Nigeriabreven har nått sweclokers.

Permalänk

Nigeriabreven har nått sweclokers.

Hej nu vill jag varna er här på sweclockers för nigeriabreven.
Jag har en mp3 spelare till salu här.
Fick en kontakt med en som kalla sig för traci frank och bor i scotland glasgow sa personen. Och hon ville ha den skickad till sin dotter i nigeria.
Jag gav henne bank nr och fick ett mail från bank of essex om att jag inte fick pengarna förs paketet va skickat och jag sänt ett mail med kolli id.
Sen idag stötte jag på denna sida från rikskrim
http://www4.tripnet.se/~pingo/419/bidpaybluff.html

Har tagit kontakt med dom och gett dom alla uppgifter osv
Dom säger att jag ska stoppa paketet vilket jag gjort.
så om nån av er fått mail från personen om att köpa saker, avstå då

vet ej vart jag skulle lagt denna tråd så moderator får gärna flytta denna, vill se varning på framsidan då fler kan ha råkat ut för detta här på swec.

Visa signatur

|i5 2500k@4ghz |Gigabyte z68X-ud3h-b3|
Gigabyte HD7970 |16GB corsair xms3 1600 mhz|HDD 2 Tb|

Permalänk
Medlem

Men seriöst, vem skickar sin begade mp3-spelare till Nigeria utan att få betalt först?

Troligt att bankerna kommunicerar via Email eller bryr sig i om paket skickas hit eller dit. Tänk själv om ni skulle gå ner på lokala kontoret, skulle dom börja skicka brev där dom säger att de skickar pengarna bara när paketet har skickats?

Ni måste ju tänka lite själva...

Skicka inget i Sverige heller innan ni har betalt!
Finns tjänster som håller pengarna tills båda parterna har bekräftat köpet.

Samla ihop tankarna nu alla som läser detta och var inte så lättlurade.

Permalänk

Med ett sunt förnuft kommer man långt. Vem skulle seriöst köpa en mp3 spelare och få den skickad till afrika ? Bara frakten lär ju kosta mer än själva produkten.

Dags att komma in i matchen

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EfterlysT
Med ett sunt förnuft kommer man långt. Vem skulle seriöst köpa en mp3 spelare och få den skickad till afrika ? Bara frakten lär ju kosta mer än själva produkten.

Dags att komma in i matchen

frakten va bara 145 kr vi inte dyrt alls

jaja jag har stoppat packetet nu och varit i kontakt med rikskrim, nu ska jag kontakta paypal som krim ville eftersom bedragarna använde deras loga osv. dom sa att paypal kan dra in interpol så dom kan göra razzior osv haha

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Folk som vill ha saker skickade till Nigeria har ju varit kännt ganska länge Fick själv någon som bjöd otroliga överbud på en gammal nokia telefon via tradera.. och samma person försökte ännu en gång när jag la upp telefonen på nytt..

Bara strunta i dem.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad och rensad*

Använd länken "anmäl inlägget" som finns under varje trådinlägg så tar någon moderator snart hand om detta. Spamma inte ner tråden genom onödiga offtopics.

Jag la till denna tråd i: Lista: Hur man blev/nästan blev lurad av bluff-företag/-försäljare] samt sagt till redaktionen. Vet dock inte om dom kommer publicera nått.

Förövrigt kan ni använda er av kontaksidan om ni har tips till redaktionen, osv:
http://www.sweclockers.com/info_contact.php

Permalänk

tack Airwolf det var vänligt av dig.
trevlig helg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har haft flera saker utannonserade de senaste månaderna, samtliga har fått svar från Nigeria adresser, som tur är så är man inte dum i huvet och går på sådan här skit. Gör man det så får man allt skylla sig själv, ingen med litte under panbenet går på sånt här.

Visa signatur

Desktop: | CPU: Intel Core Ultra 7 265K | GPU: ATI Radeon RX 9070 XT 16gb | RAM: 48gb | SSD: 2 x 2tb m.2

Permalänk
Medlem

Med lite sunt bondförnuft kommer man långt..att du skickade iväg den går över mitt förstånd ö h taget :).

Permalänk
Avstängd

Ja vad fan kan man säga, jag är lat av mig när jag säljer något.. är det förkrångligt.. skit samma.

Fy fan vad många idioter det finns, jag raderar alltid utlänska mail.. jag syftar inte att dom som går på det är idioter utan dom som fortfarande försöker.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

OK, jag vill inte värka taskig på något vis men man kan fan inte vara smart om man skickar en produkt till Nigeria och tror att man ska få betalt sen... speciellt inte om man lagt upp den på swec.. hur många tror ni det är från Glasgow och Nigeria som besöker swec egentligen? Suck..

Permalänk
Medlem

Asså, nån får berätta vad nigeriebrev är och varför de inte är bra?
Lurendrejeri?
Du tjänar på det men papa staten vill inte att du ska tjäna på det?
Avancerad spam?

Berätta snälla!?

Visa signatur

A lot of fellows nowadays have a B.A., M.D., or Ph.D. Unfortunately, they don't have a J.O.B.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chesluk
Asså, nån får berätta vad nigeriebrev är och varför de inte är bra?
Lurendrejeri?
Du tjänar på det men papa staten vill inte att du ska tjäna på det?
Avancerad spam?

Berätta snälla!?

Nigeria brevet är oftast från folk i nigeria som syslar att lura folk.
Typ någon person lägger in annons på nätet, blocket eller liknande annonssidor och sen får personen en brev från någon engelskt talande person, oftast någon läkare, lärare, professor bla bla från helt annat land än dit varan ska skickas till som vill köpa varan för lite eller vissa fall väldigt högt pris och skickar oftast check genom Western Union med en betydlig hög summa pengar för att annonsören ska skicka varan till NIGERIA där av namnet nigeria brev..

Poängen är att annonsören löser in checken och ska skicka tillbaka den summan som blev över, visst låter det okej fortfarande... men aj, checken var visst inte giltig, så annonsören blir betalningskyldig banken som man löste in checken hos... brunt i brallan? hehe, nu kommer det roliga, du har skickat iväg din vara och får skulder.

eh, fan.. klockan är lite för mycket så jag kanske har formulerat mig fel eller något gravt fel har smygit in i texten.

Rätta gärna det som är fel.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Ok, då rättar jag dig...

Nigeriabrev går ut på att någon vill föra ut stora summor pengar ur landet, från början då Nigeria, men behöver hjälp av någon utifrån för att kunna göra detta. Man skulle då få någon procent av summan om man hjälpte till. Men för att kunna göra detta var det vissa utgifter som behövde täckas eller mutor som skulle betalas, och det hade då givetvis personerna där nere inte råd med, så man behövde bara föra över alltifrån några hundra till flera tusen dollar för att kunna påbörja detta enormt lönsamma projekt!

Hur dumt det än låter så var det massor med människor som gick på detta! När det gäller Internet och tjäna pengar så tycks förståndet hos vissa åka samma väg som deras pengar

Eftersom Google är så svårt att använda är här en länk som förklarar mer i detalj: http://sv.wikipedia.org/wiki/Nigeriabrev

Permalänk
Avstängd

Vad bra, någon som är vaken

Visa signatur

ATI TALIBAN.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulnut
Folk som vill ha saker skickade till Nigeria har ju varit kännt ganska länge Fick själv någon som bjöd otroliga överbud på en gammal nokia telefon via tradera.. och samma person försökte ännu en gång när jag la upp telefonen på nytt..

Bara strunta i dem.

Detta är en sak jag hatar med tradera, sen att dom inte lagt in funktionen så man kan ta bort ett bud i efterhand är riktigt kasst!

Hade haft en laptop ute i kanske en vecka, budet landade på en rimlig summa.. i sluttimmarna kommer nån kille med -5 i omdömmen och bjuder över, högt!

Självklart har TRADERA varit så smart så det går inte ta bort deras bud.. så det är bara att vänta och sen starta om! :S Kasst!

+ att ansöka att dom tar bort provisionsavgiften , men auktionen får man betala ändå! .. trots att den inte vart lyckad.. Skittradera!

Nu var det ju inte riktigt detta tråden handlade om, men lite, Scammers.

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Detta är en sak jag hatar med tradera, sen att dom inte lagt in funktionen så man kan ta bort ett bud i efterhand är riktigt kasst!

Hade haft en laptop ute i kanske en vecka, budet landade på en rimlig summa.. i sluttimmarna kommer nån kille med -5 i omdömmen och bjuder över, högt!

Självklart har TRADERA varit så smart så det går inte ta bort deras bud.. så det är bara att vänta och sen starta om! :S Kasst!

+ att ansöka att dom tar bort provisionsavgiften , men auktionen får man betala ändå! .. trots att den inte vart lyckad.. Skittradera!

Nu var det ju inte riktigt detta tråden handlade om, men lite, Scammers.

Kan lova att personen innan har samma IP som han som bjöd över, händer ofta men tradera brukar radera/spärra oseriösa köpare

Visa signatur

ATI TALIBAN.

Permalänk
Avstängd

Hjälp

Hej jag vill ha hjälp angående en sak. Det är så att jag har fått email från en kille/Tjej angående att dom vill köpa mitt PS3+7spel+filmer och dom vill ha det skickat till Nigeria och dom vill betala 2350 dollar och jag ville ha 7000kr på eniro.se men jag räknade ut det och det blir c.a 13800kr för den vill hon betala och jag fattar inget ?!?!
Det luktar som att hon vill lura mig men den här personen vill att jag skall skicka genom paypal men jag skrev till han att jag vills e pengar på mitt konto först innan jag vill skicka något .Och jag har inte fått svar än skickade email till han kl 13:20 1 augusti.
Men snälla vad skall jag göra ?

Vore snällt om jag fick hjälp angående denna sak tack i förhand

ziggyx

Permalänk
Medlem

Enkelt.

Får du pengarna på kontot, skicka allt till dom.

Får du inte pengarna på kontot, skicka ingenting till dom.

Då slipper du bli lurad.

Tro inte att du kan tjäna några pengar på det här.

Fråga dig själv varför folk från Nigeria skulle vända sig till en svensk site för att leta tv-spel och filmer.

Permalänk
Avstängd

Jag funderade inte heller o skicka men jag blev väldigt fundersam angående denna sak.Och jag har kollat runt lite och det är tydligen så att dom håller på över många internet sidor ,Tradera,Ebay,Eniro;Blocket,
Varför gör inte polisen något angående detta då?

Permalänk
Medlem

Jag har fått många såna brev på mina annonser. På engelska.
Jag svarar inte.

"I want to buy yor ITEM".

Hade lika gärna kunnat stå

"I want to buy your [INSERT NAME OF ITEM YOU WANNA STEAL HERE]"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ziggyx
Jag funderade inte heller o skicka men jag blev väldigt fundersam angående denna sak.Och jag har kollat runt lite och det är tydligen så att dom håller på över många internet sidor ,Tradera,Ebay,Eniro;Blocket,
Varför gör inte polisen något angående detta då?

'

De drar tillbaka sin betalning från paypal (eller så blir den dragen för att den saknar täckning) och det du skickat är redan på väg och således ur din och svenska postens kontroll.

De får det du skickat och du står där med lång näsa utan både varan och pengar.

Hur tror du polisväsendet ser ut i Nigeria? Det spelar ingen roll vad svensk polis gör (iof då ingenting i realiteten) då nigeriansk dito inte kommer att göra ett skvatt heller.

p.s. den genomsnittlige nigerianen har knappast tillgång till internet, det är inte bajshydde-kunta som blåser dig. Det handlar om "överklass-studenter" och myndighetspersoner o.s.v. och i ett korrupt afrikanskt land så är de helt omöjliga att komma åt.

Permalänk
Medlem

Re: Hjälp

Citat:

Hej jag vill ha hjälp angående en sak. Det är så att jag har fått email från en kille/Tjej angående att dom vill köpa mitt PS3+7spel+filmer och dom vill ha det skickat till Nigeria och dom vill betala 2350 dollar och jag ville ha 7000kr på eniro.se men jag räknade ut det och det blir c.a 13800kr för den vill hon betala och jag fattar inget ?!?!
Det luktar som att hon vill lura mig men den här personen vill att jag skall skicka genom paypal men jag skrev till han att jag vills e pengar på mitt konto först innan jag vill skicka något .Och jag har inte fått svar än skickade email till han kl 13:20 1 augusti.
Men snälla vad skall jag göra ?

Vore snällt om jag fick hjälp angående denna sak tack i förhand

ziggyx

Men snälla du, ta och läs inläggen före ditt så begriper du vad det går ut på.

Permalänk
Avstängd

ok nu är det en helt annan person från frankrike som vill köpa mitt playstation 3 som jag har lagt ut på eniro.Jag har lagt anonsen för 6500kr och hon vill betala 1500 us dollar för ( 9000kr ) inklusive chipping.
Jag sa att jag vill se pengar in handen först innan jag leverar varorna och hon sa ok. Men sen så sa hon jag överför genom wester union bank office .Ok sa jag ingen fara bara jag får pengar först i handen sen leverar jag . Men nu helt plöstligt fick jag en bild av henne på ett kvitto på wester union papper där det står att alting skall vara som det skall vara som sagt men jag blev pist of för hon har mörkat där det skall stå serie numret så jag kan ta ut pengarna givetvis .Jag skrev tillbaks till henne och sa att det går inte jag behöver pengar i handen först.Vill du att jag skall skicka mitt playsattion 3+7spel+10bluray dvd filmer måste du ge mig pengar först i handen. Jag har blivit blåst förut av en nigeria tant så jag gör inte samma misstag 2 gånger . Jag sa till henne hon måste ge mig information om serie numret innan 18:00 idag för jag har 2 personer som skall kolla på den och dom vill köpa den av mig .Så nu väntar jag svar från henne.
Undar vilket svar jag får heheh

Permalänk
Medlem
Citat:

ok nu är det en helt annan person från frankrike som vill köpa mitt playstation 3 som jag har lagt ut på eniro.Jag har lagt anonsen för 6500kr och hon vill betala 1500 us dollar för ( 9000kr ) inklusive chipping.
Jag sa att jag vill se pengar in handen först innan jag leverar varorna och hon sa ok. Men sen så sa hon jag överför genom wester union bank office .Ok sa jag ingen fara bara jag får pengar först i handen sen leverar jag . Men nu helt plöstligt fick jag en bild av henne på ett kvitto på wester union papper där det står att alting skall vara som det skall vara som sagt men jag blev pist of för hon har mörkat där det skall stå serie numret så jag kan ta ut pengarna givetvis .Jag skrev tillbaks till henne och sa att det går inte jag behöver pengar i handen först.Vill du att jag skall skicka mitt playsattion 3+7spel+10bluray dvd filmer måste du ge mig pengar först i handen. Jag har blivit blåst förut av en nigeria tant så jag gör inte samma misstag 2 gånger . Jag sa till henne hon måste ge mig information om serie numret innan 18:00 idag för jag har 2 personer som skall kolla på den och dom vill köpa den av mig .Så nu väntar jag svar från henne.
Undar vilket svar jag får heheh

Varför håller du på så? Fattar du inte hur "scamen" fungerar?

Permalänk
Medlem

ni har väl sett denhär sidan? http://www.ebolamonkeyman.com/

Det är ett gäng skönt folk som driver med dessa nigeriabrev scammare Riktigt extremt rolig läsning.

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Medlem

Intressant läsning om Överbetalnings-scams...
http://www.saabnet.com/tsn/class/scam/

Permalänk
Avstängd

som sagt killen har inte svarat innan kl 18:00 så 100% scammers .
Du DUNDE jag måste fråga för att lära mig förlåt om du tar åt dig men du behöver inte skriva på det jag skriver in ok.
Men jag skrev till och sa att jag har skickat min ps3 och jag gav han en fejk kolli nummer för att se om han verkligen ljuger eller inte ? men jag lista ut nu att han ljuger för om jag har lagt ut den på anonns för 6000kr varför betala c.a9000kr ?!?!

tack för hjälpen alla som har svarat och berättat lite om det här .

ha en bra dag alla

Permalänk
Medlem

nigeriabreven

jomän, nigeriabreven bör man varna speciellt ovana internetanvändare för, speciellt då s. k. pay-pal är inblandat.
det dribblas hit och dit med betalningsmetoder och bankkontonummer, men i slutänden är det säljaren från sverige som blir lurad (nigerianerna kan inte ens stava orden korrekt på engelska- bedrövligt, och dålig reklam för nigeria)
själv blev jag blåst på några tusenlappar för några gamla mobiltelefoner, vilka skulle betalas via pay-pal till mitt bankkontonummr, men jag har inte sett röken av några pengar.
måste varna alla för att inte ha för stora summor på de bankkontonummer, vilka kan komma i fråga vid eventuella transaktioner.
mvh/ -guben-

Permalänk
Medlem

haha, den bästa måste vara "hi, my name is John Bloom and i´m a medical doctor from England, im interested of buying from you"..

Ni förstår poängen när jag nämner att det var en Ford 2.0l motor jag hade utannonserad som han svarade på^^

Visa signatur