AMD lanserar Radeon HD 3800-serien

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Tyvärr är det inte bra pris för ett HD3850 eller 3870. Priserna borde sättas kring 1300-1500kr.

Två stycken 3850 presterar som ett 8800GT ungefär och kostar mer samt tar upp två PCI platser.

Tester mellan 8800GT och HD3850 / 3870:
HardOcp.com
Hardwarecanucks
Anandtech
Elite Bastards
Pc Perspective
Hothardware
Tweaktown
Vr-Zone
Guru3d.com

Tacksam för länkarna!

Permalänk
Medlem

Tycker att de nya korten från ATI ser helt ok ut, dvs. från ett pris/prestanda/strömförbrukning/lull-lull-perspektiv. Ett helt ok budgetköp!

Kommer dock att försöka sitta på mitt 7800GT ett tag till, dvs. tills nästa generation kort dyker upp. De lär fixa DX10-spel betydligt bättre.

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad folk (ni) förväntade sig. Har man hängt med något sådär de senaste veckorna var det här väl helt väntat. Känns som jag börjar bli tjatig men säger det igen...det är en refresh. Hur ofta händer det att en refresh tar jättekliv framåt vad gäller prestanda? Väldigt sällan är svaret.

De har lyckats göra en krets som både till storlek och komplexitet (antal transistorer) är mindre än sin släkting (och på så sätt billigare att tillverka) men ända snabbare i många fall.

Har inte hunnit kolla igenom alla tester än men 3850 kan nog bli en riktig storsäljare skulle jag gissa.

Permalänk
Medlem

Tycker inte alls de ser illa ut med tanke på priset. Blir ett av de korten för mig.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Tyvärr är det inte bra pris för ett HD3850 eller 3870. Priserna borde sättas kring 1300-1500kr.

Två stycken 3850 presterar som ett 8800GT ungefär och kostar mer samt tar upp två PCI platser.

Tester mellan 8800GT och HD3850 / 3870:
HardOcp.com
Hardwarecanucks
Anandtech
Elite Bastards
Pc Perspective
Hothardware
Tweaktown
Vr-Zone
Guru3d.com

Jojo.. men man ska inte lita på allt man läser.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erikswe
Tycker inte alls de ser illa ut med tanke på priset. Blir ett av de korten för mig.

Likewise. GTS kortet jag redan har lär troligen sitta kvar i spelburken men den till TVn ska banne mig ha ett ATI kort.

ATI får nog hålla sig till mellansegmentet eller strax inpå det med R600 baserade kort. Kretsen lär inte ha stora chanser att ge nvidia en match framöver. Hoppas ATI lärt sig en läxa av den och att R700 är en helt annan visa då den ser dagens ljus.

Permalänk
Medlem

"Both the HD 3850 and HD 3870 represent the best gaming experience at their suggested retail prices." HardOcp.com

"I have to say that ATI should be proud of what they have done with the performance of this card. In many tests it was very close in performance to everyone’s new Cinderella card – the 8800GT- which is quite amazing considering the HD3870 is not much more than a respin of the older R600 core. Sure, it does not compete with the 8800GT in terms of absolute performance but its price is nearly impossible to beat. " Hardwarecanucks

"Looking at the HD 3850 first, it is very easy to call it the best deal for a graphics card under $200. When compared to cards of the similar price bracket, like the 8600 GTS and the HD 2600 XT, the new HD 3850 is just leaps and bounds better for current DX9 and DX10 titles as we showed you through our onslaught of benchmarks on the previous pages.The HD 3850 is the big winner here today as it stomps the GeForce 8600 GTS and HD 2600 XT cards in terms of your gaming experience while offering lower power consumption and nearly identical prices. The HD 3870 still can have a bright future with its price point sitting well below the available GeForce 8800 GT cards and its ability to perform better than its AMD HD 2900 XT cousin while maintaining much lower power requirements. " Pc Perspective

ett litet axplock från recensionerna på nätet... Tror inte dom skulle få så fina ord om du nu hade skeppat ett skitkort som så många här verkar tycka. Till det priset så verkar det vara ett väldigt bra köp. Det finns många som inte har oändligt med pengar och fortfarande vill kunna spela spel som Crysis, CoD4 osv. Då gör dom dära 500-800kr mycket när man måste vända kronor i slutet av månaden. Visst det slår inte 8800GT men så himla mycket efter är det inte ändå... Så jag skulle nog säga att det är ett lyckat släpp om dom nu kan hålla priserna och få ut lite kvantitet på korten till butik snart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Jojo.. men man ska inte lita på allt man läser.

Visst, källkritik i all ära men det du förespråkar är dumhet. Vad tänker du lita på om inte nio, mer eller mindre oberoende djupgående tester som på det stora hela drar samma slutsats.

Visa signatur

Corsair PSU 620HX, Gigabyte P35-DS4, Q6600 @ 3,6Ghz, 8800GT @ ( 700, 1750, 1000 ), Corsair XMS DDR2 800MHZ (4, 4, 4, 12), WD Raptor 150 GB, Lian Li PC-A05, Thermalright 120 E, Noctua 1300rpm, Windows Vista 64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe
Att 3870 borde vara prissatt kring 1300kr förstår jag inte riktigt. Tycker 1899kr är ett bra pris för kortet vid lansering. Förhoppningsvis kommer priset sjunka med 100-200kr till och Komplett är ju som bekant inte alltid den billigaste återförsäljaren.

med tanke på det är de konstigt att komplett har lägsta priser för nya ati korten men jag tror inte att priser kommer at hamna under 1800kr det är redan bra pris och sen måste man tänka på att hd3850 finns också ska de sälja den till 1000kr?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av No.21
Va? Hur motiverar du det priset?

DX 10.1 är vad utvecklare gör det till. Att dom använder det som ger dom möjligheter enligt dom specifikationerna MS har satt. Vidare utvecklare finner dom användbara eller ej vet jag inte, men hur mycket det kan inte jag uttala mig om då jag inte har mycket kunnande i det området, men vad jag förståt så gör det enklare för dom.
I dags läget är det inget större försäljnings argument dock.

Den är dual slot kyld nog därför att den ska föra ut varmluften ur lådan och vara tyst. Vilket är en av fördelarna över 8800GT. Men som du skrev, så tar den upp en till slot.

Jag förstår inte hur du menar med hur jag motiverar priset? Förklara tack.

För övrigt håller jag med dig men om Microsoft skulle få för sig att strunta att släppa DX10.1 så spelar det egentligen ingen roll vad utvecklarna vill ha och önskar eller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe
Att 3870 borde vara prissatt kring 1300kr förstår jag inte riktigt. Tycker 1899kr är ett bra pris för kortet vid lansering. Förhoppningsvis kommer priset sjunka med 100-200kr till och Komplett är ju som bekant inte alltid den billigaste återförsäljaren.

Anledningen till priset tycker jag är för att kortet presterar 15-20% sämre än 8800GT. Det är möjligt att drivrutinerna som släpps snart gör underverk men det är svårt att hoppas på då R600 och RV670 använder sig av samma arkitektur och vi har ju sett hur R600 har boostats med hjälp av bättre drivrutiner.

1300kr och kortet hade sålt _riktigt_ bra. 1850kr och ligga 80kr bakom det billigaste 8800GT är enligt mig ett kraftigt överpris. Så bra är kortet inte prestandamässigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBACK
Tacksam för länkarna!

Alltid välkommen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Jojo.. men man ska inte lita på allt man läser.

Jag vet likabra som resten av de insatta att testerna ovan stämmer. Resultaten stämmer bra överrens med varandra mer eller mindre.

Men sure, man kan ju vara superoptimist och tro att kortet presterar 20% bättre än vad det har visat sig i testerna.. med samma drivrutiner och under samma förhållanden.

-------

För övrigt så förstår jag inte er som skriver att 1800kr är ett bra pris för kortet? Jag menar ingenting illa utan bara det att jag inte förstår. Kan ni inte motivera för mig bara så att jag inte missat något?

Släng upp lite argument.

A

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Hjälpsam

I länkarna tar man upp hur HD3850 och HD3870 presterar i CF vilket är ganska dåligt, skillnaden mellan HD3870 och 8800GT är mycket mindre än så.
Som det är nu verkar CF vara en ganska dålig lösing, om du skall köpa HD3850 eller HD3870.
Men som singelkort är dom bra.
Jag skeptisk till att köra två billiga kort i CF eller SLI i det fallet verkar det nästan alltid vara bättre med ett dyrare och snabbare singelkort.

Edit;
A.N'doja; Om Komplett säljer 8800GT för 2500 kr och HD3870 för 1900kr då kostar HD3870 76% av 8800GT.
Om jag nu kan köpa 80% av prestandan för 76% av priset tycker jag att det är ett bra köp.

Det verkar som om du är väldigt sugen på något nytt, men i dag tror jag inte att två medelklasskort kan matcha ditt kort i SLI eller i CF.
För du skall kunna få ett lyft är du nog tvungen att vänta till nästa generation "high-end kort".

Sunemannen sa det ganska bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Tycker man får tänka efter lite och titta på HD2900 innan man ger allt
för mycket negativ kritik åt ATI. 3800-korten förbrukar 50% mindre
ström än HD2900 och ger i flesta fall mer prestanda. Ett STORT
steg i rätt riktning i mina ögon.
3870 X2 kan bli ett monster och förhoppningsvis en 8800Ultra dödare.
På tal om 3870 X2, med kunskapen om att detta kort kommer, varför
undrar Sweclockers om ATI ger upp att producera riktigt snabba grafikkort
i entusiastsegmentet ???

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZylioN
Kommer att inskaffa ett: XFX 8800GT XXX istället för ati's nya kort.
btw: OT: XFX 8800GT XXX (De snabbaste 8800gt som finns) är väll
bättre prestanda på än ett 8800gtx stock?

Som redan nämnt, i väldigt höga upplösningar dominerar GTX men annars
är det ganska "jämt skägg".

Asus TOP-version är det snabbaste 8800GT som finns, som jag sett iaf.
700 på core mot XFX XXX 670.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja

För övrigt så förstår jag inte er som skriver att 1800kr är ett bra pris för kortet? Jag menar ingenting illa utan bara det att jag inte förstår. Kan ni inte motivera för mig bara så att jag inte missat något?

Jag köper inte det billigaste från en butik på prisjakt.se jag inte litar på. Så jag har använt 8800 Leadtek(2170:-) från datorbutiken.com och HIS HD3870(1849:-) från komplett.se som rikte.
Anandtech har testat fram att HD3870 15% sämre 8800GT average.

Så 0,85*2170=1844,5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Jahopp, det blir då inga två 3870 för mig inte. De presterar ju som mitt befintliga kort och då får jag ändå ett svalare, mindre strömslukande samt billigare kort om jag behåller mitt GTX samt mer plats i datorn.

Jag kan tänka mig att kortet säljer bra om det hamnar lite lägre i pris. DX10.1 finns inte till någon nytta för kortet och kommer ej att sälja på grund av det. Synd att HD3870 är dual slot kyld, dåligt dåligt.

1300kr för ett 3870 låter rimligt.

Du sitter på ett gtx och har redan funderat på att uppgradera?

Ett kort drar mindre ström och jobbar effektivare än två? Jasså det menar du inte... Jag har haft en SLi rigg för i tiden och såg nästan aldrig några större fördelar med det ens på min 24". I Oblivion så¨kunde man inte märka någon som helst skilland mellan ett och två kort. De med 32" kanske kan tjäna en del men hur många här kör i sådana upplösningar? CF/SLI är som F1. Bara för image... Bättre att byta ut sitt kort med ett färskt när det blivit för trött för att hänga med.

Själv har jag alltid gillat dual slot kylare för de evakuerar värmen direkt istället för att man får den till cpun. Det som kommer med korten börjar bli bättre och nu med 55nm så behöver de nog inte jobba så hårt. Nästa kort blir nog ett ATI för mig dp jag gärna tar en liten prestandasmäll för att få det tystare och strömsnålare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Jag förstår inte hur du menar med hur jag motiverar priset? Förklara tack.

För övrigt håller jag med dig men om Microsoft skulle få för sig att strunta att släppa DX10.1 så spelar det egentligen ingen roll vad utvecklarna vill ha och önskar eller?

Anledningen till priset tycker jag är för att kortet presterar 15-20% sämre än 8800GT. Det är möjligt att drivrutinerna som släpps snart gör underverk men det är svårt att hoppas på då R600 och RV670 använder sig av samma arkitektur och vi har ju sett hur R600 har boostats med hjälp av bättre drivrutiner.

1300kr och kortet hade sålt _riktigt_ bra. 1850kr och ligga 80kr bakom det billigaste 8800GT är enligt mig ett kraftigt överpris. Så bra är kortet inte prestandamässigt.

Jag vet likabra som resten av de insatta att testerna ovan stämmer. Resultaten stämmer bra överrens med varandra mer eller mindre.

Men sure, man kan ju vara superoptimist och tro att kortet presterar 20% bättre än vad det har visat sig i testerna.. med samma drivrutiner och under samma förhållanden.

-------

För övrigt så förstår jag inte er som skriver att 1800kr är ett bra pris för kortet? Jag menar ingenting illa utan bara det att jag inte förstår. Kan ni inte motivera för mig bara så att jag inte missat något?

Släng upp lite argument.

A

Förklara din prissättning var det jag menade.

Givetivss, men nån måste ju fastställa kraven och inte favorisera och mera. Föra utvecklingen vidare dessutom utan att hämma den.

Den har andra fördelar över 8800GT som viss folk kanske finner mer passande dom på en bekostnad av lite prestanda i vissa spel.

Vad invztr möjligen menar är att alla inte förklarar hur dom har testat eller motiverat sina val. Och på ett subtilt sätt favoriserat en annan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slusk
ett litet axplock från recensionerna på nätet... Tror inte dom skulle få så fina ord om du nu hade skeppat ett skitkort som så många här verkar tycka. Till det priset så verkar det vara ett väldigt bra köp. Det finns många som inte har oändligt med pengar och fortfarande vill kunna spela spel som Crysis, CoD4 osv. Då gör dom dära 500-800kr mycket när man måste vända kronor i slutet av månaden. Visst det slår inte 8800GT men så himla mycket efter är det inte ändå... Så jag skulle nog säga att det är ett lyckat släpp om dom nu kan hålla priserna och få ut lite kvantitet på korten till butik snart.

Exakt!

Permalänk
Medlem

Tycker det ser rätt bra ut för AMDs del med med de här korten, speciellt 3850, som enligt tester presterar överlägset bäst i sin prisnivå.

Dock känns det lite tidigt för mig att börja tänka på att byta ut mitt X1900XT än. Jag kan köra i princip alla spel idag på höga inställningar, utom de mest krävande såsom Crysis och liknande.

Dock så förändras inte läget om jag skulle byta ut mitt kort, oavsett till vilket. Inget kort klarar idag Crysis på Very high i vettig upplösning.
Ska jag inte köra Crysis och liknande superkrävande spel så funkar mitt gamla kort precis lika bra.
Alltså meningslöst att byta.
När det kommer ut ett kort med runt dubbla 3Dmark06 poängen mot 8800 ultra så börjar det bli dags att byta tycker jag.
Ok, det var lite OT svammel...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dannovarius
Bra att 3870 hade dualslot tycker jag! Jag har inte världens bästa luftgenomströmmning i datorn så ett kort som blåser ut den varma luften ur chassiet direkt är att önska för mig, därför lutar det åt ett 3870 för mig faktiskt. Synd på prestandan bara...

Yepp, men med hur pass mycket vore det bra att veta. Förhoppnings finner nån tid och vissar skillnaden.

Permalänk
Medlem

Jag byter när jag kan få ett kort som ger mig 20 000p i 3dmark06 och prestanda i spel därefter. Har visserligen vart uppe i 10 241p med nuvarande klock o lite mer på grafikkortet. Går säkert komma upp i mer men är inte så kunnig o har gett upp försöken o nå 3.6ghz på processorn.

Men de nya 3870 X2 kanske kan bli nåt får man hoppas på, eller 9800gtx/ultra?

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem

Stackars AMD/ATI. Men å andra sidan var väl prestandan kontra pris, tyckte jag det var ändå OK.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Hej!

Detta är Off-Topic, men jag måste verkligen få höra någon annans åsikt.

Det handlar om språket i artikeln och användningen av ordet "om" istället för på när författaren pratar om klockfrekvenser.

Citat: "Det har en klockfrekvens om 775 megahertz vilket är 105 megahertz mer än Radeon HD 3850. Minnesmängden är 512 megabyte och minnestypen är gddr4 som arbetar i en frekvens om 1125 megahertz vilket gör att den effektiva klockfrekvensen blir 2250 megahertz. Det har ett tdp-värde på 105 watt och har en ljudnivå om 34 dBA enligt AMD."

Även "en ljudnivå om 34 db".

Är det någon som är kunnig i svenska språket och som kan uttala sig om hurvida det är korrekt språkbruk? Jag tycker det ser helt galet ut, men har märkt att Herman är konsekvent. Jag kan läsa en artikel och direkt veta när det är han som skrivit den.

Aja. Back on topic
Jag är klart mer sugen på ett 8800GT än dessa kort. Om nNvidia släpper ett hottat 8800GTS med nya kärnan efter nyår kan det bli riktigt intressant. Har gamla GTS 640 idag.

Visa signatur

Mina 3dkort:
Voodoo Graphics > Voodoo2 > Voodo2 SLI >Riva TNT > TNT 2 Ultra > Matrox G400 Max > GF 2 Mx > GF4 Ti4200 > GF 6600GT > GF 6800GT > GF 8800GTS > Radeon 5850 > GF GTX 670 > RTX 2070 > AMD RX 6800

Permalänk
Hjälpsam

Prepositioner är knepiga men jag tycker också att på passar bättre.
Jag skulle inte heller köpa ett nytt grafikkort om jag ägde ett 8800GTS, nu äger jag bara ett X1900GT, som "tur" är, så jag har beställt ett HD3870.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Byter till en 3870 om jag får ännu en gång voice coil buzz problem med Nvidia kort..har beställt ett MSI 8800GT 512MB...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Byter till en 3870 om jag får ännu en gång voice coil buzz problem med Nvidia kort..har beställt ett MSI 8800GT 512MB...

Menar du att det tjuter ur powersupplyet eller låter det om skärmen? Eller till och med kortet?

Min erfaranhet är att det är vissa graffe/psu som inte gillar varandra, men jag tycker alltid ljudet kommer från PSUt.

På en dator tjöt det olika om jag hade ett vitt fönster som jag växelvis maximerade och minimerade. Sjukt irriterande.

Visa signatur

Mina 3dkort:
Voodoo Graphics > Voodoo2 > Voodo2 SLI >Riva TNT > TNT 2 Ultra > Matrox G400 Max > GF 2 Mx > GF4 Ti4200 > GF 6600GT > GF 6800GT > GF 8800GTS > Radeon 5850 > GF GTX 670 > RTX 2070 > AMD RX 6800

Permalänk
Medlem

Verkar prestera ok för pengarna

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormy
Hej!

Detta är Off-Topic, men jag måste verkligen få höra någon annans åsikt.

Det handlar om språket i artikeln och användningen av ordet "om" istället för på när författaren pratar om klockfrekvenser.

Citat: "Det har en klockfrekvens om 775 megahertz vilket är 105 megahertz mer än Radeon HD 3850. Minnesmängden är 512 megabyte och minnestypen är gddr4 som arbetar i en frekvens om 1125 megahertz vilket gör att den effektiva klockfrekvensen blir 2250 megahertz. Det har ett tdp-värde på 105 watt och har en ljudnivå om 34 dBA enligt AMD."

Även "en ljudnivå om 34 db".

Är det någon som är kunnig i svenska språket och som kan uttala sig om hurvida det är korrekt språkbruk? Jag tycker det ser helt galet ut, men har märkt att Herman är konsekvent. Jag kan läsa en artikel och direkt veta när det är han som skrivit den.

Aja. Back on topic
Jag är klart mer sugen på ett 8800GT än dessa kort. Om nNvidia släpper ett hottat 8800GTS med nya kärnan efter nyår kan det bli riktigt intressant. Har gamla GTS 640 idag.

Jag håller med, känner direkt igen när Herman skrivit en artikel eller nyhet. Dock är det korrekt språkbruk att skriva "om".

Jag påstår definitivt inte att jag är nån kung på svenska, för det är jag inte, men jag vill fortfarande hävda att Sweclockers borde kosta på sig att skicka iväg vissa personer på utbildning inom journalistik. Svenskan känns som något extremt ansträngt skolspråk allt för ofta, så ja jag håller med där.

Inte menat som klagomål dock, jag tycker nämligen ni gör ett bra jobb i övrigt!

My 2 cents.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormy
Menar du att det tjuter ur powersupplyet eller låter det om skärmen? Eller till och med kortet?

Min erfaranhet är att det är vissa graffe/psu som inte gillar varandra, men jag tycker alltid ljudet kommer från PSUt.

På en dator tjöt det olika om jag hade ett vitt fönster som jag växelvis maximerade och minimerade. Sjukt irriterande.

Självaste grafikkortet som tjuter...inte nätagget, har sett till att lyssna noga genom att lägga örat nära möjliga ljudkällor. Vill ha en rimligt tyst dator och tjutande höga frekvenser är väldigt irriterande.

Snackas en del om det på silentpcreview forumet, inte speciellt ovanligt med Nvidia kort verkar det som...en del sänkte sina klockningar för att slippa ljudet. Min gamla 6800LE tjöt på extra ifall jag klockade den högt..

Värst är det ifall man kör äldre benchmarks som Aquamark 3 samt 3Dmark2001... även ofta när grafikkortet växlar mellan olika lägen.

Jämförelsevis så är min nuverande x1900xt knäpptyst, även om man ibland kan höra ljud från den, men det är helt klart mycket lägre än de 3-4 Nvidia kort jag haft.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

CF?

Hur är det att köra CrossFire med ett kort som inte stödjer DX10.1?
Jag har redan ett X1650XT som vill ha en kompis, kommer jag kunna köra DX10 spel fast inte mitt gamla kort stödjer det?

Kan man köra ett 3870 om man "bara" har PCI-e x16? Får man nån rejäl dopp i prestandan då lr?

Permalänk
Avstängd

Tror inte att det kommer gå att köra CF med 2 kort av olika generationer.

Jag tycker att det är rätt bra med prestanda för priset. Tystare än 8800GT är det också. En prisdrop på nån hundring lär landa nån gång i en nära framtid.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"