Intressant analogi på flashback forum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Och varför ska de rika tvingas betala mer (procentuellt sett) bara för att dom råkar vara rika?
Som jag sa till Ilja så bidrar dom rika med mer än bara pengar till staten utan också jobb till väldigt många människor, men det verkar vara helt ovesäntligt enligt er.

När en svensson sitter i sin 3a i någon förort och klagar på rika som köper fina bilar och lyxvillor så är det ren och skär avundsjuka!
Och jag skulle tro att jag har mer koll på skattetrycket än vad du har.

Jag har aldrig sagt att de ska betala procentuellt mer.

Sen verkar du blanda ihop att spendera pengar och att bidra till sammhället. En som vinner på lotto och spenderar sina pengar bidrar knappast mer än alla de som har gett sina pengar via att köpa en lott kunde ha gjort genom att använda dem till nått annat än en lott. Att spendera bidrar inte, att producera gör det (tjänster ingår i producera).

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Jag har aldrig sagt att de ska betala procentuellt mer.

Sen verkar du blanda ihop att spendera pengar och att bidra till sammhället. En som vinner på lotto och spenderar sina pengar bidrar knappast mer än alla de som har gett sina pengar via att köpa en lott kunde ha gjort genom att använda dem till nått annat än en lott. Att spendera bidrar inte, att producera gör det (tjänster ingår i producera).

Om man spenderar pengar så bidrar man till samhället genom skatten, momsen och jobben som tillkommer på varan!
Så varför skulle man inte bidra när man spenderar?

Om du nu aldrig har sagt att dom rika skulle betala mer procentuellt så är vi ju på samma sida, det är bara det att idag så betalar rika 50% som basskatt och det tycker jag är fel, som jag har sagt, varför ska rika betala mer (procentuellt sett) än gemene man?

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Om man spenderar pengar så bidrar man till samhället genom skatten, momsen och jobben som tillkommer på varan!
Så varför skulle man inte bidra när man spenderar?

Om du nu aldrig har sagt att dom rika skulle betala mer procentuellt så är vi ju på samma sida, det är bara det att idag så betalar rika 50% som basskatt och det tycker jag är fel, som jag har sagt, varför ska rika betala mer (procentuellt sett) än gemene man?

Jag vet inte var jag står i frågan om progressiv skatt eller inte. Har inte funderat så mycket på det.

Den som bygger bilen bidrar till samhället genom att bygga bilen. Som lön får han sin lön som han kan byta mot något nån annan har producerat. Se lönen som ett bytesmedel som kan bytas mot något annat producerat som kompensation. Att bli kompenserad för sitt bidrag (att få lön och spendera den) är inte att bidra.

Ett exempel: Bidrar en som bygger bilar gratis mindre till samhället för att han inte har en lön som han kan spendera?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Tycker du ska tänka lite mer på vad dom rika gör för samhället, dom skapar jobb (oftast iaf.) och betalar in ofantliga mängder skatt (även om skatten för dom skulle ligga på 33% så skulle det ändå vara väldigt mycket mer än vad vi betalar).
Jag har 0 (noll) förståelse för din argumentation, dom gör ju så mycklet mer för samhället i stort än vad gemene man gör, så varför klaga på dom? Du måste tänka större!

Och även om vi skulle _ta_ alla dom rikas pengar så kommer det inte göra en större skillnad efterssom dom pengarna i det stora hela bara är fickpengar!

Och varför ska de rika tvingas betala mer (procentuellt sett) bara för att dom råkar vara rika?
Som jag sa till Ilja så bidrar dom rika med mer än bara pengar till staten utan också jobb till väldigt många människor, men det verkar vara helt ovesäntligt enligt er.

När en svensson sitter i sin 3a i någon förort och klagar på rika som köper fina bilar och lyxvillor så är det ren och skär avundsjuka!
Och jag skulle tro att jag har mer koll på skattetrycket än vad du har.

Det hela är faktiskt inte så svårt att förstå.

Rik till fattig: Varför är du avundsjuk?
Fattig till rik: För att du vägrar dela med dig.

Du kan göra ett något av följande:
1) Dela med dig.
2) Sluta gnälla.

Det märks verkligen att man har det bra om det enda man ideligen har att klaga på är andras avundsjuka. Om du tycker att det är så fel att vilja ha det du har, hur försvarar du att du själv har det?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Intressant det där med att dom rika bidrar med jobb åt våldigt många människor...

Skulle en person som inte är rik inte kunna göra det?

En person som inte tar en stor del av kakan själv skulle ju faktiskt kunna försörja ännu fler människor.

Är det alltså de rikas fel att vi har så många arbetslösa idag?

Progressiv skatt vs platt skatt.
vs
platt skatt vs fast skatt.

Vad är rättvisast och varför?.. obs! lycka till.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem
Citat:

Alla ska självklart betala lika mycket i skatt procentuellt sett, men som det är idag så betalar rika 50% i basskatt och det är det jag inte gillar, varför ska dom straffas för att dom har lyckats?

Precis min tanke!

Lite roliga tankar:

Ofta har de med välbetalda jobb kämpat för att komma dit. Är det konstigt att jag (om allt går enligt planerna) går ut högskolan med dubbla examen (civilingenjör samt kandidat i ekonomi) tjänar mer än Pelle som jobbat på lagret på ica under de år jag studerat? Skall jag straffas för att jag slitit? Skall vi alltså belöna människor som tar den enklare vägen? Jag sliter och kommer i vilket fall som helst betala mer skatt än Pelle, även om den är procentuellt uträknad med en fast procentsats. Vi båda kommer helt klart betala lika stor del av våran lön till staten, alltså blir vi av med lika stor andel pengar. Är detta orättvist? Själv tycker jag det är svårt att finna ett mer rättvist alternativ. En fast skatt (skatt i antalet kronor) är inte rättvis, eftersom Pelle skulle bli av med större andel av sin lön.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Precis min tanke!

Lite roliga tankar:

Ofta har de med välbetalda jobb kämpat för att komma dit. Är det konstigt att jag (om allt går enligt planerna) går ut högskolan med dubbla examen (civilingenjör samt kandidat i ekonomi) tjänar mer än Pelle som jobbat på lagret på ica under de år jag studerat? Skall jag straffas för att jag slitit? Skall vi alltså belöna människor som tar den enklare vägen? Jag sliter och kommer i vilket fall som helst betala mer skatt än Pelle, även om den är procentuellt uträknad med en fast procentsats. Vi båda kommer helt klart betala lika stor del av våran lön till staten, alltså blir vi av med lika stor andel pengar. Är detta orättvist? Själv tycker jag det är svårt att finna ett mer rättvist alternativ. En fast skatt (skatt i antalet kronor) är inte rättvis, eftersom Pelle skulle bli av med större andel av sin lön.

I den här tråden håller jag med dig!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svanteson
I den här tråden håller jag med dig!

Det är bra! Alla är vi olika men man kan ju inte alltid ha olika åsikt om allt!

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk

Derox: Hur skulle du klarat dina studier om Pelle och hans likar INTE hade jobbat under tiden du studerar? Vad gör att ditt jobb är viktigare än hans?

Någon måste ta "den enkla vägen".

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
Derox: Hur skulle du klarat dina studier om Pelle och hans likar INTE hade jobbat under tiden du studerar? Vad gör att ditt jobb är viktigare än hans?

Egentligen inte. Alla som har studerat och jobbar efter studierna betalar för de som studerar nu. Det är inte bara outbildade som betalar skatt, serru.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheep
Intressant det där med att dom rika bidrar med jobb åt våldigt många människor...

Skulle en person som inte är rik inte kunna göra det?

En person som inte tar en stor del av kakan själv skulle ju faktiskt kunna försörja ännu fler människor.

Är det alltså de rikas fel att vi har så många arbetslösa idag?

Progressiv skatt vs platt skatt.
vs
platt skatt vs fast skatt.

Vad är rättvisast och varför?.. obs! lycka till.

Den teorin bygger på att det finns en fixerad mängd resurser, och att allt man kan göra är att fördela den på olika sätt. Det är fel. Kakan kan både växa och minska beroende på vilka val människor gör, eller pga händelser bortom mänsklig kontroll. En person som t ex utvecklar en ny teknologi som gör arbetet effektivare ökar storleken på kakan. Tänk bara på hur mycket effektivare datorernas utveckling har gjort oss! Uppgifter som förut tog dagar att utföra kan nu vara klara på under en timme. Det gör att vi kan utföra mer med samma mängd resurser, kakan växer alltså. Å andra sidan kan naturkatastrofer, krig eller katastrofala politiska beslut minska kakans storlek.

Bara för att man är rik skapar man nödvändigtvis inte arbetstillfällen, det är sant. En politiker eller ett storföretag som myglar till sig pengar från staten tar förvisso en del av den kakan. Men detta gäller för alla former av stöld. Om vi däremot pratar om människor som arbetat eller placerat sina pengar så skapar de däremot arbeten för andra. Ingenjören, ekonomen eller direktören som får sitt företag att blomstra skapar arbeten både i det egna företaget, hos underleverantörer, hos tjänsteföretag dessa anlitar etc.
Systemet är givetvis inte perfekt. Att de som är duktiga belönas ekonomiskt bygger på att deras överordnade är rationella, och det är klart att alla chefer inte är det Överlag fungerar det dock bra, pga konkurrensen mellan olika aktörer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ne, ingen behöver ta den. Som Zartax skriver så betalar de som redan studerat för nästkommande studenter. Sen kan man ju alltid se på att föräldrar förmodligen betalat en hel del skatt genom åren, förmodligen mer än nog för att täcka deras utbildning samt sina barns.

Visa signatur

Permalänk

Jag var nog lite otydlig men min fråga handlade inte om hur du ska ha råd att studera utan hur du ska kunna studera om ingen förser dig med livsmedel!

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag var nog lite otydlig men min fråga handlade inte om hur du ska ha råd att studera utan hur du ska kunna studera om ingen förser dig med livsmedel!

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Men att sitta och säga att de rika är giriga och använda argument som att "någon måste göra det lägre betalda" som skäl till att man själv inte är rik är ju helt fel. Visst, någon måste alltid göra vissa arbeten, men om det stör dig som person så mycket att andra har mer betalt behöver väll inte du vara denna människan?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja

1) Dela med dig.
2) Sluta gnälla.

Det märks verkligen att man har det bra om det enda man ideligen har att klaga på är andras avundsjuka. Om du tycker att det är så fel att vilja ha det du har, hur försvarar du att du själv har det?

Men va tusan, dom rika delar ju med sig av sina pengar, vad mer begär du? att dom rika ska bli fattiga?

1. Alla ska betala precis lika stor del av sin lön!
2. Människor ska sluta se ner på folk som har lyckat och se upp till dom istället och vilja bli lika rika som dom.
3. Du och dina gelikar ska sluta tro att alla rika är svin bara för att dom är rika!
4. Jag är riktigt fattig, har knappt pengar till bensin så jag kan ta mig till mitt jobb, men inte fan försöker jag få dom rika att ge mig pengar, lite stolthet har man väll...eller?
5. Även om vi tog alla de rikas pengar så skulle det inte göra någon större skillnad, efterssom dom är en såpass liten del av alla som lever på denna jord.
Du verkar tro att allt skulle lösas om vi tog deras pengar, vilket det inte skulle!

Vakna upp ur dvalan och sluta vara avundsjuk på dom som lyckats, försök bli lika lyckad istället!

Vi två är totalt olika, DU vill få saker/pengar, JAG vill göra mig förtjänt av saker/pengar!

Peace!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

1) Dela med dig.
2) Sluta gnälla.

Så om du köper en ny tv så får alla låna den? Alla dina kompisar som vill ha en likadan får ta hem den varannan vecka? Eftersom vi alla tydligen är giriga om man inte delar med sig av sina ägodelar/tillgångar man införskaffat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Så om du köper en ny tv så får alla låna den? Alla dina kompisar som vill ha en likadan får ta hem den varannan vecka? Eftersom vi alla tydligen är giriga om man inte delar med sig av sina ägodelar/tillgångar man införskaffat.

Om du är avundsjuk på mig för att jag har en ny, fin TV och du ber att få låna den så säger jag nej. Varför säger jag nej? För att jag är självisk. Börjar det ljusna nu?

Visa signatur

Coola låtar i massor!

Permalänk
Medlem
Citat:

Om du är avundsjuk på mig för att jag har en ny, fin TV och du ber att få låna den så säger jag nej. Varför säger jag nej? För att jag är självisk. Börjar det ljusna nu?

Ja, jag börjar inse att du har en konstig syn på egendom Klart folk får göra som de vill med sina egendom. De är inte själviska för de.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att det borde vara frivilligt att betala extra skatt om man har resurserna.
Varför ska man då betala extra skatt? Man är ju dum i huvudet om man väljer något sådant!
Njaa..
Jag tycker det är fånigt att se detta ur enbart individens perspektiv. Jag vill ha fler perspektiv! Varför kan jag inte få fler perspektiv?!
Kom igen nu! Vi är tusentals användare på ett av de större forumen, vi har all hjärnkapacitet som behövs för att få in minst tio-tjugo stycken perspektiv i denna fråga.

Här kommer ivf ett till:

Fler vinner på att dela med sig av resurserna, någolunda jämnare än om denna skatt ej skulle finnas. Det är bra! För pengarna kan vi putsa till våra skolor, stationer, sjukhus, uthyrningscyklar, bussar, tåg och vägar. Individen vinner på det. Den individ som bidragit mindre vinner mest, den som bidragit mest vinner minst. Hela gruppen vinner på det.
Ett myrsamhälle (analogi?) är effektivt för att varje individ arbetar för gruppen, och enbart för gruppen. Hela gruppen vinner på det, individen vinner mycket lite på det.
Själv skulle jag lätt betala extra skatt om jag hade råd. Vad ska jag med pengar till? Köpa mig en finare kavaj? Resa jorden runt? Inbrottslarm och grindvakt? Resa kan jag göra med pengarna jag har nu, nemas problemas, resten behöver jag inte.
Nej, jag bidrar hellre till gruppen, så att jag kan gå något säkrare på gatan och vet att mina barn får en utbildning värd namnet. Kanske jag behöver amputera ett huvud någon gång, då känns det tryggt att veta att jag och tusen andra dumskallar redan varit med och bidragit extra till restaureringen av lokala sjukhuset.
Men det skall vara frivilligt såklart, lika frivilligt som det är att bo kvar i detta land (no offence till asylsökande/asylomottagande invandrare och blivande / ej blivande medborgare)

Nå? Fler perspektiv? Ett miljöperspektiv kanske? ^^

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, jag börjar inse att du har en konstig syn på egendom Klart folk får göra som de vill med sina egendom. De är inte själviska för de.

På vilket sätt är min syn på egendom konstig? Har du ens någon aning om vad min syn på egensom är?

Klart folk får vilja ha det som du också ville ha. De är inte avundsjuka för det.

Jag gör ett sista försök till att förklara och vara så tydlig jag kan.

Vad är avundsjuka? Jag hävdar att det är när någon vill ha något som han själv saknar, men som någon annan har.

Vad är själviskhet? Jag hävdar att det är oviljan att dela med sig av det man har.

Avundsjuka är en normal mänsklig företeelse som uppstår av att någon har förmer än någon annan. Avundsjuka botas lämpligen genom att den som har förmer delar med sig. Allt vore frid och fröjd om det inte vore för en annan normal mänsklig företeelse - själviskheten.

Trots att både avundsjuka och själviskhet har en del tråkiga konsekvenser för människan, är de inte enbart negativa för det. Avundsjuka är ett viktigt steg för människans strävan att få det bättre, att framskrida, att utvecklas. Åtrår man inget, kommer man heller aldrig att sträva efter något. Att helt själviskt vilja råda över sin egendom kan också vara en bra sak. För om man inte fick det eller bara inte brydde sig, varför ens sträva efter att skaffa egendomen i första taget?

Nu finns det tydligen människor som stör sig på och fördömer den ena företeelsen, samtidigt som de (medvetet eller omedvetet) håller på "motgiftet" mot denna företeelse. I ett diskussionssammanhan leder detta självklart inte någonvart och är förödande för en fortsatt givande diskussion.

Slutsats:
Det är riktigt löjligt, okunnigt, osakligt och rentav destruktivt att skylla samhällsproblem på avundsjuka.

Visa signatur

Coola låtar i massor!

Permalänk
Medlem
Citat:

På vilket sätt är min syn på egendom konstig? Har du ens någon aning om vad min syn på egensom är?

Klart folk får vilja ha det som du också ville ha. De är inte avundsjuka för det.

Vad är avundsjuka? Jag hävdar att det är när någon vill ha något som han själv saknar, men som någon annan har.

Vad är själviskhet? Jag hävdar att det är oviljan att dela med sig av det man har.

Avundsjuka är en normal mänsklig företeelse som uppstår av att någon har förmer än någon annan. Avundsjuka botas lämpligen genom att den som har förmer delar med sig. Allt vore frid och fröjd om det inte vore för en annan normal mänsklig företeelse - själviskheten.

Trots att både avundsjuka och själviskhet har en del tråkiga konsekvenser för människan, är de inte enbart negativa för det. Avundsjuka är ett viktigt steg för människans strävan att få det bättre, att framskrida, att utvecklas. Åtrår man inget, kommer man heller aldrig att sträva efter något. Att helt själviskt vilja råda över sin egendom kan också vara en bra sak. För om man inte fick det eller bara inte brydde sig, varför ens sträva efter att skaffa egendomen i första taget?

Nu finns det tydligen människor som stör sig på och fördömer den ena företeelsen, samtidigt som de (medvetet eller omedvetet) håller på "motgiftet" mot denna företeelse. I ett diskussionssammanhan leder detta självklart inte någonvart och är förödande för en fortsatt givande diskussion.

Slutsats:
Det är riktigt löjligt, okunnigt, osakligt och rentav destruktivt att skylla samhällsproblem på avundsjuka.

Då förstår jag mer hur du tänker Dock måste jag fråga vilket samhällsproblem det är någon har skyllt på avundsjuka?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Då förstår jag mer hur du tänker Dock måste jag fråga vilket samhällsproblem det är någon har skyllt på avundsjuka?

Skatter?

Visa signatur

Coola låtar i massor!

Permalänk
Medlem
Citat:

Skatter?

Skatter är väll inget direkt samhällsproblem skulle jag vilja påstå Eller hur menar du?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Skatter är väll inget direkt samhällsproblem skulle jag vilja påstå Eller hur menar du?

Beror ju på vem man frågar.
Enligt vissa är det ju ett enormt stort problem att de är tvingade att bidra till helhetens välfärd istället för att få behålla allting själv medan andra inte ser några problem i det alls.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Slutsats:

De olika företeelserna har helt olika konsekvenser, det må vara lite oskönt enligt vissa men det är etiskt oklanderligt att vilja behålla produkten av sitt arbete, samtidigt som ett statligt botemedel, att genom lagar försöka begränsa eller avskaffa avundsjuka, är horribelt (att utan tillstånd ta produkten av någons arbete för att ge till en annan i syfte att göra denna individ lyckligare ed). Dvs. ungefär så här (bortse från den idag helt förlegna synen på kvinnan):

• Ha begär till din nästas hustru.
    Ok!

• Inte dela med dig av din hustru.
    Kanske lite ofestligt men fortfarande etiskt försvarbart.

• Via lagar ha rätt att stjäla din nästas hustru.
    Big no-no! (en riktig liberal skulle heller inte medge moral i grader, det skulle t.ex. fortfarande inte var ok att ha din nästas hustru även om det bara var lite då och då, t.ex. på måndag och torsdag)

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!