Blir inte klok på NAT (Network Address Translation) Vill ändra den

Permalänk

Blir inte klok på NAT (Network Address Translation) Vill ändra den

hejsan alla!!

Jag har fått eviga klagomål ifrån familjen att nerladdningarna går för slött. Jag har alldrig riktigt kollat upp det så noga, men nu har jag fått nog av å slösa tid på att vänta på alla nerladdningarna. För till fället så kör jag med Bitcomet och det har fungerar si och så....

När man öppnar programmet så är där ett litet gult runt märke nere i höger hörn. Där står det att den har blockerat 81.233.66.20. när man håller mussen på den så står det " Your listen port is unreachable to public domain peers, plese check your firewall and NAT router configurations".

Jag kör med Telia 24 mb/s

modem: ZyXEL prestige 600 series
router: ZyXEL wireless boradband router /modell --->P-320W

Jag suspektar ju såklart att det har med NAT och göra så det är därför jag vill komma åt den och ändra! brandväggen är av stängd så vitt jag vet.

Jag har kollat runt i den och på google och lyckas inte lyckats fixa något. Snälla sweclockers proffs, HJÄLP en man i nöd!!

(just nu kör jag med Bitcomet 0.96, om ni undrar)

Visa signatur

I desperata situationer är ALLA metoder tillåtna!

Permalänk
Medlem

Vilken brandvägg är det som är avstängd ? Routerns inbyggda ? XPs inbyggda eller en annan mjukvara ?
Har du öppnat en port i routern som är kopplad till din dator i LANet ?
Jag har är väldigt tveksam till om det har något med NAT att göra.

Permalänk

Jag käner bara till XP'ns och routerns, inga andra. Dom är bägge avstängda just nu.

Hur gör man en öppen port till LANet ?

Väldigt tacksam om det inte har med NAT´et å göra !

Visa signatur

I desperata situationer är ALLA metoder tillåtna!

Permalänk
Medlem

Vanligtvis går du in på routerns webbinterface via din gateway. Din gateway kan du kolla genom att gå in på kör skriva in CMD och i CMD skriva IPconfig, där står det default gateway, vanligtvis 192.168.x.x. Skriv in den andressen i din webbläsare, där ska du logga in med användarnamn och lösenord som brukar stå i manualen, du kan nog även hitta det på google eller liknande. Väl inne i routern ska du kunna öppna portar, nu vet inte jag hur det ser ut i en zyxel men någonting med port eller applications skulle det kunna vara.

Permalänk

nä jag lyckars inte med att skapa en port i ZyXELEN. jag går in i "network, NAT, Port Forwarfing" sen kommer jag ingen vart. Den frågar om "start port" och "end port" :(:(

Visa signatur

I desperata situationer är ALLA metoder tillåtna!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ja och det är porten som din torrentklient arbetar med, vilken du oftast själv kan välja, men för enkelhetens skull så tar du den port som programmet själv redan valt.

Men sen får du ju se till att din burk helatiden får samma ipnummer, annars slutar det fungera när burken startas om och du eventuellt får ett nytt internt ipnummer.

Det finns ju iochförsig porttriggering eller vad det nu kallas, då programmen själv kommunicerar med routern och säger åt denne att öppna dittan & dattan, men det litar jag personligen inte så mycket på.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]