Riktigt bredband åt folket

Permalänk
Medlem

Fiber är väldigt framtidssäkert eftersom det skickar data med ljusetshastighet, utan förluster dessutom, trådlöst bredband i luften lär ju inte kunna utvecklas till något liknande!

Utvecklingen sker enbart när det finns tillräckligt stor efterfrågan, dvs när det finns lönsamhet i att bygga ut.

Visa signatur

- Furu since 1984 -

Permalänk

Ligger fiberkabel 10 meter utanför huset, bor i bostadsrätt. Tyvärr är medelåldern i föreningen runt 60 så de skiter ju i att dra in det... Helvetes jävla comhem sitter man på nu... Suck.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Fiber är framtidssäkert, iaf om man gärver ner rör som de gör för det mesta antar jag så är det ju bara att byta ut fiblerkablarna när man måste uppgradera.
Det är ju grävandet som är är större delen av kostnaden och om man bara behöver göra det en gång så är det en riktigt bra investering.

Jag har haft 10/10 länge och 100/10 sedan BBB lanserade den tjänsen. Jag han också få 100/100 en vecka innan jag flyttade hemifrån för 3 månader sedan.
I karlstad har det testats 40 Gigabit i sunets(unversitetsnätet) fibernätet med väldigt lyckat resultat! Tror att största problemet var att routern i klarar mer än 40 Gigabit
Det var främst för att bevisa vilka möjlighter det finns med fiber.

Edit: Läs mer om det i NyTeknik

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk

är lite småförbannad på vimmerby kommun som är så jävla snåla... när dom byggde ut fibernätet i kinda kommun (grann kommun) fick vimmerby erbjudande från dom att koppla på vimmerby kommun till det när dom ändå grävde i närheten..
men de skulle bli alderles för dyrt hette det då... vi satsar på adsl för det är mer framtids säkert.. sa dom... (säker insider källa)

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

behöver man verkligen byta ut fiberkablarna? vad skulle vara skillnaden mellan en ny fiberkabel och en gammal?

Visa signatur

- Furu since 1984 -

Permalänk
Medlem

Införandet av fiber till hushållen är och kommer att vara en långsam process men jag tycker att i de fall där nyproduktion fastigheter eller stora renoveringar sker av exempelvis elnät eller liknade, se till att gräv ner fiber.

När man ska uppgradera fibernät så byter man väl inte ut fibrerna, man byter väl bara ut tekniken i ändarna så att säga?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Hur mycket klarar en vanlig fiberbackbone?
Det msåte ju finnas en gräns för hur snabbat man kan skicka signalerna i kablen

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem

Ja jävlar svin :S jag sitter på min torftiga adsl 2 lina yay så dött... Fiber till folket, de e ju bra för magen också ju

Permalänk
Medlem

Hehe, nu har jag iofs 10/1mbit ADSL hemma hos mig, men lite ironiskt att just nu, när jag läser det här, så sitter jag på 56k-modem ute i bushen (dock bara ca 15 mil från Stockholm). Här går det inte att få ens ADSL än, men de har börjat lägga ner lite kablar för sånt iaf.

Men bra artikel. Finns mycket att bygga ut fortfarande. Hmm, det där med 1000/100mbit som kommit på några få ställen lät rätt trevligt. Men då skulle jag nog få köpa ett riktigt nätverkskort (inte nåt sketet inbyggt gigabit-nic iaf - speciellt inte nforce4's nic) så att inte datorn segar ner totalt om man nu verkligen skulle kunna utnyttja hela bandbredden.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ARICE
visst är det kul med extra snabb bredband och ja det är roligt att ha tv via bredband, varför kan inte staten fixa fiber åt folket då? kanske för att det kostar multum och att det finns VIKTIGARE saker i livet än att ha snabbare bredband.
jag är en av många nördar som gärna vill ha snabbare bredband men jag vill inte att statliga pengar ska slössas bort på onödiga saker, det får de andra göra grov jobbet. tycker jag

Viktigare saker? Allt är relativt
Ända sedan jag först fick internet och 56,6k var helt nytt, då man hörde talas om internetuppkopplingar på 10Mbit så har jag längtat efter den tiden man kunde få "riktigt" bredband, dvs fiber/ethernet.
För 3 månader sedan fick jag 100/100Mbit och för mig så var det hur stort som helst, att gå från att behöva tänka på sin bandbredd vad man än gör till att få näst intill obegränsad(för en privatperson) hastighet.
Har man internet/datorer/IT som ett väldigt stort intresse så är internetuppkopplingen en väldigt viktig sak i livet, tycker jag.
Precis som att det är viktigt att ha en suverän bil om bilar är ens största intresse.

Summan av kardemumman, allt är relativt:)

Permalänk
Medlem

Fick ett multimedianätverk installerat i hyreshuset i somras, precis när vi flyttade in
Kan ha upp till 100/100 men har nu 100/10 från Telia för 269:-/månad, billigare än vissa kompisars ADSL. Mer fiber åt folket!

Permalänk
Medlem

Tja, alltså fiber är ju fiber, själva ledningarna påverkar ju inte jättemycket, man kan ju byta utrustningen i ändarna och få högre kapacitet, så det går ju att uppgradera anslutningen utan att lägga ny fiber.

Själv sitter man "bara" på 15/15Mbit, men man ska väl inte klaga för 25kr/månaden

Skrämmande ändå hur man vänjer sig fort, går det under 1Mb/s så tycker man ju att det går långsammt, sen är man hemma hos förldrarna med 2Mbit adsl och det går som sirap då man laddar ner nåt, och man förstår att det kan gå bra mycket långsammare (var ännu värre då de hade 0,5Mbit förut)

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekz0r
Hur mycket klarar en vanlig fiberbackbone?
Det msåte ju finnas en gräns för hur snabbat man kan skicka signalerna i kablen

I dagsläget så är det inte själva fibern som sätter begränsningarna utan det är endutrustingarna och det är dom som kostar pengar. Det som är gränsen i fibern är ljusets hastighet.

Endutrsutning samt arbetet att gräva ner samt svetsa fibern det är det som kostar vid fiber installation. Själva fibern är i dagsläget relativt billig till skillnad mot ett par år sedan.
Verkar som att det är många som skriver i den här tråden som inte förstår hur dyrt det är att bygga ut fibernät igentligen. Ni måste räkna med att i dagsläget så är tex de hyresgäster i ett anslutet hyreshus som inte aktiverar sitt bredband i majoritet mot dom som gör det. Och detta betyder att man inte får in så stora pengar när man bygger bredbandsnät.

Men ni som klagar kan ju annars bara ta och flytta. I Skellefteå tex har byar med kanske 40 invånare 4mil utanför staden tillgång till BB via fiber. Detta tack vare olika byaprojekt. Men dessa kommer troligen att upphöra tack vare att vårt monopol på vårat egna stadsnät(SkellefteåKraft) försvinner och då minskar därmed vinsten vilket medför mindre pengar till utbyggnad vilket inte är bra.
Hade inte så stor förståelse över hur dyrt det är med dessa utbyggnader före jag började jobba för dom men nu förstår jag hur dyr en enskild anslutning är. Detta verkar inte kunder förstå...

Permalänk
Medlem

Ja, fy fan. Detta är skamligt.
Men, leverantörerna kallar det ju "Bredband via telejacket", men inte fan är det riktigt bredband inte!

När det är LAN här, då brukar vi sätta oss på ungdomsgården, på kommunens. Det går fort som fan, fast alla sitter och tankar så brukar jag få ut ungefär 40mbit/s (Snabbaste jag har varit med om)

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Problemet här i Umeå är att den största hyresvärden (Bostaden i Umeå AB) och dess dotterbolag Kommunicera inte haft något större intresse att installera något bättre än 10 Mbit LAN-nät i nya hus (ca 1997+). Lite äldre hus får nöja sig med Internet via kabel-tv nätet eller alternativt adsl. Är huset kopplat till det gamla studentdatanätet är det säkert lite bättre om inte Kommunicera sabbat det.

Skulle jag klaga till kvartersvärden skulle jag få följande svar:
1. Det är inga andra som klagar.
2. Varför klagar du, det går bra med det som finns.
3. Sluta tjata, du är bara bortskämd.

Sanningen är att Bostaden har enbart det som ses som standard:
Kabeltv, Internet på någon Mbit... Hoppas någon på Bostaden ser det här via Google. De ska nu dock släppa lös andra operatörer på deras egna nät. Kanske kommer de operatörerna göra påtryckningar vad det gäller nätförbättringar.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Medlem

Känn på denna, min hyresvärd vill inte dra in fiber för det blir för bökigt att koppla in det... (fibern ligger nedgrävd utanför mitt storarum)

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem

Själv så har man tur, våran bostadsrättsförening bjuder på 100/100 mbit ( ownit.nu )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slagt
Känn på denna, min hyresvärd vill inte dra in fiber för det blir för bökigt att koppla in det... (fibern ligger nedgrävd utanför mitt storarum)

Ligger 760 km grön fiberkabel nergrävd runt hela Umeå (UmeNet), men har en känsla av att inte speciellt många kan nyttja det.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Medlem

hos oss skulle det kosta 500kr/hus att lägga fiber men nej då. för många pensionärer så dom la pengar på en satans boule bana i stället. hade ja haft dynamit hade ja sprängt den banan åt skogen.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Hedersmedlem

Jag säger bara: död åt ADSL.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
är lite småförbannad på vimmerby kommun som är så jävla snåla... när dom byggde ut fibernätet i kinda kommun (grann kommun) fick vimmerby erbjudande från dom att koppla på vimmerby kommun till det när dom ändå grävde i närheten..
men de skulle bli alderles för dyrt hette det då... vi satsar på adsl för det är mer framtids säkert.. sa dom... (säker insider källa)

Hej du kära Vimmerbybo!
Japp, precis så var det. Men så funkar faktiskt mycket vad gäller IT inom kommunen. Mycket skönt att ha flyttat till Uppsala.

Permalänk
Avstängd

frågor om förbättrad infrastruktur är en politisk fråga, skulle den största ägaren till Telia dvs regeringen önska att kassakoföretaget slutar ge bort stora vinster till ägarna hela tiden, tänka långsiktigt och investera i ny infrastruktur så ja, då kan fiber börja rulla ut i lika stor skala som i Sydkorea/Japan dvs till hela befolkningen.

Somliga som har kloka bostadsföreningar eller ägare tar saken i egna händer.
Ny teknik skrev en artikel där de jämnförde hur mkt pengar som vi lägger på vägar och hur mkt vi lägger på fiber.

ser dvs ganska mörkt ut för fiber de närmaste åren, kommer gå trögt här, verkar inte bli storfibersattsningar i Europa som det nu är i utvecklingsområden i delar av USA och Asien.

deutsche telekom var påväg bygga ut fiber stort till hushåll men avbröt då tyska motsvarande PTS tvingade dom dela ut gratis bandbred, dvs kapacitet i sina fiber investeringar till konkurrenter, liknande position kan Telia hamna i eftersom de hamnat i den sitsen med kopparnätet. krävs dvs politiskt beslut.

I grunden tror jag problemet sitter i att generationen som sitter med makt och ansvar är helt enkelt IT-analfabeter, de saknar kunskaper och vision helt enkelt och politiker tillsätter därefter mer inkompetenta oinsatta, kalla-kriget traumatiserade människor som försöker bilda sig en uppfattning om något de helt enkelt aldrig kommer förstå.
De ser bakåt och försöker bevara det vi har och spara pengar.
Välkommen till Sverige, framtidens IT-museum.

Var inte många år sedan vi hade en infrastrukturminister som kallade internet för en fluga som skulle gå över.

Men lite hopp om mer bandbredd finns, VDSL2 som blir nästa steg för de flesta i sverige som än har kvar kopparn.
http://en.wikipedia.org/wiki/Very_High_Speed_Digital_Subscrib...

Permalänk
Medlem

Bra skrivet. Sitter och stör mig dagligen på att man måste ha tur för att få bra bredband. Min flickvän som är totalt ointresserad av datorer och IT har 100/10mbit som kostar mindre än mitt 24/1mbit.

Det var en snubbe på TV nyligen som pratade om hur Sverige och västvärlden tycker dom är klara i utvecklingen. Vi har ingen motivation eller ork att utvecklas längre tycker vi.
Trött på att allt ska vara så fruktansvärt halvdant och allt handlar om pengar.
Dessutom är Kina m.fl på väg att gå ikapp oss.

Den dagen det händer är det vi som är ett u-land.

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk

sitter på adsl via Telia 8/1 eller 0.8 skitsamma för segt är det.. Men låg hastighet betyder ju billigt! Ne då, kostar ju 339 jävla kronor i månaden! I mars ska vi säga upp skiten.. Ska proppsa för 200/200 via svenkstbredband.se kostar ju faktist bara 229 kr/mån.. O ja! Komemr bli najs!!! Fin krönika förövrigt!

Permalänk
Medlem

Det som är mest komiskt är att det verkar vara mycket lättare att få snabbt riktigt bredband på vischan än i storstäderna.

Jag har bott på många olika ställen runt i göteborg, känner ingen med äkta bredband här. Nu kommer snart min far att få äkta fiber 100/100, han bor mitt ute i skogen, ett antal mil utanför varberg.

Finns ju småstäder med flera stadsnät till och med!

Här i göteborg var jag med om något som jag ser som ett riktigt bakslag för infrastrukturen. Det dras fjärrvärme, men inte blir det riktigt bredband. Nejnej, det läggs kabeltv med fjärrvärmen, så kan man få kabeltv-modem på 0.5mbit.

Några år senare, sävedalen, det läggs fjärrvärme, riktigt bredband? nej, kabeltv+modem.

Nu bor jag i studentbostad med 10/10-anslutning, känns ganska 2001, med tanke på att mitt adsl var snabbare (nedåt).

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av furan
Fiber är väldigt framtidssäkert eftersom det skickar data med ljusetshastighet, utan förluster dessutom, trådlöst bredband i luften lär ju inte kunna utvecklas till något liknande!

Utvecklingen sker enbart när det finns tillräckligt stor efterfrågan, dvs när det finns lönsamhet i att bygga ut.

Även Fiber har förluster.. dock på längre avstånd.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Suck, våran förening här "uppgraderade" sig till Tele2s kabelnät, kunde dom inte ha dragit in fiber istället när det ändå finns tillgängligt?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AdissidA
Jag har ett deltidsjobb mot kund så att säga... Det som stör mig så jävla mycket är att det kommer en jävla fikus som har problem med sitt bredband säger han. När man säger bredband så menas det med 100Mbit (200mbit full dublex så klart) Vad är problemet? Ja telia säger bla bla bla... Telia har väl inte bredband, det är nog adsl du har! Nej!! nej!! jag har bredband! Står på på telias broschyr.

Alltså ska dessa företag som telia osv... hjärntvätta 90% av folket till att de har bredband hemma? Hej, jag vill ha en "royjter"! hmm! ja, router vill du ha...

Tycker att man borde göra mer för att uppmärksamma de mindre vetande om vilka alternativ som finns och hur stora krav vi kan ställa i dagsläget! Minns när jag satt på 100/100, levererades utav song networks och så klart fanns det i hyreshuset. Det var himmelriket!

För övrigt verkar det som att de börjat grävs här i vårt husområde för fiber... Ska kolla upp det. Jag blir nog den som går och gräver kvällsskift gratis!

Om du inte vore så j_la obildad själv så skulle du insett för flera år sedan att TeliaSonera levererar fiber till hundratusentals hushåll....

Permalänk
Sötast

Inte för att jag är bakåtsträvande, jag tar gärna Fiber den dagen det är möjligt för mig, ingen tvekan. OM det är billigare än en annan anslutning.

Men varför är det så viktigt för er?

Vad är det ni har så brottom med att skicka/ta emot?
Vad är det som är så farligt med att om man råkar tappa anslutningen i en minut i veckan?

Som sagt, om jag hade haft möjlighet att få fiber idag till samma eller lägre kostnad hade jag valt det, men jag sitter knappast å gråter om att jag inte kan få det idag?

Permalänk
Medlem

jaa a.

Det är synd om er.... satte själv på ADSL 512kb förut.

flyttade till ett annat hus, bor i en rosa villa nära sollentuna centrum nu i edsviken .. inget hyreshus dock.. vi äger den....

Sitter med 100MBIT fiber direkt till sollentuna nätverk genom adamo...
www.adamo.se

konstigt nog har inte grannen fiber... :S Fibern var i vårat hus när vi flyttade in...

så kanske... tur?