Permalänk
Medlem

Har min E6600 dött?

Hur vet jag vad som är trasigt? Idag till frukosten kände jag att det började lukta bränt och när jag kom ut till datorn luktade den som fan och hade dött...

Provade starta upp den men den slog bara igång så att alla fläktar och diskar startade, inkl. fläkten på graffat. Tog bort en sak i taget och till slut hade jag bara processorn på plats, samma sak då...

Tog lös processorn och pastade om den (och nordbryggan eftersom jag tänkt göra det länge). Satte ihop processor, graffa och minnen och provade starta... samma sak, endast fläktarna gick.

Har senare idag också bytt moderkort, till ett P5K och får precis samma sak! Vad är trasigt? Är det processorn eller kan det vara PSU:n?

Tack för alla snabba svar!

OM det är Cpu:n vilken processor ska jag köpa istället?

Visa signatur

P5K | e6600 + Noctua NH-U12F | Asus 8800GTS @ 610/900 | 2 x 1024 Corsair TWIN2X 6400C4

Permalänk
Avstängd

Du kanske skulle börjat med att undersöka vad i datorn som luktade bränt kanske?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Du kanske skulle börjat med att undersöka vad i datorn som luktade bränt kanske?

Min näsa var inte kapabel till att känna precis vad det var som luktade... Det hade liksom spritt sig till hela rummet så allt luktade...

Visa signatur

P5K | e6600 + Noctua NH-U12F | Asus 8800GTS @ 610/900 | 2 x 1024 Corsair TWIN2X 6400C4

Permalänk
Avstängd

Köp annars
Intel Pentium Dual-Core E2140.

Överklocksvänligt
Sval
Och du kan klocka den så att
den matchar och till och med blir bättre
än en X6800 processor
på spel, program osv.

Mycket prisvärt CPU för några hundringar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alexow
Köp annars
Intel Pentium Dual-Core E2140.

Överklocksvänligt
Sval
Och du kan klocka den så att
den matchar och till och med blir bättre
än en X6800 processor
på spel, program osv.

Mycket prisvärt CPU för några hundringar

Har kikat på antingen E6750 eller 6600 om det är så att CPUn är skrot...

Visa signatur

P5K | e6600 + Noctua NH-U12F | Asus 8800GTS @ 610/900 | 2 x 1024 Corsair TWIN2X 6400C4

Permalänk
Medlem

x6800 kan den väl ändå inte mäta sig med på 2 kärnor och 1mb cache...

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hugo hagman
x6800 kan den väl ändå inte mäta sig med på 2 kärnor och 1mb cache...

Ska testa med nytt PSU idag eller imorgon... förhoppningsvis är det den som gett upp, men det verkar skumt eftersom allt verkar få ström...

Visa signatur

P5K | e6600 + Noctua NH-U12F | Asus 8800GTS @ 610/900 | 2 x 1024 Corsair TWIN2X 6400C4

Permalänk
Avstängd

om nånting har luktat bränt så känner mna detman tar sin näsa emot det som man tror har brunnit eller så är det processorn så känner man det man kan inte unvara den härliga doften av bränd elektronik

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk
Medlem

om cpu,n är död så borde inte system gå!!(fläktar osv) då slår den av med automatic på en gång kan jag säga.

Visa signatur

Burk1 4770k+ asus970 Burk2 4770k-asus 780ti

Permalänk
Medlem

Tror det är ditt moderkort som gett upp. Låter som det är det faktiskt. Varit med om samma sak.

Permalänk

Han sa förut i tråden att han hade testat med ett annat moderkort, men samma problem där. Jag tror faktiskt CPU:n kan ha gett upp, eller så är det minnena.

Men måste dra.... peace alla!

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

som jag skrev luktar prollen bränd elektronik då är det prollen ,man kan inte ta miste om ifall den är bränd om han säger att det luktade bränt i hela rummet

dock måste han plocka ut den o torka av kylpastan då ser han åxå om den har en svartmärke just vid kärnorna

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk
Medlem

Hej

Min dator drabbades nyligen av samma sak. Det luktade konstigt och datorn stängde av sig.

Det visade sig att allting klarat sig förutom moderkortet (Asus P5B-E) som dog.
Jag hade överklockat processorn och hade satt NB core på auto och samma sak med minnena.

Det fungerade jätte bra och stabilt tills den dog då.
Men processorn fungerar fortfarande. (c2d e6400)

Permalänk
Medlem

Har provat att byta moderkort och nu även provat med ett annat PSU, ingen skillnad.... Haft då givetvis också haft lös processorn och också pastat om den, såg då ingenting som tydde på att den var bränd...

Jag har slut på idéer... men det känns trist o köpa en ny prolle så är det ändå inte den...

Edit. har fått tag i en prolle som jag kan testa med... så förhoppningsvis får jag svaret på vad som har pajjat idag...

Edit2. Det sjukaste hände mig... moderkortet jag hade från början pajjade utan någon uppenbar anledning, bytte till ett P5K som visade sig (efter låååång felsökning) att det var trasigt från fabrik. Så nu kör jag allt på ytterligare ett P5K och det verkar funka fint.... hittills

Visa signatur

P5K | e6600 + Noctua NH-U12F | Asus 8800GTS @ 610/900 | 2 x 1024 Corsair TWIN2X 6400C4