Permalänk
Medlem

Vad vet du egentligen om Becel?

Jag läser hälsopedagogik på skolan och våran lärare berättade för oss
att man skulle undvika Becel för att det inte är så nyttigt som dom vill påstå.

Nu känner jag att jag måste sprida budskapet vidare!

Källor:

http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/saker/antlige...

http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/saker/Becel.p... (Första länken har en länk till denna länk)

http://www.2000taletsvetenskap.nu/nyheter/becel.htm

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag vet. All denna "Functional Food" är inte så bra som företaget vill visa att det är. Ut och motionera istället om man är rädd för hjärt och kärl sjukdomar.

Permalänk
Medlem

Intressant!

Permalänk
Medlem

Bregott Havssalt FTW!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aijoj
Bregott Havssalt FTW!

Yep, låter som en smak från fredagskvällen, fisk+salt+glidmedel...

Självklart är alla "nyttiga" rätt så onyttiga, Cola light och andra jädrans skit.

Men jag får helre cancer än får diabetesrelaterade skador som blind, hjärnskador bla bla(inte insatt mer än att jag har diabetes typ1 sen tre år tillbaka)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Jag är själv typ 1 diabetiker, och jag får nog hellre i mig nåt som ifall jag äter löjligt stora mängder KAN ge mig cancer (eller nåt) än får följdsjukdomar. Okej, det är kanske lite skenheligt eftersom jag inte har världens hälsosammaste levnadsvanor när det kommer till t.ex. alkohol. Men i alla fall

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Ingenting är speciellt farligt om man äter/dricker det i mindre mängder

Permalänk
Medlem

becel e nog inte så bra som det sägs, hade nämligen becel och en bregott förpakning långt bak i kylskåpet och det hade jag dragit på lite för mkt införsommaren så bregotten var extremt seg o jävlig att bre men inte becel, den var som vanligt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

vem fan köper becel ?? det är ju skitäckligt. Näe Bregott FTW!

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
becel e nog inte så bra som det sägs, hade nämligen becel och en bregott förpakning långt bak i kylskåpet och det hade jag dragit på lite för mkt införsommaren så bregotten var extremt seg o jävlig att bre men inte becel, den var som vanligt.

...så Becel är dåligt för att?

Tack för länkarna! Intressant läsning. Är det samma sak med t.ex. Lätta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
...så Becel är dåligt för att?

Tack för länkarna! Intressant läsning. Är det samma sak med t.ex. Lätta?

tänkte mest på att det kanske är underliga kemikalier i skiten eftersom att det inte påverkades lika lätt av kyla...men å andra sidan det kan ju vara alkohol, får väll smälta ned det och dricka ett par liter o se vad som händer

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
...så Becel är dåligt för att?

Tack för länkarna! Intressant läsning. Är det samma sak med t.ex. Lätta?

Har varit på diverse föreläsningar om matvanor osv. och de har alltid rekommenderat att äta bregott istället för diverse lättmargariner. Minns inte exakt vad de har sagt men lättmargarinerna var inte alls bra att äta. Sen så finns ju Bregott även i en ekologisk variant

Jag har själv alltid köpt lätta eller minilätta, men sen jag var på föreläsningen så ändrade jag mig o köper enbart bregott ekologisk nu.

Visa signatur

Legitimerad stofil

Permalänk
Medlem

Becel är gott. Trodde det var "nyttigt".

Vad ska jag äta nu?

Visa signatur

Loading signature. Please wait........

Permalänk
Medlem

Går inte att äta kemikaliebomber som lätt- och stekmargarin för min del. Känns som jag stoppar i mig en hel kemikaliefabrik. :x

Bregott och vanligt smör är dock mums.

Tänker ganska mycket på vad det är jag stoppar i mig. Försöker att äta så naturliga produkter som möjligt, och då faller även kemikaliegranater som godis bort också. Vet inte om det är nån placeboeffekt, men det känns som att jag mår betydligt bättre än den tiden då jag åt en massa skräp som småkakor, godis, läsk och margariner osv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för länkarna! Har letat efter liknande. För har en del kompisar som tvingar sig själva köpa Becel istället för bregott. Och tycker det bara verkar så dumt och jag har alltid misstänkt att det är nått skumt med det där "under-smöret".

Sen vet ju alla att Becel smakar så som där ryggen byter namn. Och att Bregott gör världen! Fast själv äter jag ju dock Mini-Lätta av nån anledning ^^

Permalänk
Medlem

Meh, dom säger ju på reklamen att man blir så smal och fin om man äter becel, så det är alltså lögn? =(

EDIT: Lätta ftw, mariekex och lätta med lite ost.. fy fan va gott

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lassekongo83
Går inte att äta kemikaliebomber som lätt- och stekmargarin för min del. Känns som jag stoppar i mig en hel kemikaliefabrik. :x

Bregott och vanligt smör är dock mums.

Tänker ganska mycket på vad det är jag stoppar i mig. Försöker att äta så naturliga produkter som möjligt, och då faller även kemikaliegranater som godis bort också. Vet inte om det är nån placeboeffekt, men det känns som att jag mår betydligt bättre än den tiden då jag åt en massa skräp som småkakor, godis, läsk och margariner osv.

Allmän kemikalieskräck är bara onödigt och beror på okunskap. Att inte äta godis för att det innehåller kemikalier är som att inte ta emot post som har transporterats med flyg.

Vanligt salt t.ex. "räknas" som kemikalie, är du rädd för det också?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lynar
Meh, dom säger ju på reklamen att man blir så smal och fin om man äter becel, så det är alltså lögn? =(

EDIT: Lätta ftw, mariekex och lätta med lite ost.. fy fan va gott

Du blir inte smalare av att äta någon speciell produkt, du blir smalare av att inte äta. Om du läser artiklarna kommer du märka att det inte handlar om vikt.

Viktförändring handlar bara om en sak: över-/underskott av energi. Med andra ord måste du förbränna mer än vad du stoppar i dig för att gå ner i vikt och tvärtom för att gå upp i vikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Du blir inte smalare av att äta någon speciell produkt, du blir smalare av att inte äta. Om du läser artiklarna kommer du märka att det inte handlar om vikt.

Viktförändring handlar bara om en sak: över-/underskott av energi. Med andra ord måste du förbränna mer än vad du stoppar i dig för att gå ner i vikt och tvärtom för att gå upp i vikt.

Det är väl där de svåra kommer in för många överviktiga. Att göra av med mer än vad man tar in genom foderluckan. En god vän sa en gång: "ät mindre, träna mer".

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simon_m
Det är väl där de svåra kommer in för många överviktiga. Att göra av med mer än vad man tar in genom foderluckan. En god vän sa en gång: "ät mindre, träna mer".

Mjo, annars skulle de nog inte vara överviktiga.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad från offtopics*
Raderade inlägg från: relek, miedO, Thurén, Ackelind, Cloudstone

Låt oss hålla denna tråd om Becel nu, innan jag börjar dela ut straff för offtopic :P. Vill ni diskutera läsk o andra onyttiga/nyttiga saker kan ni starta en ny tråd. Försök hålla er till trådämnet nu.

----------------------------------------------------------------

Där ser man, mest syrran som fått resten av familjen att gå över till becel o andra nyttiga saker.
Kommer iaf inte lägga om mina inköpsvanor, det dröjer väl inte länge förräns forskarna säger att all smör ger cancer.
Det är ju trots allt bara en rapport, än så länge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf

Kommer iaf inte lägga om mina inköpsvanor, det dröjer väl inte länge förräns forskarna säger att all smör ger cancer.

http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/saker/becel.h...

"Hälsomargarinet Becel Pro.Activ innehåller oacceptabla halter av cancerogena PAH
- vi kräver att Livsmedelsverket utfärdar säljstopp"