att välja 42" tvn riktigt svårt

Permalänk

att välja 42" tvn riktigt svårt

varit runt och kollat i onoff,expert siba computercity och elgigantens butiker.den enda tvn som jag tyckte var bra är lgs 42" plasma med 100hz kan det månne vara så att dom ställer in sina tv apparater så dåligt siba var nog värst som jag tyckte.det är ju en rätt stor summa man lägger? tips på bra 42" plasma o lcd tacksam för svar

Permalänk
Medlem

panasonic plasma

lcd vet jag inte..

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk

Panasonic PV70 eller PX70. Bästa plasman under 15k i mitt tycke. Extremt fina omdömen i tester och bra kritik från användarna på minhembio.com

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=145999

Visa signatur

"?"

Permalänk

ja fast jag tänkte kanske spela lite xbox el pc på tvn också blir väl bäst med lcd då tror jag får kolla lite ett tag till innan man gör affär men det är ju verkligen en djungel sen har man ju comhems i jacket och dom kör väl inte digital än har ju lägenhet så man ser väl inte så stor skilldnad med hd ready ännu ändå

Permalänk
Medlem

Sonya har fina 40' lcd för runt 15K

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem

Samsung Q96/Q97.

Visa signatur

Amd 64 3700+ (SD), 2Gb PC3200, Epox EP-9NPA+ Ultra, Gainward 7800GT, Seasonic S12-500W, Samsung 940Fn + HP 8510p

Permalänk
Medlem

Säger bara panasonic´s 42 PX70 (plasma)
dom har dessutom vunnit EISA -priset för PX70 serien!!

Visa signatur

Sinnena är som fallskärmar!
De fungerar bara när dom är öppna.

Permalänk
Medlem

Är själv oerhört nöjd med min pioneer 4280xd, fungerar utmärkt till x360 och ps3. Dock om den verkligen är värd 10K extra jämfört panasonic's px70 är ju en annan femma.

Visa signatur

Moderkort: Asrock Z77 Extreme4 | CPU: Intel Core I7 3770K, Noctua NH-D14 | RAM: 4x 4GB Corsair Vengeance Low Profile | GPU: Asus GTX 680 DC2T | HD: Samsung SSD 830 128GB | CHASSI: Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Kolla in Sonys D3000! Den har fått mycket bra omdömen osv! Har själv beställt en 46"

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellfear
Säger bara panasonic´s 42 PX70 (plasma)
dom har dessutom vunnit EISA -priset för PX70 serien!!

Absolut!!! Panna PX70 som gäller...

Visa signatur

CM Storm Sniper Black Edition - Corsair HX 750W - RESERATOR 1 - ASUS P8P67 PRO - Intel® Core™ i7-2600K@4,5GHz - G.Skill Rippjaws PC12800 8Gb - INTEL X-25m 80Gb - Corsair SSD Force Series™ GT 120GB - ASUS GeForce GTX 560Ti@980MHz

Permalänk
Medlem

Finns ju knappt ngn plasma som har 1080p ?
Trodde det var det man ville ha?

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViZioN
Finns ju knappt ngn plasma som har 1080p ?
Trodde det var det man ville ha?

Du har ingen nytta av full hd på en 42 tummare , man måste komma upp i 50 tum för att ögat ska kunna se någon skilnad .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViZioN
Finns ju knappt ngn plasma som har 1080p ?
Trodde det var det man ville ha?

Kör man enbart FullHD-material är detta önskvärt, blandar man mycket lågupplöst material med högupplöst upplever jag att man blir mer nöjd med en vanlig HD-Ready skärm då FullHD-skärmar ofta har problem med nerskalningen till låg kvalitet.

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem

PX/V 70 är svårslagen i prisklassen alltså. Sjukt mycket Tv för pengarna.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk

Mirais 42tummare !! 1080p och väldigt bra recensioner =P

https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=MIRDTL...

Har även sjunkit i pris en del bara 12 000kr nu med hemleverans!

Permalänk

köpte limited label 42" på siba för 11000 helt ok finns bättre men men...

Permalänk
Medlem

Köp en Pioneer plasma om du har råd är mitt tips! Bästa bilden och grym finnish!

Permalänk
Medlem

Det som listas i denna posten är enligt mitt tycke och ej generell fakta

Plasma kvalite
1. Pioneer
2. Panasonic
3. LG / Samsung

Plasma pris (dyrast)
1. Pioneer
2. Panasonic
3. LG / Samsung

LCD kvalite
1. Sharp
2. Sony
3. Samsung

LCD Pris (dyrast)
1. Sony
2. Sharp
3. Samsung

PX70 som rekommenderats av en del här kan nog passa om det är plasma du är ute efter. Om prislappen inte är något hinder så kör pioneer, fast kör då på någon av de nya G8 modellerna.
Om det är LCD du vill ha så hade jag rekommenderat någon av Sharp aquos full-hd modellerna

Permalänk
Medlem

Har en PX700 som är en PX70 men med antireflexbehandlad yta, mycket bättre ljud samt ingångar i fronten (hdmi t.ex) och det tycker jag är en fördel när man kör tv-spel. Den är några tusen dyrare än PX70. Sen finns Pioneer som håller samma kvalite eller kanske något vassare, men prisglappet är inte vettigt.

Tv´n funkar sjukt bra till tv-spel och kan verkligen rekommendera den för allt (film, tv, tv-spel, via datorn titta på film/spela) utom kanske att använda den som dataskärm, då är LCD att föredra.

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk

Samsung PS-42Q96 pris 12.700:- Klart prisvärd och djävligt bra bild... Snygg e den oxå =D

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fiddefisk
Mirais 42tummare !! 1080p och väldigt bra recensioner =P

https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=MIRDTL...

Har även sjunkit i pris en del bara 12 000kr nu med hemleverans!

Jag kan hålla med om att den är prisvärd. Bästa tvn jag sett iaf. 1080P är användbart med, allra helst om man kopplar till datorn. Finns en billig Hyndai 42" på komplett denna veckan med. 12000:- för full HD. Vågar dock inte säga något om hur bra den är. Jag har ju bara erfarenhet av Miraien.

Jag skulle aldrig använda plasma då vi har inbränningsproblem. De säger att sånt skulle vara löst men det är det inte. Dessutom så vill jag kunna använda tvn till allt möjligt, inte bara film. Jag vill inte ha min windowsbakgrund eller någon spelmeny inbränd. Därför rekommenderar jag LCD.

Permalänk

Finns det några nackdelar med att ha 1024x768 istället för 1366x768 på en plasma om man inte tänker ha den som skärm?

Jag skall köpa TV i höst, 42", men jag hittar hela tiden olika apparater jag blir intresserad av så det är inte lätt

Edit: Efter att ha kollat på lite plasma apparater så verkar det som dom har 1024x768 och inte 1366x768 som LCD.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidrone
Finns det några nackdelar med att ha 1024x768 istället för 1366x768 på en plasma om man inte tänker ha den som skärm?

Jag skall köpa TV i höst, 42", men jag hittar hela tiden olika apparater jag blir intresserad av så det är inte lätt

Edit: Efter att ha kollat på lite plasma apparater så verkar det som dom har 1024x768 och inte 1366x768 som LCD.

Tja vanligt HD-material är väl gjort att köras i 1366x768. Det kan ju innebära att bilden antingen blir utdragen och ful eller att det blir svarta fält i övre och nedre kant och bilden mindre. Jag vet faktiskt inte då jag inte har en sån själv, svarta fält ska man dock undvika om man har plasma då tillverkare har sagt att det kan leda till inbränning. Så måste man välja ska man alltid ta utdraget och fult.
Nu behöver jag inte välja då jag redan klarar widescreen HD på mi LCD. Dessutom kan jag inte få inbränningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Jag kan hålla med om att den är prisvärd. Bästa tvn jag sett iaf. 1080P är användbart med, allra helst om man kopplar till datorn. Finns en billig Hyndai 42" på komplett denna veckan med. 12000:- för full HD. Vågar dock inte säga något om hur bra den är. Jag har ju bara erfarenhet av Miraien.

Jag skulle aldrig använda plasma då vi har inbränningsproblem. De säger att sånt skulle vara löst men det är det inte. Dessutom så vill jag kunna använda tvn till allt möjligt, inte bara film. Jag vill inte ha min windowsbakgrund eller någon spelmeny inbränd. Därför rekommenderar jag LCD.

99% av alla plasmor som säljs idag har inbyggda skydd mot inbräningen. Det är bara de första 200h man bör oroa sig för. Ställ bara ner konstrastvärdet på 20 och autoavstägning efter 3h så är detta ur vägen.

Skulle man mot alla odds lyckas få inbrännings trots detta så är det bara att köra igång en myrornaskrig under en natt.

Permalänk
Medlem

Jag har en Panasonic Px70 och jag kan inte tänka mig att byta bort den mot något annat i det första taget. Möjligtvis mot en FULL HD-plasma. Men det hör inte till saken

Jag använder den just nu som skärm till datorn och jag tycker att det fungerar alldeles utmärkt. Men jag får tyvärr inte till inställningarna riktigt med upplösningen så som jag vill ha den.

Köpte den på el-giganten för 9990:- Väldigt bra pris för en så pass bra tv som denna.

Visa signatur

Opteron 146 Cabye 0543FPMW@330x9 1.5v | Antec SONATA II | XFX 7800GT@530/1200| Seagate Barracuda 300GB SATA2 16MB |G.skill 1gbgh @ 260 1.5-2-2-5| DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert | Waterchill KT12A-12VS |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
99% av alla plasmor som säljs idag har inbyggda skydd mot inbräningen. Det är bara de första 200h man bör oroa sig för. Ställ bara ner konstrastvärdet på 20 och autoavstägning efter 3h så är detta ur vägen.

Skulle man mot alla odds lyckas få inbrännings trots detta så är det bara att köra igång en myrornaskrig under en natt.

Jag som precis tänkte lägga plasma planerna på hyllan och leta på LCD istället. Men om nu inbränning inte är nåt att oroa sig för längre så får jag nog ändra mig.... igen

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem

Jag har letat tv i ca 1 månad nu. Har läst mig tokig på ineternet och varit i butik flera gånger och kollat nu..

TVn jag fastnade för först var PX70, och skulle haft den hemma idag om inte elgiganten kört med sina lockpriser som bara räcker till de första kunderna. (Grattis Ndl)

Men nu när jag fick upp ögonen för andra tv apparater igen så har jag lyckats bli kär i Sony 46D3000, var och jämförde den på mediamarkt mot Sharp XD1E.
Tyckte att Sonyn var bättre på det mesta från det avstånd jag kollade ifrån (ca 2.8-3 meter som jag ska ha den här hemma).

FullHD är verkligen inget måste för mig från det avståndet.. var blind på att leta 1080p tv först, men fick syn på denna graf (http://s3.amazonaws.com/carltonbale.com/resolution_chart.png), kollade detta i affär och det verkar stämma.

Så jag har en 46D3000 bokad nu, får den om ca 2 veckor. Har inte hittat någon vettig affär som har kvar den i lager.

ps. om det är plasma bilden du tycker om så ska du inte vara så rädd för inbränningar.. verkar inte vara någon som fått inbränning på sin PX70 vad jag läst iaf (ghosting har vissa drabbats av de första 200 timmarna).

Däremot var det en sak som oroade mig på PX70 (och plasma överhuvudtaget), vissa upplever "gröna ormar" vid snabba panoreringar, främst tv-spel. Verkar inte vara många som ser fenomenet, men irriterande om man gör det, så kolla upp detta innan köp

Obs! verkar vara en försvinnande liten del som ser detta, bara några få som har klagat..
ser ut såhär i värsta fall: http://www.youtube.com/watch?v=lVw_VvFcV1U

Slutsats: jag har från början valt mellan PX70 och 46D3000 och har fortfarande inte hittat något annat som passar min prisklass
(max 16k).. Pioneer har bättre TVn enligt tester, men dom kostar en del mer också

Permalänk
Medlem

Är det en plasma du ska köra på så är mitt tips att kolla om du hittar en butik där dom kör en Panna PV/PX70 bredvid en Samsung Q97, så får vi se vem som drar hem den kampen (samsungen alla gånger i världen)

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk

Av det jag läst så verkar samsung ha lite problem. T.ex. sträck som syns över TVn ibland samt när den är avstängd. Problem vid hastiga ansiktsrörelser(kanske bättre med nyare firmware), väldigt röd nyans på ansikten.

Därför har jag inriktat mig på LG PC51/52/55/56 eller http://www.webhallen.com/prod.php?id=78492. Tycker Philips TVn ser riktigt fin ut, dock är det få som har erfarenhet av den. Inte lätt det här med ny TV.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk

Om du är inne på plasma och tänker köra material via HDMI från dator så är LG att föredra rent tekniskt då de är de enda som tar 1024x768 ppå 42" och 1360x768 på 50" via HDMI och då 1:1 mappning. Annars så är Panasonicen något bättre vad gäller svärta. Själv skulle jag valt en LG 50PC55 för att den tar 1080p i 24hz via HDMI. Givetvis nedskalat till 1366x768 på 50" och till 1024x768 på 42"an. 1080p i 24hz tar givetvis även PC51/52/55/56. Men skall du bara köra din vanliga DVD eller TV-spel så kör på en Panna 70 eller 700.

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 6800 | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO