.

rätta mig om jag har fel.

/mvh

Visa signatur

 MacBook Pro 15 i7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jezger
så som jag har fattat vad ESD skada är att de tar ett tag innan problemen dyker upp. Så om du har damsugit dator förra veckan kan problemen komma nästa vecka eller senare.

rätta mig om jag har fel.

/mvh

Kan inte påstå att jag är någon expert när det gäller ESD effekt på elektronik men har väldigt svårt att se hur en tillfällig puls kan ge problem senare? Borde ju gå "belly up" direkt.

Verkar ju som att han har dammsugit EFTER problemet uppstod, har du gjort något med datorn på sistone? Byt nån del?

Permalänk
Medlem

Nej jag dammsög efter att problemet uppkom. Datorn fungerade perfekt kvällen innan, sedan när jag startade den på morgonen så gick den igång men stjärmen var bara helt svart. Sen tror jag att jag startade om den men då flippade fläkten ur.

Hur resetar man bios då? Är inte speciellt bra på sånt där.

Tack.

Permalänk
Medlem

dra ut runda batteriet på moderkortet
starta datorn och låt den gå några sekunder
stoppa i batteriet och starta datorn igen
och för guds skull det stavas skärm
sen bör man inte dammsuga datorn
en kompressor är det bästa tycker jag då man inte kommer nära och det blir rent och fint

Permalänk
Medlem

Tryckluft på burk är ju annars trevligt. Hjälpte det att resetta CMOS (egentligen görs detta med en lite grej som du flyttar mellan två pinnar, att dra ur batteriet gör oftast samma sak men är inte lika garanterat att fungera)?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Nope jag prövade att flytta den där grejen mellan pinnarna och dra ut batteriet utan resultat.

Fläkten går fortfarande upp i högvarv och skärmen är helt svart. Skärmen blinkar bara som den inte hade någon kontakt alls med datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opleq
Nope jag prövade att flytta den där grejen mellan pinnarna och dra ut batteriet utan resultat.

Fläkten går fortfarande upp i högvarv och skärmen är helt svart. Skärmen blinkar bara som den inte hade någon kontakt alls med datorn.

enligt mig så verkar det som att cpukylaren inte sitter på ordentligt och eftersom du säkert har en originalfläkt så kan det ibland vara temperaturstyrt (vissa moderkort bl a "företagstillverkade") och när den känner av att cpun inte för kylning så axxar fläkten upp i flera tusen varv..

om du vet hur man monterar ihop en dator så tar du loss kylaren från moderkortet och applicerar ny pasta, sätt på skiten och kör...

vet du inte hur man gör så ta reda på det..skulle inte detta funka så har ditt moderkort nog pajat på nått sätt...

Visa signatur

c2d e6600 @ 3.5 @ Scythe Infinity - p5w dh DLX - 2048 Corsair XMS2 pc6400 - Antec P182 - BFG 8800 GTS 640 OC2 - Acer AL1916W 19 tft Widescreen - Corsair HX520 - Itrigue 3300 2.1 - Razer Diamondback -

Permalänk
Medlem

Vart är det jag ska applicera "pasta"? Fläkten sitter ju inte i kontakt med CPU vad jag ser när jag tog bort den. Den sitter bara monterad på sidan.

Jag har en DELL.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opleq
Vart är det jag ska applicera "pasta"? Fläkten sitter ju inte i kontakt med CPU vad jag ser när jag tog bort den. Den sitter bara monterad på sidan.

Jag har en DELL.

Be en datorkunnig kompis kika så att flänsen sitter rätt och har kontakt med CPU'n. Annars finns ju risken att moderkortet har gått och självdött under natten. Inte haft blixtar och dunder alt. andra magiska under i ditt område på sistone?

Permalänk
Medlem

Nej inte vad jag vet.

Jag får väl ta och lämna in datorn då:/.