Permalänk
Robot

Airshaft

Var trött på de gammla vanliga burkarna så jag bestämde att till den nya datorn skulle det bli något speciellt. Ett CYLINDRISKT chasie! Kan det bli bättre?

Tänkte då ha en 12" (30cm) fläkt i ena änden så man får ett ordentligt luftflöde.

Komponenterna som sitter i:
CPU: AMD AM2 6000+
Moderkort: ASUS mATX kort, M2N-VM DH
Minne: 2x1024Mb OCZ ATI CrossFire
Grafikkort: ATI HD2900-XT (512Mb minne)
HDD: 500GB + 120GB
Nätagg. 560W Chieftech CFT-560A-12C
Skärm: Benq 22" TFT, Wide

(Ljudsystem: Philips MC-M570 Micro System
på 200W + ett par extra ONKYO
högtalare.)

Se även filmsnutten på YouTube:
http://www.youtube.com/watch?v=Lr2UD0zL1UQ

Besök albumet: Airshaft av Jorak de More

Permalänk
Medlem

Detta kommer att bli ett fiiiiiint byggge ;P Kan bara inte vänta på att få se slut resultatet!!

Permalänk
Avstängd

Du hörde vad conkan sa. *jag tycker det med*

Visa signatur

OBS!Mitt gamla magic_shoot inlogg är borta! Detta är mitt nya. Bara satt du vet! Dator: amd x2 3600+,asus m2npv-vm,aeroengine2,2gb,80gb

Permalänk
Medlem

Jag fattar ingenting av vad som pågår, men det ska bli spännande

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Låter som det kan bli ett riktigt tufft bygge
väntar med stor förväntan på fler bilder.

Permalänk

Du tar o köper ett 12V relä som styr 230V genom att ta styrspänningen från 12V utgångs linje på nätagregatet.. Så funkar fläckten ändast när datorn är igång

Permalänk
Medlem

Vad är det för sorts elmotor i fläkten? Kan bli problem med magnetfält om det är en kraftig fläkt. Ser hur som helst mycket interessant ut, lycka till med bygget :).

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk

http://www.pc-look.com/boutik/1204.html

Kanske är ett altenativ? vet dock inte om den klarar av belastningen beroende på hur stark din motor är?

Jag driver iallafal min 230V vattenpump genom sånt relä.

Permalänk
Medlem

snyggt bygge verkligt snygg idé,du har. lycka till me bygget,och ja väntar spänd på en fortsättning

Permalänk
Medlem

grymt, mäkta imponerad!

Permalänk
Medlem

Släng in en kontaktor till fläkten ... 12V över spolen sen 230V till fläkten över kontakten .. så startar fläkten när du drar igång datorn ... Kan sedan kompleteras med frånslagsfördröjning så fläkten kyler datorn ett par min äfter du slagit av den ....

Permalänk

mm med den där fläkten lär låta lite grann, men den lär inte bli så varm :), har haft flera såna ideer för mig själv men e man inte händig blir det inte av :(. det hade vart bra om du kunde sätte ett tunt typ tyg eller nåt bakom fläkten kommer då inte in lika mycket damm.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bil_experten
http://www.pc-look.com/boutik/1204.html

Kanske är ett altenativ? vet dock inte om den klarar av belastningen beroende på hur stark din motor är?

Jag driver iallafal min 230V vattenpump genom sånt relä.

Jadu... fläkten är på 40W, 0,2A jag tror inte att det är tillräkligt för att skapa ett störande magnetfält, men förslaget med ett relä va bra å jag tar det till mig.

Fläkten blåser utåt (för att standarden säger att all luft ska ut där bak), således måste tyget sitta på framsidan av datorn, men det kommer inte att se så bra ut så det blir nog till att damsuga den då och då istället...

Visa signatur

"Keep your feet on the ground!"

Kolla gärna in mitt chasie: Airshaft.

Permalänk
Medlem

Sjukt bra idé. Vill ha fler bilder!!!

Permalänk
Medlem

Elmotorn kommer nog inte vara ett problem. Rätt så smart ide

Permalänk

jaa man slutar aldrig förvånas över alla coola och innovativa ideer!

Visa signatur

ASUS 8800GTS 640mb || Intel e6320 1,86Ghz @ 3,2Ghz|| Scythe Infinity || 4gb OCZ Platinum 800mhz || PSU - Hiper R 580W || Antec P182 || P5B-Deluxe || SuperPi 1MB - 14,8s || 3dMark06 -10761p

//CruZadeR

Permalänk
Medlem

när du är klar med bygget så vill vi veta tempen ;D

Visa signatur

Jag hatar Ånge.

Permalänk
Inaktiv

Det där var det häftigaste jag sett på åratal!

Permalänk
Medlem

om fläkten kommer från en bordsfläkt kan det medföra problem, inte minst för crt-skärmar. blir ganska bra störningar på upp till 2-3m då bilden flimrar (har råkat ut för detta) men hur hdds och andra komponenter tar det vet jag ej. motorns drivkraft är uppbyggt på just magnetfält, men det är bara att testa sig fram. riktigt nice bygge:) 10p

Permalänk

kanske går att kapsla in motorn i bly??? LOL

Permalänk
Medlem

Det skulle gå med stålplåt

Permalänk

RIIIIIKTIGT SNYGGT! 10p

Visa signatur

Vår ande då den djupnar är livets breda älv.
Den väg du går allena för bort ifrån dig själv.

Permalänk

vart fick du tag på gallret, har letat rätt länge efter ett bra galler. men riktigt snyggt gjort, tanken har slagit mig med, men jag är för lat och dålig för att bygga något

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrDuctTape
vart fick du tag på gallret, har letat rätt länge efter ett bra galler. men riktigt snyggt gjort, tanken har slagit mig med, men jag är för lat och dålig för att bygga något

Gallret är inköpt på Biltema (dir. länk: http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1447&iItemI...)

Visa signatur

"Keep your feet on the ground!"

Kolla gärna in mitt chasie: Airshaft.

Permalänk
Avstängd

nice(: Är den färdig? skulle villja se lite bilder på komponenterna monterade i så fall:D

Visa signatur

[ Gigabyte GA-M57SLI-S4 ][ AMD Athlon 64 X2 6000+ ][ 4096 MB ][ 160 GB seagate + 2 * 250 GB spinpoint + 250 GB mybook pro ][ 22inch wide lcd, Benq ][ Creative 2.1 ][ Sennheiser HD 270 ][ steelkeys 6G ][ Razer Copperhead / intelli 3.0 (orginal) ][ Razer eXactmat + eXactrest ][ Zalman 600W HP ]
[Lånat grafikkort XD]

Permalänk
Medlem

Går den fort under vatten?

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk
Medlem

Tycker du nästan ska lacka gallret svart ja :). Kul och innovativt bygge btw

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem

fan måste bara säga fan va grymt snyggt kan du inte klona den åt mig och sicka med posten....=P

Visa signatur

|| Win7x64 | | i7 sandy 2600k | 8GbDominatorGT | CorsairAX850w | 2xXFX6970 | 80GbSSD |
| 1,5kGbHdd | LanBoyAir| Dell22" och Acer22" | MacbookAir 13"-11 i7 | Erik ||

Permalänk
Medlem

Let the montering begin. ;D

Permalänk
Medlem

Fett najs 10p, ska även köra samma skärm som dig nästa vecka är den bra? nöjd o sånt eller?

Visa signatur

13900K - RTX 4080 GAMING X TRIO - ROG Strix Z690-F - 32GB Kingston Fury 6000MHz CL36 - Seagate Firecuda 530 2TB - ASUS ROG Thor II 1200W - Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit - be quiet! Pure Loop 2 FX 360mm