Antec Sonata III, omdömme, fläktar etc

Permalänk

Antec Sonata III, omdömme, fläktar etc

Köpte ett Sonata III chassie för ett tag sedan och är väl bara halvnöjd.

Fördelar:
+120mm chassiefläkt.
+500W PSU.
+Rätt bra lösning för HD/DVD-montering: man skruvar fast speciella skenor på enheten som sedan skruvlöst monteras i chassiet mha snäpp-in teknik.
+Alla vitala skruvar och kontakter medföljer.

Nackdelar:
-120mm fläkten har en stor "IDE"-spänningskontakt för strömmatningen vilken inte verkar stödja varvtalsreglering från moderkortet.
-Ingen extern varvtalregulering av PSU-fläkten.
-Ingen spänningskontakt för monitorer.
-Små blåa lysdioder för både "power on"- och "HD-activity"-status
-Svängfrontdörr som ofta är ivägen.
-Går bara att öppna ena sidan på chassiet och åtminstånde på mitt ex. var den svår att få upp.
-Svart färg gör det svårare att se markeringar och hitta knappar, speciell när man har datorn under bordet. Fingeravtryck o.dyl. syns bättre också.

Angående fläktstyrningen: finns det någon som kommit på hur man gör för att temperaturstyra chassiefläkten? Har provar med en adapter från moderkortets 3-pin kontakt till fläktens "IDE"-4-pins kontakt men då fungerade fläkten inte alls. Det finns en manuell switch på fläkten med Low, Medium och High-alternativ men det känns som en ganska gammalmding kontruktion.

Permalänk

Låter som du borde köpt ett Antec P150/Solo med tanke på dina "Nackdelar".

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Medlem

Det här med manuel varvtalsreglering för PSU existerar knappt, ingen behov av det, den reglerar ju sig självt. Sen vad gäller 120 mm fläkten så är det jävligt ovanligt att du ser temepratur reglerade chassi fläktar. Men du hade väl inte räknat med att få High-End utrustning för 1000 SEK eller hur? Anledningen till att Chassit bara har en sida som är avtagbar är just för att minimera vibrationer mellan rörliga plåtbittar. Allt annat som du anmärker på har med estetik att göra, smaken är som baken?

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Re: Antec Sonata III, omdömme, fläktar etc

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HedgeStone

-Ingen spänningskontakt för monitorer.

What? Sådana har väl inte funnits på nätagg sen.. sen.. jag vet inte. Det sitter en på agget som följde med en gammal P2-burk jag har som införskaffades när P2'an var ny och het.. det är väl det nyaste agget jag sett något sådant uttag på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
What? Sådana har väl inte funnits på nätagg sen.. sen.. jag vet inte. Det sitter en på agget som följde med en gammal P2-burk jag har som införskaffades när P2'an var ny och het.. det är väl det nyaste agget jag sett något sådant uttag på.

Jag har det på mitt agg ^^, men använder det dock ej.

Permalänk

Re: Antec Sonata III, omdömme, fläktar etc

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HedgeStone

Nackdelar:
-120mm fläkten har en stor "IDE"-spänningskontakt för strömmatningen vilken inte verkar stödja varvtalsreglering från moderkortet.
-Ingen extern varvtalregulering av PSU-fläkten.
-Ingen spänningskontakt för monitorer.
-Små blåa lysdioder för både "power on"- och "HD-activity"-status
-Svängfrontdörr som ofta är ivägen.
-Går bara att öppna ena sidan på chassiet och åtminstånde på mitt ex. var den svår att få upp.
-Svart färg gör det svårare att se markeringar och hitta knappar, speciell när man har datorn under bordet. Fingeravtryck o.dyl. syns bättre också.

Hmmm...tycker det är lite märkliga nackdelar.

Om du läst något om chassit innan du köpt det (eller använt ett Antec chassi innan) borde du veta att de har Tri Cool fläktar med tre hastighetslägen. Vill man ha steglös reglering via t.ex. speedfan får man byta fläkt och koppla till moderkortet. (kostar en hundring)

Ingen extern vartalsreglering av nätaggregatsfläkten: de flesta moderna aggregat har en intern varvtalsreglering baserat på temperaturen i nätaggregatet. En mycket säkrare metod än en manuellt styrd fläkt.

Ingen spänningskontakt för monitorer: Inte speciellt vanligt på moderna nätaggregat, förmodligen för att det till de flesta monitorer endast följer med en nätkabel med vanlig stickproppskontakt..

Små blå dioder? Är problemet att de är små, blå eller att de finns där över huvud taget?

Svängdörr: åter igen, har man läst något om chassit innan köpet så vet man att det sitter en dörr i fronten. Varför välja det chassit om man inte vill ha det då?

Går bara att öppna ena sidan: Ja, här kan jag hålla med, det skulle varit en fördel om man kunde öppna båda sidorna.

Svart färg: Fanns det inga bilder på chassit att titta på innan du beställde?

Ärligt talat så tycker jag att du skulle ha åtminstone läst en recension av chassit innan köp, så skulle du inte blivit överraskad. Det finns ju duktigt många recensioner ute på Sonata III (har för mig att t.o.m. Swec har en)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Re: Re: Antec Sonata III, omdömme, fläktar etc

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Hmmm...tycker det är lite märkliga nackdelar.

Om du läst något om chassit innan du köpt det (eller använt ett Antec chassi innan) borde du veta att de har Tri Cool fläktar med tre hastighetslägen. Vill man ha steglös reglering via t.ex. speedfan får man byta fläkt och koppla till moderkortet. (kostar en hundring)
Ingen extern vartalsreglering av nätaggregatsfläkten: de flesta moderna aggregat har en intern varvtalsreglering baserat på temperaturen i nätaggregatet. En mycket säkrare metod än en manuellt styrd fläkt.
Ingen spänningskontakt för monitorer: Inte speciellt vanligt på moderna nätaggregat, förmodligen för att det till de flesta monitorer endast följer med en nätkabel med vanlig stickproppskontakt..
Små blå dioder? Är problemet att de är små, blå eller att de finns där över huvud taget?
Svängdörr: åter igen, har man läst något om chassit innan köpet så vet man att det sitter en dörr i fronten. Varför välja det chassit om man inte vill ha det då?
Går bara att öppna ena sidan: Ja, här kan jag hålla med, det skulle varit en fördel om man kunde öppna båda sidorna.
Svart färg: Fanns det inga bilder på chassit att titta på innan du beställde?
Ärligt talat så tycker jag att du skulle ha åtminstone läst en recension av chassit innan köp, så skulle du inte blivit överraskad. Det finns ju duktigt många recensioner ute på Sonata III (har för mig att t.o.m. Swec har en)

Läste någon recension innan köpet och kände till en del av det ovanstående men det är först när man testat utrustningen i verkligheten man ser och upplever alla detaljer. Ville bl.a. upplysa ev spekulanter om dessa innan de slår till.
Det var inte så många år sedan nästan alla nätagg hade uttag för monitor.
Problemet med de blå dioderna är att de inte syns så bra snett uppifrån samt att det är svårt att skilja dem från varandra när de har samma färg och sitter bredvid varandra.
Hade varit bättre om svängdörren varit lätt att avmontera.
Det är inte så stort problem med att bara ena sidan går att öppna eftersom man inte behöver skruva in något från andra sidan.
Har inte haft något svart chassie förut, det ser ju ganska coolt ut på bild men i verkligheten är det som sagt inte så praktiskt speciellt när det är blanklackerat.

Det finns alltså tysta 120mm chassiefläktar med 3-pins moderkortskontakter som kan temperaturstyras?

Permalänk

Jepp Nexus Real silent eller Noctua är exempel på tysta chassifläktar som du kan styra via speedfan.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Sitter o velar om jag ska tjacka p180B med Corsair VX450 som alla andra eller Sonatan, Jag tror den förstnämnda är lite overkill för mig eftersom jag troligen bara kommer klocka lite, en Q6600 till 2.8-3.0 kanske och sen ca 10% på fraffet

I recensionen här får sonatan kritik för höga temps pga bara en fläkt och att det är trångt för den andra fläktplatsen.

Är det nån som kör med en extra fläkt här? i så fall undrar jag
1. Påverkar den andra tempsen något till det bättre?
2. Hur är det med fraffet med en andra fläkt? får man plats med ett 8800GT då?

Visa signatur

ASUS ROG Strix B250I, Intel Core i5-6600 Skylake, Crucial DDR4 2400MHz 8GB, MSI GTX 1050 Ti 4 gb Aero, WD Black 1 TB, Fractal Design Node 304, 18 cm

Permalänk

Har precis också inhandlat detta chassi.

Tänkte inte på att kolla om man kunde öppna båda sidorna, tog det som självklart, speciellt då jag höll på att stoppa i grejorna, det finns ju fina hål i moderkortsplåten för att dra kablar därbakom, vilket gör det lite konstigt. Får bli att borra bort popnitarna.

En annan sak, är molexkontakterna. Jag tycker att de är av undermålig kvalite. Visst, de är lätta att ta i och ur, men pinnarna sitter snett, i mitt fall så rök "genomgångsmolexen" till fläkten för att en av pinnarna trycktes ur (och haken som skall hålla fast den skadades). I en hårddisk är det inga problem att sätta i dem, då det är mer motstånd och det glider på plats.

Känns även som det finns ytterligare finesser man tänkt ha med, men som man stuntat i av kostnadsskäl. Exempelvis ventilationshålen för pci/pci-e-platserna har fäste för något, täckplåt kanske, men inget följer med eller nämns.
Samma med en infästning i golvet, kan det vara för ngn form av stöd för långa instickskort?

En annan märklig sak är de externa 3,5"-platserna. Vad jag kom fram till så krävs det modifiering för att kunna ha en hårddisk där utan att ta bort täckplåten, en liten miss om man har många hårddiskar som skall in i burken.

Usch vad negativ man kan vara, men det skall ändock vara version 3 av chassit.

I övrigt så gillar jag lådan, den svarta pianolackens nackdelar kände jag till, blir putsduken när jag monterat färdigt och fått den på plats. Men snyggt är det.
Nu är jag fel person att prata om ljudet, men jag upplever den hyffsat tyst. Kör med 3 hd's och inbyggt grafikkort på moderkortet. Förutom lådans egna fläktar, så är det bara en core2duo-boxfläkt som susar däri.
Annat är det när dvd'n blåser igång, men det ska den inte gör på natten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bobby Tex

I recensionen här får sonatan kritik för höga temps pga bara en fläkt och att det är trångt för den andra fläktplatsen.

Är det nån som kör med en extra fläkt här? i så fall undrar jag
1. Påverkar den andra tempsen något till det bättre?
2. Hur är det med fraffet med en andra fläkt? får man plats med ett 8800GT då?

Också nyfiken på detta.

Visa signatur

| E6850 | Gigabyte P35 DS3 | Gigabyte 8800GT | 4GB pc2 6400 | Vista ultimate x64 | Antec sonata III | Samsung 2*500GB |