Alternativ till NEC 20WGX2?

Permalänk
Medlem

Alternativ till NEC 20WGX2?

Har börjat se mig om efter en ny skärm och har väl redan nästan bestämt mig för NEC 20WGX2. Optimalt hade väl egentligen varit en riktigt bra CRT skärm, men de är ju inte så lätt att få tag i längre. NEC;en verkar dock vara en riktigt kompetent skärm som jag inte haft något emot när jag lekt med den några gånger.

Med andra ord gillar jag NEC;en, även fast det inte är någon CRT. Jag skulle dock behöva lite tips på eventuella konkurrenter, om det finns andra skärmar som kan mäta sig med NEC;en och som man också bör kolla på. Eller stämmer intrycket jag fått, att det egentligen inte finns något bättre för de pengarna?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Verkar helt klart intressant OM man kan få den med samma panel som i NEC-skärmen. Samma grejor till ett lägre pris är ju liksom inte så dumt. Jag ogillar dock att inte veta säkert vad jag får.

Permalänk

Klart det finns alternativ, finns ett gäng vanliga 20-tummare med bra paneler.
Tror priserna ligger mellan 3500 och 5000, sen finns det nån svindyr NEC för 10 000 också...

Men klart du kan köra på Philipsen, om den nu inte skulle visa sig vara så bra så borde du kunna byta. Visst får du lägga ut extra frakt för det men förhoppningsvis behöver du inte byta heller så.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Vilka alternativ finns det bland de vanliga 20-tummarna? Jag tycker egentligen inte widescreenformatet är så värst tilltalande, förutom när jag kollar på film, så vanliga 20-tummare är högst intressanta. Tyvär har jag inte så bra koll på vilka skärmar som är bra.

NEC;en har jag lekt lite med hos en kompis och där vet jag ju iaf garanterat att det är en skärm jag verkligen gillar. Enda nackdelen tycks ju vara reflektioner, fast jag har å andra sidan möjlighet att ordna rätt optimal belysning i rummet så... Av många rescensioner att döma så verkar skärmen ligga i toppen av sin prisklass.

Philipsen är dock klart billigare vilket kan motivera lite krångel för att få den med S-IPS panel. NEC;en ligger verkligen på smärtgränsen prismässigt just nu så...

Permalänk
Medlem

Necen finns att få tag på för 4200:-

Själv så tänkte jag beställa den från Dustin där den kostar 5300:- för att prova den å se att den funkar som jag vill.
Sen skicka tebaks å sen köpa den på billiga stället:)
För man fick tydligen inte skicka tebaks på det billiga om man hade brutit kartongen, det kan man på dustin.

Permalänk
Medlem

Du kan ta en titt på denna skärm ViewSonic VX2025WM
Ej TN-panel och ganska billig.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DasIch
Vilka alternativ finns det bland de vanliga 20-tummarna? Jag tycker egentligen inte widescreenformatet är så värst tilltalande, förutom när jag kollar på film, så vanliga 20-tummare är högst intressanta. Tyvär har jag inte så bra koll på vilka skärmar som är bra.

NEC;en har jag lekt lite med hos en kompis och där vet jag ju iaf garanterat att det är en skärm jag verkligen gillar. Enda nackdelen tycks ju vara reflektioner, fast jag har å andra sidan möjlighet att ordna rätt optimal belysning i rummet så... Av många rescensioner att döma så verkar skärmen ligga i toppen av sin prisklass.

Philipsen är dock klart billigare vilket kan motivera lite krångel för att få den med S-IPS panel. NEC;en ligger verkligen på smärtgränsen prismässigt just nu så...

http://www.prisjakt.se/kategori.php?k=s8101139&o=produkt_pris...

There you go.

Själv håller jag fast vid min CRT, vill egentligen ha en 19" då jag tror 1600*1200 är lite för smått för mig i 20" men finns inga riktigt bra 19are. =/

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZereCool
Necen finns att få tag på för 4200:-

Du får jättegärna berätta var man får tag i NEC;en för 4200Kr. För ett såpass bra pris behöver jag nog inte leta skärm längre, om jag ska ha en plattskärm.

Billigaste jag såg på pricerunner för några dagar sedan var 4700Kr. Nu verkar priserna ha ökat lite och billigaste ligger strax över 5000Kr. Så 4200Kr för den skärmen är ett ruskigt bra pris.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av illusi0n
Du kan ta en titt på denna skärm ViewSonic VX2025WM
Ej TN-panel och ganska billig.

Är väl p-mva panel i den?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
http://www.prisjakt.se/kategori.php?k=s8101139&o=produkt_pris...

There you go.

Själv håller jag fast vid min CRT, vill egentligen ha en 19" då jag tror 1600*1200 är lite för smått för mig i 20" men finns inga riktigt bra 19are. =/

Tack Jonte! Bra sida där!

Jag skulle också allra helst vilja ha en riktigt kompetent CRT-skärm. Det jag gör med datorn är liksom att hålla på med 3D-grafik och sen(när jag köpt ett nytt datorsystem) spelar jag gärna en del. En stor och bra CRT har ju egentligen alla egenskaper jag letar efter...

Problemet är bara att hitta en riktigt bra skärm. Finns ju många gamla CRT;er som säljs begagnade, men att fånga guldkornen bland dessa är inte lika lätt.

För ett tag sedan köpte jag t.ex. en gammal Apple Studio Display 21". Färg och kontrast är alldeles fantastiskt bra men det känns som skärmen successivt tappar skärpa vilket gör att den börjar bli lite ansträngande att läsa på. Så är det väl helt enkelt med gamla skärmar.

Men men, hittar man något bra är det ju bara att slå till egentligen. Priserna på begagnade CRT är ju så låga att man har råd att chansa lite också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
Sedan stod det väl någonstans att Sony SDM-S205F var S-IPS också.
Så nog finns det några att välja på alltid.

I något test jag läste konstaterades det att den var väl bra och så, men inte direkt prisvärd. Jag har för mig den är dyrare än NEC;en och verkar inte alls ha fått lika mycket positiv kritik, så...

Permalänk
Avstängd

Sonyn var väl nere i 3200 ett litet tag verkar det som, så.

Necen finns för 4200 på ställen som inte har den i lager, 4600-4700 på de som har den i lager.

Permalänk
Medlem

Några ställen förutom intropris som säljer NEC;en så billigt?

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid kolla på prisjakt själv.

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst lite recensioner av diverse skärmar lutar det åt att spara ihop lite pengar till någon av Eizo's 20-tummare. Någon här som testat Eizo's skärmar och har något att säga om dem? Enda frågetecknet är väl egentligen hur de funkar till spel och film(jag är iof inte jättekräsen vad gäller spel, men däremot måste det funka bra att både titta på och redigera film).

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Undvik personagrepp. Utan dem blir forumet mycket trevligare.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DasIch
Efter att ha läst lite recensioner av diverse skärmar lutar det åt att spara ihop lite pengar till någon av Eizo's 20-tummare. Någon här som testat Eizo's skärmar och har något att säga om dem? Enda frågetecknet är väl egentligen hur de funkar till spel och film(jag är iof inte jättekräsen vad gäller spel, men däremot måste det funka bra att både titta på och redigera film).

Kostar de inte typ 6800?

Jag förstår inte vad 14 bit intern hantering skall göra när den ändå bara kan visa 8-bit, de påstår ju att den väljer färger bättre, men liksom, vadå bättre? Det finns ju inte fler att välja på? =P Eller ändrar den signalnivåerna för vad som är max o min typ?

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DasIch
Efter att ha läst lite recensioner av diverse skärmar lutar det åt att spara ihop lite pengar till någon av Eizo's 20-tummare. Någon här som testat Eizo's skärmar och har något att säga om dem? Enda frågetecknet är väl egentligen hur de funkar till spel och film(jag är iof inte jättekräsen vad gäller spel, men däremot måste det funka bra att både titta på och redigera film).

Jag har en Eizo S1931. Det är en 19"-LCD med PVA-panel och den kostade 4000 kr när jag köpte den i april i år.

Är den bra? You bet den är bra!

Innan jag talar om varför bör jag berätta vad jag hade för skärm innan. 2003 köpte jag en Eizo-CRT med trinitronbildrör. Detta var en s.k. fotoskärm som hade Eizos bästa färger och skärpa på den tiden. Den kostade typ 7000. Jag nämner detta för jag inte vill att du ska tro att jag jämför min nya skärm med någon gammal 15" dell-crt.

Min LCD har bättre skärpa än min gamla CRT. Detta är den största fördelen. Den har klarare färger men sämre gamut. Detta är dock inte något som stör mig då den enda användningen jag hade av min bredare CRT-gamut var att jävlas med folk som inte kunde se skillnad på 0,0,0 och 0,3,0, vilket är ohyggligt onödigt i praktiken! Backlighten blöder inte något, svart är verkligen svart, input lag är obefintlig.

Ghosting då? Nepp, inte det heller. Kan spela Quake 3 utan problem och det är ju ett snabbt spel med svart bakgrund där ghosting syns tydligt. Någon större gamer än mig själv kanske skulle se ghosting, men jag har försökt att stirra några centimeter från skärmen men ser inget.

Nu vet jag inte hur det är med Eizos andra skärmar, men den här kan jag i alla fall rekommendera.

(Jag behöver förresten din hjälp i politikdiskussionerna i ÖÄ, vi är bara tre-fyra stycken där som vet vad KLP betyder)

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
Kostar de inte typ 6800?

Jag förstår inte vad 14 bit intern hantering skall göra när den ändå bara kan visa 8-bit, de påstår ju att den väljer färger bättre, men liksom, vadå bättre? Det finns ju inte fler att välja på? =P Eller ändrar den signalnivåerna för vad som är max o min typ?

20-tummarna kostar väl däromkring. Sen finns det väl någon 21-tummare också... Jag får hålla tummarna för att jag kan fortsätta ett tag till med mitt extrajobb samt få lite grejor sålda... gör jag väl det så känns det iaf värt att slå på stort när det gäller skärm.

Jag har ingen aning vad 14 bitar intern hantering ska vara bra för. De tekniska detaljerna vad gäller skärmar har jag inte så bra koll på. Däremot verkar det, enligt diverse rescensioner, ge ett för jäkla bra resultat - och det är väl resultatet som räknas. Skärmarna har ju fått mycket bra kritik när det gäller färgerna.

En anledning till att jag börjat överge tankarna på NEC;en(eller motsvarande skärmar) är att den fått lite dålig kritik vad gäller kontrast och svärta. Visserligen inget jag reagerat på när jag testat skärmen, fast då har jag å andra sidan bara spelat. Bra svärta och kontrast tillhör de viktigare elementen för mig.

Skärmen har ju tänkt användas lagom seriöst till 3D-grafik och man kan ju tänka sig att det blir en del problem vid t.ex. mörkare renderingar om inte svärta och kontrast är bra(för att inte nämna färger vid mörkare partier).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Jag har en Eizo S1931. Det är en 19"-LCD med PVA-panel och den kostade 4000 kr när jag köpte den i april i år.

Är den bra? You bet den är bra!

Innan jag talar om varför bör jag berätta vad jag hade för skärm innan. 2003 köpte jag en Eizo-CRT med trinitronbildrör. Detta var en s.k. fotoskärm som hade Eizos bästa färger och skärpa på den tiden. Den kostade typ 7000. Jag nämner detta för jag inte vill att du ska tro att jag jämför min nya skärm med någon gammal 15" dell-crt.

Min LCD har bättre skärpa än min gamla CRT. Detta är den största fördelen. Den har klarare färger men sämre gamut. Detta är dock inte något som stör mig då den enda användningen jag hade av min bredare CRT-gamut var att jävlas med folk som inte kunde se skillnad på 0,0,0 och 0,3,0, vilket är ohyggligt onödigt i praktiken! Backlighten blöder inte något, svart är verkligen svart, input lag är obefintlig.

Ghosting då? Nepp, inte det heller. Kan spela Quake 3 utan problem och det är ju ett snabbt spel med svart bakgrund där ghosting syns tydligt. Någon större gamer än mig själv kanske skulle se ghosting, men jag har försökt att stirra några centimeter från skärmen men ser inget.

Nu vet jag inte hur det är med Eizos andra skärmar, men den här kan jag i alla fall rekommendera.

(Jag behöver förresten din hjälp i politikdiskussionerna i ÖÄ, vi är bara tre-fyra stycken där som vet vad KLP betyder)

Låter mycket lovande! Sen kan man väl iof få räkna med lite mer eftersläpningar på en större skärm.

Just skärpan är annars en av anledningarna till att jag vill byta skärm. Min nuvarande skärm har kalasbra färger och kontrast, och saknar givetvis nackdelarna med en LCD. Men, fan, den är helt enkelt för otydlig.

Får väl försöka besöka ÖÄ igen och styra upp det! Har bara så ont om tid nuförtiden.

Permalänk
Hedersmedlem

En mycket nöjd Eizo-ägare även här. Jag äger två S1910 (föregångare till S1931, PVA-panel m. overdrive, 8 ms) och en S1921 (PVA-panel utan overdrive, 20 ms). Är rejäl skillnad på dessa två modeller när det gäller eftersläpningar/film. Bra färginställningsmöjligheter, jämn bakgrundsbelysning och 5 års garanti är stora plus tycker jag. Håller även med Psionicist i stort.

Permalänk
Medlem
Visa signatur
Permalänk
Avstängd

19tummare för 2.8?!

21" för 5600 var ju lite intressant med, lär ju vara bättre än alla andra IPS-skärmar som har tagits upp här på forumet och kostar fortfarande 200kr mindre än 20" ACD ;D, men lite väl dyrt för mig, grymt snygg dock.

http://www.eizo.se/eizo/IMAGES/PRODUCTS/FLEXSCAN/FLEXSCANS211...

"Färgvisning 16.77 million from a palette of 1.06 billion"

Verkar ju ruskigt söt, undra vad det är för panel i en sådan, trist att den är för dyr för mig, need på jobb ;/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XarpH
Kampanjerbjudande på Eizo-skärmar!

http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smlanguage=SWE&page=1664

Gnnnåååh vad det rycker i beställningsfingret! Men det blir till att hålla impulsen i schack och avvakta ett litet tag. Har tänkt att köpa ett helt nytt datorsystem inom kort så...

Ska man ta kampanjen som att det kan vara nya Eizo-skärmar på gång?

Permalänk

Köpte min första LCD skärm från Eizo redan 2000 en 15" L351 för knappt 4 tusen. 3 år senare bytte jag upp mig till en på 19" L768 som jag sitter med fortfarande och är mycket nöjd med. Men jag är bra sugen på en betydligt större skärm men då Eizo inte tillverkar någon som är större än 24" för normalt datoranvändande så har jag spanat in några tillverkare av 30" skärmar.

Men erfarenheten säger mig att jag kommer inte att bli nöjd med något annat än en Eizo igen så då får man nöja sig med 24", lite surt är det ju för samma pengar kan man köpa en 30" dock är kvaliteten hästlängder ifrån Eizon...;)

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
19tummare för 2.8?!

21" för 5600 var ju lite intressant med, lär ju vara bättre än alla andra IPS-skärmar som har tagits upp här på forumet och kostar fortfarande 200kr mindre än 20" ACD ;D, men lite väl dyrt för mig, grymt snygg dock.

http://www.eizo.se/eizo/IMAGES/PRODUCTS/FLEXSCAN/FLEXSCANS211...

"Färgvisning 16.77 million from a palette of 1.06 billion"

Verkar ju ruskigt söt, undra vad det är för panel i en sådan, trist att den är för dyr för mig, need på jobb ;/

Det är en Samsung S-PVA panel i S2110W.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Hur är S-PVA jämfört med S-IPS

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Det är en Samsung S-PVA panel i S2110W.

Fast den är kanske bättre på något annat vis? Bra eller Anus generellt?

Permalänk

PVA är bättre ändå på att visa färger och har bättre kontrast än IPS och därmed lite dyrare.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

xplane_uppsala: PVA är sämre än IPS. Eizo skärmar med S-PVA är bra men Eizo skärmar med IPS är bättre men betydligt dyrare vid samma storlek.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikro
xplane_uppsala: PVA är sämre än IPS. Eizo skärmar med S-PVA är bra men Eizo skärmar med IPS är bättre men betydligt dyrare vid samma storlek.

Japp du har rätt my bad Blandade ihop skärmtyperna... För dom som är intresserade av hur dom olika paneltyperna är uppbyggda och deras för och nackdelar läs här:
http://www.flatpanels.dk/paneltek.php#8

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Det är en Samsung S-PVA panel i S2110W.

Finns det ingen sida där man kan se vilka olika paneler skärmarna använder och söka på alla som har samma panel? Vore ju rätt smidigt för att kolla upp olika alternativ.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikro
xplane_uppsala: PVA är sämre än IPS. Eizo skärmar med S-PVA är bra men Eizo skärmar med IPS är bättre men betydligt dyrare vid samma storlek.

Sen beror det ju på vad man gjort med panelen också. Har t.ex. svårt att tänka mig att en Philips för 3000Kr slår en Eizo för 7000Kr på fingrarna(fast konstigare saker har väl iof hänt).

Eizo's S-IPS skärmar tycks endast vara ämnade för bildbehandling. Kostar ju som sagt mycket mer och skärmarna har väldigt höga responstider. Då verkar ju t.ex. Eizo's 24-tummare som ett bättre val, än deras billigaste S-IPS skärm.

Permalänk

På flatpanels.dk kan man söka efter det du efterfrågar DasIch, kolla in den sidan!

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.