AMD lanserar Barcelona

Permalänk

ang. att det inte behövs uppgradering för att köra AM2+ processor på AM2-kort så vill jag fortfarande se en källa på det påståendet...

vi kan åtminstånde vara överrens om att det är sällan en ny processor gick att köra (officiellt) på äldre moderkort, vilket gör att sådana påståenden alltid måste trippelkollas

(btw, visa mig ett P4 moderkort som stödde 800FSB men inte HT eller en S775 som stödjer Prescott men inte "DC(P4)")

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
och det betyder att du är 100% säker på att det kommer hända igen... (du kan hoppas, förmoda, men absolut inte vara säker på det enligt mig)

Jag är säker, du som är osäker, där har du skillnaden. Är du osäker och vill ha info, ta till dig, känns det felaktigt använd internet.

1. Informationen om AM2/+ kompabilitet är gammal i dagens läge, men jag har fortfarande varit säker på detta i flera månader.

2. Det är officiellt tillkännagivet

3. Exempel:

ASUS:
http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-u...

Citat:

Version 0802 2007/09/12 update
Description Crosshair release BIOS version 0802
1. Enable support of AM2+ processors

MSI:
http://www.msi.eu/news/press/PR_AM2+_Ready.pdf

[QUOTE]matchar knappt och ja, vi tittar NU när den (nästan) släpptes efter en låååång försening
analytiker är jättebra att lyssna på, men inte när det kommer till att avgöra potentialen för en högteknologisk produkt - analytiker styrs för mycket av PR-prognoserna, det gör inte en bench eller en överklockning
[/QUOTE]

För det första så var citatet inte skrivit till dig, och nu huvudsakligen så förklarar jag en gång till. Ekonomiskt så har det varit tufft för AMD och framkallat förseningar av lanseringen av K10. Hade det varit under bättre förhållanden hade vi sett processorn i högre frekvenser, men dom var tvugna att släppa en Opteron i sista sekund (då första stepping av K10 inte var stabil och där dagens är stabil men är långt ifrån det den skall vara.

[QUOTE]några månader är en vettig gissning eftersom det
a) sammanfaller med Phenom-lansering
b) så snabbt det går att göra något (snabbare= hade varit en fördröjd lansering av Opteron och inget omoget ES-släpp)
c) tar det längre än så är det sorgligt

man kan lova högre IPC, det gäller dock att ha mer än tomma löften, och det är inte många processorer som har ökat sin IPC utan märkbara förändringar i konstruktion
När det väl kommer till kritan så kan det hända att AMD kommer jämföra en Phenom (med 1066-minne) med en Barcelona med 800ECC-minne och därigenom hävda en ökad IPC...

[/QUOTE]

IPC är något som ändras genom extremt många faktorer i en processor. En del faktorer behöver du inte justera fysiskt för att få en högre IPC, andra måste du, dvs arkitekurändringar. Lättare arkitekturförändringar kan många gånger göras i revisioner och har förekommit i alla år.

Och nej, en processortillverkare kommer inte hävda att deras produkt fått högre IPC genom en uppgraderad version med snabbare minnesbandbredd.

Citat:

[b]och det bevisar vad? att du har ett egenintresse av att [AM2 = AM2+] är sant?

[/b]

Självklart är det egenintresse, du förstår hela AMD, och t.ex ASUS och MSI är bara för mitt ändamål...(även historieboken från 1800 talet som är omdöpt till dagensteknik)

Citat:

[b]nä, idag är det på 2,5 efter överklockning (1,52V på en 65nm-processor är överklockning)

[/b]
Ja det är överklockning. Det är från 1 test på anandtech du menar, på ett servermoderkort och en BA rev av processorn...

Citat:

UUUFFHHH!!! källa på den my man...

Jag använder min kunskap?

K10 har visat att den kan skala linjärt med frekvensen. Den har bättre interconnect, bättre cachearkitektur, bättre minneskontroller samt kommer ha snabbare Hypertransport så fort moderkorten kommer.

[QUOTE]så trevligt för dig, men för min del är inte din (okända) erfarenhet ett särskilt tungt argument[/QUOTE]
Därför som jag säger, använd nätet om du är osäker då.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Ja AMD har bara bytt socket istället, det är så stor skillnad.
Ny socket = jag kan inte använda min gamla cpu/moderkort.
Intel = Nya chipset så jag KAN använda min gamla CPU på nytt moderkort. Man kanske inte kan slänga in sitt gamla moderkort med ny CPU men det är fortfarande bättre än AMDs variant.

Har inte med det att göra. Nu snackar vi obligatoriska byten där det är ett erkänt faktum att Intel inte ens går att jämföra med AMD på den fronten.

[QUOTE]Det enda jag har sett är att dom ska släppa 2,5GHz versionen som några sidor fått ES samples av. Inte någon ny "superrev" som ska rädda K10.[/QUOTE]

Som sagt, rev B2.

[QUOTE]Ja det är troligt att dom hade lite press på sig att få ut K10 så fort som möjligt, men vem bryr sig?
Svåra förhållanden idag? Intel kommer släppa nytt snart och DÅ kan vi prata svåra förhållanden för K10.
[/QUOTE]

Vem som bryr sig? Spelar ingen roll, produkterna kommer när dom kommer, man köper vad man vill. Sen är svåra förhållanden nog mest relaterat till företaget i sig självt.

Intel har redan släppt sin nya Harpertown processor (Penryn) och det gör det inte speciellt mycket svårare, möjligvis på desktop sidan, men och andra sidan så kommer K10 göra mycket bra ifrån sig, vänta och se du.

[QUOTE]FB-DIMM må ha bättre bandbredd men har fortfarande mycket högre latency jämfört mot DDR2. Sedan har jag svårt att tro att CSI kommer spela någon större roll då deras "antika" fsb buss fortfarande gör jobbet. Med de nyare chipset från intel är det separata FSB bussar till processorerna vilket troligtvis kommer ta bort en del flaskhalsar vid multi-cpu setups.[/QUOTE]

Accesstiden är inte så farlig med FB-DIMM idag utan ger mer prestanda som sagt samt bättre skalbarhet.

Det kommer att fungera med deras FSB lösning nu när dom har ett nytt chipset som fungerar som en typ av router och mer effektivit sortera data mellan processorerna. Hypertranport och AMD's integrerade minneskontroller är fortfarande dock en bättre lösning där Intel's lösning blir en extremt dyr och mer strömkrävande lösning.

[QUOTE]Japp jag dömmer ut hela K10 redan nu, jag trodde själv det skulle bli AMDs core-killer men ack så fel jag hade. Klarar man inte av att match core-artitekturen nu klock vs klock så är det hyffsat kört,[/QUOTE]

Sedär! Den är redan bättre i samma klockfrekvens än Core2 och i detta stadie också. Det kommer en förbättrad rev, och många andra faktorer som förbättras.

[QUOTE]Intel kommer släppa core2/xeon i högre frekvenser än K10 någonsin kommer komma upp i, det är ren fakta.[/QUOTE]

Nu är det min tur, visa mig den faktan

[QUOTE]Att sedan intel släpper harpertown/penryn sen kommer bara öka på försprånget då dessa omöjligt kommer prestera sämre än nuvarande.[/QUOTE]
Harpertown är redan släppt.

[QUOTE]Jag tycker det är intressant för jag bad om källa i mitt tidigare inlägg, inte fick jag det. Jag tycker du skriver en massa utan några som helst källor till något?[/QUOTE]

Ibland börjar man undra om det är ett datorfurum eller expressen... Källa? Vad har du själv för källor till allt nonsens? Surt måste det kännas att gå emot info som senare blir officiellt tillkännagivet...

[QUOTE]Jag tror säkert AMD kan få ut en ny revision med lite småtweaks till årskiftet, men sånna förändringar kommer inte öka på prestandan något i princip. Troligtvis jobbar dom bara på försöka få upp frekvenserna på processorn så man kan utmana intel över huvudtaget. 2,5GHz som flaggskeppet kommer bli överkörd av intel tyvärr.[/QUOTE]
2.5Ghz är inte allt, och i dagens läge så är det absolut inte allt. Vänta och se du...

[QUOTE]jag har fortfarande svårt att tro att dom lyckas få ut en ny revision med förbättrad IPC så tidigt. Ny revision betyder inte automatiskt bättre prestanda.
Personligen tror jag vi får vänta till Q2 08 innan vi får se en större förändring på K10 och fram tills dess försöker dom få upp frekvensen på panikartat sätt vilket kommer resultera i höga TDP värden. Dock bara vad jag tror.
[/QUOTE]

B2 och fler steppings kommer. Shanghai kommer även ha högre IPC. L3 cachen bör även vara fixad under senare revs som kommer.

[QUOTE]Var det inte precis samma sak när intel lansera sina quadcores? Nytt bios sen var det bara tuta och köra?[/QUOTE]
Nej det var absolut inte samma sak.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
ang. att det inte behövs uppgradering för att köra AM2+ processor på AM2-kort så vill jag fortfarande se en källa på det påståendet...

vi kan åtminstånde vara överrens om att det är sällan en ny processor gick att köra (officiellt) på äldre moderkort, vilket gör att sådana påståenden alltid måste trippelkollas

(btw, visa mig ett P4 moderkort som stödde 800FSB men inte HT eller en S775 som stödjer Prescott men inte "DC(P4)")

Är man inte osäker behover inget ens dubbelkollas. Det är känt att AMD varit bra mycket bättre än Intel på uppgraderingsvänlighet.

Dom flesta av dom Socket775 kort som folk köpte när P4 med 775 kom klarade inte av dualcore versionen PentiumD.

[size="4"]Lär er citera![/size]

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Dubbla Harpertown @ 3GHz är som allra mest 56% snabbare än dubbla Barcelona @ 2GHz, oftast mycket mindre skillnad. Barcelona drar mindre energi.

http://www.anandtech.com/IT/showdoc.aspx?i=3099&p=10

Det räcker alltså för Barcelona att klocka till 3.12GHz så är AMD lika snabba som Intel i det Benchmark där Intels fördel är som störst. I alla andra Benchmarks som Anandtech körde kommer Barcelona då att vara snabbare. Dvs om Barcelona skalar linjärt.

3GHz+ är inte otänkbart vad det lider, och då måste Intel högre för att öht vara snabbare i något. Dessutom kommer Barcelona närmare/går om ju fler cores/minne som används eftersom AMDs arkitektur skalar mycket bättre. Barcelona har helt klart potential. Det är bara det där med klockfrekvenserna som för närvarande hindrar AMD från att de facto ha en killer.

Hoppas att vi kommer att få se högt klockade AMD Quads snart

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Hej!

Men när kommer vi kunna köpa dessa AMD Quad på komplett.se eller datorbutiken.com t.ex.?

Såg att AMD 6400+ Black Edition finns på komplett.se nu =). Men sån hade jag aldrig köpt.

/Mvh x_link.

Visa signatur

Intel C2D E8400 @ 4.7GHz (Nuvarande Max) | Thermalright Ultra 120 Extreme + Noctua 120mm | Gigabyte GA-P35-DS4 rev 2.0 | Antec P182 G-M-B | GeForce 7600GT 256MB GDDR3 + Thermaltake Schooner | Corsair HX620 Watt | Samsung SpinPoint 250GB SATA2 16MB [Systemdisk] + 3x Samsung SpinPoint 500GB SATA2 16MB [Storage] | Crucial BallistiX 2x2GB DDR2 PC6400 4-4-4-8 Tracer Red | 22" Samsung SyncMaster 226BW | Logitech Z-2300 | Linux.

Permalänk
Avstängd

Sist jag kollade sålde inte Komplett eller Datorbutiken några Serverprocessorer från AMD. Bortsett från någon enstaka gammal opteron från forna tider då förståss.
Så Barcelona lär inte komma dit alls.

Phenom X4 kommer nog kort efter att de släptts, jag har inte hört något om att det skulle bli brist på dem så chanserna är goda att de kommer från dag 1.

Permalänk
Medlem

Hej!

-Boris-: Ahh okej, vi får väl vänta och se då

/Mvh x_link.

Visa signatur

Intel C2D E8400 @ 4.7GHz (Nuvarande Max) | Thermalright Ultra 120 Extreme + Noctua 120mm | Gigabyte GA-P35-DS4 rev 2.0 | Antec P182 G-M-B | GeForce 7600GT 256MB GDDR3 + Thermaltake Schooner | Corsair HX620 Watt | Samsung SpinPoint 250GB SATA2 16MB [Systemdisk] + 3x Samsung SpinPoint 500GB SATA2 16MB [Storage] | Crucial BallistiX 2x2GB DDR2 PC6400 4-4-4-8 Tracer Red | 22" Samsung SyncMaster 226BW | Logitech Z-2300 | Linux.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Sist jag kollade sålde inte Komplett eller Datorbutiken några Serverprocessorer från AMD. Bortsett från någon enstaka gammal opteron från forna tider då förståss.
Så Barcelona lär inte komma dit alls.

Phenom X4 kommer nog kort efter att de släptts, jag har inte hört något om att det skulle bli brist på dem så chanserna är goda att de kommer från dag 1.

Ska vi vara riktigt pettiga så sålde faktiskt Komplett Socket F processorer under begränsad period i år (april till juli). Dock bara en modell 2,2GHz. De hade däremot flertalet socket f moderkort.

Datorbutiken säljer btw Socket 940

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Dubbla Harpertown @ 3GHz är som allra mest 56% snabbare än dubbla Barcelona @ 2GHz, oftast mycket mindre skillnad. Barcelona drar mindre energi.

http://www.anandtech.com/IT/showdoc.aspx?i=3099&p=10

Det räcker alltså för Barcelona att klocka till 3.12GHz så är AMD lika snabba som Intel i det Benchmark där Intels fördel är som störst. I alla andra Benchmarks som Anandtech körde kommer Barcelona då att vara snabbare. Dvs om Barcelona skalar linjärt.

väldigt synd att Anand inte testar med någon Intel-quad i 2GHz eller någon som helst skalning med frekvensen, det skulle vara mycket intressant
i Tech Reports test är Barcelona@2GHz nästan i samtliga fall sämre än en Clovertown@2GHz (jag skulle kalla dom likvärdiga för att vara snäll)
om de skalar någolunda lika så har mao AMD mycket mycket kvar att göra för att få Barcelonkärnan i prisklassen över instegsmodellen så de faktiskt kan gå med vinst på sina nya processorer
2GHz s771 Xeon-quad ligger idag på ca 3,3k, i s775 så är priset för motsvarande (2,13) som bekant en tusing lägre
gissa vilket pris en eventuell PhenomX4@2GHz skulle behöva få (idag) om den skall hamna "rätt" i prisbilden...
Det må vara helt ok för att täcka mainstream nu (om de hade funnits), men vad skall de göra när/om Intel gör sina quads ännu lite billigare (eller snabbare, med följden av mer MHz/krona)?

[det är nu jag kommer höra hur bra Barcelona kommer skala med frekvensen, hur den i nästa kiselrevision kommer hoppa till i prestanda med 10-15% och hur bra och lätt den kommer att skala förbi 3GHz... så fort den slutar vara instabil av sig själv i 2,5... ]

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life