Permalänk

q6600 BSOD överklockning

Som det står i rubriken så har jag problem att överklocka min 6600 quad.

Om ni vill veta vilka grejer jag har så kolla här:http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=326294

När jag ska överklocka i bios så höjer jag fsbn till 300 från standard: 277 men höjer jag den högre så får jag blue screeen of death i windows hela tiden.

Så vad gör jag fel?

Permalänk

Du måste säkert höja volten till din processor.

Permalänk

ja tack ska prova det!

Permalänk

Ok akta så du inte höjer volten för mkt bara.

Permalänk

Ungefär hur mycket ska man höja volten?

Permalänk
Medlem

minsta möjliga steg, prova, funkar det stanna, funkar det inte, höj ett litet steg till. Tills du fått lite känn för det

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk

Ja, man brukar säga att höja med 0.05 funkar det inte sen höjer man med 0.05 igen osv.

Permalänk

sätt den på 1.45v bara...

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Avstängd

Nej då blir den alldeles för varm.

Permalänk

beror på vad man har för kylare.. men jag menar.. sätter han den på 1.5 (har gjort det själv med lika dan prolle) och tempen säger 70 - 85 så är det inte hela världen.. det är ju bara att stänga av datorn.. Men det är klart man skall prova sej fram..

Permalänk
Avstängd

Max Vcore för en Q6600 är 1.55 och så länge tempen är under 61 grader är det ju hur lugnt som helst.

Permalänk
Medlem

farligt moderkort att klocka med!
kanske är åtgärdat nu?

http://83.140.33.3/articles_show.php?id=5940&page=6

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk

Även om jag höjer volten så får bsod när jag ska gå in i windows.

Kan det vara något med minnet.?Det skrivs ju lite om minnesdividers i överklocknings faqen men jag verkar inte kunna ställa in det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amd athlon 1800+
Även om jag höjer volten så får bsod när jag ska gå in i windows.

Kan det vara något med minnet.?Det skrivs ju lite om minnesdividers i överklocknings faqen men jag verkar inte kunna ställa in det.

Det händer mig med dock när jag klockar till 2.9GHz eller högre, jag har bara testat att höja volten till 1.375 som mest vill inte höja mer då jag kyler med original kylaren och det är varmt redan nu.

Vet faktiskt inte om det har med vcore att göra med det borde vara det.

Permalänk

ja jag tycker stock kylaren är bra den ligger typ 28 idle och 48 load.

Men minnesdividers vad är det egentligen? i överklockning faq säger dom att man ska sätta den på 1:1 men jag hittar ingen sån inställning i bios.

Permalänk
Avstängd

Nej det finns inte ett ställa i BIOS vilket det står 1:1, man kan välja hur fort minnena ska köras på ett ställe som jag har glömt namnet på, ja välj då "2"
Då körs minnena och det andra i 1:1.

Man kan ju tex välja "4" alltså det betyder då, FSB 266mhz, minnena inställda till "4" då körs minnena i 1066mhz.

Kolla runt i BIOS är mitt tips.

Permalänk

om man disablar nån minnes spd grej så kan man ställa till och mixtra med en massa siffror är jag på rätt inställning då?

Ska jag välja 2 på alla då?

Permalänk
Medlem
Citat:

ja jag tycker stock kylaren är bra den ligger typ 28 idle och 48 load.

Men minnesdividers vad är det egentligen? i överklockning faq säger dom att man ska sätta den på 1:1 men jag hittar ingen sån inställning i bios.

säg till att du mäter temperaturena med något tillförlitligt program, tex coretemp.

Permalänk

Jag mäter tempen med speedfan,tat och coretemp så jag är faktist förvånad övertempen.Har ett ganska luftigt chassi.

Jag har fixat bsod problemet nu man kunde ställa om minnesfrekvänsen i bios

Permalänk

Jag bara undrar hur exakt fixade du bsod? för jag får samma problem som du innan fick bara det att jag fick problemen vid 3 GHz men vad var det du ändrade så det funkade om du kunde skriva det lite mer utrförligt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
farligt moderkort att klocka med!
kanske är åtgärdat nu?

http://83.140.33.3/articles_show.php?id=5940&page=6

Från Komplett:
"Komplett har noggrant valt ut produkter som vi vet är kompatibla och fungerar bra tillsammans"
Brinner bra tillsammans borde de ha skrivit istället...

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealMadrid
Jag bara undrar hur exakt fixade du bsod? för jag får samma problem som du innan fick bara det att jag fick problemen vid 3 GHz men vad var det du ändrade så det funkade om du kunde skriva det lite mer utrförligt?

I bios så finns det för mig en meny dom heter cell meny jag går in där och man kan där ändra fsb volt och lite annat.

Där ändrade jag minnesfrekvensen från auto till jag tror 733mhz så när man klockar så blir den runt 800mhz.Och då kan man klocka som fan

Permalänk
Citat:

I bios så finns det för mig en meny dom heter cell meny jag går in där och man kan där ändra fsb volt och lite annat.

Där ändrade jag minnesfrekvensen från auto till jag tror 733mhz så när man klockar så blir den runt 800mhz.Och då kan man klocka som fan

Haha tack i love u ändrade det och nu tuffar datorn på i 3GHz hahahah fan vad perfekt