Sätta ihop flera bilder i Photoshop CS3

Permalänk
Medlem

Sätta ihop flera bilder i Photoshop CS3

Hur gör man för att sätta ihop 2 eller fler bilder till en bild i Photoshop CS3?

T.ex. i Power Point så är det ju bara att dra in 2 st bilder i dokumentet och lägga dem jämte varann sedan markera bilderna och högerklicka och spara.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | be quiet! SilentWings 2 140mm (x3) | be quiet! Dark Power Pro10, 650W | ASUS Z87-DELUXE ATX | Intel Core i7 4770K 3.5 GHz | Noctua NH-U12S | Corsair 32GB CL10 1866MHz VENGEANCE LP | ASUS GeForce GTX 670 2048MB DirectCUII | Samsung SSD Pro Basic 840-Series 256GB

Permalänk
Medlem

Tex genom att skapa ett nytt dokument med tex måtten 40x30 cm. Ändra därefter storlek på de bilder du vill dra in i den nya bilden. T.ex. om du ska ha 4 lika stora bilder så är det lämpligt att dessa storleksändras till 20x15 cm. Du kan dra in småbilderna i den stora bilden och därefter ordna dessa som du vill.

Det finns mycket matnyttigt att hämta här:
www.moderskeppet.se

En länk direkt till bra tips:
http://www.moderskeppet.se/photoshop/presenter/grid.php

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack så mycket för hjälpen!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | be quiet! SilentWings 2 140mm (x3) | be quiet! Dark Power Pro10, 650W | ASUS Z87-DELUXE ATX | Intel Core i7 4770K 3.5 GHz | Noctua NH-U12S | Corsair 32GB CL10 1866MHz VENGEANCE LP | ASUS GeForce GTX 670 2048MB DirectCUII | Samsung SSD Pro Basic 840-Series 256GB

Permalänk
Medlem

Eller det enklaste enligt mig. Öppna alla bilder i Photoshop, välj en av dem och gå in på Image > Canvas size (CTRL+ALT+C) och välj att bredden ska vara 400% (om det är fyra bilder som ska ligga jämte varandra). Klicka på fyrkanten i mitten-till-vänster så ökas bildbredden åt höger (ugår alltså från vänster).

Detta förutsätter naturligtvis att bilderna är lika stora, men ofta är det digitalkamerakort man vill sätta ihop så..

Lycka till

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av clogge
Eller det enklaste enligt mig. Öppna alla bilder i Photoshop, välj en av dem och gå in på Image > Canvas size (CTRL+ALT+C) och välj att bredden ska vara 400% (om det är fyra bilder som ska ligga jämte varandra). Klicka på fyrkanten i mitten-till-vänster så ökas bildbredden åt höger (ugår alltså från vänster).

Detta förutsätter naturligtvis att bilderna är lika stora, men ofta är det digitalkamerakort man vill sätta ihop så..

Lycka till

Tackar! Det gick rätt så lätt att göra på det viset.

Varje gång jag ska spara t.ex. en print screen bild så står det inställt på "Photoshop PSD PDD". Någon som vet om man kan fixa så att t.ex. jpeg kommer som standard så att man slipper välja format i listan varje gång?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | be quiet! SilentWings 2 140mm (x3) | be quiet! Dark Power Pro10, 650W | ASUS Z87-DELUXE ATX | Intel Core i7 4770K 3.5 GHz | Noctua NH-U12S | Corsair 32GB CL10 1866MHz VENGEANCE LP | ASUS GeForce GTX 670 2048MB DirectCUII | Samsung SSD Pro Basic 840-Series 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Panaz
Tackar! Det gick rätt så lätt att göra på det viset.

Varje gång jag ska spara t.ex. en print screen bild så står det inställt på "Photoshop PSD PDD". Någon som vet om man kan fixa så att t.ex. jpeg kommer som standard så att man slipper välja format i listan varje gång?

"Spara som för webb" ( CTRL+ALT+SHIFT+S) och välj jpeg, där ser man också direkt hur komprimeringen ser ut. Jag använder alltid Spara för webben när jag sparar bilder. Hur smidigt som helst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av clogge
"Spara som för webb" ( CTRL+ALT+SHIFT+S) och välj jpeg, där ser man också direkt hur komprimeringen ser ut. Jag använder alltid Spara för webben när jag sparar bilder. Hur smidigt som helst.

Också bra ifall man faktiskt ska använda bilderna på webben. Om man sparar JPEG via save-kommandot kan man lätt få en JPEG med CMYK-färger som inte funkar i webbläsare.

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen! Synd bara att det inte fungerar med kortkommandot CTRL+ALT+SHIFT+S. Jag får alltså gå via arkiv menyn.

Både spara (Ctrl+S) och spara som (Shift+Ctrl+S) fungerar utmärkt så det är lite konstigt.

Kan det ha att göra med att windows kortkommandon använder sig av Ctrl+alt?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | be quiet! SilentWings 2 140mm (x3) | be quiet! Dark Power Pro10, 650W | ASUS Z87-DELUXE ATX | Intel Core i7 4770K 3.5 GHz | Noctua NH-U12S | Corsair 32GB CL10 1866MHz VENGEANCE LP | ASUS GeForce GTX 670 2048MB DirectCUII | Samsung SSD Pro Basic 840-Series 256GB