Permalänk

P180B fläkt låter

Fläkten på toppen av mitt chassi låter, det kommer ett surrande ljud som om den krockar med något. Jag har provat att skruva fast fläkten hårdare men fungerar inte. Kopplar jag bort fläkten från chassit och låter den hänga löst medan datorn är på kommer inte det surrande ljudet. Kan damm ha orsaken till det? Eller attt den på något sätt krockar med chassit?

Permalänk

Häng upp den i gummi/silicon pluppar. Då får du bort alla vibrationer och du får en liten distans mellan chassit och fläkten som gör at den kommer bort från det som ev tar emot.

Permalänk

gummi

Vart kan jag få tag på sådant gummi i sthlm?

Permalänk

Re: gummi

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baller__80
Vart kan jag få tag på sådant gummi i sthlm?

Alla de stora databutikerna har dem. Jag skulle ta webhallen.com pga bra läge i stan och bra priser.
http://www.webhallen.com/list.php?avd=3&konsol=13&genre=1803

Men det är inte säkert att det hjälper. Toppfläkten i P182 sitter inte optimalt då den är monterad med bara två skruvar och är "upphakad" i metallbyglar på den andra sidan, och det är troligast att det är där du får vibrationen. En "silicone gasket" kan hjälpa mot det, men jag hittar ingen som har 120mm sådana i Stockholm? Kanske det kan hjälpa att trä en "Acoustifan vibrationsdämpare" på metallhakarna innan du sätter på fläkten?

Sedan kan man ju undra om det inte kan vara fel på fläkten? Prova att byta plats på bägge fläktarna för att undersöka det.