Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dz2
Äntligen någon som fattar! hela poängen med vattentanken!

När vattentemperaturen sjunkit så pass lågt att kompressorn sätter igång kommer det dock gå åt kopiösa mängder energi för att kyla ner den igen... Tyvärr.

Som jag sa tidigare, kondens bildas inte när ett föremål är varmare än omgivningen, utan kallare än omgivningen.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Bara för att ställa en snabb fråga, vart kommer kondesen ifrån? kör han inte super kalt så blir det väll ingen!?

Permalänk
Medlem

Väntar med att rösta tills fler bilder och förklaringar kommer.

Just nu ser jag bara ett kylskåp???

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk
Medlem

Förfan det är ju ett chassi, inte ett kylskåp. Man måste se på konstnärens sida

Permalänk
Medlem

Han måste ju låta den ligga upp-och-ner för att vattnet ska stanna. Sen borde han väl fylla frysdelen med vatten och glykol och låta det stå på tills blandningen står på några minusgrader. Hundra liter borde räcka länge. Man får ju en rejäl boost av att kunna starta med vatten 30 grader under rumstemperatur. När vattnet börjar når över rumstemperatur är de bara å öppna luckan till frysen. Jag tror den skulle kunna fortsätta gå så länge man inte överklockar åt helvete mycket. Varmvatten kallnar ju även om inte kompressorn kan trycka ut värmen. Tänk en kopp kaffe, sen kan man ju blåsa på kaffet eller blåsa på frysens vatten med en golvfläkt
elgiganten.se det borde väll lika bra prestanda som vilken vattenkynings radiator som helst. Sen kanske det tar någon dag innan vattnet ligger under minus igen. Jag tror på den här och hoppas den blir ett monster. Hoppas det går att genomföra

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andre_H
Varmvatten kallnar ju även om inte kompressorn kan trycka ut värmen. Tänk en kopp kaffe, sen kan man ju blåsa på kaffet eller blåsa på frysens vatten med en golvfläkt

Varmvatten kallnar säger du, det beror helt på omgivningstemperaturen, är omgivningstemperaturen varmare än varmvattnet så kallnar det inte alls, det blir varmare. Värmeenergi övergår alltid från ett varmare medium till ett kallare. Så det som händer när du säger att varmvatten kallnar, är att värmen övergår ut till omgivningen, i det här fallet inuti frysen. Den luften kommer bli varmare och kompressorn kommer behöva jobba skiten ur sig för att kyla ner det igen. Energi kan inte skapas eller förstöras, bara omvandlas till olika former.

Citat:

Sen kanske det tar någon dag innan vattnet ligger under minus igen.

Vattnet ligger på minus igen när kompressorn har kylt mediumet, och jag lovar dig, att kyla 100liter vatten till minusgrader från 30grader plus, det går åt ENORMA mängder energi = kompressorn kommer få jobba helt otroligt mycket.

Visst det funkar säkert några gånger, men kompressorn kommer få jobba många många timmar i sträck och det kommer döda den snabbt.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Vafan..blir nog komplett hatare..
3dagar.. och inget har kommit..de har inte ens skickat skiten

Permalänk
Avstängd

Han har säkert kört den till soptippen.

Visa signatur

Alienware Area-51 7500

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Varmvatten kallnar säger du, det beror helt på omgivningstemperaturen, är omgivningstemperaturen varmare än varmvattnet så kallnar det inte alls, det blir varmare. Värmeenergi övergår alltid från ett varmare medium till ett kallare. Så det som händer när du säger att varmvatten kallnar, är att värmen övergår ut till omgivningen, i det här fallet inuti frysen. Den luften kommer bli varmare och kompressorn kommer behöva jobba skiten ur sig för att kyla ner det igen. Energi kan inte skapas eller förstöras, bara omvandlas till olika former.

Det var egentligen det jag menade men formulerade mig fel. Om vattnet är kallare än rumstemperaturen har man ju luckan stängd för att isolera och hålla det kallt medan kompressorn får föra ut värmen bakvägen. Om datorn är avstängd kallnar vattnet, om datorn är på värms det upp.
När vattnet når rumstemperatur är de ju mest ekonomiskt att öppna luckan och ställa en fläkt där. Varför skulle det inte funka?
Kompressorn kommer nog bli utsliten men det gör ju inget när den ändå skulle slängas och datorn borde få tillräklig kylning även utan den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

När vattnet når rumstemperatur är de ju mest ekonomiskt att öppna luckan och ställa en fläkt där. Varför skulle det inte funka?

Antar att du menar att vattentanken står i frysen då.

Ekonomiskt går ju inte direkt prata om, det beror ju helt på vad du ställer dit för fläkt, och hur mycket effekt frysen förbrukar :).

Ställer du dit en fläkt så ja, den kommer transportera bort överflödsvärme (varmare än rumstemp) från vattnet ut i omgivningen. Har du inte ett fönster öppet etc kommer omgivningstempen öka med. Vilket den iofs även gör med frysen/kompressorn igång, eftersom det är så en frys funkar: Transportera bort energi inifrån frysen till utanför.

Ja, du jag har inga exakta siffror på hur mycket en frys klarar av att kyla (transportera bort energi) i jämförelse med att ha en fläkt blåsandes på tanken (enligt ditt exempel), så jag ger inget svar på det

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Hur går detta. Kommer ju inga nya bilder...

Permalänk
Medlem

Haha du kan ju lacka om den hur jävla snygg som helst. Men det skulle ju vart finare om du använt en mindre kyl.

Visa signatur

Hoppas jag tillförde något vettigt till diskussionen =D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xiano
Hur går detta. Kommer ju inga nya bilder...

Tyvärr :/
Men ger nog upp...komplett är sega som fan och jag har inte särskilt mkt pengar för att lösa detta på ett snyggt sett.

Får nog vänta tills nästa år eller nått :/

Jag kan däremot lova dig en modd med hjälp av peltier element till slutet av denna månaden

Permalänk
Medlem

Nu blev jag besviken

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu blev jag besviken

Jag med satt med stora förväntningar på att du skulle få ihop det så jag också kan börja på mitt nya lilla projekt, men icke

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xiano
Jag med satt med stora förväntningar på att du skulle få ihop det så jag också kan börja på mitt nya lilla projekt, men icke

Jag lovar att jag skall göra det.
När jag har pengarna till det :/

jag har vattenkylning å allt som behövs..men ändå inte riktigt allt som behövs

(Har dock fått ett peltier som jag testar lite nu....ska slänga upp något när jag fått något någorlunda resultat av mina tester )

Permalänk
Medlem

stanade detta upp helt? var nyficken på om det skulle bli någe mot alla kritik.