Så gör man om en dator till router

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Helbra skrivet Herman, Det finns alldeles för lite guider på svenska.
Mera sånt här.
Sen får du fortsätta med ClarkConnect, IPcop, Smoothwall (som har släppt en 64bitars version av SE3), Endian Firewall, osv osv. Kanske även lite ISA2006.

Tack så mycket. Det är en introduktion, så möjligen blir det fler i framtiden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Om ni ska ta bort min kommentar kan ni ju iaf rätta till felet jag påpekade...... det heter IPCop och inte Ircop. Gör om, gör rätt!

Det är korrigerat!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av im_not_a_pro
men fungerar det att ta emot en wlan siganal till routerdatorn och skicka vidare internet genom lan med detta?

Det fungerar utmärkt med ett wlan-kort som ett eget interface på Pfsense-datorn som sedan ansluter till Internet. Det är precis samma sak som om man har ett extra trådbundet nätverkskort. Det gäller bara att kortet stöds av Pfsense, vilket man kan se på hårdvarulistan på Pfsenses webbplats.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem

ut med det gamla (dlink DIR-365, 2 veckor gammal)

o in med det nya (p3'a 700mhz 5-6år ung)

Inhandlade en Dlink på megamarkt för 2veckor sen, rent skräp i mina ögon, klarade absolut inte av o bli stressad av tex. torrents.

har kört pfsense nu i drygt 5h med full uppload, (100mbit connection) fungerar prima. Det vore dock intressant o se hur det presterar i en miljö med fler datorer ansluta, kör 3 för stunden.

tack för en fin guide, fick nys om att den va på g via ircen för ett par dagar sen

//infra

Visa signatur

6700K@4.5, RTX3080 16GDDR4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Klockren guide!
Netlimiter fungerar bra för det.

och vad gör man när man har flera datorer? kör netlimiter på alla? ja då måste man ju antingen hålla på att ändra manuellt när dom andra inte använder sina datorer och ställer upp hastigheten.

Visa signatur

Workstation :: Linux Mint :: [ASUS TUF Gaming B650M-Plus ]|[AMD Ryzen 9 7900X ]|[Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz]|[GTX1080]||[ASUS Prime AP201]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av infraa
ut med det gamla (dlink DIR-365, 2 veckor gammal)

o in med det nya (p3'a 700mhz 5-6år ung)

Inhandlade en Dlink på megamarkt för 2veckor sen, rent skräp i mina ögon, klarade absolut inte av o bli stressad av tex. torrents.

har kört pfsense nu i drygt 5h med full uppload, (100mbit connection) fungerar prima. Det vore dock intressant o se hur det presterar i en miljö med fler datorer ansluta, kör 3 för stunden.

tack för en fin guide, fick nys om att den va på g via ircen för ett par dagar sen

//infra

Kul att det fungerade bra Antalet användare beror enligt utvecklarna av Pfsense i princip bara på hårdvaran man använder.

Visa signatur

WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5

Permalänk

vore smidiage att koppla in internet till inbyggt nätverkskort och sedan koppla en switch till det andra kortet. så har alla som är inkopplade till switchen internet med... gör så med mitt PS3 och en annan dator genom min huvuddator...

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Mycket intressant artikel Måste fixa hem en till dator och testa det här, jag har hört att det ska vara mycket bättre med en "egen" router, men jag har trott det var mer avancerat än såhär

Hur är det om man vill ha både trådlöst nät och trådbundet, är det lika enkelt att fixa som att ha bara trådbundet? En annan fördel är ju att man kan uppgradera hårdvaran i en sån här router, tex nya nätverkskort för högre hastigheter och sånna saker, det går ju inte på en "vanlig" router, då får man gott punga ut med den där tusenlappen (minst) om man vill byta upp sig från 100mbit till 1gbit trådbundet, tex

Visa signatur

Star Citizen #75162

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Fattar inte hur ni lyckas få ner gamla datorer till så lite som 20watt. Har en p2 celeron 400mhz som jag har testat med en energimätare från clasohlsons för 169kr och den visar då 40watt.

Har även testat med en annan, 533mhz och den drar ännu mer, nästan 50watt. Har plockat ut cd-rom läsaren och ljudkortet.

Ni som snackar om CF-kort måste ju då använde en kortläsare med usb. Gamla datorer kan inte boota ifrån usb. Hur har ni lyckats?

Jag tror inte ett ögonblick på de som säger att de kommer ner i så lite. Antagligen rör det sig om deras gissningar.
40-50W låter rätt rimligt. Så fort man har ett geforce (ej mx) kan man lägga på ca 50W (ännu mer för de nya)

Ang. CF gå till ebay.com och skriv "CF to IDE" i sökrutan.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv

Någon som kan övertyga mig att köra med en egen router/brandvägg, när jag inte ens använder mig av en router. Jag kör inte ens med någon brandvägg.
Jag har en filserver ståendes också. Eftersom jag får 5 olika IP, så har jag aldrig funderat på att skaffa mig en router t.ex. Och brandvägg har jag inte orkat bry mig om, jag känner att jag klarar mig utan.

Permalänk

Mycket bra artikel!!

Skulle vara bra om man kunde gå lite mer på djupet om olika begrepp och hur man utnyttjar dom, så som "två Internet-anslutningar, wake on lan, Dyndns, virtuella ip-adresser, vpn-tunnlar, tillägg och så vidare"

Vore också bra med en guide om hur man kan använda "routerdatorn" som HTTP/HTTPS- Proxy- FTP- och Torrent- server, och om det går, komma åt filer genom windows egna "fildelnings grej"

OFTOPIC: Vore också bra med en guide om hur man bygger den ström snålaste datorn utan att betala allt för mycket pengar och ha tillräcklig prestanda för att kunna köra HTTP/HTTPS, proxy, ftp och torrent. Jag tror att det finns ström snålare och ganska billiga processorer och moderkort än de äldre grejerna som vi använder idag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hease
Ur ett rent ekonomiskt perspektiv så är det definitivt billigare att köpa en billig router istället för att använda en dator som fyller samma funktion.

Ponera att en dator drar 200W. På fem timmar har den förbrukat 1 kWh = 1 krona. På ett dygn har den förbrukat ungefär fyra-fem kronor bara i elkostnad. Det betyder att det tar ungefär två månader innan en "vanlig" router för 200 spänn hade lönat sig.

Så om man har ekonomiskt och eventuellt miljömedvetet sinnelag så hade man nog tänkt till både en och två gånger innan man hade gjort detta alternativ till ett permanent sådant.

Om du fortfarande bor hemma hos föräldrarna så hade ju eventuella ekonomiska bidrag till en router snabbt hamnat i god jord med mina resonemang.

Den värme som datorn utvecklar har du ju nytta av för att värma upp luften i huset. Om du har t ex elektriska element så behöver de inte värma lika mycket när du värmer upp luften med din PC. Det blir med andra ord i stort sett SAMMA energiförbrukning totalt för att hålla värmen. Elkostnaden för att köra en PC som router är ur den aspekten försumbar.

Nackdelen skulle vara om du har för varmt och behöver kyla med luftkonditionering - men i vårt land händer det väl i stort sett aldrig?? Själv har jag mina datorer i bottenvåningen och den behöver värmas året runt.

Miljömässigt så är det väl bättre att använda sin gamla dator till något än att slänga den och köpa en router, hur billig den än är...!?

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

Intressant artikel. Jag skall nog ta och ge mig på det själv.

Enda egentliga frågan jag har är om det går/är lämpligt att köra andra servertillämpningar på samma maskin som t ex pfsense eller annan routerprogramvara.

Jag tänker närmast på ftp, http, asterisk, mail etc

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herr Kantarell

Ang. CF gå till ebay.com och skriv "CF to IDE" i sökrutan.

Finns på "Kjell & Co" för 119 SEK. http://www.kjell.com/

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Medlem

Sitter på en gammal klenod som nu fyllt 10år, Tyan bräda, dual P2 500Mhz, 512MB Ram, 20GB Hd OCH ett 4ports nätverkskort skulle denna fungera som router??

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Sitter på en gammal klenod som nu fyllt 10år, Tyan bräda, dual P2 500Mhz, 512MB Ram, 20GB Hd OCH ett 4ports nätverkskort skulle denna fungera som router??

Beror på vilken styrkrets som sitter i det, men är det Intel ska det inte vara några problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

snabbare överföringar?

Går det snabbare att föra över filer mellan datorerna också eller? om man antar att nätverkskorten är skjysta.

Nu ligger man ju på 6-7 MB/Sec när jag skickar till xbox mc. pc till pc vet jag inte. men rätt segt Vore kul om det kunde öka med denna lösning.

Någon som vet hur den här lösningen står sig mot gigabit routrar? borde väl bara vara att sätta in gigabit-kort?

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Medlem

Har kört dator som router läääääänge. Skulle aldrig klara mig utan det. Man får ju filserver,brandvägg,ftp,web,mail i ett då. Och om man vill, även Gnome eller vad man nu vill köra.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk

Hur ska jag gå tillväga? Hushållet har 3 stationära datorer som konstant behöver tillgång till internet. Behöver jag då ha 3 st nätverkskort utöver det kort som ska kommunicera med internet?

Kan jag kombinera både trådbundet och trådlöst samtidigt?
Behöver jag bara montera ett vanligt trådlöst nätverskort från D-Link för att kunna agera trådlös router?

Visa signatur

Datorlös

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carlgustav
Hur ska jag gå tillväga? Hushållet har 3 stationära datorer som konstant behöver tillgång till internet. Behöver jag då ha 3 st nätverkskort utöver det kort som ska kommunicera med internet?

Kan jag kombinera både trådbundet och trådlöst samtidigt?
Behöver jag bara montera ett vanligt trådlöst nätverskort från D-Link för att kunna agera trådlös router?

Antingen kan du ha så många nätverkskort som du har datorer, men det enklaste är nog att koppla routern till en switch där du sedan kopplar in alla datorer.

Du kan köra trådbundet och trådlöst samtidigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör en datan som brandvägg/webbserver/filserver/torrentmaskin och HTPC för wattjagandets skull. Datorer drar ganska mycket i standby också, nätaggregaten kan vara specade till att ge bortåt 1-2A på 5V bara de är ikopplade. Förvisso drivs en del funktioner på moderkortet, men med en dålig (säg 50%) effektivitet vid låga uttag så kan datorn rent teoretiskt dra 20W bara den är ikopplad.

Med webmin+shorewall+iptables kan till och med min gamla mamma konfigurera en brandvägg. Fast det går inte på fem minuter.

Kör också en Gentoo/µClibc på en K6² nedklockad till 200MHz och 2,0V. Ska ta den i drift nån gång då städskåpet i hallen är städat. Den klarar utan problem att webbserva, SSH-serva, brandvägga och visa jox på en liten LCD.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Antingen kan du ha så många nätverkskort som du har datorer, men det enklaste är nog att koppla routern till en switch där du sedan kopplar in alla datorer.

Du kan köra trådbundet och trådlöst samtidigt.

Har läst som hastigast något om 4-portars nätverkskort, finns sånt eller läste jag som sagt för snabbt?

Ok, fast ska jag behöva inhandla en switch så känns det inte längre lönsamt, tyvärr.

Visa signatur

Datorlös

Permalänk

Orka bry sig om hur mycket det drar när elen ingår i hyran : ) Dom bygger in Teliafiber lan nu i huset tkr ni det är värt att ha en dator som står som router ? blir nån skillnad vid torrent tankning ?

Permalänk
Medlem

Om verkligen skall bygga sig en egen brandvägg så är WRAP/ALIX korten en bra platform. dom har 3 nätverksportar (för DMZ) och 256mb onboard ram samt en CF kort plats för operativet. Dom nya ALIX korten har kryptoaccelerator för kunna sätta upp en snabb VPN tunnel om du är på språng med laptopen...

Dom finns på http://www.wisper.se/ för typ 1600kr och drar typ 5W - det tar inte många år innan det har sparat in sig att köra en riktig embedded platform istället för en PC. Kraften duger hos x86 ADM GeodeLX CPUn...

Om man vill ha något billigare alternativ så är ju en Linksys router med OpenWRK helt klart värd att titta på - den saknar dock den 3:e nätverksporten och orkar bara runt megabitten i VPN tunneln...

Permalänk
Medlem

Ska nog testa detta.. min router hänger sig 4-5ggr om dagen om jag tankar torrents

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover

OFTOPIC: Vore också bra med en guide om hur man bygger den ström snålaste datorn utan att betala allt för mycket pengar och ha tillräcklig prestanda för att kunna köra HTTP/HTTPS, proxy, ftp och torrent. Jag tror att det finns ström snålare och ganska billiga processorer och moderkort än de äldre grejerna som vi använder idag [/B]

Ett Via kort drar ca 25Watt på AC sidan om det drivs av en PicoPSU med DC matning. Ett ALIX kort drar 5Watt och har 533MHz,256mb och kryptoaccelerator. Hemma har jag en 400gb/2.16GHz/1Gb DDR2 burk byggd på en Pentium M -den drar 65W peak med DC nätdel. En äldre laptop med pentiumM cu drar inte mycket den heller 35W kanske med släckt skärm..

Permalänk
Medlem

Grymt bra guide, jag ska deffo bygga en riktig router + brandvägg när jag flyttar från denhär lilla lägenheten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Helt onödigt, om inte för advancerat, retretiskt

Retretiskt är inte ett ord och vad är det för fel på guiden? Den är uppenbarligen inte onödig även om du kanske tycker det. Testa att presentera dina åsikter lite smidigare nästa gång. Åsikter och fakta är inte samma sak.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carlgustav
Har läst som hastigast något om 4-portars nätverkskort, finns sånt eller läste jag som sagt för snabbt?

Ok, fast ska jag behöva inhandla en switch så känns det inte längre lönsamt, tyvärr.

Det finns nätverkskort med fyra portar, men de är inte lätta att få tag i. Om du har tur kanske du kan få tag i ett sådant via exempelvis tradera eller ebay.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Även om det du säger stämmer så är det ändå betydligt mycket mer än en vanlig router.
Datoranvändare (och sweclockare i synnerhet) tänker på tok för lite på strömkonsumtion

Har mätt lite hemma och router plus modem drar ca 40-45W när de inte används. (datorerna avstängda) Ska vi börja gnälla om 10-20W som mest så tycker jag det blir lite löjligt. Isåfall hoppas jag att du själv klockar ner datorn när du bara surfar. Bara det kan ju göra en 20W i förbrukning.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

bra med sånthära.. Jag försöker göra min ubuntuserver till en Router.. styr den via putty genom den nuvarande routern. måste man sitta direkt på servern för att den ska konfas rätt med [modem]---[server/router]---[switch] eller kan man koppla in det när allt är klart. har liksom ingen skärm att koppla in

Permalänk
Medlem

Bra guide, även om det kändes som pfsense var lite överdrivet premierad.

Har dock lite frågeteckom om hur lite sån här programmvara kräver, installerade Smoothwall på en gammal burk förra sommaren. Fungerade perfekt å så, krachade aldrig, men fick en peak på 3-400kb/s mellan de två datorerna som var anslutna till den.

Nu var det iof en rätt gammal dator (P160, 64mb EDO, 2GB HD och några gammla 10Mbit nätverkskort). Enligt systemkraven skulle den dock klara mer än 2 datorer. Kan i.o.f. bero på att nätverkskorten inte var av senaste snitt och förmodligen la det mesta av beräkningarna på processorn.

Jaja, i vilket fall så fungerade det ju bra, och med bättre hårdvara hade det nog presterat bättre också.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk

Som vanligt program i windows istället för eget OS

Finns det inget hyfsat enkelt gratisprogram man kan köra på datorn med windows för att göra den till router? Har liksom inte möjlighet att byta OS på servern...

Har sett NAT32 och det verkar vara något sådant jag letar efter, men det stänger av sig efter ett par timmar om man inte köper det :/