THERMALRIGHT ULTRA-120 EXTREME på ett Gigabyte GA-X38-DQ6 ??

Permalänk
Medlem

THERMALRIGHT ULTRA-120 EXTREME på ett Gigabyte GA-X38-DQ6 ??

Jag behöver hjälp angående mitt moderkort och kylningen jag köpt till.
Dessa är produkterna:

Gigabyte GA-X38-DQ6, X38, Socket-775, ATX, Silent Pipe, DDR2, 2xPCI-Ex(2.0)x16
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=339839

THERMALRIGHT ULTRA-120 EXTREME
http://www.webhallen.com/prod.php?id=76174

Och nu när jag ska installera så undrar jag över hur jag ska göra. Då det finns kylning på baksidan av moderkortet som sitter ihop med den andra kylarplattan som är ihopskruvad med kylningen på ovansidan.

Hur ska jag göra?
Det verkar ju bli för tjockt att ha både kylningen som finns på moderkortet och att ha backpacket som man får med ULTRA-120 EXTREME. Så hur ska jag göra?
Ska jag strunta i kylaren och köra med orginalet? Det känns ju inte allt för lockande då jag lagt ut en del på kylaren som även har bra ryckte. Dock vill jag ju inte heller förstöra något med att ta bort kylningen på moderkortet...eller är det lugnt att göra det? Kan man göra så att man tar bort bara en del? hmm...

Här är en guide till kylningen iaf.
http://www.thermalright.com/a_page/main_support_installation_...

En tråd som beskriver moderkortet:
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=5980&page=2

Är det någon som har erfarenhet med detta moderkort och kanske vet hur man ska göra med en sånhär kylning

Behöver hjälp. Så bra beskrivet som möjligt då det är första gången jag sätter ihop en egen dator.

Permalänk

Ta bort Ultracool plattan bakom moderkortet bara. Den gör knappt nån skillnad ändå. Sen är det bara att sätta fast TRUE'en som vanligt.

Visa signatur

Dator 1 | GA-X38-DQ6 | HD4870x2 | Q6600 @ 3.5Ghz | TRUE | 4GB Corsair PC6400 | TX750w | Cosmos 1000
Dator 2 | P5Q3 Deluxe | 9800GTX | E7200 @ 4.2GHz | TRUE | 2x2GB PC3-10600 | Antec Nine Hundred | HX620w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lolipopz0rz
Ta bort Ultracool plattan bakom moderkortet bara. Den gör knappt nån skillnad ändå. Sen är det bara att sätta fast TRUE'en som vanligt.

"TRUE'en" är det den som sitter fast i heatpipes'en på ovansidan?

jag menar...för Ultracool plattan bakom moderkortet sitter ju ihop med den där "kylningsmojängen" med heatpipes på ovansidan.

Om jag skruvar loss dom två skruvarna lossnar inte hela den då? och jag kan väl inte ha den lös?

Permalänk
Medlem

Kolla i manualen. Det står tydligt där hur du tar bort crazy cool-plattan. Det ingår 2st skruvfästen till moderkortet just för att kunna fästa kylaren till nordbryggan vid avmontering av ovannämnda platta.

Har för mig att det står ganska tidigt i manualen, bara att bläddra igenom. Manualen finns även i färg på Gigabytes hemsida (kräver PDF-läsare)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av organics
Kolla i manualen. Det står tydligt där hur du tar bort crazy cool-plattan. Det ingår 2st skruvfästen till moderkortet just för att kunna fästa kylaren till nordbryggan vid avmontering av ovannämnda platta.

Har för mig att det står ganska tidigt i manualen, bara att bläddra igenom. Manualen finns även i färg på Gigabytes hemsida (kräver PDF-läsare)

haha ja jag såg det precis efter jag skrev sista inlägget. Ni får ursäkta att jag inte läst manualen tillräckligt noga.

Permalänk

TRUE = Thermalright Ultra Extreme

Visa signatur

Dator 1 | GA-X38-DQ6 | HD4870x2 | Q6600 @ 3.5Ghz | TRUE | 4GB Corsair PC6400 | TX750w | Cosmos 1000
Dator 2 | P5Q3 Deluxe | 9800GTX | E7200 @ 4.2GHz | TRUE | 2x2GB PC3-10600 | Antec Nine Hundred | HX620w

Permalänk

Använd fantasin.. det borde väl gå på nåt sätt.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kanske ska nämna att på mitt GA-X38-DS5 så fanns inte den plattan. De kanske slutar montera den även på DQ6 snart. Tidigare kort (t ex P35-DS4) hade den plattan under vissa revisioner men sedan försvann den visst...

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]