Ursprungligen inskrivet av k4rl
om man jobbar på support är det meningen att man ska hjälpa folk som har problem med saker. då kan man ju inte bli så jävla sur om nån inte förstår eller är osäker, om inte såna fanns skulle man ju inte behövt support överhuvudtaget.
så var glada att det finns folk som inte förstår så har ni kvar ert jobb
Känner mig lite träffad av detta, dock är det itne så jag menar i mina inlägg. Det enda jag någonsin krävde av en kund som kom fram till mig var följande: skulle förstå svenska/engelska hjälpligt, lyssna på och kunna följa mina instruktioner samt att dom inte skulle vara överdrivet dryga eller otrevliga mot mig. Supportyrket är tom riktigt trevligt när sakerna ovan stämmer,
Har man aldrig jobbat på en support så vet man tyvärr itne hur illa det kan vara. Många som ringer har en tid innan gått och hetsat upp sig över att det inte funkar, detta tillsammans med att dom känner att dom är i underläge vad det gäller kunskaper om det hela gör att dom blir aggresiva. Den biten var jag alltid ok med, jag förstår själv att det kanske inte är så roligt att ringa till någon slyngel som inte ens är hälften så gammal som ens egen ingenjörsutbildning är och fråga efter hjälp. Har allt för många gånger(det blir en del samtal på dryga 2år) fått kunder som varit så fruktansvärt otrevliga och hotfulla att det är helt sanslöst, vissar har man tom fått säga till att samtalet spelas in för att dom ska lugna sig. Tror inte ens 1% av dom skulle bete sig på samma sätt i en butik, men med en lur i handen så verkar dom släppa allt hyffs.
Kom att tänka på en kund som liknar OP:s lite.
(efter lite utbyte av kunduppgifter m.m)
K - "kommer inte ut på nätet här, har ni några fel??"
S - "Nepp inget registrerat så vi kan ta och kika hur allt ser ut hos dig"
... Felsökning följer och det visar sig att kunden först och främst har en adslrouter på en lantjänst så denna kopplas bort. Verkar dessutom köra med en tvistad tp så ber kunden byta den med.
K- "jasså tror du verkligen det, vänta lite så ska jag testa"
(massa oljud följer)
K- "jag har ingen kabel som räcker mellan bordet och uttaget, dom har satt det uppe vid taket"
S - "ah ok, du kan inte flytta datorn tillfälligt då?(var en bärbar)
K - "jasså behöver vi verkligen testa det, jag har bara en jättekort kabel här"
S - "jo det vore bra faktiskt."
K - "jasså jaja, vänta lite då"
.. Här börjar det dundra och smälla som bara den, ser att allt hoppar igång.
K - "Nämen nu funkar det ju!!!!"
S - "kanon, då var det fel på sladden, men du får surfa sådär sålänge så skickar jag en ny till dig"
K - "....(tystnad)....Här kan jag ju inte stå"(nästan med gråten i halsen)
Visar sig att det var 3.5m i takhöjd och hon(en kvinna i 50årsåldern) står på en pall på ett skrivbord med laptoppen i handen, en 0,5m lång tp mellan dator och jack samtidigt som hon klämt fast telefonen mellan öra och axel.