Permalänk

Köper du MMORPG guld?

Antar att de flesta spelar WoW men det kan gälla vilket MMORPG som helst.

Det här med guldköpande har lyckats skapa en helt ny industri där företag med "guldfarmare" bildas. Främst i Kina och andra länder med ung och billig arbetskraft.

Eftersom det är ett sånt nytt fenomen är det något som regeringar inte riktigt kikat på än. Det skapar också en hel del moraliska frågor. Först och främst har dokumentärer läckt ut videos som visar de väldigt kassa arbetsförhållanderna hos många av dessa guldföretag.
För det andra bryter det mot de End User License Agreements för i stort sett varje MMORPG; guldfarmare kan bannas men utvecklarna kan inte väcka åtal då det inte stiftats någon lag om detta (ännu).
För det trejde kan det guld man köper ofta vara "smutsigt" på ett och annat vis. Nyligen blev några WoW kamrater hackade, allt de hade såldes och allt guld skickades iväg till något guldföretag för att säljas vidare till deras köpare. Om du köpt guld, hur skulle du känna om det kom från just en sådan källa?

Permalänk
Medlem

Jag har köpt guld, och kommer göra det i framtiden.
Jag tror inte de stora, seriösa, företagen "tjänar" ihop guldet på det sättet du nämner, nämligen att installera en keylogger, för att sedan logga in och ta alla saker.

Jag handlar aldrig från små företag som jag aldrig hört talas om innan. Dels på grund av det du säger, att guldet kan komma från hackade spelare, och dels på grund av den stora risken att bli scammad på irl pengar.

Jag har nog handlat guld för närmare 2000 kronor, skulle jag tro.

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lynar
Jag har nog handlat guld för närmare 2000 kronor, skulle jag tro.

LOL^^

Permalänk
Medlem

Nej har inte handlat något guld någon gång. vill spela mina spel utan att fuska:P

Men ag har slutat spela mmorpg nu så jag behver inte bekymra mig längre. Kanske kommer ta upp det om några år när livet lugnat sig och de första miljonen kommit in på banken men det får vi se:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd

Byta riktiga pengar till virtuellt guld? Det är ju så idiotiskt så jag fattar inte hur folk kan göra något sånt.

Aldrig att jag skulle det. Jag använder mina pengar till verkliga saker.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Tror det är så att när folk köper guld så hackas minst 1 acc för att dom ska kunna få guldet. Jag menar vilken idiot skulle grinda upp tex 5k g för att sen sälja det för en skitsumma? För guld är faktiskt inte så dyrt.

Om dom inte skulle hackat någon så är det botar inblandat istället vilket också förstör spelen något fruktansvärt.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kr0owe
Tror det är så att när folk köper guld så hackas minst 1 acc för att dom ska kunna få guldet. Jag menar vilken idiot skulle grinda upp tex 5k g för att sen sälja det för en skitsumma? För guld är faktiskt inte så dyrt.

Om dom inte skulle hackat någon så är det botar inblandat istället vilket också förstör spelen något fruktansvärt.

Tänk på att i många av de länder som verkligen syslar med gold farming o.s.v är en normal årsinkomst 200$ / år, och 5k g är GRYMT mycket pengar. För oss nej för dem ja.

Själv kommer jag aldrig köpa 'lossas pengar' tycker mer roligt att jaga efter vad jag själv vill ha i spel, största biten med att få ihop något är att man har gjort det själv.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Jag köpte guld i WoW när jag raidade mycket - fusk ja, men det skiter jag i. Ett heltidsjobb plus extrajobb på helgen plus minst 4 timmars raid per kväll = för lite tid att grinda.

Skulle lätt göra det igen om jag skulle börja raida igen, känner lika mycket för "alla som drabbas" som jag gör när jag handlar kläder eller tankar bilen.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem

köpte en del guld förr i tiden när jag spelade wow, 80% av min guild gjorde det med.

I princip ALLA köpte guld när det var dags för BC och 5000gulds mount, dom som inte köpte kan man räkna på en hand iaf

Visa signatur

Intel Core i5 2500K @ 4,5 GHz | Gigabyte Geforce GTX 770 | Asus P8Z68-V GEN3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | 1TB Western Digital Caviar Black | Corsair AX 750W 80+ GOLD | Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

Nej, för att...
1) jag har inte spelat något spel där det är någon mening med att göra det (det inkluderar WoW)
2)Jag är snål:D

Men jag tycker att det är bra att marknaden finns. Vill någon sälja och någon köpa är det helt ok, jag har f.ö samma åsikt om prostitution men det är ett ämne för ÖÄ. Å andra sidan är det ganska bra att det är otillåtet även om bekämpningen av det är minimal då det på så sätt sköts lite i skuggorna och inte helt dominerar spelet vilket blir fallet om det sker helt öppet.

Jag planerade ett tag att sälja guld i WoW men blev bannad (för botning) och nu orkar jag inte ens fundera på att ta upp WoW för hmm. 19:e gången?

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Re: Köper du MMORPG guld?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GeckoYamori
allt de hade såldes och allt guld skickades iväg till något guldföretag för att säljas vidare till deras köpare. Om du köpt guld, hur skulle du känna om det kom från just en sådan källa?

konton blir inte "hackade", utan det är folk som antingen 1) är dumma nog att få keyloggers på sin dator (ja, det är enkelt att undvika om man inte är korkad) eller 2) har typ sitt charnamn som lösenord..

Permalänk
Medlem

Re: Re: Köper du MMORPG guld?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aegon
konton blir inte "hackade", utan det är folk som antingen 1) är dumma nog att få keyloggers på sin dator -...

O ja självklart, det har ju inget med stöld att göra, folk som blir rånade på gatan är ju korkade för att dem inte insåg att det var en tjuv nära dem heller... =/

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Nej, det är bara ett spel för mig och har aldrig känt behovet av att lägga mer pengar på det bara för att få lite mer "guld".
Men vist vill någon lägga massa riktiga pengar för lite wow guld så får dom väll det, stör inte mig direkt.

Permalänk

Re: Re: Köper du MMORPG guld?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aegon
[url]
konton blir inte "hackade", utan det är folk som antingen 1) är dumma nog att få keyloggers på sin dator (ja, det är enkelt att undvika om man inte är korkad) eller 2) har typ sitt charnamn som lösenord..

Det där var nog ett av de dummaste argument jag någonsin hört...

"hon får skylla sig själv att hon är dumm nog att gå ute på stan mitt i natten ensam...(om hon inte hade varit så korkad, så skulle hon tagit med sig peppar sprej och överfalls larm)"

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem

Har både köpt och sålt guld, dock främst sålt.

För att bemöta det trådskaparen tar upp
1. Kassa arbetsförhållanden har aldrig hindrat mig från att köpa kläder, mat eller datorkomponenter, så varför skulle jag bry mig nu?
2. Låt oss hoppas att det förblir så, har du någonsin läst vad det kan stå för dumheter i dessa EULAs?
3. Det är väl tråkigt, främst skulle jag tycka det för att risken att jag bannas är betydligt högre om guldet är stulet från början.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

Köper man spel guld så kan man lika gärna spela Entropia Universe.

Då kan man tjäna pengar eller få sina investerade pengar tillbaka

Permalänk
Medlem

Nej, men känner folk som gör.

Visa signatur

Kandidatexamen i Data- och Systemvetenskap vid Stockholms Universitet.

Permalänk

folk som stödjer guldspammet i städerna ska ha ett skott i nacken min jävla ignore lista är full ... 100% men namn liknande "sdkfghsdjg". asirriterande å ha nån jävel å stå å skrika så de inte går att komunisera alls...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Köper du MMORPG guld?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingemansson
Det där var nog ett av de dummaste argument jag någonsin hört...

"hon får skylla sig själv att hon är dumm nog att gå ute på stan mitt i natten ensam...(om hon inte hade varit så korkad, så skulle hon tagit med sig peppar sprej och överfalls larm)"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
O ja självklart, det har ju inget med stöld att göra, folk som blir rånade på gatan är ju korkade för att dem inte insåg att det var en tjuv nära dem heller... =/

Rånad kan man bli när man gör livsnödvändiga saker, gå och handla, gå ut med hunden, hämta ungarna på dagis eller vad fan som helst. Det är inte mycket att göra åt, det har inte med dumhet att göra utan snarare otur att du råkade ut för en rånare.
För att ditt konto ska bli "hAcKzaT" måste du få en keylogger på datorn genom att du är KORKAD (eller ha ett korkat lösenord), dvs du går in på någon skum länk, använder en 4 år gammal version av IE, tar emot och öppnar någon skum fil osv. Det är INTE samma sak och er jämförelse var därför helt efterbliven.

Du kan inte bli av med ditt wow-konto om du inte är korkad, punkt slut.

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Köper du MMORPG guld?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aegon
Rånad kan man bli när man gör livsnödvändiga saker, gå och handla, gå ut med hunden, hämta ungarna på dagis eller vad fan som helst. Det är inte mycket att göra åt, det har inte med dumhet att göra utan snarare otur att du råkade ut för en rånare.
För att ditt konto ska bli "hAcKzaT" måste du få en keylogger på datorn genom att du är KORKAD (eller ha ett korkat lösenord), dvs du går in på någon skum länk, använder en 4 år gammal version av IE, tar emot och öppnar någon skum fil osv. Det är INTE samma sak och er jämförelse var därför helt efterbliven.

Du kan inte bli av med ditt wow-konto om du inte är korkad, punkt slut.

Det är ju en himla tur att alla millioner människor som spelar mmo:s är lika duktiga på datorer som du är, för du verkar helt klart inte korkad.

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Köper du MMORPG guld?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingemansson
Det är ju en himla tur att alla millioner människor som spelar mmo:s är lika duktiga på datorer som du är, för du verkar helt klart inte korkad.

Är man dum nog att göra något av det jag nämnde så tycker i alla fall inte jag synd om någon som blir "hackad" (vilket de inte blir), dvs blir av med sitt guld.

Tycker ni synd om folk som gått på nigeriabrev också? Det är banne mig lika korkat.

Permalänk
Medlem

jag köpte lvl 10 till mina raser på en wc3-moddad cs 1.6 server..

Men guld i wow? nä..

Visa signatur

Stationär: R7 3700X - Strix B450-F - 2x16GB DDR4 3200MHz CL16 - RTX 2070 Super - 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - Samsung LC49RG90
Bärbar: MacBook Pro 14 M3
Mobil: Apple iPhone 14 Pro

Permalänk
Medlem

Köpt wow-guld har jag gjort, men inte av några företag utan av en person som jag känner (vilken har haft på tok för mycket ledig tid). Kände aldrig för att grinda ihop 5k för min swift flying mount samtidigt som jag skulle ha massa pots/mat/repair-pengar för raids, särskilt då min warrior huvudsakligen är prot.

Visa signatur

E6400 | Freezer 7 pro | P5B-Deluxe | 2gb xms2-6400 | x1900xt 256mb | Tagan 580w easycon | 320 GB sata2 & 160gb+80b sata | X-Fi Xtrememusic | Thermaltake Tsunami

Permalänk
Medlem

Har aldrig köpt wowguld och kommer aldrig göra det, vet inte om man ska kalla det fusk men det är ju helt klart en fördel mot andra spelare som inte köper som får grinda ihop guldet själv. Men jag förstår de som köper för fysatan vad trögt det är att grinda. Och fruktansvärt många i topguilder köper guld de har inte tid att grinda, förstår dom hur ska de hinna/orka det när de raidar stort sett varenda dag.

Såg nåt inslag på tv om företag någonstans i asien som sålde guld i diverse spel, de hade barnarbetare som grindade guld i WoW de sov på golvet under datorborden, i korridorerna medans någon annan avlöste dom. De själva jobbade för mat och husrum i princip, om det nu är sant så har ni guldköpare något att vara stolt över eller inte beror på hur man ser på det. Sen finns det väl de som kör bots för att få ihop guldet.

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
folk som stödjer guldspammet i städerna ska ha ett skott i nacken min jävla ignore lista är full ... 100% men namn liknande "sdkfghsdjg". asirriterande å ha nån jävel å stå å skrika så de inte går att komunisera alls...

Håller med till 100%
Idioter som köper guld förstör spelet.

Permalänk
Medlem

Nej har aldrig köpt något guld.
Har dock "sålt", men då på regelmässigt sätt i Eve-Online.

Då kan man, helt lagligt och enligt regler, köpa Gametime cards från andra spelare.

Ett 30 dagars gametime card kostar ca 100kr, och säljs för ca 150-200 Miljoner isk.
Som referens så om man kör "PvE" (rattar) så kommer man lätt upp i 10 miljoner isk/timme. Dvs, 20 timmars spelande motsvarar speltid för en månad. Spelar du 3 timmar per dag i en vecka så får du de tre resterande "gratis".

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Livet är hårt på internet, ohohohohoho. Jag har köpt massor med guld för att bli den bästa!

Permalänk
Keeper of the Bamse

En kollega på jobbet la fram det såhär: Varför ska jag grinda fem timmar hemma när jag kan jobba EN timme övertid på jobbet och köpa guldet? Så kan jag ha kul i Wow istället för att sitta och grinda. Grindfest kan andra syssla med.

Tycker det låter vettigt.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara varför priserna varierar så otroligt mycket, vecka för vecka?

Ibland när jag kollar kan det kosta 600 kronor för 1000 guld i WoW, och andra veckan 300 kronor för 1000 guld. Får inte ihop det

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)