Permalänk
Robot

Silverstone GD01MX recension

Efter många frågat om en recension på mitt HTPC chassi så tänkte jag att det ska väl gå att ordna.

Chassit är ett Silverstone GD01MX med display och 52 i 1 kortläsare.

Chassit är gjort av aluminium och stål och väger 7 kilo och har måtten

430 mm (bredd) x 170mm (höjd) x 430 mm (Djup)

OBS VISSA BILDER ÄR LÅNADE PGA ATT JAG INTE HADE KAMERAN VID VISSA TILLFÄLLEN.

Besök albumet: Silverstone GD01MX recension av agazza

Permalänk

ingår nätagg?

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Medlem

Nej tyvärr.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

verkar spännande må jag säga. då står matchen mellan ett antec Fusion och detta Silverstone då.. hm

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

vad jag vet tar inte antec lådan atx moderkort och är en väldigt låg låda. Så då får man inte plats med någon vidare kylare.

Visa signatur

Pluggat Optoteknik.

Permalänk
Medlem

Tackar för resensionen. Har själv planer på detta chassi till min nästa burk senare i år.
Vad tror du om att montera någon ljuddämdingsmatta i lådan?
Gå det att sätta det i luckan framför DVD/CDROM.

Som PSU hade jag tänkt ett be quiet! Dark Power Pro 600W ATX
det är lite längre en ett normalt men jag tror det går. Vad tror du?

http://www.be-quiet.net/be-quiet.net/

Hoppas att det kommer en nyare version av SilverStone Nitrogon SST-NT01 CPU kylare med fler heatpips.

Permalänk
Medlem

du kan nog sätta 3 lager innanför cd luckan Mitt tagan 430 är längre än normalt. Du kan jämföra deras mått. Men annars får du helt enkelt skippa ena fläkten.

Men jag tror inte det blir något problem alls. det är mest kablarna som hamnar i kläm i värsta fall.

Visa signatur

Pluggat Optoteknik.

Permalänk
Medlem

Tackar för recensionen. Får man in ett 7800gt-grafikkort i lådan? Finns det bättre alternativ om man vill ha en mer rymlig htpcgamer-burk?

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Medlem

köp en zalman hd160. Den är större. Eller helt enkelt ett miditower som du lägger på sidan.

En htpc ska inte va stor det ser förjävligt ut. Hur långt är ett 7800 kort då? Så ska jag gå och mäta.

Enligt mig var detta det bästa alternativet men då trodde jag att hd buren var delad.

Vill man ha plats för ett långt grafikkort föreslår jag äldre modellen av detta chassi som inte har display. finns många att välja på www.silverstonetek.com

Visa signatur

Pluggat Optoteknik.

Permalänk
Medlem

Är du nöjd med fjärrkontrollen och kör du någon TV-tunner?

Permalänk
Medlem

Riktigt nöjd med fjärkontrollen och programvaran, dock är det lite jobbigt då man har mycket musik. då den måste ladda in musiken i playlisten.

En annan nackdel är att du måste ha filmer uppackad för att kunna spela den i mediacenter programmet. Det ska gå att ställa in att den ska köra VLC:s spelare istället för den som följer med. Men det har jag inte kollat än.

Med dosan kan du göra allt som går att göra med musen och tangentbordet.

En cool grej med lådan är att man kan ställa ett klockalarm på klockan sju och stänga av datorn. Så startar den 5 i sju och startar programet och spelar den senaste låten du lyssnade på. Eller kan man ställa in en låt eller helt enkelt använda vanliga klassiska pipet

Visa signatur

Pluggat Optoteknik.

Permalänk

näst sista bilden gillara jag synd bara att inte dom dära högtalarna som stod brve fick synas mer det e ett jävla bra djud i dom i alla fall i min polares lådor hehe

Visa signatur

[B][Corsair Crystal 570 vit] [Gigabyte z77x-up7] [Intel Core 3770K @4,6GHz 1.3v]
[Corsair 8GB CL9 1600Mhz Dominator Platinum] [SSD Samsung 860 EVO 250GB]
[PSU Corsair HX860I] [GPU GTX 1070 2012Mhz/9300Mhz] [3Dmark spy 6166P]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swerobin91
näst sista bilden gillara jag synd bara att inte dom dära högtalarna som stod brve fick synas mer det e ett jävla bra djud i dom i alla fall i min polares lådor hehe

Jo jag tycker inte att det är någon idé att köpa fjant surround, två manliga frontar funkar bättre

Visa signatur

Pluggat Optoteknik.

Permalänk
Medlem

Är TV:n bra? Pixelmapping? eftersläpningar? osvosv.. Riktigt nice med trä-tv

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gusIII
Är TV:n bra? Pixelmapping? eftersläpningar? osvosv.. Riktigt nice med trä-tv

du kan läsa om den på hemmabio forumet, och den är sjukt bra till priset. Den håller samma standard som tv apparater för 20 tusen.
Har inte fått det bekräftat att den pixelmappar än men det är ju nästan en självklarhet.

tv:n har en 8ms samsung panel så jag kan inte tro att den har eftersläpningar.

du får söka på prisjakt :9

Visa signatur

Pluggat Optoteknik.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agazza
du kan läsa om den på hemmabio forumet, och den är sjukt bra till priset. Den håller samma standard som tv apparater för 20 tusen.
Har inte fått det bekräftat att den pixelmappar än men det är ju nästan en självklarhet.

tv:n har en 8ms samsung panel så jag kan inte tro att den har eftersläpningar.

du får söka på prisjakt :9

Aha. Men då blire nog en sån då

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gusIII
Aha. Men då blire nog en sån då

Jag ska själv sälja min myrica och köpa en swedx då jag ska tapetsera om.

Ifall du köper den skulle en lång utförlig recension vara skönt

http://www.pixelmappat.nu/ Kan du använda för att kolla pixelmappningen.

Visa signatur

Pluggat Optoteknik.

Permalänk
Medlem

Några nya bilder på gång? Har du nytt grafikkort och fått allt annat små pill klart?

Har själv börjat fundera på vatten kylning i samma chassi efter läst om din.
Men jag kommer kyla CPU och GPU, tror du man behöver en större radiator då?
Nu har ju du redan sågat ut hål i din låda men kunde du inta ha vridigt radiatorn 90 grader och då fått platts med 2 vanliga fläktar eller tar det då i grafikkortet

Permalänk
Medlem

går inte att vrida den pga grafikkortet. Dock kan du ha två fläktar men den ena kommer ligga ungefär 4mm ifrån cd:n. Men du kan antingen köpa en slim cd eller slim fläkt.

köper du ett riktigt vattenkylningskit med dom vanliga sakerna folk rekommenderar T.ex. ddc pump och p.120 radiator osv klarar du dig nog gott och väl på en dubbel 120.

För övrigt tror jag knappast det är värt mödan att vattenkyla grafikkort och moderkort. Dom kan du modda.

och hade jag kunnat gjort mitt igen hade jag byggt en ställning inuti lådan för radiatorn istället för att skruva den i locket då det är ett helvete med slangarna.

Jag funderar på att sätta radiatorn och pumpen i en separat låda och ställa den under tv bänken för att kunna ha lite kraftfullare fläktar plus att det är så jobbigt att jobba i datorn.

skulle faktiskt rekommendera att du bygger en extern låda eller helt enkelt köper en bra luftkylning och sätter två 120mm fläktar i taket.

du uppnår nog samma temp nästan på det som med thermaltakes kylning.

kom gärna med frågor

mvh

Visa signatur

Pluggat Optoteknik.

Permalänk
Medlem

Detta är vad jag tänkt köra som vatten kylning:

Water Block CPU Zalman WB4 GOLD 320 kr
Water Block GPU Zalman ZM-GWB8800 GTS 625 kr
Radiator X-Flow Stealth GTS 240 Black Ice 375 kr
Fläkt 2*Nexus 120mm 2*119 kr
Pump Alphacool AGB-Eheim 600 Station II 12V 689 kr (dyr jävel)

Haft lite funderingar på att ha en stor passiv radiator/resivator utanför lådan men tror det blir skönare om man får in allt i samma låda.

Hur stor är din tjock är din radiator?

X-Flow Stealth GTS 240 Black Ice är:
Width 133 mm
Height 292 mm
Thickness 29.60mm

Permalänk
Medlem

byt vattenblock och pump.
kör med fläkt. En liten radiator med en låg rpm fläkt kyler bättre än fläktlösa.

www.vcore.dk är en bra sida. Det är lika bra du köper något du är nöjd med på en gång även fast det blir lite dyrt.

sök lite i forumet på vattenkylning.

Bygg även vattenkylningen externt. Det är inte värt att försöka bygga in den då det blir extremt mycket att göra.

Visa signatur

Pluggat Optoteknik.

Permalänk
Medlem

Så här kommer det nog bli:

Pump: Laing DDC 12V Ultra
Radiator: hwlabs Black Ice GTS 240 + 2x120mm Nexus fläktar
Kanske får sätta in en extra 2x80 mm radiator bak på chassit om det inte skulle bli för varmt. Block får jag se vad det blir senare när det närmar sig.

Tänkt ha ett svart/rött färg tema och spraymåla insidan av chassit metaliröd.
Stödjer displayen olika färger? Skulle snyggare då om displayen var röd i stället för blå.
På sidan av chassit tänkte jag göra två hål för en röd vatten tank och en liten extra röd display, som kopplad till flödes sensor och temp sensor.
Tanken:
http://www.aqua-computer.de/images/products/at/at_oben_unten_...

Radiator tänkte jag motera som du men jag sätter fast den i en radiator grill så att jag kan lyfta ur den inna jag öppnar locket. Så slipper jag få problem med slangarna.

Du letade ju efter nytt galler till din radiator. Hittade det här:
http://www.aqua-computer-systeme.de/e_shop-index.htm

Permalänk
Medlem

Ditt chassi kommer bli RUSKIGT trångt, men jag tror du kan fixa det bara du vill.

din radiator räcker nog gott och väl.

Min skitradiator klarar att hålla tempen som är på bilderna med orthos igång med samma nexus fläkt (den vita) du tänker köpa. Och då har jag endast en fläkt.

något av dessa vattenblock tycker jag du borde välja,

Storm G5, Storm G4, Cascade SS, Cascade eller WhiteWater

länka gärna din byggtråd när du sätter igång

Visa signatur

Pluggat Optoteknik.