Härlig användare på jobbet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k4rl
om man jobbar på support är det meningen att man ska hjälpa folk som har problem med saker. då kan man ju inte bli så jävla sur om nån inte förstår eller är osäker, om inte såna fanns skulle man ju inte behövt support överhuvudtaget.

så var glada att det finns folk som inte förstår så har ni kvar ert jobb

Känner mig lite träffad av detta, dock är det itne så jag menar i mina inlägg. Det enda jag någonsin krävde av en kund som kom fram till mig var följande: skulle förstå svenska/engelska hjälpligt, lyssna på och kunna följa mina instruktioner samt att dom inte skulle vara överdrivet dryga eller otrevliga mot mig. Supportyrket är tom riktigt trevligt när sakerna ovan stämmer,

Har man aldrig jobbat på en support så vet man tyvärr itne hur illa det kan vara. Många som ringer har en tid innan gått och hetsat upp sig över att det inte funkar, detta tillsammans med att dom känner att dom är i underläge vad det gäller kunskaper om det hela gör att dom blir aggresiva. Den biten var jag alltid ok med, jag förstår själv att det kanske inte är så roligt att ringa till någon slyngel som inte ens är hälften så gammal som ens egen ingenjörsutbildning är och fråga efter hjälp. Har allt för många gånger(det blir en del samtal på dryga 2år) fått kunder som varit så fruktansvärt otrevliga och hotfulla att det är helt sanslöst, vissar har man tom fått säga till att samtalet spelas in för att dom ska lugna sig. Tror inte ens 1% av dom skulle bete sig på samma sätt i en butik, men med en lur i handen så verkar dom släppa allt hyffs.

Kom att tänka på en kund som liknar OP:s lite.
(efter lite utbyte av kunduppgifter m.m)
K - "kommer inte ut på nätet här, har ni några fel??"
S - "Nepp inget registrerat så vi kan ta och kika hur allt ser ut hos dig"
... Felsökning följer och det visar sig att kunden först och främst har en adslrouter på en lantjänst så denna kopplas bort. Verkar dessutom köra med en tvistad tp så ber kunden byta den med.
K- "jasså tror du verkligen det, vänta lite så ska jag testa"
(massa oljud följer)
K- "jag har ingen kabel som räcker mellan bordet och uttaget, dom har satt det uppe vid taket"
S - "ah ok, du kan inte flytta datorn tillfälligt då?(var en bärbar)
K - "jasså behöver vi verkligen testa det, jag har bara en jättekort kabel här"
S - "jo det vore bra faktiskt."
K - "jasså jaja, vänta lite då"
.. Här börjar det dundra och smälla som bara den, ser att allt hoppar igång.
K - "Nämen nu funkar det ju!!!!"
S - "kanon, då var det fel på sladden, men du får surfa sådär sålänge så skickar jag en ny till dig"
K - "....(tystnad)....Här kan jag ju inte stå"(nästan med gråten i halsen)

Visar sig att det var 3.5m i takhöjd och hon(en kvinna i 50årsåldern) står på en pall på ett skrivbord med laptoppen i handen, en 0,5m lång tp mellan dator och jack samtidigt som hon klämt fast telefonen mellan öra och axel.

Permalänk
Medlem

Har så otroligt svårt att förstå varför dom flesta kan så sjukt lite om datorer. köper jag någon så lägger jag ner tid och lär mig iallafall lite basic saker om den.
som att köpa en cykel och inte veta hur man pumpar däcken.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k4rl
om man jobbar på support är det meningen att man ska hjälpa folk som har problem med saker. då kan man ju inte bli så jävla sur om nån inte förstår eller är osäker, om inte såna fanns skulle man ju inte behövt support överhuvudtaget.

så var glada att det finns folk som inte förstår så har ni kvar ert jobb

Jo alltså är fullt medveten om det och de allra flesta samtalen är ju absolut inga problem. Även om det är sådana kunder som man inte tycker om så låter man ju inte det gå ut över telefonen. Efter ett tag lär man sig att även de värsta jobbigaste kunderna försvinner om man bara hjälper dem så bra som man kan, även om det inte alltid är kul

Permalänk
Medlem

Jobbat på studentsupporten i Uppsala...

Engelsk tjej besöker mig när jag sitter vid disken på studentkåren, söt och ledsen.

Klassiska internet fungerar inte och vi testar allt.. till slut så är det helt enkelt så att hennes dator fungerar helt perfekt och det måste vara något fel hemma, men uttaget hade testats och fungerade....

... så jag frågar - have you tried with another cable?

hon - Oh, *rodnar* a cable, yeah, thats a good idea.

hon tokrodnar, sänker huvudet och går därifrån.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem

Heh, men de flesta av er ger iaf inte support till Britter, det kan ni tacka era lyckliga stjärnor för.

'..I can assure you that I am doing my best to fix your problem here-'
*Giftig londondialekt* '-Well then your best is simply not good enouugh, now is iiit?'

Annars är min favorit nog sådana det tar ca 12 minuter för att öppna ett filnavigeringsfönster så det täcker ca halva skärmen (10% - 90%). Då börjar fingrarna automatiskt söka anti-stress-krambollarna.

Sedan svenska medelålders människor som om sommaren ringer från sommarstugan om sina uppringningsmodem, från mobiler med dålig täckning. Man sliter med dessa modem och de fungerar aldrig aldrig aldrig.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Har aldrig jobbat som support men fått en del sköna "case" från bekanta. Bäst var nog en polares flickvän som hade lyckats trycka in en tp-kabel i modem-uttaget på laptopen. Det finns alltså två liknande hål brevid varandra, ett för modem och ett för nätverk. Modemuttaget är för litet men kabeln MÅSTE alltså sitta där enligt henne istället för i hålet brevid som passade perfekt. Sladden satt nu i men plasten runt omkring hålet hade spruckit och tp-kontakten var helt sönderskavd... Jag fick använda tång för att dra loss sladden igen.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

det roligaste i min karriär måste varit när de ringer från "centralen" och säger att en kunds nätverk ligger nere och ber mig desperat åka de nästan 2h enkel väg.
efter att ha fått lite extra reseersättning går jag med på det och åker dit
väl framme ser jag innan jag ens kommit fram till datorn att nätverkssladden ligger brevid datorn. Så jag stoppar i den och det fungerar.
Sen var det bara att åka 2h hem igen.

Support är lagom kul ibland...

Visa signatur

LAN i stockholmv9
http://www.hazard.nu

Permalänk

Jag sitter på kundtjänst för utebliven tidning. Det är bara muppar som ringer in. Men får rätt roliga förklaringar av kunderna till varför de tror att de inte fått sin tidning.

Till exempel: en kund som inte fått sin tidn.
"Jag tror att det är så att budet inte prenumererar på den här tidningen därför tar han min med sig hem och läser.."

Eller hon som inte fått: "Kan jag få budets hemadress och gå hem till honom och hämta min tidn?"

När man jobbar på kundtjänst tappar man verkligen allt hopp om intelligent liv på denna planet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ickamicka
Jag sitter på kundtjänst för utebliven tidning. Det är bara muppar som ringer in. Men får rätt roliga förklaringar av kunderna till varför de tror att de inte fått sin tidning.

Till exempel: en kund som inte fått sin tidn.
"Jag tror att det är så att budet inte prenumererar på den här tidningen därför tar han min med sig hem och läser.."

Eller hon som inte fått: "Kan jag få budets hemadress och gå hem till honom och hämta min tidn?"

När man jobbar på kundtjänst tappar man verkligen allt hopp om intelligent liv på denna planet.

Vet hur det är
har jobbat i 3 sommrar med att köra ut utebliven tidning.
majoriteten tar det väldigt lungt fast många är ju inte hemma när man lämmnar den:rolleyes:

vissa har skällt ut en som om de trodde att det var ens fel, då det istället var det ordinarie budets fel. fast 0-10missade tidningar på runt 20k pers är inte så farligt tycker jag iaf.

Sen finns det ju alltid folk som ringer in och vill ha sin tidning på lördagar eller önskar att få byta till en konkurent och förstår verkligen inte att felet är deras eget inners inne.
allt lika kul med folk som ska klaga på utebliventidning.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

problem med support är när skillnaden mellan parterna är för stor. Om du har en okunning kund och en okunnig tekniker ( ala tanten en bit ovan) så funkar det och vice versa. Problemet med tekniker är att ju duktigare de blir, ju längre in i teknikalliteterna hamnar de och kan inte kommunicera så vanligt folk fattar.. Samma sak med politiker men det hör inte hemma här...

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Squeeze
Windows 2003 är lite som gud verkar det som ... det är inte alla som tror på att det finns ...

Bortsett från det faktum att Windows 2003 faktiskt finns.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
Har aldrig jobbat som support men fått en del sköna "case" från bekanta. Bäst var nog en polares flickvän som hade lyckats trycka in en tp-kabel i modem-uttaget på laptopen. Det finns alltså två liknande hål brevid varandra, ett för modem och ett för nätverk. Modemuttaget är för litet men kabeln MÅSTE alltså sitta där enligt henne istället för i hålet brevid som passade perfekt. Sladden satt nu i men plasten runt omkring hålet hade spruckit och tp-kontakten var helt sönderskavd... Jag fick använda tång för att dra loss sladden igen.

haha fan va stark hon måste ha varit!½

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zwelegacy
haha fan va stark hon måste ha varit!½

Hon hade använt en hammare...

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~