Permalänk
Medlem

Blackscreen med Ati tool

Tjenare.
När jag nu har kört ati tool, och då har jag lyckats få upp Memory hyffsat mycket.

Men Core lyckas jag inte få upp.
När jag drar upp den lite till från vad den är så blir skärmen svart och man måste starta om datorn.

Så har jag nu. Men ökar jag Core till ca 430 så blir skärmen svart och omstart krävs.

Graffikkortet är Ati x800

Vad är felet?

Permalänk
Medlem

vad kör du på default? Kan vara så att kortet inte pallar OC.

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Medlem

Default är
392 350

Permalänk
Medlem

Kortet kanske inte pallar mycket mer än vad det redan körs på vid default.

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Medlem

kk, men isf så är de ju aldrig något problem med graffikkort att klocka.
För då är det ju bara ladda hem Ati tool och sedan köra automatiskt på båda dem, sen så är allt klart, är det inte något mer som man kan göra?

Höjja Vcoren?
Hur gör alla andra som överklockar graffikkort då?

Permalänk
Medlem

För att hitta högsta stabila klock måste du själv manuellt testa fram det, genom scan for artifacts som finns på ATITools kan du testa om kortet är stabil. Jag personligen låter inte programet hitta max core ller mem, det stämmer aldrig.

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Medlem

jo, men när den stängde av sej där, så sparade jag inställningarna en bit innan.

Och de är just på "scan for artifacts" som det händer att den låser sej och svart skärm.

Permalänk
Medlem

Då ska du sänka på klocken. Kortet ska klara sig fint på scan for artifacts, om inte så har du misslyckats med klockningen.

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Medlem

Vad har du för grafikkort först och främst ? eller är det bara jag som ha missat det ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carliz
Då ska du sänka på klocken. Kortet ska klara sig fint på scan for artifacts, om inte så har du misslyckats med klockningen.

Isf är detta ett av det lättaste jag gjort någonsin.

Bara köra automatiskt till det kraschar, sen så ställer man in den lite under, sen är det klockat och klart.
Tar ju ca 10-20 min innan man max överklockat ett graffekort isf.

De är inte några V-core inställningar då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bommers
Vad har du för grafikkort först och främst ? eller är det bara jag som ha missat det ?

Det är ett ATI X800 kort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FortuN
Isf är detta ett av det lättaste jag gjort någonsin.

Bara köra automatiskt till det kraschar, sen så ställer man in den lite under, sen är det klockat och klart.
Tar ju ca 10-20 min innan man max överklockat ett graffekort isf.

De är inte några V-core inställningar då?

Tror inte man kan ändra på Vcore längre, om du nu är tvungen att göra det för högre klock måste du Vmodda ditt kort vilket inte rekommenderas om du inte har mycket pengar i fickan.

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>