Permalänk

Bästa fläktstyrningen???

tjoo ja behöver en fläktstyrning till att i framtiden styra 5st noctua fläktar, funderade först på Scythe Kama Meter men den styr bara 4 fläktar (kom på att ja skulle byta fläkten till nätagget med så det blev 5) och så är rattarna silverfärgad och de har ja sätt på bilder att de inte blev så snytt med en 900 (antec) så om ni har några tipps på bra flektstyrningar så skriv gärna ner dom, dom ända kraven är att den ska passa till ett antec 900 och den ska klara 5st 3pins fläktar

tackar för all hjälp

Permalänk
Medlem

Själv använder jag Zalman ZM-MFC1-Plus och den funkar jättebra tycker jag. Den finns både i svart och silver och klarar 6st 3-pins fläktar.

http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=243473

Visa signatur

[Antec P182] [Asus P5E] [E6750@3,7GHz] [Corsair 2048MB XMS2-6400@920MHz] [8800GT] [TR Ultra 120 eXtreme + HR-03 GT]

Permalänk

okey har kollat lite på den men hur är rattarna på den ? har läst att det är folk som har klagat på dom lite, är de någe fel på dom eller kvaliten helt ok?

Permalänk
Medlem

Jag tycker dom är ok, visst kan man vicka lite på dom men det är inget jag stör mig på i alla fall.

Visa signatur

[Antec P182] [Asus P5E] [E6750@3,7GHz] [Corsair 2048MB XMS2-6400@920MHz] [8800GT] [TR Ultra 120 eXtreme + HR-03 GT]

Permalänk

hehe okey finns kasnke man kan göra själv så att dom sitter bättre det var någon som sa att de inte finns någe "star o stopp" vet inte hur dom menade med det riktigt eller kan man snurra dom hur många varv som hällst eller stannar dom när dom är på max o stoppar när dom står på "noll"

jusste en sak till hur matar man den? via vanlig matning från agget eller via den som man i vanliga fall har till floppyn?

Permalänk
Medlem

Jo, det finns "start och stopp", det är nästan ett varv från start till stopp.

Strömmen får man via en vanlig molex-kontakt som man kopplar till en adapter som man i sin tur kopplar till kontrollern. Det låter mycket krångligare än vad det är, jag lovar

En annan sak som jag inte vet om du känner till är att lysdioderna ändrar färg (från blått till rött) när man skruvar upp dom över halv fart.

Visa signatur

[Antec P182] [Asus P5E] [E6750@3,7GHz] [Corsair 2048MB XMS2-6400@920MHz] [8800GT] [TR Ultra 120 eXtreme + HR-03 GT]

Permalänk

hehe okey går det att göra snygg kabeldragning av detta tro ? de är nämligen mitt nästa steg ska borra lite i chassit för att få de snyggt med alla kablar

hehe jo de har jag läst om många tyckte att det skulle bli blått vid högre varv eftersom det blir kallt då

lyser det starkt om dom eller är dom lite små subtila ?

Permalänk
Medlem

Snygg kabeldragning är väl bara en fråga om ansträngning?
Nu vet ju jag inte hur det är i ett Antec 900, men i mitt P182 går det ju att dra bakom moderkortsplåten, så jag har aldrig sett till kablarna sedan jag satt ihop datorn.

Själv har jag 1 Scythe S-Flex till processorn, 1 Zalman VF-900 till graffet och 5 Nexus som chassifläktar (Kör två på samma).

Angående dioderna så lyser dom ganska starkt om man tittar rakt in i dom, men snett uppifrån skärmas ju det mesta ljuset av så då är dom mer som små blå/röda lysande prickar

Visa signatur

[Antec P182] [Asus P5E] [E6750@3,7GHz] [Corsair 2048MB XMS2-6400@920MHz] [8800GT] [TR Ultra 120 eXtreme + HR-03 GT]

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har själv Zalman 4-kanals fläktkontroller och den funkar riktigt bra för mig. Dock är lysdioderna rätt störiga. Men som tur är så har jag en lucka framför så jag ser inte de.

jarr3: Exakt den du använder har jag letat efter. Grymt med 6-kanals

/Mvh x_link.

Visa signatur

Intel C2D E8400 @ 4.7GHz (Nuvarande Max) | Thermalright Ultra 120 Extreme + Noctua 120mm | Gigabyte GA-P35-DS4 rev 2.0 | Antec P182 G-M-B | GeForce 7600GT 256MB GDDR3 + Thermaltake Schooner | Corsair HX620 Watt | Samsung SpinPoint 250GB SATA2 16MB [Systemdisk] + 3x Samsung SpinPoint 500GB SATA2 16MB [Storage] | Crucial BallistiX 2x2GB DDR2 PC6400 4-4-4-8 Tracer Red | 22" Samsung SyncMaster 226BW | Logitech Z-2300 | Linux.

Permalänk

hehe okey, jo man kan lägga kablarna bakom moderkortet så de kommer nog bli as mysigt okey va bra för man vill jue inte att de ska lysa som små strålkastare

så det är ett bra köp iaf ?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det var (är) ett jättebra köp och angående lysdioderna går det ju i värsta fall att göra något åt dom.

Visa signatur

[Antec P182] [Asus P5E] [E6750@3,7GHz] [Corsair 2048MB XMS2-6400@920MHz] [8800GT] [TR Ultra 120 eXtreme + HR-03 GT]

Permalänk

Hur är det med MFC1 Plus, kopplar man fläktarna direkt in i den? Får man med några sladdar så man kopplar in i kontrollen och sen till fläktarna? För jag vet inte om det är för korta kablar på mina fläktar för att de ska nå De sitter förresten i ett P182B

Visa signatur

Intel Core i9 10900K | Gigabyte Z490 AORUS ELITE AC | Kingston 2x16GB DDR4 3600MHz CL 17 FURY | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair Force MP600 1TB | Corsair Carbide 275Q | Corsair RM750X V2 750W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andersson89
Hur är det med MFC1 Plus, kopplar man fläktarna direkt in i den? Får man med några sladdar så man kopplar in i kontrollen och sen till fläktarna? För jag vet inte om det är för korta kablar på mina fläktar för att de ska nå De sitter förresten i ett P182B

Det följer med förlängningssladdar. Har en MFC1 Plus själv, fungerar alldeles utmärkt

Dock har en av dioderna slutat lysa, eller bara på det "blåa" läget, någon som vet vad det kan vara för fel? Den röda fungerar ju, är inte det samma diod som den blåa?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 09tomlin
Det följer med förlängningssladdar. Har en MFC1 Plus själv, fungerar alldeles utmärkt

Dock har en av dioderna slutat lysa, eller bara på det "blåa" läget, någon som vet vad det kan vara för fel? Den röda fungerar ju, är inte det samma diod som den blåa?

Okej, låter bra Funderar på att köpa en sådan så jag får det tystare i lådan

Visa signatur

Intel Core i9 10900K | Gigabyte Z490 AORUS ELITE AC | Kingston 2x16GB DDR4 3600MHz CL 17 FURY | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair Force MP600 1TB | Corsair Carbide 275Q | Corsair RM750X V2 750W