Permalänk
Medlem

Problem med ljudet

Hej

Jag kör på 5.1 ljud.
Mitt problem är att sen jag installerade Windows Vista Ultimate 64-BIT så funkar inte de bakre högtalarna i windows media player.

De funkar i spel och så, men det blir jobbit när jag lyssnar på musik .

De funkade förut (med xp-32bit och vista 32bit).

Permalänk
Hedersmedlem

kolla inställningarna i mediaplayer. kolla även dem i windows-inställningarna. mediaplayer använder nog sig utav dem.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk

Re: Problem med ljudet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lukaxx
Hej

Jag kör på 5.1 ljud.
Mitt problem är att sen jag installerade Windows Vista Ultimate 64-BIT så funkar inte de bakre högtalarna i windows media player.

De funkar i spel och så, men det blir jobbit när jag lyssnar på musik .

De funkade förut (med xp-32bit och vista 32bit).

Även om du kör på 5.1-ljud så är musiken fortfarande i stereo. Du måste ställa in uppmix från stereo till 5.1 någonstans.

Permalänk
Medlem

ladda hem ffdshow (om du har något video codecpack så avinstallera det först)
i början av installationen får du välja om du vill ha 5.1 eller vad du nu vill ha.
kan va bra om du ändå spelar upp i WMP.

Permalänk
Hedersmedlem

En instickare: Finns de något progg som komprimerar speljud i 5.1 eler andra surroundljud till DolbyDigital 5.1? skulle va bra då jag enbart har kopplat min reciever med optisk s/pdiff till datorns ljudkort..
Får ju DolbyDigital när jag ser på tex DVDfilmer i datorn (PowerDVD).

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace