Permalänk

Skuggor på skärmen

Köpte en ny dator häromdagen av Komplett.se, deras "Gamer a20" med följande innehåll

Cooler Master Centurion 534 Svart,
MSI K9N NEO-F, nForce 550, Socket-AM2,
NEC DVD-brännare AD-5170 IDE Svart OEM
USB2 multikortläsare 3.5" svart/silver,
NorthQ 4775-500BULK, ATX 500W, 120mm
AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz Socket AM2
Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB
Samsung SpinPoint T133 400GB SATA2
Sapphire Radeon X1950XT 256MB GDDR3,
Microsoft Windows XP MCE SP2 SE OEM

nu är det så att i kanten av alla objekt på skärmen så ligger det en skugga lutad till höger, den går randigt lodrätt och shiftar i svag svag lila ton, det känns som en blandning av magnetstörning och 256färger. Jag har uppdaterat drivrutinerna många gånger om och har även provat datorn på flera olika skärmar och samma resultat, förutom på min väns TFT skärm där det står "out of range 75khz - 60 hz. så det verkar vara något knas med inställningarna eller grafikkortet...

tacksam för hjälp.

- Alex

Permalänk
Medlem

Re: Skuggor på skärmen

Om du misstänker att det är något knas på grafikkortet kan du ju om du har möjlighet testa och sätta in ett annat grafikkort i datorn som systemet är kompatibelt med och se om det blir någon bättre.

Jag antar att det inte är något fel med drivrutinerna på datorn men om du är osäker kan du ju formatera och installera allting på nytt.

Bara några förslag, har inte så mycket erfarenhet av sånna fel.

Visa signatur

Don't worry, be happy <°)))><

Permalänk
Medlem

Att det blir "Out of sync" fel med din kompis skärm beror nog helt enkelt pga att du har valt en uppdateringsfrekvens på över 60 eller 75hz beroende på vilken tft-skärm din kompis har och om ni anslöt den via vga eller dvi (dvi klarar inte högre än 60hz medans man kan köra med 75hz på vissa tft-skärmar om man använder analog anslutning).

Blir det någon skillnad om du väljer lägre uppdateringsfrekvenser eller lägre upplösningar på din skärm?

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk

Hur löste du problemet? Efter att ha återgått till en Samsung CRT (957MB) på min gamla dator efter att haft en LCD på den så har jag fått ett liknande problem. Det är bara i själva Windows som detta problem uppträder, inte t.ex. i spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Att det blir "Out of sync" fel med din kompis skärm beror nog helt enkelt pga att du har valt en uppdateringsfrekvens på över 60 eller 75hz beroende på vilken tft-skärm din kompis har och om ni anslöt den via vga eller dvi (dvi klarar inte högre än 60hz medans man kan köra med 75hz på vissa tft-skärmar om man använder analog anslutning).

Blir det någon skillnad om du väljer lägre uppdateringsfrekvenser eller lägre upplösningar på din skärm?

Erhm.....pardon? Jag har skärmar hemma som tar 85Hz över DVI i maxupplösning 1280x1024....

Min 24" däremot tar max 60Hz vid 1920x1200...