Permalänk

2900pro problem artifacts

Fick idag hem mitt 2900 pro kort. Pluggade in det och funka bra i några timmar. Alla spel flyter hur bra som helst och det gör de fortfarande. Men i windows blir, skärmen svart någon sekund och sen kom bilden igen, men då med lite artifacts. Det har hänt nu några gånger under dagen, men bara i windows, inga problem i spel. Testat att byta drivrutiner,, men samma skit.. Märkte att efter varje gång skärmen har blivt svart så sänks hårvaruaccelrationen ett snäpp.

Så vad kan man göra,, finns det något innan man skickar tillbaka skiten.
Vill igentligen inte skicka tillbaka det eftersom jag fick 1gigsversione av misstag.

kör xp

Tackar för alla små tips som man kan testa.

Permalänk
Medlem

Re: 2900pro problem artifacts

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tiger_grr
Fick idag hem mitt 2900 pro kort. Pluggade in det och funka bra i några timmar. Alla spel flyter hur bra som helst och det gör de fortfarande. Men i windows blir, skärmen svart någon sekund och sen kom bilden igen, men då med lite artifacts. Det har hänt nu några gånger under dagen, men bara i windows, inga problem i spel. Testat att byta drivrutiner,, men samma skit.. Märkte att efter varje gång skärmen har blivt svart så sänks hårvaruaccelrationen ett snäpp.

Så vad kan man göra,, finns det något innan man skickar tillbaka skiten.
Vill igentligen inte skicka tillbaka det eftersom jag fick 1gigsversione av misstag.

kör xp

Tackar för alla små tips som man kan testa.

Catalyst 7.9

Permalänk

Vad spelar det för roll om det är 1gb minne eller 512mb. Det påverkar knappast prestandan i spelen.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Vad spelar det för roll om det är 1gb minne eller 512mb. Det påverkar knappast prestandan i spelen.

nähä:)

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk

Klart det gör på höga upplösningar. Plus att man får mer för 1gigaren än 512 om man vill sälja den senare. Kanske inte så mycket men något.

on topic igen då.

Jag installerade catlyst 7.9.. Det verkar fungera ,, men inte så bra,, inga artefakts. Men om jag flyttar runt en programruta så hänger det efter en svans, som det inte ska göra. Finns det något program man kan testa hälsan på grafikkort??
3d mark vägrar att starta.

Kan ett för svagt psu ge artefakts???

Permalänk

testa i en kompis dator och se hur det blir där..

känns som att det är något fel med drivare eller något annat mjukvarufel. annars hade ju inte problemen varierat beroende på vilka drivrutiner du har.

mvh david.

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk

artefakterna består , vilka drivrutiner jag än använder och de kommer bara i windows inte i spel. Jag funderar om mitt psu är för svagt. Jag har en antec sonata III case och använder det medföljande nätaggregatet på 500w, trodde att ett sådant skulle räcka men det kanske det inte gör. Någon som vet ???

Tack för alla små tips hittils..

Permalänk

Har du testat att installera om Windows?
Jag fick massor av skumma grafikfel med mitt när jag använde XP. Det var streck och rutor lite varstans på skärmen, dock bara på skrivbordet i i webläsare mm. I spel funkade det fint. Installerade om Windows och alla fel var borta. Kör nu smärtfritt med Vista och det är inga problem.

Visa signatur

Lite eldrivna saker....

Permalänk

Ja precis bara på skrivborded och i webbläsaren. Men jag testade att installera om windows, det gjorde att det kändes stabilare,, men artefaksen var kvar ändå.

Tittat runt på lite engelska forum och det är faktiskt ett par stycken som har detta problem. Problem men inga lösningar. Frågan är då om det är massor av kassa kort som e trasiga eller om det kan lösas med någon drivrutin eller något..

Permalänk
Medlem

Har samma problem med 2900xt

Visa signatur

Mmmmm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tiger_grr
Klart det gör på höga upplösningar. Plus att man får mer för 1gigaren än 512 om man vill sälja den senare. Kanske inte så mycket men något.

Har du planer att i framtiden köpa dig en 2560x1600 skärm i framtiden? Om inte, då spelar det inte någon roll om du har 512mb versionen eller 1024mb versionen.

Problemet låter som ett hårdvare fel. Skycka tillbaka kortet och hoppas på att ni får en som funkar som det ska.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Jag har liknande symptom med min X1900GT tror jag. Spel funkar klockrent, men när man t.ex minimerar ett spel blir skärmen svart, sen blir bilden helt mojjad i 1 sekund o så fixas det Jag fixade detta med 6.8 drivrutinerna. Alla andra nyare ger mig detta fel..6.8 är nog dock ingent alternativ för dig då de är för gammla för kortet.

Med bilden blir mojjad menar jag att skrivbordet består typ av stora fyrkanter som rinner ner (rinner ner = som tearing). Kanske är det samma problem som ditt?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk

Nu har jag installerat det senaste catlyst 10 nånting betversion. Det verkar funka nu utan artefakter.
Men då har jag en fråga. Eftersom andra har som har köppt samma kort inte har haft problem, skall jag då retunera kortet,, eller skall jag nöja mig med att kortet fungerar med betafrivrutiner????

Kan verkligen inte förstå varför, det har buggat så jäkla mycket. Det har funkat på högsta inställningar fint i BF2, bioshock, frontlines fuel of war beta, flatout 2, ET:QW och i quake 3

Permalänk
Medlem

Om problemen inte beror på ditt system i övrigt så ska du naturligtvis retunera det. Om du har möjlighet att testa det i en annan dator först så kan det nog vara bra.

Permalänk
Medlem

min skärm blir svart, sedan kommer folders och msn ,dyl upp ruta för ruta, men det är bara när ja precis startat datorn, tror det är catalyst control center som gör något just då.

de här hjälper ju inte dig precis då du verkar få det lite närsomhelst.
har du testat drivrutins paket som bara innehåller drivrutiner och inget ccc

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

verkar nästan som det är något fel på 2d sidan av kortet? eller drivrutinen...hoppas ati är snabba på att hitta en lösning till problemet?

kanske var dom inte redo att gå ned till 55nm än endå?

hur varma blir era kort under load och idle?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Verkar ju inte vara något generellt problem, så frågan är om det är något som ATI behöver lösa. Har inte läst om nån som har haft problem på de stora engelska forumen iaf.
Mitt kort som jag överklockat ordentligt samt ställt ner fläkthastigheten på idlar på 50-60 och peakar på 75 vid max load. Om fläkten får gå som den vill och det är standardklockat så blir det naturligtvis lite lägre.

Permalänk
Medlem

spelar väll ingen roll, klart det skall lösas man betalar ju inte för något som är defekt?
eller du kanske tex köper bilar och gillar läget om dom skulle tex läcka kylar vatten eller dylikt?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

jag överklocka mitt kort igår,, bara lite snabbt sådär för att testa lite, höjde gpu till 750 och minnet till 1000. jag fick 50 poäng mer i 3dmar06. Vafan e detta nu då.

Jag hade en massa problem innan jag hittade denna betadriver., artefaks när jag gick in på youtube, svart skärm ibland, hela datorn kunde låsa sig nån sekund. Massa skumma grejer. Det enda som inte strula var då spel som funka bra. Hursomhelst ska jag installera om windows idag och installera en ny drivrutin som jag har förhoppningar på. Funkar inte detta, reklamerar jag det.