Permalänk
Medlem

Snyggt.

Måste fråga som många andra, har du insynsskyddat förråd med rejält lås eller hur vågar du ha sånna prylar i en almän källare? De källarförråd jag har sett i sånna kåkar har ofta bara varit enkla fack byggda av trä och hönsnät.

Hur har du fått upp sladdar och sånt till din lägenhet?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Very nice! (borat voice)
Äntligen någon som kommit på vad man har 19"-rackskåp till:)
Varför sitter strömfördelaren (19" grendosan) på framsidan?
Vore väl lättare att ha den på baksidan då alla sladdar kommer därifrån.

Tips för er som vill ha rackskåp.
Dustin säljer dessa skåpen.
Här är ett likadant: http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010071551
(bilden stämmer ej)

Har installerat en del sådana skåp på skolor runt om och de håller väldigt bra kvalitet med tanke på det låga priset de har jämnfört mot andra tillverkare.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TubularBoy
Very nice! (borat voice)
Äntligen någon som kommit på vad man har 19"-rackskåp till:)
Varför sitter strömfördelaren (19" grendosan) på framsidan?
Vore väl lättare att ha den på baksidan då alla sladdar kommer därifrån.

Tips för er som vill ha rackskåp.
Dustin säljer dessa skåpen.
Här är ett likadant: http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010071551
(bilden stämmer ej)

Har installerat en del sådana skåp på skolor runt om och de håller väldigt bra kvalitet med tanke på det låga priset de har jämnfört mot andra tillverkare.

Ptja, det är enklare att se hur många strömsladdar man använder, och ska snart installera en strömmätare som jag införskaffat (en Etech PM300) och eftersom racket inte är fullt så duger det fint som utfyllnad så länge

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk

me like skulle dock aldrig klara av att montera upp ett sådant monster

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem

Jobbigt om rören där uppe i taket går sönder.

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk
Snusfri

Ohnej, jag är inte ett dugg avis inte det minsta

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ouchbeck
Jobbigt om rören där uppe i taket går sönder.

elelr om de blir översvämning eller att grunden springer läck ;)källarna brukar lätt kuna bli vattenfylda men å andra sidan skulel man trycka upp den på vinden så blåser väl taket av hahaha

Permalänk
Medlem

blire det inte varmt i skåpet?

Visa signatur

Intel E4500 2.2GHz @ 2675Mhz | MSI P36 neo | Crucial DDR2 PC5300 2Gig | Ati Radeon HD5670 | Seagate Barracuda 250 Gig + Samsung ?? 1tb

Ja, jag är virrig som fan.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att de där skåpen inte håller så värst hög kvalitet? De känns "sladdriga"... Har du rails till servrarna? Om inte, skaffa... det är ovärdeligt.

Och ett nätagg till din 3640 borde du hitta för några hundra på ebay.

Nog gnällt, alltid trevligt med rackbyggen...

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kiruna
blire det inte varmt i skåpet?

Klart det blir varmt, men då det är i källaren är det en perfekt temperatur på 15-18 grader hela tiden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bamsefar
Är det bara jag som tycker att de där skåpen inte håller så värst hög kvalitet? De känns "sladdriga"... Har du rails till servrarna? Om inte, skaffa... det är ovärdeligt.

Och ett nätagg till din 3640 borde du hitta för några hundra på ebay.

Nog gnällt, alltid trevligt med rackbyggen...

Beror på lite vad man ska göra med skåpet. Är mycket nöjd med mitt skåp, det är ju inte superkvalitet men det är ruskigt prisvärt.

Köpte rails till Compucase S411 4U-chassina, men passformen och installationen var riktigt kass så kör utan tills vidare.

Visa signatur

WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5

Permalänk
Medlem

Varför köpte du din D-Link 1216T från komplett som tar 2100:- för denna då db.com endast tar 1500:- ? .. är det något jag har missat lr ?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ncc1701e
Varför köpte du din D-Link 1216T från komplett som tar 2100:- för denna då db.com endast tar 1500:- ? .. är det något jag har missat lr ?

De tog 1500:- för den förra veckan

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt bygge!

Går i tankarna att byta ut mitt 42U skåp mot ett lite mindre, blev riktigt inspirerad när jag såg ditt bygge.

Tänkte bara höra hur det är med djupet på skåpet? Ett problem jag har med mitt nuvarande skåp är att det bara är 54cm djupt så att sätta på bakstycket kan man bara glömma. Går det att sätta på bakstycket på det skåpet du har även med större servrar i? Såg att du hade 2st IBM servrar som stack ut ganska långt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nfm
Riktigt snyggt bygge!

Går i tankarna att byta ut mitt 42U skåp mot ett lite mindre, blev riktigt inspirerad när jag såg ditt bygge.

Tänkte bara höra hur det är med djupet på skåpet? Ett problem jag har med mitt nuvarande skåp är att det bara är 54cm djupt så att sätta på bakstycket kan man bara glömma. Går det att sätta på bakstycket på det skåpet du har även med större servrar i? Såg att du hade 2st IBM servrar som stack ut ganska långt.

Det är 80 cm djupt, så de största servrarna går in. Har haft två stycken Netfinnity 5500 och två Netfinity 5000-servrar utan problem (diffade kanske 5-10 centimeter från skåpets slut).

Det är ju även rätt flyttbart, har flyttat runt det lite när jag bytt lägenhet och det räcker med en pirra och en hjälpande polare för att bära upp det för trappor och sånt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är du nöjd med D-Link 1216T? Går i tankarna att köpa en likadan.
Ja man borde oxå köpa ett riktigt rackskåp .. vill bara inte tänka på vad posten tar för att lev hem ett sådant

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Är du nöjd med D-Link 1216T? Går i tankarna att köpa en likadan.
Ja man borde oxå köpa ett riktigt rackskåp .. vill bara inte tänka på vad posten tar för att lev hem ett sådant

Den har funkat klanderfritt den veckan den har suttit installerad, men å andra sidan har jag inte prestandatestat den riktigt än. Än så länge har jag bara gigabit i "källaren" och endast 100 Mbit uppe i lägenheten trots att det är CAT6-kablar hela vägen. En 5-portars Gigabit-swtich står på inköpslistan dock.

Kan posta lite resultat när jag gör dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att du bara har 100 i lgh ? Med en sådan utrustning så lär väl du har Gib-nic i dina andra clienter ?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Hur kommer det sig att du bara har 100 i lgh ? Med en sådan utrustning så lär väl du har Gib-nic i dina andra clienter ?

Det går en kabel från D-Linken upp till lägenheten där jag har en trådlös router för tillfället (en US Robotics WiFi 5461) som bara stödjer 100 megabit på LAN:et (använder den bara som switch och trådlös accesspunkt atm). Så en Gigabit-switch till lägeheten är på inköpslistan. Har spanat in ett skåp som kanske duger som 19"-skåp för en liten switch..

Har gigabit i min WS, men i övrigt har jag inga fler datorer i lägenheten (tjejen har en laptop iofs).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser trevligt ut men vad tror du om mitt rack?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Klart det blir varmt, men då det är i källaren är det en perfekt temperatur på 15-18 grader hela tiden.

Beror på lite vad man ska göra med skåpet. Är mycket nöjd med mitt skåp, det är ju inte superkvalitet men det är ruskigt prisvärt.

Köpte rails till Compucase S411 4U-chassina, men passformen och installationen var riktigt kass så kör utan tills vidare.

Vad trist, jag har tre sådana chassin med rails i mitt Rittalskåp, funkar utmärkt!

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Taentreo
Ser trevligt ut men vad tror du om mitt rack?

Jäkligt trevligt med StorageWorks-servern. Man blir lite avis med så mycket SCSI-diskar. Jag har en IBM EXP10 2u-historia som ligger och skräpar, men det är så små diskar att det inte är någon användning öht. Har kollat på lite andra NAS-lösningar, utrymmet på den börjar sakta men säkert ta slut..

Men jäkligt trevligt att ha racket i lägenheten, det skulle jag drömma om också hehe. Kör du gigabit i nätverket föresten?

Köpte lite servrar av ett konkursbo, fast använder inte alla, bara 1u-varianterna. De andra är det för mycket strul med Fick ju med en hel del diskar och sånt som jag inte kan använda, typ 10 st 9,2 10krpm-diskar med 80-pinsgränssnitt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad är det för interface på disklådan? Sugen på att bli av med den?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Vad är det för interface på disklådan? Sugen på att bli av med den?

Det är någon form av SCSI, är ännu kass på att identifiera olika typer av SCSI. Har en kabel som följer med den. Privva mig med ett bud så får vi se

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är någon form av SCSI, är ännu kass på att identifiera olika typer av SCSI. Har en kabel som följer med den. Privva mig med ett bud så får vi se

Sitter det disk i?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Sitter det disk i?

Japp, fullt med diskar, närmare bestämt 10 stycken. Väger satan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hehe Nice.

Är själv sugen på ett seriöst rack(skåp) nu ... allt ligger i en hög under/på skrivbordet.

Hur har du löst kablarna till din lägenhet ? Nått hemligt fuffens för din hyresvärd eller hänger dom löst i gången/trappen ?

Lust o fota kanske ?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjAlbert
Hehe Nice.

Är själv sugen på ett seriöst rack(skåp) nu ... allt ligger i en hög under/på skrivbordet.

Hur har du löst kablarna till din lägenhet ? Nått hemligt fuffens för din hyresvärd eller hänger dom löst i gången/trappen ?

Lust o fota kanske ?

En gång i tiden hade jag allting också under skrivbordet. Men när något strulade var man tvungen att slåss med kabelhärvorna bara för att nå datorerna. Tröttnade till slut och började köpa rackchassin, varpå ett 19"-rack följde. Det är väldigt skönt med ett ordnat skåp, självfallet kan allt bli bättre i mitt rack men det är en god början i alla fall.

Angående kablar till lägenheten vågar jag inte säga så mycket, förutom att vi har en patchpanel i källaren som går vidare till lägenheterna..

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

100/100.

Japp, skåpen är riktigt prisvärda. Noterade även sist jag var på Dreamhack att de använder exakt samma skåp som jag har i hallen.

Jag hostar web, ftp och lite annat. Utrustningen har jag samlat på mig, och så värst mycket är det faktiskt inte Jag äger allting själv men exempelvis IBM eServer-datorerna köpte jag av ett konkursbo.

Otroligt nice alltså! Rackskåp är så seriöst på något vis.

Vad kör du för operativsystem på webservern och ftpservern?

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Otroligt nice alltså! Rackskåp är så seriöst på något vis.

Vad kör du för operativsystem på webservern och ftpservern?

Kör Windows Server 2003 på webservern, kör även en ventserver på samma maskin men funderar på att virtualisera den i Linux-miljö istället. Ftp-servern är det Windows Storage Server 2003 med en hel del trevlig mjukvara. Har även nyss virtualiserat FreeNAS på den, ska testa lite och se hur det fungerar.

Edit:

Är det någon som vet vart man kan köpa en kabelgenomföringspanel där man för igenom kablar och sedan vidare in i racket? Behöver verkligen sådana för att racket ska se bra ut och vara lättjobbat. Tipsa gärna om återförsäljare/distributörer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

LACIE ETHERNET DISK 2 TB GIGABIT som du köpte vart ju inte billiga direkt ..
8 555,00 kr... gott om flis lr men ack så vacker