Äldsta digitalkameran i bruk

Permalänk
Medlem

Äldsta digitalkameran i bruk

Jag har en gammal digitalkamera :

Minolta DiMAGE E201
Digital zoom; 1,4 och 2,0
2.3 MegaPixel
MovieMode (160x120)
2 tumsskärm
USB 1.1
TV OUT
4st. AA-batterier
Engelsk Manual

CompactFlash 8MB (typ 1)

På medföljande cd-skior finns :

Quicktime 4.1
Drivrutiner
Handbok, 5-språkig
PhotoDeluxe 4.0 Windows
PhotoDeluxe 2.0 Mac

Mått :

Längd = 3,5 cm
Bredd = 11 cm
Höjd = 6 cm

_____________________________

Någon som har äldre digitalkamera ?

Permalänk
Medlem

Hur gammal är den då?

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

jag har en som sparar på diskett - tyvärr funkar den inte längre....nikon coolpix

och så har jag en gammal kamera som sparar på Smart-media - max 128Mb tillverkades, jag köpte 2*32Mb för på tok för mycket pengar - men då använde jag det ena minnet till min Mp3spelare - en Diamond RIO PMP300 (skitbra än idag)
10H drift på ett 1.5v batteri
32Mb inbyggt och 128Mb via ett minneskort = 160Mb max...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Min Minolta kom ut till försäljning i slutet av 2001 -så snart 7 år

Men det är dåtidens mest högteknologiska prylar

Jag hittade en gång en ÖoB-kasse full med gamla disketter i en garderob av varierande storlek och teknik

Permalänk
Medlem

Jag har en Minolta DimageX, världens minsta digitalkamera när den kom.

2 Mpix. Med ett 64MB minne i den får man ut drygt 100 bilder på "fine", vilka blir helt ok. Avgjort bättre bilder än från en SE kameramobil. Sen kan man köra "Super Fine", då får man bara ut 11 bilder. Och långsamt går det.

Helt ok som kamera, den har riktig sökare med optisk zoom i sökaren. Den stora showstoppern är batteritiden, enda chansen för kameran att vara praktiskt användbar på fältet är att _aldrig_ använda displayen.

Nu har jag skaffat digital systemkamera, det blev faktiskt rätt stor skillnad till det bättre

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Min Minolta fixar 23 bilder eller film på upp till 23 sekunder

citat :
"Av någon anleding blir gamla prylar kul att diskutera..."

Jag skulle vilja ha kameran som sparar på diskett (UndCon har en)

Permalänk
Medlem

Den äldsta jag har använt tillhörde min grundskola. En fet, platt fuji (tror jag) som visserligen hade inbyggt minne (kopplades med seriekabel till datorn). Vi tog en klassbild med den hösten 1997, men jag tror den hade funnits där ett tag då. Det var jävligt skoj att redigera bilden på våran IBM aptiva 486:a (33 MHz tror jag) i Paintshop Pro.

Permalänk
Medlem

Hur många bilder kunde man ta med kameran ?

Permalänk
Medlem

Kan man inte få smakprov på bildkvalitén med era gamla kameror? skulle vara intressant att se.

Har en sony kamera på jobbet som sparar bilderna på diskett, har tyvärr ingen exempelbild då den ligger o dammar på jobbet och kommer inte heller ihåg modellnamnet men den tar bilder i upplösningen 640*480

Permalänk
Medlem

När jag gick i grundskolan hade vi en som var stor som en kikare, kopplades via COM-porten och var nog inte över 0.3MP.
Inga displayer här inte.
Gissar på mitten av 80-talet eller?

Sedan hade vi en ytterst fin (tyckte vi) som sparade på diskett och hade faktiskt färgskärm.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

i skolan har dom en gammal sak som sparar på Diskett och har 2.0Mpixel. Vet dock inte vad det är för någon sort. Den hade färgskärm också :P.

Permalänk
Medlem

Här finns en bild på ett minneskort till kameran taget av min Minolta

CompactFlash

Bilden är förminskad från :

1792x1200 pixlar

Till :

126x104 pixlar

Permalänk

Har en Minolto Dimage E223 på 2Mp.

En väldigt fin kamera faktist, som jag fortfarande har som förstahands kamera Sorligt nog slukar den batterier lika snabbt som en stationär dator XD så att säga..

2st AA åt gången, räcker väl ca 20 minuter och under den tiden 10 bilder eller nåt, sen stängs dan av batteriern är mysigt varma efteråt.

Funderar på om det finns någon kortis nånstans.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
Har en sony kamera på jobbet som sparar bilderna på diskett, har tyvärr ingen exempelbild då den ligger o dammar på jobbet och kommer inte heller ihåg modellnamnet men den tar bilder i upplösningen 640*480

Mavica?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrik356b
Här finns en bild på ett minneskort till kameran taget av min Minolta

CompactFlash

Bilden är förminskad från :

1792x1200 pixlar

Till :

126x104 pixlar

tips.. testa macro-läge så du får fokus på närme håll.

Permalänk
Medlem

chaos_maniac, din kamera är kul...

Min håller sig i 1 timme på 4st AA

Enda felet är att batterierna måste laddas i 2 timmar

Permalänk
Medlem

gav bort vår gamla HP Photosmart 210. sisådär kamera från typ 2001. CF och stor som en tegelsten. Batterihungrig som attan. Ibland kunde man bara ta tre bilder innan batterina var slut

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Macro finns visseligen på Minoltan, men det gav ingen förändring

Kan bero på felinställning

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrik356b
chaos_maniac, din kamera är kul...

Min håller sig i 1 timme på 4st AA

Enda felet är att batterierna måste laddas i 2 timmar

Hah! Klagar du på 2 timmar?! Mina tar över ett halvt dygn att ladda (kör med gammal batteriladdare)

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Olympus C-2000 Zoom

Fina grejer det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
Har en sony kamera på jobbet som sparar bilderna på diskett, har tyvärr ingen exempelbild då den ligger o dammar på jobbet och kommer inte heller ihåg modellnamnet men den tar bilder i upplösningen 640*480

Kan det vara denna tro?
http://inside.lambton.on.ca/Nav/index_html?RECORDID=350&TYPE=...

Permalänk
Medlem

Jag har en Apple Quicktake liggandes som funkar, 640x480 och man kan spara 4 bilder på det inbyggda minnet.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Jag trodde inte apple tillverkade kameror

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av esselte
Mavica?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrIbra
Kan det vara denna tro?
http://inside.lambton.on.ca/Nav/index_html?RECORDID=350&TYPE=...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrik356b
Jag trodde inte apple tillverkade kameror

De gör de inte heller, de gjorde.

Eller jo, de tillverkar kameror nu också men inte sådana.

Här är min äldsta (som inte är i bruk längre då den anser att dagens batterier inte är tillräckligt bra för den)

Upplösningen är 320x240 eller 640x480
Minnet sitter på baksidan och heter ''Winbond'', rymmer ungefär 20-30 bilder i 640

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För ett år sen använde jag fortfarende en Olympus C1 med hela 1.3 MP, köpte den i 2001. Köpte till ett gigantiskt minneskort på hela 128 MB.

Tyvärr så fick den lite problem, batterierna tog nämligen slut så fort man tog en bild med den. Bokstavligen alltså. Och ja, jag har testat olika batterier
Så den hamnade på skroten.

Här är en bild tagen med den, för dom som är nyfikna:
http://gallery.volvo240.org/images/misc_pictures/dator/brandv...

Visa signatur

Surf/jobbdator: i7 3770K | GA-Z77-D3H | 16 GB | Intel 510 + 750 GB | HD6870 2GB | 30'' | P180B
Server: Phenom X4 9500 | GA-MA78G-DS3H | 8 GB | 5.4 TB | YY-0221
Speldator: IBM PC XT | 8088 4.77 MHz | 640k | 10 MB HDD | EGA | 360k/720k diskett

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrik356b
Jag trodde inte apple tillverkade kameror

Jo då, det gjorde de ett tag tror de gjorde det i 2 år innan de insåg att det inte var deras sak. Förrutom vanliga datorer har de ju även tillverkat PDA:n Newton, spelkonsollen Pippin och även någon hem-TV-manick långt innan AppleTV ens fanns. Ett mycket intressant företag anser jag.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

nikon dcs 200

http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/Kodak/index.ht...

svårslagen i äldsta kameratävling, det är möjligtsvis om någon kör med en dcs100

tar bra bilder är snabb och trevlig, rymmer 50 bilder i raw format och kostade 71,000 + moms när den kom ut, jag har en av dom första svensksålda kamerorna från 1992, tack och lov ej köpt ny utan för en ringa penning för över tio år sedan

Permalänk
Medlem

Ser lite klumpig ut, men å andra sidan min påminner om en tegelsten

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snq
För ett år sen använde jag fortfarende en Olympus C1 med hela 1.3 MP, köpte den i 2001. Köpte till ett gigantiskt minneskort på hela 128 MB.

Tyvärr så fick den lite problem, batterierna tog nämligen slut så fort man tog en bild med den. Bokstavligen alltså. Och ja, jag har testat olika batterier
Så den hamnade på skroten.

Här är en bild tagen med den, för dom som är nyfikna:
http://gallery.volvo240.org/images/misc_pictures/dator/brandv...

Haha, en sån köpte jag också 2001 eller så...

Och ja, min käkade också batterier som en tok, första batteriet som följde med tog jag säkert 200-250 bilder med, sen har jag inte hittat en enda batterisort som dög till mer än kanske 25

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Moderna gamla digitalkameror ni har. Använde själv en Apple Quicktake bara en månad sedan, var tvungen att checka in hur pass bra bilder den faktiskt tar, låg i en utav mina flyttlådor jag packade upp när jag flyttade in i nya lägenheten.
Den var köpt till min gamla Powerbook Duo 230.

Kameran fotar i 640x480, har 1MB minne och är från 1994.
Du anslutar den till serieporten på än äldre mac, även kallad local talk. Tar rätt bra bilder förövrigt, 24bitars färgdjup.

Permalänk
Medlem

Finns det ingen digitalkamera som tar bilder med 8bitars färg eller i svartvit ?