Alla Program Jag Startar Fryser och Tar 50% Av Processorn

Permalänk

Alla Program Jag Startar Fryser och Tar 50% Av Processorn

Så här ere, ska ge er en liten snabb flashback.

Jo så här vare jag har nu trimmat min dator till 3.8 Ghz (Har CPU Voltage på 1.500) så den klarar att boota och allting är som det ska vara det är inget fel på detta. Men detta är det lilla udda problemet. Eller litet och litet jalle fall.

Jag gjorde så här att jag satte min dator på dom här inställningarna.

(info om datorn)
Processor: Intel Pentium D 2,66ghz, 533mhz Dual Core. EM64T=64Bit Teknologi.
Minne: DDR2 2560 mb 533mhz (2 stycken 1 gig och 1, 512mb)

(inställningar på BIOS)
FSB: 190
CPU Voltage: 1.500 V

Allting fungerar prima 1-5 min tillslut så blir min dator totalt emo och säger varje gång jag startar en program eller ett spel (TILL OCH MED EXPLORER) när jag ska kolla i en map. Det behöver inte komma fel rapport direkt med mellan 15-45 sekunders mellanrum. Detta får mej att bli mer sne än lutande tornet i pisa..

Så nu körde jag the safeway och satte min dator i BIOS på overclocking profile 30% det funkar prima kan göra allting som jag vill och hela skiten fungerar prima. Men jag vill fortfarande ha prestandan som 3.8 ger jag vill inte ligga och drälla i 3.46 Ghz.. Det suger totally.

Om ni undrar om att den kanske var för varm för att kunna starta program eller något, då har jag detta till mitt försvar. THG (Tom's Hardware Guide) fick sin dator
till 3.8 Ghz och hade 70 graders värme på processorn. Min har desamma maybe 2 grader mer vid 100% användning och på IDLE mode har min 50 Graders värme.

Men jag undrar då vad är det för inställningar jag ska göra för att få det att fungera eller är det något jag ska inhandla (snacka inte om en bättre processor) för att min dator knäcker 92% utav dagens monster processorer och min processor kostade 1000:- så det är en budget processor, men är en ideal processor att överklocka. Så vad tror ni är felet? Jag har moderkortet i åtanke men som sagt det funkar när man sänker hastigheten på den lite.

Mvh, en galen vetenskaps man som måste på toa inom 5 minuters marginal!

Visa signatur

Florian.J Larsson

Permalänk

för det första så knäcker inte din cpu några monster cpu'er
för det andra så beror det inte bara på cp'un utan hur bra ditt mobo är så om någon annan har fått upp en lika dan cpu i 3.8 så betyder inte det att du garanterat kan få det me.

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk

Nej, ofcourse fattar jag la det.. Eeh, jo min processor knäcker dom flesta monster cpuerna nu min 3.8 knäcker t.ex Intel Pentium Dual Core EE edition.. kolla själv på THG.com's hemsida

Visa signatur

Florian.J Larsson

Permalänk
Medlem

ledsen att göra dig besviken men pentium D är inte alls någon snabb cpu grabben

Permalänk
Medlem

den kanske har högre klockfrekvens.. men det går inte att jämnföra Pentium och C2D/Quad

Jag sitter tyvärr på en pentium 4 nu, längtar tills jag får kasta den i sjön

Ontopic : verkar som den bara är för högt klockad.. jag är inte så super på klockning men det ser ju garanterat ut som att den är välldigt ostabil, kan ha fel.. lär komma mer svar snart iaf

Permalänk

Jaha, nämen så klart. daweeeBD du borde nog läsa på lite gubben.. själva processorn suger vid oklockad, vid oklockad hade jag 30-40 fps på source efter jag fått upp den till 3.8 får jag 140-170 fps så lilla gubben läs på lite om vad överklockning kan göra ; ) till exempel checka in bilden här vilken som presterar bäst! : ) och ja jag har haft min CPU vid 4.0 ghz innan men thx värmen så fick jag köra ner skiten!

http://images.tomshardware.com/2006/05/10/dual_41_ghz_cores/q...

Visa signatur

Florian.J Larsson

Permalänk
Medlem

suck.. godnatt.. du har ingen aning om vad du snackar om..

P4:an är en helt värdelös ariktektur och kan inte jämföras med "dagens monsterprocessorer" som du snackar om..

ALLA Intel C2D/C2Q och Athlon X2/Phenom X4 sopar mattan med din P4a..

i ALLT..

Läs på lite

EDIT: din bild fungerar inte..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Florian.JLarsson
för att min dator knäcker 92% utav dagens monster processorer

hahahahahahaahah skojar du eller? som daweeeBD sa så knäcker vilken C2D/C2Q din dator och typ alla X2 är också bättre.

Ta inte illa upp eller nåt men så är det.

OT: Kan det vara så att minnena inte pallar med ? de är ju trots allt 533MHz minnen.

Permalänk
Medlem

Du verkar ju gilla tomshardware.. så du kan ju kolla lite här..

http://www23.tomshardware.com/cpu_2007.html?modelx=33&model1=...

Din processor är våldsamt föråldrad, och köpte du den för 1000:- så gjorde du en dålig affär, för dom pengarna hade du fått en C2D E4500 eller en X2 5000+ Black Edition eller en X2 5600+

Permalänk

OM DU ANVÄNDER HJÄRNAN SÅ ÄR DET OTRIMMADE PROCESSORER IDIOT..

Visa signatur

Florian.J Larsson

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll, även om du klockar upp den i 5ghz så blir den ifrånåkt..

Sen så behöver du inte ta till det språket bara för att du har fel..

En anmärkning på florian vore på sin plats..

Permalänk
Medlem

Klockfrekvensen är inte allt. Om du tittar på samma länk som daweeBD länkade till ovanför så ser du att en E6600 som har en klockfrekvens på 2.4 GHz ligger högre än Pentium EE Presler som har en klockfrekvens på 3.7 GHz.

Permalänk
Medlem

Sluta lipa och acceptera att din processor blir bortsopad av alla C2D/C2Q/x2 processorer och att du gjorde ett dåligt köp herr vetenskapsman.

Permalänk
Medlem

Mata inte trollen..

Permalänk
Medlem

sant.. kollade snubbens tidigare inlägg och jaa... vad kan man säga, antingen är han ett troll eller efterbliven (tar mig rätten att kalla honom det efter han kallat mig idiot)

Permalänk

Men sluta svara på hans idiotiska inlägg man ser ju nu att han klart och tydligt är ett troll.

*Tråd låst*!?

Permalänk
Medlem

Tack för skrattet!

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk

Hahaha, ^^ så klart jag fattar att det handlar om snabbheten på FSB'n också och lite annat.. ÄR DET INGEN SOM KAN SVARA PÅ MIN FRÅGA.. seriöst är alla skadade på alla forum frågar hjälp om en sak och alla flippar

Visa signatur

Florian.J Larsson

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Ska du vara såhär otrevlig så är det inte värt att du frågar om hjälp här.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||